Nintendon vuosi 2019

Keskustelu osiossa Switch, aloittajana Norsukampa, 20.11.2019.

  1. Norsukampa

    Norsukampa "His coconut gun, can fire in spurts" Toimitus

    Miten meni noin niinku omasta mielestä...

    ..on rasittava kysymys kuulla ja lukea, joten muutetaan se muotoon; miten mielestäsi meni Nintendon vuosi 2019?

    [​IMG]

    Ennen omien mielipiteiden latomista, aloitetaan puhtailla tosiseikoilla sekalaisessa järjestyksessä:

    - Nintendo julkaisi Switch Liten. Täysin uusi konsolimalli, joka on tarkoitettu vain ja ainoastaan käsikonsolimuotoiseen pelaamiseen. Pienessä hiljaisuudessa Nintendo myös lopetti alkuperäisen Switch-mallin valmistamisen, ja alkoi tuottamaan hitusen taloudellisemmalla akunkulutuksella varustelua mallia.

    - Pitkään odotettu Mario Kart -mobiilipeli julkaistiin vihdoin syksyllä.

    - Nintendon jenkkijaoston ikoninen päällikkö, Reggie Fils-Aimé eläköityi pelialalta (tekee nykyään puhujakeikkaa kutsusta), tehden tilaa pitkään yhtiössä työskennelleelle Doug Bowserille.

    - Switch ja sen eri mallit ovat kirjoitushetkellä (19.11.) vuoden 2019 myydyin konsoli, samalla kun markkinoilla olevat kilpailijat (PS4:n ja Xbox Onen eri inkarnaatiot, 3DS:stä puhumattakaan, ovat saattohoidossa).

    - Nintendo muutti online-palvelunsa kylkiäisten julkaisumallia, samaan aikaan kun se starttasi palvelussa SNES-pelien tarjoamisen. Nykyisin "ilmaispelejä" ei enää tule kuukausittaisella tahdilla, vaan silloin kun Nintendo ilmoittaa niitä ilmestyvän.


    ..ja vaikka mitä muuta. Omat mielipiteet tästä Nintendon vuodesta ovatkin sitten isoa aurinkoisuutta, ja sinne sekaan vähän nihkeilyä.

    [​IMG]

    Pelirintamalla ei tänäkään vuonna päästy ihan siihen 2017 tapahtuneeseen yhdeksän kuukauden tykittelyyn, mutta meno oli paljon parempaa kuin viime vuonna. Ensimmäinen vuosipuolikas oli jälleen kerran (Wii U:n ja sen kaikki tärkeimmät pelit omistaneelle) hiljainen kuin huopatossutehtaalla pyhäpäivänä, mutta kesäkuussa alkoikin sen tason sarjatuli pelirintamalla että oksat pois edestä.

    Kesäkuu: Super Mario Maker 2 (Metascore 88)
    Heinäkuu: Fire Emblem: Three Houses (Metascore 89)
    Elokuu: Astral Chain (Metascore 87)
    Syyskuu: The Legend Of Zelda: Link's Awakening (2019) (Metascore 87)
    Lokakuu: Luigi's Mansion 3 (Metascore 87), Ring Fit Adventure (Metascore 82)
    Marraskuu: Pokémon Sword/Shield (Metascore 81)

    Nämä mainitut ovat siis pelejä joita pystyy vain ja ainoastaan pelaamaan Switchillä. Lisäksi laitteelle ilmestyi kesäkuun jälkeen myös muillakin laitteilla nähtyjä pelejä, joiden Switch-versiot keräsivät suurta ylistystä. Ori & The Blind Forest, Dragon Quest XI:n definitiivinen versio, Divinity: Original Sin II:n definitiivinen versio jne. Melkoista rytkettä onhan tuo melkoinen huippuputki jo pelkästään noilla Nintendonkin julkaisemilla/kehittämillä peleillä.

    Yksi vuoden kovimmista tapauksista, jota ei kukaan kuitenkaan ikinä mainitse, on pakko olla Tetris 99. Tämä BR-genren kruunaamaton kuningas on monelle se syy miksi Switchin nettipelaamisesta vielä haluaa maksaa, ja kaikessa haastavuudessaan on peli myös pitkäikäinen kuin maakilpikonna. Monet (en siis todellakaan minä vaikka joku saattaisi toisin luulla... en todellakaan... e-ehei suinkaan...) hakevat edelleen sitä ensimmäistä erävoittoaan pelissä ja peli pitää noin muuten mielenkiintoa yllä tarjoamalla esim. pelin sisäisillä pisteillä tienattavia skinipaketteja, jotka tuntuvat toimivan samalla myös markkinointityökaluna milläkin hetkellä ajankohtaiselle Switch-pelille. Käsittämättömän hieno peli, ja toivottavasti online-palvelun kylkiäisiksi saadaan jatkossa joku vastaavanlainen tapaus. Olisiko ehkä jopa Star Fox 64:n moninpelimuotoa kopioiva F2P kova?

    Switchin online-palvelu noin muuten, keikkuukin sitten omissa kirjoissani siinä plussan ja miinuksen välimaastossa. Itkin, kuten aina SNES-asioissa, kun palveluun saatiin vihdoin ja viimein kaikkien aikojen parhaan peliaikakauden parhaan konsolin melkein kaikki parhaat pelit, mutta sen jälkeen olen itkenyt lähinnä sitä että missä on lisää? NES-pelejäkään ei enää tule joten tällä hetkellä Switch Online on käytännössä vain ja ainoastaan verkkopelimaksua, plus pilvitallennusmahdollisuus joissain peleissä. Tuntuu pikkuhiljaa siltä että edes tuo 20€/vuosi äärimmäisen pieni summa tunnu kovin järkevältä.

    [​IMG]

    Nintendo on tekemässä myös vahvaa paluuta siihen asiakaskuntaan, joka toi sille Wiin ja DS:n aikana isoimmat rahat. Ring Fit Adventure näyttää osuneen vahvasti kultasuoneen, tuoden Wii Fit -tason tietoisuutta rahvaan keskuudessa Switchiä kohtaan. Kun vielä vuodenvaihteessa konsolille tuodaan takavuosien suursuosikki Brain Training, on Nintendolla isot tykit laulamassa kasuaalimarkkinoita ajatellen. Vuoden alkupuolisko näyttää sen että miten tämä markkinarako tästä vielä kasvaa? Mielenkiintoista seurata että saavatko nämä ei-pelaajille tarkoitetut pelit aikaan edes kymmenystä Wiin aikoina taotuista rahamääristä?

    Miinusta on annettava Switchille myös "laitteen omasta RROD:stä", eli Joy-Conien driftailusta. Tokyo Drift on edelleen huonoin Fast-sarjan elokuvista, ja tapa millä Nintendo hoiteli tämän erittäin yleisen ongelman, oli vähintäänkin outo. Kansa huutaa hassusti käyttäytyvistä ohjaimista, Nintendo ei sano mitään, jostain kantautuu huhu että ohjaimet korvataan, jostain kantautuu huhu että vain tietyissä osissa maailmaa, Nintendo ei sano mitään, jostain kantautuu huhu...jne. Ei tämä nyt ihan yhtä suuri katastrofi ollut mitä aiemmin mainittu Microsoftin punainen kuolonrinkula, mutta paremminkin olisi asian voinut hoitaa.

    [​IMG]

    Jos ei rikkinäiset Joy-Conit kiinnostele niin aina voi ostaa Switch Liten, joka syyskuussa ilmestyi ilahduttamaan kansaa. Edullisempi, ja joiltain käyttöominaisuuksiltaan alkuperäismallia jopa parempi, vekotin ei ole lähtenyt vielä ihan samanlaiseen nousukiitoon kuin DS Lite aikoinaan mutta mitä lähemmäs joulua mennään, sitä enemmän alkaa kevytversio ottamaan jalansijaa markkinoilla.

    Mitä ensi vuonna?

    Ensi vuosi tulee olemaan ensimmäiset 9-10 kuukautta Switchille melkoista löhöilyä. Kilpailijat keskittyvät ensinnäkin julkistamaan tulevat uuden sukupolven konsolinsa, puhumattakaan varsinaisesta julkaisusta. Switch saa hallita markkinoita aivan vapaasti siis näiden vehkeiden julkaisuun asti, ja vielä vähän jopa sen jälkeenkin joten eiköhän ensi vuosi ole Switchin mitä planeetan kokonaismyynteihin tulee? Konsoli lähestyy 50 miljoonan myydyn laitteen rajapyykkiä, ja tämä haamuraja saattaa ylittyä jo tämän kalenterivuoden puolella. Uuden laitemallin avulla myynnit jatkunevat tasaisena (hittipelien aikaansaamat myyntipiikit toki pitää muistaa) ja aiemmin mainittu Brain Training- ja Ring Fit Adventure -kohdeyleisö saattaa laittaa myyntikäyrää jopa hieman ennakoitua jyrkemmäksi? Mihinkään Switch Pro -malliin en itse vielä ensi vuonna usko, mutta 2021 vaikuttaa aika todennäköiseltä.

    Pelien puolelta en veikkaa tässä mitään sillä sitä varten on olemassa oma ketjunsa. Kerro siis tässä ketjussa omat mietteesi tästä vuodesta, ja mene sitten heittämään valistuneet peliveikkaukset ensi vuodelle tuosta linkistä --> https://fintendo.fi/foorumi/threads...lä-julkaisemattomista-peleistä.241/#post-9298
     
    Wilbur wals, Rush ja Myy100 tykkäävät tästä.
  2. Rush

    Rush Hovifyysikko Super Fintendo

    Ei mulla tähän varsinaisesti mitään kommentoitavaa ole, mutta halusin vaan sanoa, että tämä oli mukava recap. Vaivaa oli sen eteen nähty, joten ei ihan puuta heinää uskoakseni tullut luettua.
     
  3. ville111

    ville111 Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö Super Fintendo Toimitus

    Vuosi oli kokonaisuutena "ihan kiva". Nintendon omien pelien puolelta vuosi on iso parannus viime vuodesta, mutta mielestäni vuosi 2018 oli suorastaan loistava Indie-vuosi. Kyllä tähänkin vuoteen hyviä Indieitä mahtui, kuten muun muassa Baba is You, Creature in the Well, Blasphemous, Gato Roboto, SteamWorld Quest ja monet muut osoittavat. Joka tapauksessa tällä vuodella ei ole mielestäni Indieiden osalta mitään jakoa, jos vertailukohtana on sellaisia helmiä kuin Celeste, Hollow Knight, Dead Cells ja Iconoclasts, jotka kaikki rantautuivat viime vuonna. Jälkimmäinen lista saattaa edustaa jo genreiltään paremmin pelimakuani, mutta se on tässä kohtaa epärelevanttia.

    Sen sijaan noin muuten vuosi oli oikein hyvä. Nintendon omista peleistä tuli koettua Super Mario Maker 2, The Legend of Zelda: Link's Awakening sekä Luigi's Mansion 3. Kolmannen osapuolen tarjonnasta tutuiksi tulivat muun muassa uusittu ja entistäkin ehompi (joskin surullisen hitailla lataustauoilla varustettu) Crash Team Racing, suomalaista laatutyötä edustava Trials Rising sekä muun muassa Castlevania Anniversary Collection. Kun tähän kasaan heittää vielä monia Indieitä, niin ei vuoden aikana ainakaan nälkä jäänyt. Pitää toivoa, että vuosi 2020 pitää tason yhtä korkealla.
     
    Myy100 tykkää tästä.
  4. Andyliini

    Andyliini Tyhmä Toimitus

    Pelejä tuli niin paljon, etten ole ehtinyt kaikkiin edes koskea (Fire Emblem edelleen aloittamatta), joten tässä mielessä ensi vuoden alkupuoliskon pelihiljaisuus on itselle hyväksi. Saanpahan vähän pelailtua edes jotain pois.

    Tämä vuosi oli oikein maittava pelivuosi, monta peliä tuli ostettua, osaa jopa tuli ihan pelattuakin. Ensi vuodesta tiedetään melko vähän, ja tätä tilannetta toivottavasti korjaa alkuvuoden Nintendo Direct, joka näyttää hieman suuntaa ensi vuodelle.
     
  5. Hynät/Rahat & Ruplat

    Hynät/Rahat & Ruplat Adamantiumluuranko

    Ring Fit Adventure taitaa olla dindendon tämän vuoden paras videopeli. Sai tämmösen laihaläskin mieslapsen kiinnostumaan liikunnasta aivan uudella tavalla, joka on paljon isompi juttu, kuin mitä videopelit yleensä saavat aikaan.

    Muita pelejä en kyllä tuosta listasta ole pelannutkaan, tai Marjo Meikkeriä toki Wii U:lla ja Zeldan Game Boylla. Varsin laiha vuosi, mutta onneksi on muitakin laitteita millä tyydyttää mieslapsen nälkää.
     
  6. Kuruwin

    Kuruwin Epätoivon lähetti

    Vitsi varmaan menee hankintaan ennen vuoden loppua kun tuntuu että aika konsolin hankinnalle alkaisi olla ja ei oikein viitis odotella mitään paranneltua versiota home versiosta. Lite mallia olin harkinnut seuraavan mallin odottelua helpottamaan mutta Drifconejen sekoilu ongelmien korjaamatta jättäminen lite mallissa pilasi sen suunnitelman. Kismittää kyllä tukea yhtiötä joka mahdollisesti tarkoituksella tekee ohjaimista sellaiset (helposti hajoavia) että saa myytyä uusia tilalle mutta ei että Sony ei myöskään saisi repimään hiuksia päästä.