Nintendon johto

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Vuonna 2015 nykyiseen rooliinsa palkattu Tatsumi Kimishima on päättänyt siirtyä syrjään Nintendon toimitusjohtajan pallilta pyrkimyksessään nuorentaa Nintendon johtoporrasta. Hän päättää työnsä toimitusjohtajana kesäkuun lopussa ja hänen saappaisiinsa astuu firmassa vuodesta 1994 toiminut Shuntaro Furukawa.

Samassa ryppäässä ylennyksiä jaettiin myös Switchin kehityksen pääkasvot, Yoshiaki Koizumi ja Shinya Takahashi. Myös Euroopan osaston toimitusjohtajan toiminut Satoru Shibata saa siirron takaisin Japaniin, hänen korvaajastaan ei ole vielä puhuttu.

Ja etteivät Lähteet unohtuisi...
 

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Ketjua voisi kenties laajentaa käsittelemään koko Nintendon hallintoa (ja samalla ehkä taloutta ja sen tärkeitä lukuja?), jotta saataisiin laajempaa keskustelua pelikulissien takaa itse yhtiöstä? Käsittääkseni tämänkaltaista ketjua ei ole vielä olemassa.

Itse aiheeseen liittyen: toivottavasti Shibatan tilalle saadaan pätevä kaveri tilalle, jottei vanha manner unohdu kokonaan.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Helppoa näin länkkärinä varmasti huudella, mutta Nintendon johtoportaaseen pitäisi ehdottomasti saada joku, joka ymmärtää internetin ja teknologian päälle, eli ts. joku, joka tuntee länsimaalaisen pelikulttuurin paremmin. Japanissa ei selvästi ymmärretä kunnolla YouTuben ja esportsin merkitystä. Switchillä on mahdollisuus lähettää nettiin videoita tietyistä peleistä, mutta nurinkurisesti jakamiseen ei kannusteta hirveästi, sillä YouTube-videoista viedään sitten mainostulot. Tämän vuoksi isot nimet välttelevät Nintendo-pelivideoiden julkaisemista.

Smashin ja muiden kilpailullisten pelien kohdalla iso N tuntuu vain kiinnostuvan isoista harrastajien järkkäämistä tapahtumista (mm. Genesis) ja maksavat trailerien pyörittämisestä. Minkäänlaista isoa taalaliigaa ei kiinnosta järjestää. Nintendon omat turnaukset (Splatoon Championship) ovat taas hieman amatöörimäisiä best of 1 / 3 sääntöineen, poissaolollaan loistavine statistiikkoineen ja laimeine palkintoineen (Switchit ja t-paidat voittajille, jähyy). Miksiköhän TSM tai Cloud 9 ei sponsoroi yhtään joukkuetta?

Nettipelaamisessa Nintendo on ollut koko ajan yhden konsolisukupolven jäljessä kilpailijoita. Switch Onlinea on lykätty jatkuasti, server tick rate on jopa huonompi kuin Wii U:lla ja mobiiliappsilla toimiva äänichätti on ehkä tyhmin idea hetkeen. Online co-opia ei ole oikeastaan yhdessäkään pelissä, eikä Switchillä voi katsella Twitchiä tai YouTubea vieläkään. Noh, ainakin eshop toimii.

Tällä hetkellä hallinnossa istuu vain japanilaisia, enkä usko kansalaisuuksien muuttuvan. Shibatan tilalle haluaisin eurooppalaisen, mieluusti vähän enemmän pohjoisen ja idän markkinoista kiinnostuneen. Rispektiä annan sille päätökselle, ettei Nintendo ole kuunnellut pelkästään osakkeenhaltioita ja hypännyt täysin mobiilikelkkaan, vaan tekee leijonaosan tuloistaan edelleen konsoleilla. Kuluttajien toiveita voisi kuitenkin toteuttaa enemmän, eikä aina yrittää jotain gimmickiä. F-Zeroa, Star Foxia ja Mario Partya nettipelillä hyllyille, kiitos. Ehkä tilanne muuttuu hiljalleen setämiesten astuessa sivummalle, esim. Wiin aikaisesta region lock -sekoilusta ollaan pääsemässä eroon. Ainakin Koizumi vaikuttaa olevan tekijämiehiä.

Edit: Kimishiman ja Furukawan ajatuksia.
 
Viimeksi muokattu:

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Helppoa näin länkkärinä varmasti huudella, mutta Nintendon johtoportaaseen pitäisi ehdottomasti saada joku, joka ymmärtää internetin ja teknologian päälle, eli ts. joku, joka tuntee länsimaalaisen pelikulttuurin paremmin. Japanissa ei selvästi ymmärretä kunnolla YouTuben ja esportsin merkitystä.
Ainakin NintendoLifen uutisen mukaan Furukawa on työskennellyt kymmenen vuotta Euroopassa, joten uskon hänen tuntevan täkäläisen pelikulttuurin ainakin joissain määrin. Lisäksi Furukawa on aikaisempiin toimitusjohtajiin verrattuna nuorempaa sukupolvea, joka kasvoi NES:n ohjain kourassa, joten luulisin hänen olevan paremmin perillä nykyaikaisista hömpötyksistä. Joka tapauksessa mielestäni on hienoa, että johdossa on henkilö, jolle pelaaminen on muutakin kuin bisnestä. Kimishima ei käsittääkseni koskaan ole ilmaissut intohimoaan pelaamiseen, vaikka hän selvästi ymmärtääkin markkinoiden päälle.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Furukawa tuntee länkkärimarkkinat jo ihan Pokémonin markkinoinnin ajoista asti ja pääsarjan peleissähän on aina esim. Nintendon kieroon katsomat nettiominaisuudet, olleet aina edellä (eli nykypäivän standardeilla) muita Nintendon sarjoja ja ylipäätään Nintendon omaa tekemistä.

Mitä puolestaan tulee tuohon Genkun mainitsemaan länsimaalaistumiseen nimenomaan ilmiöiden (eSports ja some) osalta, voi Furukawa tuoda pientä nykyaikaan päivitystä näihin ainakin knowledge-puolella. Haaveet siitä että johtoportaassa istuisi valikoitu länkkäri, never gonna happen tai ainakin turhaa se olisi kun otetaan huomioon perheyrityshierarkia ja nipponin saunakaveripiireihin painottuvat hallintometodit.
 

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Shuntaro Furukawa vaikuttaa olevan yleisölle melko tuntematon hahmo aika merkittävistä viroista huolimatta. Hän kuitenkin eroaa pelkästään taustansa puolesta kaikista Nintendon aikaisemmista toimitusjohtajista.

Iwata kuului siihen polveen, joka tutki tietokoneita ja pohti, miten niillä voisi pelata parempia pelejä. Silloin kun Nintendo oli luomassa konsolipelimarkkinoita, Iwata oli mukana ohjelmoijana ja pelisuunnittelijana (Hal Laboratorylla). Jos Iwata oli kehittäjä-toimitusjohtaja, tämä on mahdollisesti pelaaja-toimitusjohtaja. Kun Famicom valloitti Japanin, Furukawa kuului Nintendon ensisijaiseen kohderyhmään. Furukawa sanoo olevansa intohimoinen pelaaja. Nintendon monia merkittäviät virkoja (kuten kehitysdivisioonien tuottajan virkoja) täyttävät henkilöt, jotka eivät ole ikinä välttämättä itse pelanneet pelejä huvikseen (ainakaan siinä mielessä kuin Nintendon pitkäaikaiset fanit). Esimerkiksi Aonuma ei ikinä pelannut pelejä ennen liittymistä Nintendoon.

Tuotekehityksen suunnan kannalta (ja koko bisneksen) on tärkeää, minkälainen käsitys Furukawalla on Nintendon sarjoista. Lainaus (Kimishiman lausuma) siitä, että hän on hyvä löytämään konsensuksen työntekijöiden välillä yksittäisiin "neroihin" luottamisen sijaan antaa aihetta varovaiselle optimismille. Furukawan tarkemmista käsityksistä ei kuitenkaan tiedetä kai vielä mitään, joten vaikutusta bisnekseen on mahdoton arvioida. Furukawalla on silti vahvuus, eli hänen intohimonsa peleihin voi odottaa olevan jokseenkin verrattavissa Iwataan.
 
Viimeksi muokattu:

Kolzig

Jäsen
16.7.2017
5
Oho, tuo on aika iso että Shibata lähtee Euroopasta.

Täällä toki kaikki on hoidettu äärimmäisen huonosti kun on sekavat markkinat ja liian monta maata omine sääntöineen ja sivutoimipisteineen, mutta toivottavasti Shibatan seuraaja on vähintään yhtä mukava tyyppi kuin Directeistä kävi vuosien aikana ilmi.
 

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Hah, tulin lukemaan ketjua ihan vain nähdäkseni miten Stari kommentoi TJ:n vaihdosta.

Itsellenikin tuli Furukawasta mieleen ensimmäisenä Iwata, sikäli kuin kumpikin hankki kannuksensa läheltä pääkallopaikkaa ja lopulta ihan firman ytimestä. Furukawa (toisin kuin Iwata) on tosin ihan puhtaasti bisnespuolen ihmisiä.

Mielenkiintoista sikäli, että Furukawa taitaa olla nyt ihan ensimmäinen toimitusjohtaja näissä isoissa pelifirmoissa kuka on kasvanut firman pelejä pelatessa. Ja tietysti olihan Iwatakin ainoa isojen pelifirmojen toimitusjohtaja kenellä oli kehittäjätaustaa. Nämä ovat siitä mielenkiintoisia asioita, että nokkelia pelejä tekevissä pienemmissä firmoissa kehittäjätaustaiset tai pelaajataustaiset toimitusjohtajat eivät ole mitenkään poikkeus, mutta näillä firmoilla ei ole resursseja tehdä pelejään siinä mittakaavassa missä ne kykenisivät realisoimaan potentiaalinsa.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Reggie eläköityy 57-vuotiaana, tilalle Bowser.

https://twitter.com/NintendoAmerica/status/1098666321473024000

Mikäs siinä miljoonat taskussa lähteä lomille. Ei ainakaan tarvitse kuunnella Mother 3 -huuteluita enää. :KickAss:
Bowser on nähty myös muutamaan otteeseen mm. E3:ssa, sälli siirtyi Nintendon markkinointipomoksi 2015 EA:lta. Saattaa olla vieläkin etevämpi PR-jargonin jauhaja.

big_1521676412_image.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Nepa

Jäsen
1.5.2017
35
Sääli, mutta tässä mies jolle toivoo vain pelkkää hyvää jatkoon. Mies josta kasvanut eräänlainen ilmiö. Pelkkä Reggien ääni saa jo ihmiset ympärillä kuuntelemaan ja koko lavaolemus erilaisineen tempauksineen on sitä luokkaa että ikävä tulee .
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Sääli, mutta tässä mies jolle toivoo vain pelkkää hyvää jatkoon. Mies josta kasvanut eräänlainen ilmiö. Pelkkä Reggien ääni saa jo ihmiset ympärillä kuuntelemaan ja koko lavaolemus erilaisineen tempauksineen on sitä luokkaa että ikävä tulee .

Bowserilla on omasta mielestä jopa Reggietä letkeämpää meininkiä, mitä tulee itsensä likoon pistämiseen, joten kraka ei tule todellakaan olemaan kireällä jatkossakaan, ja ainakin mediasuhteet länsimaisiin medioihin tulevat olemaan ihan yhtä hyvällä tasolla.

Reggielle kyllä kaikkea hyvää. Näki Nintendon kanssa firman isoimmat kultahetket (DS, Wii), kuin myös isoimmat syöksylaskut (Wii U, 3DS:n startti), ja kaikki nämä 15 vuoden sisällä. Toivottavasti saa viettää loppuelämänsä riippumatolla.
 

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Olen pahoillani vastarintaveljeni, mutta en halveksu mitenkään Nintendoa tällä hetkellä. Se on sijoittajapohjainen yritys, jonka ainoa tehtävä maailmassa, on tuottaa sijoittajilleen rahaa takaisin sijoituksistaan, eikä olla meidän kuluttajien mikään paras kaveri ja kun firman kassaa katsoo, on se onnistunut tehtävässään aika helvetin hyvin. Meleen joku kotikellarissa tehty nettikoodi? Kuvitelkaapa että olette kovalla työllä rakentaneet muutama vuosi sitten automallin joka myy kuin häkä ja on suosittu kuin mikä. Sitten jostain tulee amiksen autopuolelta juuri valmistunut finninaama, ja esittelee tätä teidän rakentamaanne autosarjaa oman, paljon sulavamman ja tehokkaamman koneistonsa kanssa. Kansa juhlii tätä kynäniskaa ja nauraa teidän tuotteelle. Ei muuta kuin käräjille ja nuoren nousukkaan uho hiljaiseksi. Sama pätee tuoreimpaan musiikkipuolen tubekohuun. Siellä on copyrightit ihan syystä musiikkikappaleiden perässä ja voit joko olla välittämättä, tai välittää mutta virallisten papereiden mukaan sinulla on täysi oikeus itse tekemiisi musiikkisävellyksiin kaikki hallintaoikeudet ja jos joku kerää Youtube-masseja sinun biisejäsi soittamalla ilman että saat penniäkään, varmasti harmittaisi. En ole mitenkään Nintendon puolella ja pidän itsekin lafkaa kivikautisena dinosauruksena mitä tulee nykypäivän standardeilla pelibisneksessä tekemiseen, mutta niin kauan kuin heillä on kaikkiin meidän mielestä tyhmiltä näyttäviin ilkitekoihinsa täysi laillinen oikeus, ei auta itku markkinoilla... niillä markkinoilla joilla Nintendo takoaa tällä hetkellä siis massiivista tulosta vaikka ei nettipelaaminen oikein toimi, ei GTA:t ja Call of Dutyt ilmesty konsolille, ei oikein pysty striimaamaan Switchillä, ei ole party chattia, ei ole hyvää online-palvelupuolta yms. jne. yms. Hienon miehen sanoin: niin tai näin, Nipa voittaa aina.

Sijoittajanäkökulmasta Nintendo ei varsinaisesti olekaan toiminut väärin. Mutta kuluttajana ja harrastajana minua ei suoraan sanoen kiinnosta pätkän vertaa jonkun Kauko-Idän pukumiehen mielipide tai lompakko. Mitä he ovat tehneet minun hyväkseni? Menisivät oikeisiin töihin.

Ja vain sen takia, että Nintendon toiminta on kopiosuojalakien kannalta teknisesti laillista, ei tee siitä hyväksyttävää minun näkökulmastani.

Avataan asian vakavuutta vielä lisää. Meleen kieltämisessä turnauksista ei ole pelkästään kyse siitä, että nyt jäi joku hassu videopelitapahtuma näkemättä. Kyse on kokonaisen harrastuksen, lajin, uhkaamisesta. Porukka on pelannut tätä samaa videopeliä kaksi vuosikymmentä. Sen äärelle tulee koko ajan uusia ihmisiä. Ihmiset matkustavat turnauksiin ulkomaillekin asti, tapaavat uusia tuttavia ja muodostavat elinikäisiä suhteita. Melee on muodostunut elämäntavaksi. Aivan samalla lailla kuin mikä tahansa muu tappelupeli tai oikean elämän lajikin, Melee on tapa ihmisille kehittää ja ilmaista itseään, ja yhdistyä muiden samanmielisten henkilöiden kanssa.

Jälleen tuo koko yhteisö ja laji joutuu elämään epävarmuudessa, sillä ei voida olla varmoja pysäyttääkö rikas korporaatio kokonaisen harrastuksen vain omien ahneiden tavoitteidensa vuoksi. Tämä vaikuttaa tuhansiin ja tuhansiin oikeisiin ihmisiin negatiivisesti. Puhumattakaan heistä, jotka ovat tehneet oikeasti töitä edistääkseen yhteisön hyvinvointia ja kasvua: turnausjärjestäjät, modaajat, striimaajat, yhdistykset, juontajat... Kaikki nämä henkilöt ovat työskennelleet pelin vuoksi, jonka Nintendo on HYLÄNNYT. He tekevät sitä työtä, jota Nintendo EI TEE. Kaikki tämä vaiva uhataan heittää viemäristä alas ilman, että Nintendo tarjoaa mitään korvausta.

Vastaava tilanne missä yksi korporaatio sabotoi kokonaista muuta lajia, vaikka jotain pallopeliä tai keppihevoset, aiheuttaisi valtavan backlashin. Ei kukaan halua että heille sanotaan, että sori, mutta et voi enää harrastaa tätä rakasta asiaa johon olet käyttänyt kymmeniätuhanseja tunteja elämästäsi. Vielä hirveämpää on huomata, että Nintendo on valmis myös heittämään muita samankaltaisia yhteisöjä bussin alle (Splatoon) vain kurittaakseen vastarintaa.

Vertauskuva siihen että joku finninaama tekee paremman auton ei mielestäni kuvaa tätä tilannetta oikeudenmukaisesti.

Kuten bËst sanoikin, Melee-yhteisö on antanut paljon Nintendolle. Vuonna 2013 kilpailullinen Smash oli kutakuinkin kuihtunut, ennen kuin Melee (Brawl-yhteisön solidaarisella avustuksella) palautti Smashin parrasvaloihin EVO:ssa. Meleen kautta kilpailullinen Smash räjähti uudelleen eloon. Ilman Meleetä en usko, että Ultimatekaan olisi yhtä suosittu peli tänä päivänä. On äärimmäisen epäkiitollista Nintendolta palauttaa palvelus yrittämällä tukahduttaa sekä peli että yhteisö, jotka ensin auttoivat heitä ja toivat luultavasti kasan mammonaa mukanaan.

Ainoa asiahan mitä Nintendon tarvitsisi tehdä on, ironisesti, olla tekemättä mitään. Yhteisölle riittäisi se, että Nintendo ei koske Meleeseen millään tavalla ja tekee Ultimaten kanssa mitä haluaa. Mutta sekin on näemmä liikaa pyydetty.

Tämä Melee-jupaska on ollut Nintendolle PR-katastrofi. Kutakuinkin koko taistelupeliskene tietää tästä, ja monet vaikutusvaltaiset YouTubettajat, jotka eivät edes pelaa peliä, ovat ilmaisseet mielensä Nintendoa vastaan. Minulta ja monilta muilta lähtee Nintendon tuotteiden ostaminen boikottiin ennen kuin he rupeavat käyttäytymään. On mielestäni kyseenalaista sanoa, että Nintendo tai sijoittajat olisivat hyötyneet tästä yhtään mitään. Ei välttämättä pidä paikkansa.

Toisekseen, kilpailun tukahduttaminen, vaikkakin sallittua, on erittäin laiska ja isossa kuvassa huono vaihtoehto. Kilpailun pysäyttäminen estää palveluja ja tuotteita parantumasta. Lopulta tästä kärsivät kuluttajat. Helvetin raukkamaista Nintendolta vain käskeä lakitoimien uhalla kilpailijaansa pois markkinoilta sen sijasta, että haastaisivat tarjoamalla parempia tuotteita, jotka he varmasti pystyisivätkin tekemään. Nintendolla on todella taitavaa porukkaa töissä sekä paljon resursseja. Käyttäisivät niitä!

Mitä Nintendon olisi pitänyt tehdä, on näyttää, mitä he osaavat. Tekisivät Melee HD:n ja myisivät sen 60 eurolla. Tai laittaisivat Ultimateen vähintään yhtä hyvän nettikoodin kuin Slippissä on. Ai hitsi miten noloa olisi ollut Slippille, jos Nintendo olisi julkaissut rollback-netkoodin Ultimateen heti perään. Kaikki olisivat olleet tyytyväisiä, Nintendon PR olisi saanut boostia, ja Ultimateakin voisi viimein pelata onlinessa (sen nettikoodi on abysmaalisen hirveä). YouTuberit ja top tier -pelaajat laulaisi Nintendon nimeä sunnuntaijumalanpalveluksessa gospel-kuorona toimivan nettikoodin ansiosta.

Mutta ei. Potkitaan paremmin suoriutunut kilpailija takaisin piiloon, eikä tehdä mitään korjausliikkeitä omassa päädyssä. Helvetin hienoa...

Vaikka Norsukampa ei sanonut mitään väärin, viestisi edustaa mielestäni huonoa ymmärrystä tän jupakan vaikutuksesta Smash-skeneen ja ehkä jopa koko Nintendon kuluttajaryhmään, ja halusin sen takia vastata tähän. Mistään juridisista asioista en ole eri mieltä: Nintendo ei ole rikkonut lakeja tai mitään muutakaan, Mutta kopiosuojalait ovat helvetin tyhmiä ja epäselviä, eikä minua suoraan sanoen liikuta onko Nintendon toiminta ollut laillista. Lisäksi laitan ehdottomasti Smash-yhteisön sijoittajien halujen edelle. Vaikka firman tarkoitus on tuottaa voittoa, se ei voi tehdä sitä ilman kuluttajia. Ja kuluttajien ei pitäisi missään nimessä hyväksyä sitä, että heitä palvelemisen sijaan vain rankaistaan.

Vuoden pettymys:
Nintendo
 

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Kuvitelkaapa että olette kovalla työllä rakentaneet muutama vuosi sitten automallin joka myy kuin häkä ja on suosittu kuin mikä. Sitten jostain tulee amiksen autopuolelta juuri valmistunut finninaama, ja esittelee tätä teidän rakentamaanne autosarjaa oman, paljon sulavamman ja tehokkaamman koneistonsa kanssa. Kansa juhlii tätä kynäniskaa ja nauraa teidän tuotteelle.

Tämä kommentti ei ihan avautunut sen ideologisuudessaan. Tai ainakin itse tulkitsen asian näin, että Nintendolla kävi puhtaasti ylpeyden päälle, että joku perusjamppa tekee homman hyvin rakkaudesta lajiin ja pieksee sillä miljoonayhtiön ylikoulutetut spesialistit.

Mielestäni klassinen esimerkki tilanteessa, jossa ison markkinajätin on vaikea katsoa itseään peiliin ja todeta että "ei perkele. Noinko se olisi pitänyt tehdä. Respect. Haluakko meille töihin?".

Mutta sen sijaan lähdetään hajoita ja hallitse -taktiikalla puolustamaan omaa tasoaan vaikka sen heikkous on juuri osoitettu.

Tähän autovertaukseen istuen: Jos perus amiskundi onnistuu suunnittelemaan paremman auton kuin iso autotehdas, niin eikö faktojen kieltäminen oo huonoa promootiota kun oikeampaa olisi hakea yhteistyötä ja tai katsoa itseään peiliin todeten että "hei, mekin pystytään tuohon".

Vuoden para.. eikun.... paskin peli.
- Kaikki mitä Nintendo on suoltanut. Koska boikot
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Omat viisi senttiäni tästä jupakasta on, että Nintendo teki aika kyseenalaisen vedon (etenkin Splatoon-turnauksen kohdalla), ja saa kärsiä siitä saamalla huonoa mainosta. Mutta ymmärrän jos kolmannen osapuolen softan käyttö
+ potentiaalisesti piratoidut pelit saivat Nintendon lakitiimin huolestumaan. Valitettavaa, mutta ei mitenkään poikkeuksellista mielestäni.

Toisaalta, mielestäni Rushin kommentit tämän vaikutuksista koko Melee-yhteisöön tuntuvat hieman liioitelluilta. En usko, että Nintendo lähtee Melee-turnauksien perään. Ei välttämättä vaikka turnauksella olisi Slippi käytössä. Sen sijaan uskoakseni viimeinen niitti tälle ajankohtaiselle tapaukselle oli se, että he hakivat Nintendolta sponsorointia (luultavasti tietäen samalla rikkovansa sopimuksen sääntöjä).

Nintendo teki mielestäni virhe-arvion, ja tästä tapauksesta olisi ollut paljon parempiakin väyliä pois. Mutta laittaisinko firman pelit boikottiin tällaisen pikkujupakan takia? No en. Ihan kuin se mihinkään muutenkaan vaikuttaisi.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Arvon herra sivuston päätoimittaja siirtäkööt keskustelua johonkin omaan ketjuunsa GOTY-valintojen laskemista sotkemasta, mutta mielenkiintoisia pointteja kyllä ja mikä parasta, jengi ei käy haukkumassa eri mieltä asioista olevien äitejä ja muita perheenjäseniä h****ksi tappouhkausten kera privaviesteissä... ainakaan vielä. Terkut parillekin Twitter-persoonalle joiden kanssa asiasta on tullut väännettyä!

Tähän autovertaukseen istuen: Jos perus amiskundi onnistuu suunnittelemaan paremman auton kuin iso autotehdas, niin eikö faktojen kieltäminen oo huonoa promootiota kun oikeampaa olisi hakea yhteistyötä ja tai katsoa itseään peiliin todeten että "hei, mekin pystytään tuohon".

Tämä olisi tavallaan lose-lose -tilanne ja niin se on ollutkin Nintendolle tällä hetkellä. Megaluokan pelibrändi ja yksi jantteri hoiti heitä paremmin hommat, jolloin lopputuloksena tälle yhdelle jantterille ylistystä ja Nintendolle huutonaurua. Mitä tekee huutonaurun kohde? Suutuspäissään polttaa koko kylän. Paska nakki mutta etenkin kun kyseessä on japanilaislafka jossa kuitenkin kulttuuriperimästä asti on vaalittu itsekunnioitusta ja oman tekemisen laadun vaalimista, ei yhtään ihmetytä että länkkärin MacGyver-hengessä yksin kasaan parsima tuote voi ottaa vähän egon päälle. Toki Nintendolla on myös sen verran pitkä kokemus kaikesta vähänkään heidän tuotemerkkejä tai patenttejaan rikkovien asioiden käräjille vetämisestä, että en ihmettelisi jos siellä joku koulutettu tekoälybotti olisi hoitanut tämän keissin heti kun triggerit internetin algoritmeissa sattuivat tällaisen tapauksen paljastamaan...

Mitä Nintendon olisi pitänyt tehdä, on näyttää, mitä he osaavat. Tekisivät Melee HD:n ja myisivät sen 60 eurolla. Tai laittaisivat Ultimateen vähintään yhtä hyvän nettikoodin kuin Slippissä on. Ai hitsi miten noloa olisi ollut Slippille, jos Nintendo olisi julkaissut rollback-netkoodin Ultimateen heti perään. Kaikki olisivat olleet tyytyväisiä, Nintendon PR olisi saanut boostia, ja Ultimateakin voisi viimein pelata onlinessa (sen nettikoodi on abysmaalisen hirveä). YouTuberit ja top tier -pelaajat laulaisi Nintendon nimeä sunnuntaijumalanpalveluksessa gospel-kuorona toimivan nettikoodin ansiosta.

Pelasin viime vuonna sellaista hauskaa jonkun tyypin askartelemaa Super Mario Bros Battle Royale -peliä, jossa sata Mariota juoksi ruudulla kilpaa legendaarisen pelin maisemissa. Nintendo teki sen minkä Nintendo parhaiten osaa eli ilmoitti pelin pystyyn kasanneelle asioiden valitettavan oikean laidan, ja kas kummaa, tänä vuonna me kaikki pelaamme Super Mario Bros 35:ttä jossa pelaillaan Battle Royale -hengessä muita pelaajia vastaan legendaarisen pelin maisemissa. Kansa juhlii eikä kukaan enää muistakaan sitä viime vuoden sadan Marion (eli siis käytännössä jopa paremmin tehtyä) juoksukilpailua. Sama homma kävi ASMR2:n kanssa. Buuaukset ja sihinät olivat erittäin kovaäänisiä kun peli otettiin alas, mutta eipä sitä kukaan enää muistanut kun Nintendo hieman myöhemmin tiputti E3:lla Metroid 2:sta tehdyn 3DS-version ja rahaa kilisi taas kassaan. Tuleeko Smash Ultimaten myynnit, saatikka joskus hamassa tulevaisuudessa ilmestyvän seuraavan Smashin, kärsimään #freemelee-liikkeen johdosta? Ei todellakaan vaan siinä pelissä saattaakin sitten olla jo Slippiäkin sulavampi nettimoninpeli ja kansa juhlii jälleen kerran.

Tämä on valitettava tosiseikka mutta historia on sen osoittanut niin monta kertaa todeksi että vaikka Nintendo kuinka kusisi kuluttajaa rankemminkin
silmään, ei se kompastu rahallisesti muuta kuin omaan näppäryyteensä (Wii U, Gamecube, Virtual Boy, N64) eikä suinkaan siihen kuinka paljon meitä kuluttajia asiat harmittaa ja miten kilpailijat asiat tekevät. Genesis on tehnyt tästä biisinkin jossa tätä kieroa tilannetta selitetään ja muistaakseni Disturbed-yhtye on tehnyt siitä coverin. Ensin mainittu huikeine videoineen luonnollisesti se parempi versio.

Kuten bËst sanoikin, Melee-yhteisö on antanut paljon Nintendolle. Vuonna 2013 kilpailullinen Smash oli kutakuinkin kuihtunut, ennen kuin Melee (Brawl-yhteisön solidaarisella avustuksella) palautti Smashin parrasvaloihin EVO:ssa. Meleen kautta kilpailullinen Smash räjähti uudelleen eloon. Ilman Meleetä en usko, että Ultimatekaan olisi yhtä suosittu peli tänä päivänä. On äärimmäisen epäkiitollista Nintendolta palauttaa palvelus yrittämällä tukahduttaa sekä peli että yhteisö, jotka ensin auttoivat heitä ja toivat luultavasti kasan mammonaa mukanaan.

Mutta onko Nintendo tehnyt vuosien saatossa mitään Melee-yhteisön eteen? Omaan silmään (edelleenkään yhtään sen enempää Nintendoa puolustelematta sillä itsekin nauran harva sen kuukausi firman tekemisille) ainakin takavuosien Gamecube-ohjainten tuominen takaisin tuotantolinjastolle, oli jo sen tason palvelus mikä sai leuat lattiaan kyynisimmältäkin Nintendo-vihaajalta. Nyt puhutaan kuitenkin tempusta, joka on tehty puhtaasti tuomaan iloa ja tunnustusta marginaalisen pienelle porukalle, ja jolla ei varmaan sinne eniten rahaa taloon tuovaan mainstreamin suuntaan saanut aikaan mitään muuta kuin ihmetystä?

"Miksi pelaisin Smash Wii U:tani tuollaisella ihmeellisen näköisellä hilavitkuttimella kun tämä Wii U:n Pro Controller on niin helvetin loistava ohjain?
..
kysyi Kampanorsu 7v kun Nintendo julkisti värikkäät Gamecube-ohjaimensa. Isoveli, Norsukampa 26v (silloin!!!), vain hymyili hiljaa pieni nostalgian ja ilon kyynel silmäkulmassaan eikä vastannut mitään.

Nintendo ei saa penniäkään rahaa kassaan siitä että jengi pelaa vielä tänäkin päivänä Meleetä, emulla tai alkuperäisraudalla, vaan se joutuu haaveilemaan siitä että edes tuo pieni (suhteessa jälleen siihen mainstream-massaan jossa se raha liikkuu) ostaisi tämän täysihintaisen Ultimaten ja siihen vielä delsut päälle. Se ehkä myös menettää jatkossakin rahaa jos tämä porukka jatkaa Meleen pelaamista ja siihen päälle vielä firma "joutuu" tekemään lisää Gamecube-ohjainten kopioita tai jotain muuta faniporukan tyytyväiseksi pitämiseen tarkoitettua juttua. Sen takia en yhtään ihmettele vaikka lafkan sisällä kiehuisi jo ajatuksin siitä että "sitä helvetin Meleetä joudutaan edelleen sietämään" joten ei muuta kuin tukahduttaminen alkakoot/jatkukoot. Paskaahan tuo on fanin näkökulmasta mutta tämä on tosiaan maailma jossa elämme. Tiedän täysin Melee-ihmisten tuntemukset sillä itse en aio pitkällä tikullakaan koskea Final Fantasy VII Remakeen sillä se muuttaa liiaksi itselleni erittäin rakasta peliä ja sen perustuksia. Jos kuitenkin Square-Enix kaikessa viisaudessaan päättää aloittaa masinoinnin Remaken ns. oikeaksi versioksi muuttamisesta, on minulla aina se alkuperäinen tuolla PS1:lläni jonka pariin palata, samalla kun jatkan Remaken ja siihen liittyvien asioiden välttelyä.
 

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Pelasin viime vuonna sellaista hauskaa jonkun tyypin askartelemaa Super Mario Bros Battle Royale -peliä, jossa sata Mariota juoksi ruudulla kilpaa legendaarisen pelin maisemissa. Nintendo teki sen minkä Nintendo parhaiten osaa eli ilmoitti pelin pystyyn kasanneelle asioiden valitettavan oikean laidan, ja kas kummaa, tänä vuonna me kaikki pelaamme Super Mario Bros 35:ttä jossa pelaillaan Battle Royale -hengessä muita pelaajia vastaan legendaarisen pelin maisemissa. Kansa juhlii eikä kukaan enää muistakaan sitä viime vuoden sadan Marion (eli siis käytännössä jopa paremmin tehtyä) juoksukilpailua. Sama homma kävi ASMR2:n kanssa. Buuaukset ja sihinät olivat erittäin kovaäänisiä kun peli otettiin alas, mutta eipä sitä kukaan enää muistanut kun Nintendo hieman myöhemmin tiputti E3:lla Metroid 2:sta tehdyn 3DS-version ja rahaa kilisi taas kassaan. Tuleeko Smash Ultimaten myynnit, saatikka joskus hamassa tulevaisuudessa ilmestyvän seuraavan Smashin, kärsimään #freemelee-liikkeen johdosta? Ei todellakaan vaan siinä pelissä saattaakin sitten olla jo Slippiäkin sulavampi nettimoninpeli ja kansa juhlii jälleen kerran.

Eikö tämä käytännössä hipo epämääräisen rikollisuuden rajapintaa? Niin sanottua idean varastamista antamatta alkuperäiselle suunnittelijalle hänen ansaitsemaansa kunnioitusta.

Mitä tulee rahan kassaan kilisemiseen, niin itse väitän Ultimaten isojen ostobuumien osasyynä olevan sen, että pelillä on monia muita Nintendon pelejä isompi näkyvyys ja jalansija modernissa markkinaympäristössä: Eli esportsissa, streamissa, livessä, yms. Ei todellakaan koko myyntitilastoa perustele, mutta uskon sillä olevan merkittävän kokoinen siivu kokonaisuudessa.

Nintendon oma taito kun luoda materiaalia tähän kasvavimpaan ja näkyvimpään pelimuotoon on sanalla sanoen huono. Splatoonilla on pientä pohjaa, mutta muuten tämä osasto on Nintendolle täysin jotain mustaa magiaa johon se ei halua koskea, mutta jolla sen pitäisi osoittaa taitonsa olla innovatiivinen oman imagonsa takana seisova edelläkävijä myös näin 2010-luvulla.

Mitä tulee itsekunnioitukseen ja rahalliseen byrokratiaan niin tämähän on täysin arvokysymys. Nintendo kuuntelee palautteita todella huonosti. Tuo GC-ohjainten takaisin tuonti on loppupeleissä hyvin pieni häivähdys siitä, mitä Nintendo haluaa tehdä kuluttajat huomioiden. Nintendo yrittää yhtä aikaa olla innovatiivinen oman tiensä kulkija, kaikki huomioiva mutta täysin vain itseään kunniottava firma mikä korostuu juuri tämäntyylisissä tilanteissa, jossa oma brändi arvotetaan kaiken muun yläpuolelle.

Mielestäni brändi ei vaaraannu sillä, että antaa tunnustusta myös oman kehänsä ulkopuolelta ja tukee brändin ympärille rakennettua kuluttajatoimintaa. Väitän, että brändille on vaarallisempaa lähteä uhmaamaan ja halveksumaan kuluttajia.

Annan poikkeuksen paljon huomiota myös vallitsevalle tilanteelle. Nintendo itse ei ole tehnyt minkään sortin aloitteita osoittaakseen tukea tässä vallitsevassa epidemiassa jossa maailma tuntuu olevan täysin lockdownissa. Näissä tilanteissa tällaista yhteisön hyväksi rakennettua pohjaa tulisi mielestäni jokaisen yrityksen ymmärtää tukea.
 
Viimeksi muokattu:

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Eikö tämä käytännössä hipo epämääräisen rikollisuuden rajapintaa? Niin sanottua idean varastamista antamatta alkuperäiselle suunnittelijalle hänen ansaitsemaansa kunnioitusta.
Ei, kun Super Mario Bros. 35 oli tiettävästi kehitteillä jo ennen Tetris 99:ää, reilusti ennen tätä fanipeliä. Ideahan on loppujen lopuksi tässä Battle Royalen jälkeisessä maailmassa aika luonnollinen, eli en lainkaan ihmettele että samaan ideaan on päädytty useammassa paikassa samoihin aikoihin.

Mitä Metroid: Samus Returnsiin tulee, niin se on myös sen kokoluokan remake, ettei sitä ihan parissa yössä olla tehty. Eihän siitä tietenkään ole mitään varmuutta, että AM2R olisi selvinnyt ilman Samus Returnsin olemassaoloa, mutta kyllä se ainakin osaltaan tekee asiasta helpomman sulatella.