Kauan aikaa tuli Capcomia parjattua siitä että legendaarinen pelitalo (henkilökohtainen suosikkini) ei Nintendon hittikonsolille pahemmin panosta anna, vaikka rahaa olisi helposti printattavissa mielin ja määrin. Kun kaikki teknisesti mahdolliset ja mahdottomat (Resident Evil 7:n hirveä striimiversio) Resident Evil -käännökset oltiin jo saatu laitteelle, räjäytti Capcom pankin julkistamalla sen ehkä jopa tämän hetken isoimman tittelinsä Switch-yksinoikeutena. Monster Hunter World toi Capcomin perinteikkään areenatoimintapelisarjan vihdoin ja viimein massojen suosioon, ja Monster Hunter Rise näyttää konsolieksklusiivisuudestaan huolimatta jatkaa sitä.
Monster Hunter World repi tehoja irti muutaman viikon päästä ex-nykykonsoleista kutsuttavista laitteista, joten jännää on nähdä miten pieni ja piskuinen hybridikonsoli suoriutuu RE-pelimoottorin haasteista? Kehitystiimi on kovasti vakuuttanut että pelin jo liki kolmevuotiseksi paisunut kehitystyö, on tuottanut sen verran hedelmää että tasaisen 30fps kanssa pääsisivät metsästäjät toteuttamaan itseään pelin aikana, ja vaikka se nyt ei olekaan ihan sitä Worldin pehmeyttä ja sulavuutta, luulisi kovimmillekin puristeille kelpaavan kunhan homma pysyy vaan tasaisena.
Mitä kaikkea uutta sitten MHR sisältää? Onhan kyseessä kuulemma ihan uusi lisäys pelisarjan ns. päälinjastoon joten jotain uusia juttuja on varmasti luvassa?
Isoin ja näkyvin uudistus on ennakkomateriaalien perusteella Wirebug-nimeä totteleva ötökkä, jota pelaaja voi eläinrääkkäyksenkin uhalla käyttää mielin määrin flengailutarkoituksessa. Pelin tälläkin kertaa täysin saumattomat metsästysalueet ovat tällä kertaa ottaneet askeleen kohti Calamity Ganonin autioittamaa Hyrulea, ja pelaajalla on samoiltavanaan isoillakin korkeuseroilla varusteltuja taistelutantereita, joissa käytännössä voit mennä sinne minne vaan katsekin yltää. Wirebugia ei voi ihan mielin määrin spämmäillä, vaan sen käyttö on semi-rajattua, ja näin ollen sen oikeaoppinen käyttö vaatii myös pientä ajatustyötä. Maailman yhdestä kovimmista telkkarisarjoista nimensä ammentava ötökkä, tuo myös mukanaan täysin uusia aspekteja taisteluun, ja vaikka ei "vieläkään" saada sarjaan uusia asetyyppejä, ovat kehittäneet luvanneet että "lankaötökän" myötä jokainen aselaji tulee saamaan huiman määrän uutta sisältöä. Dual Blades -miehen sydäntä tämä tieto uudesta akrobaattisemmasta lähestymistavasta lämmittää kuin lemmikkikoiran iloinen juokseminen ovelle vastaan kun tulet töistä kotiin. Lemmikkikoirista kun päästiin puhumaan...
Palico-kissojen valtakausi on virallisesti ohi, kun metsäretkelle saa mukaansa tällä kertaa myös Palamute-koiran. Homma on vedetty näiden elikkoapurien puolesta täysin suoraksi mutkien osalta, ja kisumirrit toimivat jatkossa pelkkinä support-tyylisinä apureina, kun taas piskit auttavat parhaansa mukaan myös taistelussa. Kissahenkisille pahoittelut, mutta koiralla pääsee myös ratsastamaan ja kiipeilemään helposti pelin lukuisilla seinillä, joten eiköhän selvästi Duck Huntin rakkia yhteistyökykyisempi tapaus lähde mukaan taisteluihin noin yhdeksän kertaa kymmenestä?
Entäs sitten ne ns. pääosan esittäjät? Uusia hirviöitä on esitelty neljä kappaletta, joista yksi on pelin kansikuvahirviöksi valittu Magnamalo (kuvassa alavasemmalla). Kyseinen mörrimöykky oli näköjään niin fotogeeninen että sille tehtiin jopa oma Amiibo. Luvassa on vielä lisää metsästettävää uusien, kuin myös palaavien tuttavuuksien muodossa.
Tähän voisi kirjoittaa vielä noin about 100 000 sanaa siitä miten ihanaa kamaa peli tulee olemaan ja miten hypeissäni olen pelistä. Säästelen kuitenkin merkit siihen keskusteluun joka toivottavasti irtoaa tähän ketjuun.