Monster Hunter Rise

Keskustelu osiossa Switch, aloittajana Norsukampa, 13.10.2020.

  1. Norsukampa

    Norsukampa "His coconut gun, can fire in spurts" Toimitus

    [​IMG]

    Kauan aikaa tuli Capcomia parjattua siitä että legendaarinen pelitalo (henkilökohtainen suosikkini) ei Nintendon hittikonsolille pahemmin panosta anna, vaikka rahaa olisi helposti printattavissa mielin ja määrin. Kun kaikki teknisesti mahdolliset ja mahdottomat (Resident Evil 7:n hirveä striimiversio) Resident Evil -käännökset oltiin jo saatu laitteelle, räjäytti Capcom pankin julkistamalla sen ehkä jopa tämän hetken isoimman tittelinsä Switch-yksinoikeutena. Monster Hunter World toi Capcomin perinteikkään areenatoimintapelisarjan vihdoin ja viimein massojen suosioon, ja Monster Hunter Rise näyttää konsolieksklusiivisuudestaan huolimatta jatkaa sitä.



    Monster Hunter World repi tehoja irti muutaman viikon päästä ex-nykykonsoleista kutsuttavista laitteista, joten jännää on nähdä miten pieni ja piskuinen hybridikonsoli suoriutuu RE-pelimoottorin haasteista? Kehitystiimi on kovasti vakuuttanut että pelin jo liki kolmevuotiseksi paisunut kehitystyö, on tuottanut sen verran hedelmää että tasaisen 30fps kanssa pääsisivät metsästäjät toteuttamaan itseään pelin aikana, ja vaikka se nyt ei olekaan ihan sitä Worldin pehmeyttä ja sulavuutta, luulisi kovimmillekin puristeille kelpaavan kunhan homma pysyy vaan tasaisena.

    Mitä kaikkea uutta sitten MHR sisältää? Onhan kyseessä kuulemma ihan uusi lisäys pelisarjan ns. päälinjastoon joten jotain uusia juttuja on varmasti luvassa?

    [​IMG]

    Isoin ja näkyvin uudistus on ennakkomateriaalien perusteella Wirebug-nimeä totteleva ötökkä, jota pelaaja voi eläinrääkkäyksenkin uhalla käyttää mielin määrin flengailutarkoituksessa. Pelin tälläkin kertaa täysin saumattomat metsästysalueet ovat tällä kertaa ottaneet askeleen kohti Calamity Ganonin autioittamaa Hyrulea, ja pelaajalla on samoiltavanaan isoillakin korkeuseroilla varusteltuja taistelutantereita, joissa käytännössä voit mennä sinne minne vaan katsekin yltää. Wirebugia ei voi ihan mielin määrin spämmäillä, vaan sen käyttö on semi-rajattua, ja näin ollen sen oikeaoppinen käyttö vaatii myös pientä ajatustyötä. Maailman yhdestä kovimmista telkkarisarjoista nimensä ammentava ötökkä, tuo myös mukanaan täysin uusia aspekteja taisteluun, ja vaikka ei "vieläkään" saada sarjaan uusia asetyyppejä, ovat kehittäneet luvanneet että "lankaötökän" myötä jokainen aselaji tulee saamaan huiman määrän uutta sisältöä. Dual Blades -miehen sydäntä tämä tieto uudesta akrobaattisemmasta lähestymistavasta lämmittää kuin lemmikkikoiran iloinen juokseminen ovelle vastaan kun tulet töistä kotiin. Lemmikkikoirista kun päästiin puhumaan...

    [​IMG]

    Palico-kissojen valtakausi on virallisesti ohi, kun metsäretkelle saa mukaansa tällä kertaa myös Palamute-koiran. Homma on vedetty näiden elikkoapurien puolesta täysin suoraksi mutkien osalta, ja kisumirrit toimivat jatkossa pelkkinä support-tyylisinä apureina, kun taas piskit auttavat parhaansa mukaan myös taistelussa. Kissahenkisille pahoittelut, mutta koiralla pääsee myös ratsastamaan ja kiipeilemään helposti pelin lukuisilla seinillä, joten eiköhän selvästi Duck Huntin rakkia yhteistyökykyisempi tapaus lähde mukaan taisteluihin noin yhdeksän kertaa kymmenestä?

    [​IMG]

    Entäs sitten ne ns. pääosan esittäjät? Uusia hirviöitä on esitelty neljä kappaletta, joista yksi on pelin kansikuvahirviöksi valittu Magnamalo (kuvassa alavasemmalla). Kyseinen mörrimöykky oli näköjään niin fotogeeninen että sille tehtiin jopa oma Amiibo. Luvassa on vielä lisää metsästettävää uusien, kuin myös palaavien tuttavuuksien muodossa.

    Tähän voisi kirjoittaa vielä noin about 100 000 sanaa siitä miten ihanaa kamaa peli tulee olemaan ja miten hypeissäni olen pelistä. Säästelen kuitenkin merkit siihen keskusteluun joka toivottavasti irtoaa tähän ketjuun.
     
    Wilbur wals ja Mauno tykkäävät tästä.
  2. Mauno

    Mauno Animevammainen

    Magnummolo ja ne muut reskinnatut vanhat monsut eivät juuri sytyttäneet. Amiibo-valinnat eivät menneet aivan putkeen, sikäli kun Palico on niistä vakiintuneisuudessaan suosikki vaikka vihaan niitä kissoja aktiivisesti. Mutta voi pojat, olen kyllä innoissani kun monhunia tarjoillaan. Toivottavasti nettipeli toimii hyvin.
     
    Garo tykkää tästä.
  3. Genkku

    Genkku ¯\_(ツ)_/¯ Ylläpidon jäsen

    Lokalisaatiotiimille handshaket Palamuten nimestä.
     
    Garo tykkää tästä.
  4. Manne

    Manne MonHun-masokisti Super Fintendo

    MH-fanina viimeisin Partner Showcase ansaitsi ehdottomasti GOAT-statuksen, vaikka Stories 2 ei samalla tavalla sytytäkään, kuin ns. kunnon Monster Hunter. Hirveästi ylimääräistä pelikuvaa tai lisäinfoa en ole tutkiskellut, mutta lyhykäinen traileri jätti pelistä positiivisen kuvan, ja pitkähkö kehitysaika tuskin on huono asia.

    Vaikken Worldia/Icebornea olekaan pelannut, vaikuttaisi siltä, että Wirebug jatkaa Worldin ja Icebornen Clutch Clawin luomaa dynaamisempaa linjaa, mitä itse metsästyksiin tulee, ja aseissa on varmasti reippaasti uutta ja ihmeellistä opeteltavaa. Itselleni mielenkiintoisin aihe Wirebugiin liittyen on se, onko öttiäisen käyttö taistelun aikana lisä vai pakote, mistä jälkimmäiseen muuan veteraanin mukaan Clutch Claw kuuluu sillä oletuksella, ettei halua käyttää joka huntilla 5-10 minuuttia ylimääräistä. Kuitenkin traileri jätti sellaisen kuvan, että Wirebug olisi enemmän lisätyökalu ilman suurempaa väkinäisyyttä, vaikka varmasti jotkin aseluokat, kuten (gun)lance hyötyvät muita enemmän Wirebugin tuomasta lisäliikkuvuudesta, ja toivon mukaan ötökkä on työkalu moniulotteisempaan hunttailuun, toisin kuin minulle liki kaavamaiseksi esitelty Clutch Claw. Kiinnostaisi ohessa joltakulta Icebornea enemmän pelanneelta kuulla, ovatko mietteet CC:stä samankaltaiset, kuin mitä olen kuullut.

    Palamutet ovat avoimesti tunnustavalle koirat>kissat-ihmiselle mitä mainioin lisä, toisaalta en ole kummemmin koskaan AI-kumppaneista välittänyt. Varsinkin GU:ssa Prowlerit skaalattiin niin kehnosti G-rankille, että kerran kun kissoja oli mahdollisuus ohjata itse, pelkkä damagepuoli jätti niin paljon parantamisen varaa, että monipuolisuudestaan huolimatta suhtautumiseni kissoja kohtaan ei ainakaan parantunut. Kuten Wirebuginkin kohdalla, mitä enemmän vaihtoehtoja huntteihin, sen parempi(?). Nostalgiannälkään olisin kelpuuttanut Shakalakatkin, mutta mekaanisesti ne eivät ole juuri kissoja kummoisempia, joten otan koirakaverit rinnalleni avosylin vastaan.

    Maailma vaikutti ainakin ensialkuun ennen kaikkea kauniilta, mutta myös hyvin toteutetulta, mikäli luonnossa ninjailu ei käy tunnin jälkeen vanhaksi ja performanssipuoli pysyy luvatunlaisena, mutta en toisaalta ihmettelisi, jos nettipelissä tapahtuisi ekstraräiskeen takia framedroppailua. Muutoin olen suht luottavainen nettipelin suhteen, sillä kaikissa pelaamissani MH:issä se on toiminut, etenkin peilaten 1st party-nettipeleihin Splatoonia lukuun ottamatta, todella kelvollisesti. Esitellyt monsterit eivät niin säväyttäneet, mutta toivon mukaan rosteri on kokonaisuudessaan riittävän monipuolinen. Ultimate-osien myötä hirviömäärät lähtivät sen verran käsistä, että pienempi rosteri pitkästä aikaa on oikein tervetullut, mikäli endgamessa on mielekästä metsästää useampaa kuin kahta, kolmea hirviötä. Nettipelin HP-skaalautumisesta alustavat peukut itseltäni, vaikka kokemusta ei tästäkään ole.

    Sekalaisia, lyhyempiä mietteitä: en olettanut uutta asetta, mutta samanaikaisesti olisin toivonut etenkin Tonfan paluuta, kun pelin teema osoittautui suht itävaikutteiseksi, kenties Wirebugin tuomat lisämahdollisuudet vanhoissa, tutuissa aseissa täyttävät tätä aukkoa. Amiibot? Ihan sama, kunhan niiden taakse ei kätketä mitään oleellista tai siistiä. G-rankin puute nykytiedon valossa? Ehkä uhka, ehkä mahdollisuus. Kunhan eivät vuoden päästä julkaise Rise Ultimatea tms., vaan hoidettaisi homma, kuten Icebornenkin kohdalla, mikäli G-rank peliin sattuisi päätymään. Maksuttomat DLC:t ja ei-aikalukitut eventit? Kyllä kiitos! Kuulemma oikean kielen ohella mahdollisuus saada ääninäyttely MH:n höpöhöpökielellä? Sure, why not.

    Ehkäpä tuossa oli riittävästi diibadaabaa ja mietteitä näin ensialkuun pelistä. Uutta MH:ta odottaa aina vesi kielellä, niin nytkin.
     
    Wilbur wals ja njrss tykkäävät tästä.