Olen aika lailla samaa mieltä, mutta toisaalta nykypäivänä jos minun pitää valita Game Boyn generaatioista se parempi niin kallistun ensimmäisen suuntaan. Kantoon palaaminen oli aikanaan vaikuttava temppu, mutta GSC:n uudelleen pelaaminen saa kyllä huomaamaan, mitä kaikkea pelillisesti sen eteen on uhrattu. Yksittäisenä alueena Johto olisi auttamattoman pieni, ja Kantoakin on jouduttu leikkelemään ja tiivistämään hiukan kasaan. Uudessa pelissä luulisi olevan uusien hirviöiden olevan enemmän esillä, varsinkin upouudella alueella, mutta kummallisen konservatiivisesti niitä syötetään pelaajalle pelin kulun aikana, ja vanhat otukset ovat aina helposti saatavilla. Joitakin löytää sitten vain pelin viimeisellä neljänneksellä eli juurikin Kantosta. Tämä progression rakenne, jossa tehdään vielä Liigan jälkeen kunniakierros Kantoon myös pistää kapuloita rattaisiin perus JRPG-suunnittelulle, kun yhtäkkiä vähän pelin puolivälin jälkeen tapahtuukin tuo Pokemon-liiga-gauntlethaaste, ja sen jälkeen koko pelistä ei löydykään vikan pääkän Redin lisäksi sentasoisia vastustajia, että tarvitsisi muuta kuin haukotella (ja Pokemonit tiedettävästi eivät muutenkaan koskaan haasteellisuudella herkuttele muuten kuin Crystalista eteenpäin peleihin lisätyillä postgame-jutuilla kuten Battle Tower...). Ja jos katsotaan pelin alkupuolelle, etenemisen tasapaino järkkyy jo Ecruteakin jälkeen, kun pelaajalle annetaan vapaus edetä joko Olivine-Cianwoodin tai Mahogany-Lake of Ragen suuntaan, ja reitti joka jää myöhemmälle on sitten täynnänsä alilevelisiä vastustajia, eikä tuo pelaajan ylilevutuksen ongelma poistu ilman pelaajan itsensä väliintuloa ennen Blackthornia. Ykkösgenissäkin oli tiettyä valinnanvapautta etenemisen suhteen, mutten ole koskaan huomannut vastaavaa ongelmaa pelin tahdittamisen kanssa.Toki se eka generaatio on klassikko ja niin päin pois, mutta myös arkaainen ja paikoittain kummallisesti suunniteltu. Jos ihan rehellinen olen, niin tämä "gen wunnaus" eli gen 1:n sekä sen fanien palvominen, on yksi rasittavimpia asioita mitä Game Freak tekee tänä päivänä.
Tähän kaipaisin ihan mielenkiinnosta jotain selvennystä.Pelissä on hieno tarina (Pokemoniksi)