Foorumipeli: Kalosin kaappaus!

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Äänestän ei ja toivon Rushin hoitavan tehtävän kunnialla.

Edellinen äänestyshän ei kaatunut minun ääneeni ja vihjasin tyytymättömyydestäni vaihtoehtoihin ainakin kahteen otteeseen. Olisin äänestänyt todennäköisesti kyllä, jos olisin saanut kysymykseeni suoran vastauksen tai olisit kertonut kokeilevasi uudestaan minun kanssa.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Vai notta Artzei ja Kong... Huomaan, että tässä alkaa olemaan jo yliskeptinen ja näkee lysandreja joka nurkan takana. Pohdin tän illan, että onko tämä riski ottamisen arvoinen vai antaako valta Rushille.

Rushia pitäisi saada itse jotenkin vakuutettua, että olen liigan puolella kun kovin osoittavalla sormella on allekirjoittaneeseen tähtäämässä. Ja ihan sen takia, että jos Rush leimaa allekirjoittanut kovalla sanalla Lysandreksi niin riskit Rushin valintaa kohden kasvavat. Tämä siksi, että tiedän missä joukoissa seison ja voin tämän Rushin epäilyn tiedostaa vääräksi.

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Sain Artzein aikaisemmasta viestistä sen käsityksen, että olisi aikonut ottaa Genkun ministerikseen (vaikka sanoitus ei ehkä ollutkaan kaikkein suorin). Täten Kongin nimeäminen vaikuttaa äkkipikaiselle takinkääntämiselle, ja herättää monia kysymyksiä. Liigalainen ainakin perustelisi, mistä nopea mielen muuttaminen johtuu.
Kong+Artzei+Manne(?) potentiaalinen Flare-kolmikko eittämättä nousi juuri täysin mahdolliseksi skenaarioksi.
Ainoa "mutta" tässä on se, että pakan sekoittamisen jälkeen Flarella olisi ollut tasan yksi tilaisuus dumpata liigakortteja (Kongin mestarivuoro), ja silti Kong käytti scarfin villeen. Joko tuossa on ollut todella riskaabeli luottamus siihen, että minä ja ville nostetaan kolme punaista lappua (ja se toimi) ja että siitä seuraavalla vuorolla flare saa jotenkin mystisesti pisteen (Artzein avulla?). Tai sitten Kong ja Manne kahtena Flarena onnistuivat hyllyttämään kaikki loput liigakortit, mikä olisi vaatinut ihan uskomatonta RNG:tä.

Pakassa on käsittääkseni nyt kolme korttia? Sekoituksen jälkeen liigoja on ollut kolme, joista ainakin yksi on pelattu villen ja minun ekalla operaatiolla. Ainakin yksi liiga on aivan varmasti hyllytetty joko villen tai Kongin toimesta. Mysteeri on että onko pakassa nyt pelkkiä punaisia, vai voiko siellä olla yksi liigalappunen jäljellä?

Joka tapauksessa artzein yllättävä ministerivalinta nostattaa monia punaisia lippuja, enkä mielestäni voi äänestää operaation puolesta. Mieluummin ottaisin mestarivuoron itselleni, jotta Reaper ei päädy vääriin käsiin.

Sitten kysymykseksi tuleekin se, kenet itse ottaisin ministeriksi. Itse näen ainoana tarpeeksi hyvänä vaihtoehtona Genkun. Jos artzei ja Kong ovat Flaressa, pakassa on hyvin mahdollisesti vielä yksi liigakortti jäljellä, ja pelin pitäisi tällöin olla taputeltuna. Jos Genkku backstabbaa, voin Reaperilla eliminoida hänet. Surkein skenaario onkin se, että nostan itse kolme flarea, ja joudun arvaamaan onko Kong vai ville dumpannut viimeisen liigakortin.

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Mielessäni soivat kellot eivät suinkaan ole kulkusia vaan koleasti kalattavia hälytyskelloja. Kongin en usko olevan Lysandre, mutta Flarelainen hyvin mahdollisesti. Artzei sen sijaan on hyvin potentiaalinen Lysandre. Jos hänet valittaisiin mestariksi, ei hän ainakaan voisi olla seuraavan vuoron aikana ministeri. Toisaalta se olisi hyvin riskialtis veto, joka näkyisi mielestäni melko todennäköisenä Flare-pisteenä.

Tulen todennäköisesti äänestämään vuoroa vastaan, mutta pitää vielä pohtia. Jos tämän vuoron lisäksi myös Rushin vuoro epäonnistuu, niin satunnainen joukkue saa pisteen pakan perusteella. Pahoin pelkään, että pakka ei ole liigalle optimaalinen, paitsi jos Kong ja Manne puhuivat totta ja pakassa tosiaan on vielä kaksi liigakorttia jäljellä. En mielelläni halua pisteen arvottavan, mutta en voi sanoa olevani täysin varma Rushista ja hänen ministerivalinnastaan, eli ilmeisesti Genkusta. Pitää miettiä, mikä siirto minimoi riskit.

Viimeksi muokattu:

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
@Artzei Näin koetetaan.

@ville111 Ketä itse sitten ehdottaisit ministeriksi?

Ja joo, tässä on se mahdollista että Flare äänestää minunkin vuoron alas koettaakseen satunnaista pistettä pakan päältä. Sen takia haluaisin ministerin, jota kukaan ei ole vahvasti epäillyt Lysandreksi, jotta kenelläkään ei ole syytä äänestää kieltävästi. Jos nyt artzein vuoro skipataan, liigan on nähdäkseni kaikkein kannattavinta laskea mestarivuoroni läpi. Pakasta liiga ei missään nimessä halua yrittää pistettä hakea, koska todennäköisyydet on sitä vastaan. Mun mestarivuoroa vastaan äänestäminen on täten automaattisesti syyllistävä merkki, koska ainoastaan Flare haluaa yrittää hakea pisteitä pakasta tässä vaiheessa.
Siinä tapauksessa, että nostan itse kolme Flare-korttia ja saan Reaperin, kaikkien kieltävästi äänestäneiden päät päätyvät potentiaaliselle pölkylle.

Kong

Jäsen
30.4.2017
94
Helsinki
Äänestin ei, sen verran paljon kuumottaa olla aseistetun mestarin parina huonomainesena liigalaisena, olisin flarelle turhan helppo teloituskohde ja syntipukki.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Paletti on kyllä pahemman kerran sekaisin. Rushin nollautuminen Lysandre-epäilyistä ekalla make it or brake it vuorolla oli pelin kannalta helpottava tekijä ja näin ollen Rush on luotettava mestari vaikka loppuun asti halusin häntäkin pitää liipasimella.

Mutta ongelma muodostuukin siitä, että koska Rush ei selkeästi pysty luottamaan allekirjoittaneeseen ja villeä ei voi valita niin omissa tiedoissani Rushin valinta on kiinni täysin siitä, osuuko hän siihen yhteen jäljellä olevaan liigalaiseen.

Artzei, genkku ja kong ovat kaikki silmissäni potentiaalisia flarelaisia, ehkä myös lysandreja. Näin ollen iso kysymys on että kenen valinnan hyväksyisin.

Käytännössä omissa silmissäni ei ole eroa, päästänkö ministeriksi kongin vai Genkun. Eli omasta näkökulmastani 1/3 todennäköisyydellä mennään anycase.

Veizen

Muusikonrenttu, Game Master
Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Äänestys on päättynyt.

Kong: EI
Genkku: EI
Artzei: KYLLÄ
Rush: EI
bËst: EI
ville111: EI

Mestari-ministeripari Artzei - Kong ei mene läpi.

Epäonnistuneet äänestykset: 2/3

Seuraava epäonnistunut äänestys aiheuttaa päälimmäisen kortin pelaamisen.

Rush, ole hyvä ja julista ministeriehdokkaasi! (Huom. ville111 ei ole validi ehdokas.)

ville111

Toimitus
30.4.2017
646
Hmm, äänestyksen tulos on hyvin mielenkiintoinen. Se, että näinkin moni äänesti kieltävästi tarkoittaa myös sitä, että Flaret äänestivät vuoroa vastaan (Artzeista ei toki voi sanoa mitään, sillä hän mestarina luonnollisesti äänesti myöntävästi). Kyseessä saattaa toki olla todella ovela peliliike, mutta äänestys sai minut kyseenalaistamaan sen, onko Kong niin todennäköinen Flarelainen kuin kuvittelin. Flarelaisena Kong olisi varmasti saanut kannatusta, etenkin jos oletetaan, että pakassa on enintään yksi liigakortti jäljellä (voi toki olla kaksikin) ja vuoro olisi näin ollut varma piste Flare-tiimille. Toinen mahdollisuus on, että Artzei halutaan pitää avoimena ministerinpallille, mikä tukisi sitä teoriaa, että Artzei on Lysandre. Tämä laittaisi myös Genkun hieman kyseenalaiseen valoon, sillä hän halusi lähteä Artzein kanssa vuorolle.

@ville111 Ketä itse sitten ehdottaisit ministeriksi?
Tämä on hankala kysymys, johon en ole löytänyt yhtä ja varmaa ratkaisua. Artzeita en yllä esittämäni mahdollisuuden takia halua ministeriksi, enkä itsekään voi vuorolle lähteä, koska olin edellisen vuoron mestarina. Näin ollen Genkun lisäksi mahdollisuuksia ovat vain Kong ja bËst. Näistä bËst vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta, mutta ymmärtääkseni et luota häneen pätkän vertaa. Voin omasta puolestani vain todeta (jälleen kerran), että hän puhui Silph Scopea käyttäessään minusta totta, mutta nykyisessä pelitilanteessa se ei varmaankaan riitä vakuuttamaan teikäläistä. Harmillinen tilanne, sillä edellisen vuoron epäonnistuminen heijastuu koko pelin läpi ja antaa helposti täysin väärän kuvan niin minusta kuin mahdollisesti myös bËstistä.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Komppaan täysin Rushin suunnitelmaa. Liigalle paras vaihtoehto.

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Pitäydyn alkuperäisessä suunnitelmassa ja otan ministeriksi Genkun.

En voi sanoa, että olisin täysin 100% luottavainen siihen, ettei sieltä paljastu pirullisen ovela Lysandre, mutta Genkku on mielestäni yksi turvallisimpia vaihtoehtoja. Jos Genkku on Lysandre ja ville on flarelainen, villen olisi kannattanut ottaa minun sijasta Genkku ministeriksi kun scarf käytettiin ja vaaravyöhyke oli aktivoitunut. Peli olisi mahdollisesti päättynyt silloin, ja Genkku olisi ollut loppujen lopuksi ihan mahdollinen ministerivalinta minun sijastani, koska ville olisi voinut esittää, että Genkun mestarivuorolla hän voi vielä ottaa minut ministeriksi. Siltikin ville otti minut ministeriksi ja jätti auki mahdollisuuden, että Lysandre-Genkku joutuisi mestarina hakemaan Flare-pisteen ja sitten eliminoisi "sokkona" toisen pelaajan. Täten pidän epätodennäköisenä, että ville on flarelainen JA Genkku olisi Lysandre.

Genkku oli myös ilmeisen innokas eliminoimaan Kongia tai Mannea, mikä voi kieliä mahdollisesta Flare-jengiläisyydestä ja liittoumasta villen ja bËstin kanssa. Mutta tässäkin tapauksessa Genkku todennäköisesti olisi tavallinen Flare, eikä Lysandre.

Alusta asti Genkku on ollut suht paljon äänessä ja peliityyli on myötäillyt omaani. Myös jonkunlainen "liitto" bËstin kanssa syntyi melko varhaisessa vaiheessa. Toki mikään asia ei kiistä, etteikö Genkku voisi olla Lysandre, mutta tällöin kaveri on onnistunut pelaamaan niin pitkän linjan peliä, että melkeinpä ansaitseekin voittaa. Ja kaveri jäisi velkaa strösselijäätelön, jonka tasan tarkkaan kävisin lunastamassa.

Rivi-Flare on paljon todennäköisempi rooli Genkulle kuin Lysandre, mutta olen itse suht fine asian kanssa. Pääasia olisi, ettei peli räjähdä Lysandren löytymiseen, ja jos Genkku pilaa operaation, Reaper clothille on aika helppo keksiä kohde.

Jälleen se surkein tilanne olisi kolmen Flare-kortin nousu, mutta tässä tapauksessa ville pääsisi laittamaan matemaattiset taitonsa peliin ja selittämään, mihin kaikki liigakortit pakasta ovat hävinneet.

ville111

Toimitus
30.4.2017
646
Jälleen se surkein tilanne olisi kolmen Flare-kortin nousu, mutta tässä tapauksessa ville pääsisi laittamaan matemaattiset taitonsa peliin ja selittämään, mihin kaikki liigakortit pakasta ovat hävinneet.
Jo ihan lyhyellä matikalla saa pääteltyä, että tällöin Kongin ja Mannen vuorolla roskiin olisi lähtenyt kaksi liigakorttia. Ensimmäisellä vuorollani niitä nousi yksi, ja jälkimmäisellä ei yhtään.

Aistin viestissäsi vahvaa epäluottamusta minuun, mikä ei varsinaisesti herätä minussa luottamusta vuoroa kohtaan. Oletan, että pakassa on yksi liigakortti jäljellä, sillä uskon vahvasti yhden kortin kadonneen pelistä vuoroni ulkopuolella. Tulkintasi mukaan Genkku saattaa olla rivi-Flare. Tällöin näkisin mieluummin sen 1/3 -todennäköisyyden liigan voittoon kuin varman pisteen Flarelle.

Noh, pitää vielä pohtia asiaa ennen ääneni antamista.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Hmm... eipä tilanne edellisesti votesta yhtään helpottunut. Edelleen olen samassa 1/3 todennäköisyydessä.

Periaatteessa tämä olisi tärkeä hyväksyttää, mutta varjoissa luikerteleva Lysandre on optio tässäkin votessa. Rushin argumentit sen puolesta, että Genkku olisi korkeintaan rivi-flare on kyllä hyviä ja lisäävät luottamusta.

Mutta näkisin, että 1/3 todennäköisyys on olemassa ottipa sitten tämän parivaljakon tai sitten päällimäisen kortin. Toisessa mysteeri on, että korttien "oikeaa" lukemaa on todella vaikea tiedostaa. Se voisi olla myös 2/3 tai pahimmillaan 0/3.

Pidän optiona myös RNG:tä, koska peli ei suorilta pääty siihen. Mutta atm olisin valmis ottamaan uskon loikan ja äänestämään kyllä. Mieli palaa pelin alkukierroksille, jossa Genkun kanssa ollaan operaatioilla kohdattu. Genkun recordi on oman nostoni vuoksi puhdas, mutta toisaalta se on myös optimaalinen tuuri-asetelma että olisi päässyt rakettina / lysandrena siinä siivellä.

Pitää pohtia ja katsoa, mitä muut argumentoi tilanteesta. Hyvin 50-50 tällä hetkellä tilanteen kanssa.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Random-nostoon meneminen olisi typerää, jos on tsänssit yhteen liigaan ja pelin ratkaisemiseen omasta mielestäni turvallisimmalla parilla. Uhkapeliä harkitsisin 5-5 tilanteessa.

Ein äänestäminen tälle parille olisi myös varmin tapa ansaita minulta ei-ääni seuraavissa äänestyksissä ja myös reaper cloth ja sash jäisi pelaamatta huonolla nostolla.

Viimeksi muokattu:

ville111

Toimitus
30.4.2017
646
Ein äänestäminen tälle parille olisi myös varmin tapa ansaita minulta ei-ääni seuraavissa äänestyksissä ja myös reaper cloth ja sash jäisi pelaamatta huonolla nostolla.
Sash on toki hyvä esine olla olemassa, mutta Reaper Cloth on hyvin vaarallinen esine, jota en välttämättä halua peliin mukaan. Hämmentynyt liigalainen voi tehdä sillä ihan yhtä paljon vahinkoa kuin Flarelainenkin, enkä edes ole sataprosenttisen varma kenenkään liigalaisuudesta.

Menetän tällä Genkun äänen jatkossa, mutta tulen äänestämään vuoroa vastaan. Riskit ovat liian suuret.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Ei myöskään kiinnosta vaihtoehto katsoa tätä korttia ja eliminoida "riviflare", jos pilaan operaation? Silloin liigalla olisi vieläkin hyvät tsänssit voittoon sashin myötä. (Ellei sitten kuumota triplapunainen enemmän ja sokkoreaperointi, mutta en saanut tällaista käsitystä, koska povataan 1/3 nostoa.) Liiga-villeltä aika paha missplay tai sitten ajatuksena on pujoa ratkaisua bestille tai omalle vuorolle.

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Kerrataanpas, ville, todennäköisyyslaskennan oppimäärää.
Oletetaan, että pakasta on pimitetty yksi liigakortti. Pakassa on jäljellä yksi liigakortti, ja kaksi Flare-korttia. Pakan päältä nostaminen on 33% varma voitto liigalle.
Jos minut lasketaan operaatiolle, ja minun jauhonihan ovat tiettävästi puhtaat, pelaan liigakortin 100% eteenpäin. Sitten se on Genkun päätettävissä, meneekö operaatio myttyyn vai voittaako liiga pelin. Jos Genkku pilaa operaation, eliminoin hänet Reaperilla.
Eli EI:tä äänestämällä kannatat 33% voittoyritystä sen sijasta, että ottaisimme 100% varmasti joko voiton tai Flaren nistimisen? Ei kuulosta nyt kovin hyvälle minun mielestäni.

Ainoa asia, mikä voi mennä pieleen, on se, että Genkku onkin 200IQ Lysandre.