Etrian Odyssey

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Oletko pelannut Etrian Odysseyta?


  • Äänestäjiä yhteensä
    20

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
No ei kyllä pitkään mennyt muistaa että miksi oli nelonen jäänyt jäähylle. Todellä ärsyttävää että peli tarjoaa vain kaksi vaikeusaste vaihtoehtoa josta toinen on naurettavan helppo ja toinen on taas saa kirosanat kirpoamaan huulilta ja puuduttaa sillä älyttömällä grindillä.

Näihin peleihin voisi tulla sliderit josta jokanen saisi itse säätä sitä että miten haluaa pelin kokea. Olisi esim kiva että voisi muuten pelata normaalia vastaavalla vaikeustasolla mutta vihollisilta saisi 2x tai 3x enemmän rahaa ja expaa. Ei ole mikään ihme että tällänen masokistinen genre on kuollut jo aikaa sitten Japanin ulkopuolella.

Etrianin toimisivat paljon paremmin jos jätettäisiin se joutava edestakaisin juoksentelu ja vitunmoinen grindaus pois.
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Git gud scrub. Nelonen on normaalillakin sarjan helpommasta päästä. Ei siinä mitään grindiä tarvitse, korkeintaan ehkä tuuria :P

Mihin kohtaan nyt olet päätäsi lyönyt jos saan kysyä?
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
No en nelosessa varsinaisesti mihinkään vaan tämä on tälläistä yleistä vitutusta. Tuntuu vaan että kaikki lyö niin ärsyttävän kovaa (mikä estää auto battle grindaamisen koska sillä kun menet niin hahmot on helposti haudassa) ja levelit tulee hitaasti. Liikaa tuuripeliä ja liikaa turhaa nysväämistä.

Party on nyt kuitenkin yhden levelin päässä 20:stä joten ehkä jaksaa sille päästyä jatkaa normaalilla (avautuu uusia kykyjä)
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Jassoo. Itse en pidä peleistä, joissa pärjää autobattlella. Kyllä damagen pitää tuntua ihossa, ei mättämisessä muuten ole mieltä.

Mutta kukin tyylillään.
 

Xylitol

sylidoll
30.4.2017
195
Vaasa
Grindauksen määritelmään kuuluu se, että täytyy käyttää ylimääräistä aikaa resurssien keräämiseen päästäkseen yli jostain pullonkaulasta (bossi tai muu haaste/päämäärä). Itse en ole kokenut, että EO:ssa tarvitsisi piestä vielä enemmän vihollisia kuin mitä peli vyöryttää silmille perus kartoituksen ja tutkimisen yhteydessä. Se, että taistelua on perus pelaamisen aikana paljon ja että se vaatii muutakin kuin autobattlen päälle kytkemistä ei kuitenkaan minusta täytä grindauksen tunnusmerkkejä, joten puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä, jooko? Moite on ihan pätevä ('en pidä Etrianin suuresta taistelufokuksesta ja vaikeusasteesta'), mutta termi oli nyt väärä.

Minuakin kyllä kiinnostaisi, minkälainen tiimikokoonpano on kyseessä ja missä vaiheessa peliä mennään (ja mitä olet viimeksi yrittänyt tehdä). Meno voi helpottua huomattavasti pienistäkin vinkeistä.
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Jassoo. Itse en pidä peleistä, joissa pärjää autobattlella. Kyllä damagen pitää tuntua ihossa, ei mättämisessä muuten ole mieltä.

Mutta kukin tyylillään.

Niin koska sehän olisi tosi kurjaa jos tarjolla olisi tasapainoisempi ja vähemmän halpamaisempi peli.

Grindauksen määritelmään kuuluu se, että täytyy käyttää ylimääräistä aikaa resurssien keräämiseen päästäkseen yli jostain pullonkaulasta (bossi tai muu haaste/päämäärä). Itse en ole kokenut, että EO:ssa tarvitsisi piestä vielä enemmän vihollisia kuin mitä peli vyöryttää silmille perus kartoituksen ja tutkimisen yhteydessä. Se, että taistelua on perus pelaamisen aikana paljon ja että se vaatii muutakin kuin autobattlen päälle kytkemistä ei kuitenkaan minusta täytä grindauksen tunnusmerkkejä, joten puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä, jooko? Moite on ihan pätevä ('en pidä Etrianin suuresta taistelufokuksesta ja vaikeusasteesta'), mutta termi oli nyt väärä.

Minuakin kyllä kiinnostaisi, minkälainen tiimikokoonpano on kyseessä ja missä vaiheessa peliä mennään (ja mitä olet viimeksi yrittänyt tehdä). Meno voi helpottua huomattavasti pienistäkin vinkeistä.

Olen kyllä täysin eri mieltä siitä että vaatiko nämä pelit grindaamista vai ei joten termi on ihan passeli.
 

Xylitol

sylidoll
30.4.2017
195
Vaasa
Pystyn antamaan vain yleisiä vinkkejä näkemättä hahmoja/equippejä/skillipuita.

1. Useilla vihollisilla on useampi eri materiaali, joita ne voivat taistelun lopuksi pudottaa. Vihun inforuudussa näkyvät keltaiset materiaalit vaativat, että vihollinen kukistetaan jollain tietyllä tavalla. Jotkut näistä vaatimuksista kertovat Tharsiksen baarissa käyvät NPC:t, jotkut tippuvat syliin vahingossa, jotkut vaativat testaamista. Tippuneen tavaran nimikin on yleensä vinkki metodiin, jos sellaisen sattuu odottamatta saamaan.
2. Nämä dropit kauppaan myytäessä avaavat lisää ostettavia aseita/suojavarusteita/tavaroita. Haarniskaequippien pitäminen ajan tasalla ainakin suuremmassa vaarassa olevalle eturiville on ehdottoman tärkeää.
3. Labyrintissa ja overworldissa pyörivät FOE:t kannattaa jossain vaiheessa haastaa, ei expan, vaan nimenomaan niiden tiputtamien materiaalien takia. Usein vahvan FOE:n kukistamalla saa käsiinsä alueen parhaimpia equippeja.
4. EO:ssa autobattle ei ole kovin suuressa osassa. Peruslyönnit tekevät melko vähän lämää ja miltei joka taistelussa kannattaa turvautua hahmojen skilleihin, jottei tule menetyksiä. Skillipuun tarkka silmäily ja etukäteen suunnittelu on tärkeää. Pohdi, millaiseen rooliin haluat kutakin hahmoa rakentaa, ja miten se toimii yhdessä lopun poppoon kanssa. EO:n pelisuunnitteluun kuuluu, ettei viiden hahmon ryhmä kykene aina suojautumaan aivan kaikelta mahdolliselta tai lyömään kaikilla mahdollisilla vahinkotyypeillä tai hyödyntämään kaikkia mahdollisia statuksia/bindeja, mutta se on elämää ja nelososassa partyn synergia on helpompi hahmottaa kuin koskaan aikaisemmin.
5. Jos todella kaipaat vain lisää expaa level uppeihin, älä grindaa vaan tee baarissa olevia sivutehtäviä. Niistä saa mielekkäämpää puhdetyötä kuin vain pelkän teurastamon.
 

Xylitol

sylidoll
30.4.2017
195
Vaasa
Ja niin joo, rahaongelmista sen verran että ne conditional dropit ovat yleensä isomman rahan väärtejä, eli kannattaa tähdätä vihujen lahtaamiseen tietyllä tavalla vaikka ne lakoaisivat muutenkin. EO4:ssä on myös rennon helposti gathering spoteista saatavat harvinaisuudet vain yhden skill pointin uhraamisen päässä, kun kakkosessa ja kolmosessa oli niinkin nurinkurinen ja vanhanaikainen meininki että säästyit vaivalta jos rakensit erillisen gathering partyn farmailemaan (siis, grindaamaan) niitä.
 

Mr. X

Jäsen
5.5.2017
70
Itellä ei ollut mediciä ennen kuin unlockasin sub-classit (tosin tokan alueen jälkeen unlockaantunut classi oli muistaakseni semi-healer?) ja oli kyllä välillä vähän kuumaa kamaa kun piti turvautua pelkkiin itemeihin. En pysähtynyt grindailemaan juuri ollenkaan, mutta "etene luolastossa, warppaa pois sitten kun resurssit on kulutettu, käy kaupassa ja takasin luolastoon" pelityylini ansiosta putosi varmaan hyvä määrä experience pointteja. Samasta kohtaa pääsi jatkamaan nopeasti koska oikoreittejä löytyy paljon. Sivutehtävätkin tein aina heti ellei niissä pitänyt joku pahempi mörkö metsästää.
 

Xylitol

sylidoll
30.4.2017
195
Vaasa
Oma EO4-kokemukseni alkoi sillä, että iskin Fortressin takariviin pelin alkupuolella (sarjan ensimmäinen peli kun se minulle oli). Huomasin, ettei takarivistä Taunttailu enää oikein pärjännyt parin ensimmäisen labyrintin jälkeen, jolloin vaihdoin hahmon Mediciin enkä katsonut taakseni kun eturivin Landsknechtien Swordbreaker ja Dancerin Fan Dance-passiivit tarjosivat kaiken tarvittavan suojan ja Medic piti porukkaa terveenä paljon tehokkaammin.
"etene luolastossa, warppaa pois sitten kun resurssit on kulutettu, käy kaupassa ja takasin luolastoon"
Onko tälle mitään vaihtoehtoa? Suoraan ei pääse warppaamaan takaisin siihen, mihin viime retki jäi (ja se vasta mieletöntä olisikin, kun kaikki jännitys olisi tiessään), mutta oikopolut on strategisesti sijoiteltu karttaan jotta kerrosten välillä liikkuminen ei olisi avian tuskallista ja jotta peli voisi edetä ilman resurssien välitöntä kuivumista. Vähän kerrallaan se kartta täyttyy ja tiimin jaksamista täytyy joskus punnita otsa rypyssä, mutta etenemistä sekin on ja tämän sarjan(/genren?) suola.
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Sanoivat jo ettei kyseessä ole Etrian Odyssey 3 Untold

Etrian Odyssey on hauskaa aina vaan kivaa.
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Tästä tulee pakkohankinta jokaiselle 3DS:n omistajalle. Kyllä Atlukseen voi aina luottaa!
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Huhhuh mikä ylittämätön tarjous vertaansa vailla 3DS-pelaajakohdeyleisölle! Kyllä Atlukseen voi aina luottaa ;)
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Katsoin syvyyteen ja syvyys käänsi katseensa minuun. Luoja heikkoa armahtakoon.

eiE6KrW.jpg
eiE6KrW.jpg