E3 2017

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
"Luottamus ystäviin... on ystävyyttä!"

Nyt kun E3:n kaikki jälkikäteenkin tulevat uutiset on oletettavasti julkaistu, on hyvä aika tarkastella pelejä vakavammin.


Tämä uusi Kirby muistuttaa paljon peruutetusta GameCube-Kirbystä, jonka konseptina tuntui olevan Kirbyn ja kolmen Helperin (tekoälyn tai toisen pelaajan ohjaama vihollishahmo) yhteispeli. Pelissä on myös yhdistelmäkyvyt, jotka tekevät paluun. Uusissa Kirbyissä on kaikissa jokin erityinen näyttävään ja erottuvaan markkinointiin soveltuva pelattavuuskikka (Ultra-kyvyt, Hypernova ja mechat). Trailerin perusteella se vaikuttaisi olevan Helpereiden ja Kirbyn yhteisliikkeet. Ehkä pelin teema on ystävyys? Tämä pelin "kikka" oikeastaan liittyy Kirbyjen yhteen isoista ongelmista.

Pelissä kuten Return to Dreamland uusi kokemus (Ultrakyvyt) ei varsinaisesti laajenna tai paranna pelattavuutta. Kykyjä käytetään hyvin suoraviivaisissa ja helpoissa kohtauksissa, jotka on erityisesti suunniteltu kokemusta varten. Kohtaus voi sisältää esimerkiksi Kirbyn hullunkurisia interaktioita jättimäisella aseella ympäristön tai muiden kohteiden kanssa. Nämä kohtaukset voivat olla yllätyksellisiä ja kekseliäitä, mutta pelattavuudeltaan yksinkertaiset segmentit rikkovat kentät ja vievät tempon pelattavuudelta, joka antaa pelaajan muuten edetä kentässä omien valintojen avulla omaan tahtiin. Tämä on hyvä esimerkki pelisuunnittelusta, jota voisi kutsua uudeksi koulukunnaksi, koska se poikkeaa niin paljon klassisen toimintapelin pelisuunnitelusta. Tällaisessa uuden koulukunnan pelisuunnittelussa pelaaja toimii tavallaan vastaanottajana kehittäjän luomalle kohtaukselle, joka kertoo lyhyen tarinan. Klassisessa pelattavudessa viihdearvo muodostuu pelaajan onnistumisesta taidoillaan tai vapaudesta löytää oma tapa onnistua. Kirby-pelattavuus yleisesti antaa pelaajan tehdä jatkuvasti valintoja, kun kykyä voi vaihtaa yhtenään halutessa tai pelata vaikka kokonaan ilman sellaista.

Kirbyn ja Helper-hahmojen yhteistoiminnoista nähtiin tosi vähän, mutta yhdessä kohtaa traileria hahmot hyppäävät jonkinlaiselle pelaajasymboleilla merkitylle tasanteelle ja muodostavat ison renkaan. Seuraavaksi näytetään erityisesti rengaspelattavuudelle selvästi tarkoitettu kohtaus, jossa ajoitetaan hyppyjä. Tämä kohtaus vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin mitä nähtiin Kirby Wiissä ja Triple Deluxessa. En ole vielä pelannut Planet Robobotia, enkä tiedä kunnolla minkälaisia kohtauksia mechat luovat. (Oletan oikeastaan, että mechakohtaukset muistuttavat enemmän tavallisesta Kirby-pelattavuudesta.)

On hieman sääli, että pelattavuus perustoiminnoiltaan näyttää samalta kuin kolmessa aikaisemmassa pelissä. Ehkä nyt olisi ollut hyvä aika tehdä uusi moottori. Pelistä on näytetty hyvin vähän, eikä aihetta ole edes julkisettu (uhkaa tarinassa), ja peliä on vaikea arvioida enempää. Tuotantoarvot vaikuttavat aika korkeilta. Kirby voisi olla todella hyvä peli Nintendolle kokeilla vaikeusasteita. Kirby-pelit on ensisijaisesti tarkoitettu aloittelijoille (Sakurai teki muistaakseni Kirby's Dreamlandin soveltumaan ensimmäiseksi tasoloikaksi), mutta vaikeusasteilla peli ja sen hienostunut pelattavuus taipuisi hyvin haastavaksi toimintapeliksi korkealla taitokatolla. Tällaista haastetta pelisarja tarjoaa yleensä vasta extra-tilan "arenassa" (vaikeammat pomovastukset peräjälkeen pelattuna).

GameCube-Kirbyn kirsikankukkamaailma olisi aika hieno tähän peliin. Minulla muuten kesti Super Staria pelatessani silloin tosi pitkään tajuta, että "Helper" viittasi apuriin; ajattelin vain, että se oli jonkinlainen lystikkään kuuloinen nimi hahmoille.
 
Viimeksi muokattu:

Xylitol

sylidoll
30.4.2017
195
Vaasa
En ole vielä pelannut Planet Robobotia, enkä tiedä kunnolla minkälaisia kohtauksia mechat luovat. (Oletan oikeastaan, että mechakohtaukset muistuttavat enemmän tavallisesta Kirby-pelattavuudesta.
Robobot on minulla juuri tällä hetkellä syynissä. On näissä mechoissa selkeästi enemmän ideaa kuin umpitylsässä Hypernovassa. Robojen kopiokyvyt ovat Kirbyn versioihin verrattuna äärimmäisen riisuttuja (ei sivukaupalla vänkiä eri liikkeitä, joita luntata paussiruudusta) mutta tuhovoimassa pistetty nupit kaakkoon. No, pikkuvihut ei Kirbyissä koskaan oikeen uhkaa muutenkaan, ja ainakaan ei tarvitse katsella monen sekunnin välivideota aina B:tä painaessa. Roboja käytetään paikoitellen etenemiselle pakollisiin pikku 'puzzleihin' samaan tapaan kuin Wiin ja TD:n jo mainittuja kykyjä, mutta nämä menevät ohi huomattavasti nopeammin juuri sen vuoksi, ettei tarvitse tuijotella liikaa noita purkitettuja animaatioita, joissa Kirby vetää piruetteja jättimiekan kanssa tai imuttelee puolet kentän sisällöstä. Useissa kentissä on myös vaihtoehtoisia reittejä, joista voi saada robotin käyttöönsä, vaikka tason läpäisy ei sitä vaatisi, ja sillä voi sitten ratkaista jonkin astetta kiperämmän 'puzzlen' (puhumme edelleen Kirbystä joten taso ei ole huimaava) josta saa sitten palkinnoksi joko näitä kerättäviä Code Cubeja, jotka ajaa saman asian kuin Energy Spheret/Sun Stonet edeltävissä peleissä (bossikentän avaus pienellä vähimmäismäärällä + extrakenttä kaikkien ollessa kasassa yhdestä worldistä) tai sitten näitä tarroja, jotka on sama kuin TD:n avaimenperät. Kaikkiaan Robobot on sitä samaa kuin kaksi edellistä, mutta tämän 'mainostemppu' on vähemmän tahtia häiritsevä.

Kirby-sarjaan mahtuu paljon kokeellisiakin pelejä, mutta perus tasoloikat on tehty Super Starista asti aika lailla samaan muottiin. Vielä entisaikoja selkeämmin tämä näkyy nyt juuri näissä kolmessa viimeisessä pelissä, joissa käytetään täysin samaa pelimoottoria. Onneksi nämä on ihan toimivia pelejä, niin ei tarvitse valittaa (kovin) paljosta muusta kuin Kirbyn perisynnistä eli helppoudesta. Julkaisut ei myöskään ole ihan vuosittaisia niin ähkykään ei ehdi ihan tulla vaikka pelit niin samanlaisia ovatkin. Switchin Kirby näyttää jatkavan täysin samalla linjalla, kierrättäen sitten uuden temppunsa mahdollisesti noista GameCube-konsepteista. Nautin näistä rennoista tasoloikista sen verran, etten voi valittaa, mutta toisaalta haastattelujen mukaan HAL Labs on nyt jo vuosia lykännyt ja hylännyt 3D-tasoloikka-Kirbyn ideoita. Robobotissa on selkeästi näistä konsepteista luotu minipeli, josta myös tehty pian saapuva eshopista ladattava laajennettu versio (Kirby's Blowout Blast). Ehkä vielä elinaikanamme nähdään isommalla budjetilla tehty vastaava.
 
Viimeksi muokattu: