60 Päivän Listaushaaste

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

J

Jonelink

Vieras
Day 49 – Inhokki suunnitteluratkaisusi

Just Cause 3
. Avoin pelimaailma sisältää vain tyhjää aluetta. Taistelut on myös huonosti suunniteltu.
 

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
@Kuruwin :ltä ihan hyviä vasta-argumentteja tuohon achievementeista avautumiseeni. Kuten tosiaan sanoinkin, ei ne minun elämääni juurikaan häiritse jos ne saa nätisti pysymään poissa silmistä, tai ne on laadittu edes jotenkin järkevästi. Enkä kiistä ettei niillä tietyissä tilanteissa voisi ollakin jotain arvoa. Tosin en niitä silti yhtään enempääkään kunnioita.

On myös totta, että joihinkin peleihin ei saa järkevästi integroitua achievementeja. Joten minkä takia niihin silti niitä sitten laitetaan? Joku on joutunut käyttämään iltapäivänsä koodatakseen ne peliin. Senkin ajan olisi voinut käyttää kaljan juomiseen ja väittäisin olleen hyödyllisempää ajankäyttöä.

Esimerkkinä voisin heittää Steamissa lahjaksi saamaani Charnel House Trilogya. Peli on erittäin juoni- ja dialogipainotteinen sekä graafisesti retromainen kauhupeli. Se on myös erittäin lineaarinen, ja sen suurimmat antamat vapaudet pelaajalle ovat muutama missattava easter egg. Eli juuri sellainen peli, joka ei tarvitse achievementeja mihinkään. Olisi pitänyt katsoa saako Steamista ne kytkettyä pois päältä ennen pelin aloittamista, koska kyllä se ilmapiiri otti aina vahinkoa ja immersio alkoi säröilemään kun ruutuun pomppasi ilmoitus "Gongratulations! You have watched a plot related event and succeeded in doing a mandatory task required for completion of the game. Now go have a victory wank, you great guy, you."

Eikä pliis aleta edes puhumaan Xenoblade Chronicles X:stä.

Tehdääs tämä uusi päivä samaan syssyyn.


Day 50 – Your favourite collectible from a video game / Suosikkikeräiltäväsi

Tylsästi taidan mennä klassisella Zelda-sarjan Piece of Heartilla. Nämä ovat aina olleet tyydyttäviä palkintoja minipeleistä sekä maailman tutkimisesta, koska jokainen uusi sydämen pala on askel lähemmäs pidempää elämämittaria. Etenkin sen neljännen palan löytäminen tuntuu erityisen palkitsevalta.
 

Spike

Adventurous Mega Bug
Ylläpitäjä
12.4.2017
23
Day 49 – Inhokki suunnitteluratkaisusi
Näitä saisi listattua Mario Kart 7:stä ja 8:sta pidemmänkin listan, mutta ongelmia on vaikea tiivistää kyllä yhteen ratkaisuun. Ehkä eniten tunteita herättää suunnitteluvalinnat, joissa ei ole mitään järkeä. Tästä esimerkkinä vaikka MK7:n friend roomin pelin automaattinen käynnistys tietyn ajan kuluttua huoneen oltua avoinna, mikä vaikeuttaa pelien järjestämistä isompien porukoiden välillä. Peli vielä antaa jokaiselle huoneen pelaajalle mahdollisuuden aloittaa peli millä hetkellä hyvänsä, joten mikä ihmeen tarkoitus tuolla autostartilla on? Estää se, että liian kohteliailla pelaajilla ei käy aika pitkäksi huoneissa koska kukaan ei aloita pelejä mutta he eivät itsekään viitsi sitä tehdä? En tiedä tosin onko peli muuttunut sitten kun itse sitä pelasin.

Mario Kartin edelle taitaa mennä kuitenkin Pokemon Go:n combat. Sarja on kehittänyt taistelusysteemiään jo pari vuosikymmentä, ja vuoropohjaisuudellaan se olisi varsin ideaali mobiilipeliympäristölle, jota määrittelee muun muassa nopeisiin ja tarkkoihin syötteisiin usein soveltumattomat kosketusnäyttökontrollit (jotka on tosin täydelliset valikoita varten) sekä epävakaa ja hidas verkkoyhteys. Mutta ei, tehdään pelin taisteluista mielummin reaaliaikaista näpyttelyä ja heitetään pois noin kaikki sarjan taisteluiden strategiset ominaisuudet. Syvyys ja mobiilipelithän ei tunnetusti sovi ollenkaan yhteen. Lopputulos onkin sitten jokseenkin aivoton naputtelu, joka kärsii vielä vuodenkin jälkeen bugeista ja ongelmista muun muassa taistelusysteemin ja mobiiliyhteyksien yhteensopimattomuuden kanssa. Jos se olisi vaan pidetty vuoropohjaisena niin kaikki olisi ollut niin helppoaaaaah

..harvemmin löytyy sanottavaa inhokkikysymyksiin mutta löytyipä tällä kertaa jotain mistä päästellä höyryjä ulos.

Day 50 – Suosikkikeräiltäväsi
Varmaan tulisi valehdeltua jos sanoisin mitään muuta kuin Majora's Maskin naamiot. Jokainen niistä on yksilöity ulkonäöltään ja käyttötarkoitukseltaan, ja samalla ne on kokonaisuutena vahva teemallinen osa pelin maailmaa ja siihen liittyvää kulttuuria.
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Day 46 – Suosikkikykysi

Ajanhidastus mekaaniikat räiskintäpeleissä. Tuskin tarviaa edes selittää mikä tässä viehättää.

Day 47 – Suosikkiaseesi

Jos nyt unohdetaan räiskintäpelit koska sieltä puolelta löytyy niin paljon kivoja aseita että ei niistä voi valita parasta. Sanotaan että ihan yleisesti ottaen pidän sellaisista aseista joita saa liikuttaa. Tarkoitan esimerkiksi wormsin lentävän lampaan kaltaisia aseita ja Dark Sectorin kiekkoa.

48 – Suosikki taistelumekaniikkasi

Meinasin tuohon ylempään heittää camera obscuraa joten mainitaan Fatal Frame tässä. Ne kameramekaaniikat toimivat enemmän ja vähemmän sulavasti mutta silloin kun homma pelittää niin Fatal Frame sarjan combatti on mukavaa.

En kyllä osaa sanoa että missä pelissä on paras taistelusysteemi. Tässä voisi nimetä Red Dead Revolverin ja muita räiskintöjä tai sitten voisi heitellä Bayonettaa ja sen sellasta. Myöskin hyviä kilpailijoita löytyy klassisten WRPG pelien parista kuten Arcanum, Divine Divinty, Baldurs Gate ja MM6-8. Mainittua Dark Soulsia ei saa unohtaa myöskään ja strategia pelit ovat myöskin aivan omaa luokkaansa taistelun suhteen.

Day 49 – Your least favourite design choice in a video game / Inhokki suunnitteluratkaisusi

Näitä kyllä löytyy ihan pirusti ja etenkin JRPG puolelta ja niistä on pitänyt jo pitkään vässätä se top 10 ärsyttävintä asiaa JRPG peleissä. Kaksi asiaa jotka aina tulevat heti mieleen on skippaamattomat välivideot ja hitaat taistelusysteemit. Joskus tietenkin näissä JRPG peleissä combatti saattaa olla hidasta ihan teknisistä syistä mutta usein se on varmasti tietoinen valinta. Esimerkiksi sille että moni JRPG peli pakottaa katsomaan pitkät animaatiot on sellainen asia joka saa voimaan pahoin. Joko tekijät ovat liian hölmöjä tajutakseen sitä että pitkällä juoksulla niiden katsominen on tuskaa tai sitten se johtuu siitä että niillä keinotekoisesti pidennetään pelin ikää. Todennäköisesti keiniotekoinen pitkittäminen on juuri se oikea syy koska sitä keinotekoista pidentämistä näkee yleensä muilla osa-alueilla myös.

Tähän voi myöskin mainita ne salamat ja blueshellit jotka pilaavat Mario Kartin ihan kokonaan.

Day 50 – Your favourite collectible from a video game / Suosikkikeräiltäväsi

Tähänkin voi antaa yleisluonnolisen vastausken että power upit ja tekstipätkät jossa on jotain oikeasti järkevää luottevaa (esim Fatal Frame peleissä)
 
J

Jonelink

Vieras
Day 50 – Suosikkikeräiltäväsi

Gta: San Andreas
. Tagit, hevosenkengät, valokuvat ja simpukat.
 

Tertzzi

SW-2800-6452-5622
1.5.2017
224
Helsinki
Day 50 – Your favourite collectible from a video game / Suosikkikeräiltäväsi

The Legend of Zelda Breath of the Wild Korok Seeds :rolleyes:
 

Myy100

Jäsen
1.5.2017
376
Day 43 – Your favourite art style / Suosikki graafinen tyylisi

Itseäni ei kyllä kiinnosta tuo graafinen tyyli joten vastataan vaikka Zelda: Breath of the Wild. Hienolta näyttää, jooh.

Day 44 – Your favourite box art from a video game / Suosikkikansitaiteesi

Majora%27s_Mask_3D_cover.png

Näitäkin on paljon, mutta laitetaan nyt tämä... ja seuraavan päivän jätän välistä, koska en välitä concept arteista.

Day 46 – Your favourite ability from a video game / Suosikkikykysi

Varmaan tää Wing Cap Super Mario 64:stä. Kiva lennellä ympäriinsä.

Day 47 – Your favourite weapon from a video game / Suosikkiaseesi

Master Sword. Hieno ja sillä voi ampua säteitä, tai mitä ikinä onkaan.

Day 48 – Your favourite combat mechanics / Suosikki taistelumekaniikkasi

Jaah, mitä tähänkin vastaisi. Vaikka Fire Emblem Echoes... tai Pokemon.

Day 49 – Your least favourite design choice in a video game / Inhokki suunnitteluratkaisusi

Varmaan nämä Zelda-pelit DS:lle, joissa pitää käyttää Stylusta liikkumiseen ja kaikkeen. Sitten nämä turhat backtrackaamiset Metroid Prime-peleissä.

Day 50 – Your favourite collectible from a video game / Suosikkikeräiltäväsi


Pokemonien keräily että saa Pokedexin täyteen.
 

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Day 46 – Your favourite ability from a video game / Suosikkikykysi

Paljon pelejä, paljon erityiskykyjä. Näitä voisi vaihteeksi nimetä taas vaikka kuinka monta, mutta nimeän pari, jotka tulivat nopeasti mieleen. FE:n puolelta pakko nimetä Lethality, joka tekee Assassin-luokasta niin tyydyttävän pelata. Etenkin hyökätessä mikään ei ole yhtä hauskaa, kuin tiukassa tilanteessa antaa arpa RNGesuksen käsiin ja lähteä haastamaan esimerkiksi korkean defensen Generalia ja huomata, että huono matchup kääntyy Lethalityn myötä päälaelleen. Toisena mainintana Wind Wakerin Hurricane Spin, joka on sekä koominen että tehokas.

Day 47 – Your favourite weapon from a video game / Suosikkiaseesi

Lasketaanko Pokepallo aseeksi? Oli miten oli, perinteisten aseiden joukosta Master Sword ja Monado ovat kovia valintoja itselleni, mutta paalupaikan valtaa MH:sta tuttu Charge Blade, etenkin 4U:n mekaniikoilla varustettuna. Todella tyydyttävä ja eritoten palkitseva ase käyttää. Sama pätee myös Splatoonin Chargeriin.

Day 48 – Your favourite combat mechanics / Suosikki taistelumekaniikkasi

Perinteinen vuoropohjainen JRPG combat lienee yleisesti ottaen suosikkini, mutta jo mainittu Bravely Default on yksittäisistä varianteista omakin suosikkini. Lisäksi Pokemonin taistelusysteemi kaikista hax-elementeistään huolimatta on eräs ehdottomista suosikeista ja kunnon ottelussa näiden taskuhirviöiden managerointi on kuin yksinkertaistettua shakkia, jossa on silti tasoja tasojen päällä.

Day 49 – Your least favourite design choice in a video game / Inhokki suunnitteluratkaisusi

Wiin Zeldojen explanation boxit, jotka osassa resettoituvat pelin uudelleenkäynnistyksen myötä (Rupeet TP:ssä, collectiblet ja insectit SS:ssä) ovat aina turhauttaneet, koska en näe niistä mitään iloa edes pidemmän tauon jälkeen palatessa pelin pariin, koska tarvittavan infon ko. asioista saa selville joko katsomalla menusta tai ihan maalaisjärjellä. Tälle ykköspaikka.

Erilaiset backtrackkaamiset ja edestakaisin ramppaukset eivät myös koskaan ole olleet erityisemmin mieleeni. Esimerkkinä Paper Mario: TTYD:n kasichapterin muuan valkoisen pommin metsästys pitkin maita ja mantuja juonessa edetäkseen. Ja aikaisempaan aiheeseen raapaisuna en itsekään mikään Achievementtien suurin fani ole, mutta joissain peleissä ihan toimiva lisä.

Day 50 – Your favourite collectible from a video game / Suosikkikeräiltäväsi

Koska pidän jossain määrin grindaamisesta, sanotaan alhaisten prosenttien erilaiset item dropit, oli se sitten Rathalos Ruby tai pelin x tehokkain ase, jonka saa vain hirviödroppina.
 
J

Jonelink

Vieras
Day 51 – Suosikkisalaisuutesi

Ei tuu mitään mieleen, joten ohitan.

Day 52 – Suosikki minipelisi

Gta: San Andreasin
minipelit on joskus hauskaa pelata.

Day 53 – Suosikki ajoratasi

Mario Kart 8
- Mute City
 

retropälli

Jäsen
8.5.2017
134
42. Zombies ate my neighbour's. Välillä on mukava rentoutua tappamalla zombeja vesipyssyllä:wink:

43. Cuphead. Pitää tehdä steam tili tätä varten :D

44.koska chrono trigger sanottu niin Skyblazer snes

45. Metroid ja fire emblem sarjojen konseptikuvitusta on aina mielenkiintoista tutkia

46. Shine spark metroid sarja. Pääset superlujaa tappaen kaiken tieltäsi ja löydät monet salaisuudet tämän avulla

47. Oikeastaan mikä tahansa pyhä-ase mitä FE seisen no keifussa saa mutta tuulitaika forseti might 30, speed + 20, skill +10 on hirvittävä tuhokone, kun sen saa lewynille. Useimpien vihollisten osuma laskee nollaan tai ainakin sen lähelle

48. bravely second. Bravely ja default kommennot + eri ammattien kyvyt tekevät taistelusta unelmaa. Sarjan toisessa osassa saa jatkaa taisteluita jos vuoroja riittää ja exp ja kulta moninkertaistuvat. Grindasin eräällä lähteellä joka aiheuttaa berserkin, (status ailment +1 bb päällä) kunnes sain täydet job pointsit 999 ja rutosti exp :smile:

49. Eipä nyt tule mitään ylitsepääsemätöntä mieleen

50. dck 2 bonus kolikot

51. super mario rpg " princess toadstools xxx" voi vain arvailla mitä rakkaalla prinsessallamme on piilossa

52. mario luigi superstar saga tynnyri peli

53. Rainbow road mario kart wii
 

Tertzzi

SW-2800-6452-5622
1.5.2017
224
Helsinki
Day 51 – Your favourite secret in a video game / Suosikkisalaisuutesi

Kuka Tetra oikeasti on!?

Day 52 – Your favourite minigame in a video game / Suosikki minipelisi

Wind Wakerin Laivanupotus, KABOOOOM!

Day 53 – Your favourite race track in a video game / Suosikki ajoratasi

Mario Circuit : Mario Kart 8 / Deluxe!
 

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Day 51 – Your favourite secret in a video game / Suosikkisalaisuutesi

Tbh eipä näitä niin sanottuja groundbreaking salaisuuksia tule erityisemmin mieleen, mutta ylempiä viestejä lukiessani päähäni putkahti Metroid Fusionin salainen viesti, johon pääsee käsiksi vain, jos Shinespark on hallussa erinomaisesti. (saa tarvittaessa korjata, mutta eikös tässä keskustelussa tule ylipäänsä termi Shinespark ensimmäisen kerran virallisesti esille...?)

Day 52 – Your favourite minigame in a video game / Suosikki minipelisi

Tiedän tätä kirjoittaessani, että mieluisampikin vaihtoehto olisi varmasti olemassa, mutta minkäs teet. Vastaan siis HG&SS:stä tutun Voltorb Flipin. Miinojen haravoiminen on hauskaa, mutta niin on Voltorbienkin haravointi. Toki kaveriporukassa hyvillä miinaharavatuloksilla saa helpommin kehuskeluoikeudet, mutta Game Corner-kolikoillakin saa itse pelissä kaikkea hauskaa. Lisäksi kyseinen minipeli muistuttaa niistä vanhoista hyvistä ajoista, kun Pokemon-pelin sisällä saattoi uhkapelata. Tuosta edellä mainitusta Wind Wakerin laivanupotuksesta taidan antaa kakkospalkinnon, koska peli on hauska ja pelinpitäjän "ääniefektit" legendaarisia. Se on lisäksi yksi harvoista Zeldojen Piece of Heart-minipeleistä, johon ei ole mennyt hermo grindatessa.

Day 53 – Your favourite race track in a video game / Suosikki ajoratasi

MKWii - Mushroom Gorge.
 

Loota

Kermakostaja
Ylläpitäjä
12.4.2017
284
  • Viestiketjun aloittaja
  • Staff
  • #413
Day 46 – Your favourite ability from a video game / Suosikkikykysi

Vähän ehkä epäkonventionaalinen kyky, mutta Super Smash Bros. -sarjasta tuttu Directional Influence on itsessään ihan oma pelinsä. Erityisesti Brawlin vahvalla DI:llä saa yhden saman tilanteen kääntymään sadoiksi erilaisiksi interaktioiksi ja sen syvällisyyttä ei voi korostaa liikaa, Smash DI:stä puhumattakaan. Smash 4:n suurin vika onkin mielestäni sen suhteellisen olematon ilmentymä.

Day 47 – Your favourite weapon from a video game / Suosikkiaseesi

Metroid Prime 2: Echoesin Annhilator Beam on jumalten ase, jolla tuntuu järjettömän siistiltä blästäillä vihollinen kuin vihollinen atomeiksi. Hemmetin siistin näköinen ja efektit ovat samaa pyhän tyydyttävää luokkaa, jolloin voi keskittyä käkättämään pahiksen lailla ihailemaan tuhoa kun automaattisesti hakeutuvat ammukset saalistavat vihollisia.

Day 48 – Your favourite combat mechanics / Suosikki taistelumekaniikkasi

Castlevania: Order of Ecclesian kahden napin takomisjärjestelmässä on jotain valtaisan tyydyttävää, mitä en itsekään vielä oikein ymmärrä. TIedän vain sen, että pitkälti kaikki pelin animaatiot, efektit ja äänet aseissa naksahtavat täydellisesti yhteen ja tiukkojen väistelyosuuksien jälkeen tämä tuplabasaritakominen on palkinnoista parhain.

Day 49 – Your least favourite design choice in a video game / Inhokki suunnitteluratkaisusi

Super Smash Bros. Meleen Tap Jump, jota ei voi kytkeä pois päältä. Rakastan peliä kilpailullisesti, mutta tämä on rasauttanut minua kaikki +10 pelivuotta ja tekee suuresti hallaa nautinnollisuudelle. En vain kykene käsittämään miksi joku NES-aikainen kontrollien rajoitteiden pakottama ratkaisu on vieläkin olemassa pakollisena pelissä, jossa tehdään jatkuvasti monia erilaisia asioita painamalla tikusta ylöspäin (upsmash, uptilt, upspecial ja pahimpana juuri mainitsemani Directional Influence). Vahingolliset hypyt ovat äärimmäisen tuhoisia monissa tilanteissa ja aina et edes tiedä oletko menettänyt hyppysi kun olet koittanut tehdä jotain tikulla juuri ennen kuin sinuun on osunut.

Day 50 – Your favourite collectible from a video game / Suosikkikeräiltäväsi

latest


Katsokaa sitä kuinka iso ja kiiltävä se on, ja silti sitä ei meinaa millään löytää suoraviivaisessa 2D tasoloikassa.

Day 51 – Your favourite secret in a video game / Suosikkisalaisuutesi

Shadwenin Escape From The Castle -lisäosaan piilottamani suuri Pokémon kunnianosoitus, joka- ...ai niin kukaan ei ole koskaan todennäköisesti löytänyt ja tunnistanut sitä *wink wink*

Ylempi kohta ei varmasti sisältänyt mitään epätoivoista mainostamista.
 
J

Jonelink

Vieras
Day 54 – Your favourite quote from a video game / Suosikkisitaattisi

Eniten on jäänyt mieleen PS1:n Hugon ''Älä kaiva nenää samalla sormella kun pelaat!''.

Day 55 – Your favourite atmossphere in a video game / Suosikkitunnelmasi

Nier: Automata
. 9S saa jonkun viruksen ja 2B on pakko kuristaa tämän.

Day 56 – The most satisfying thing in a video game / Tyydyttävin asia

Ei tuu mitään mieleen. Jätän pois.
 

Tertzzi

SW-2800-6452-5622
1.5.2017
224
Helsinki
Day 54 – Your favourite quote from a video game / Suosikkisitaattisi

Kooloo Limpah!

Day 55 – Your favourite atmossphere in a video game / Suosikkitunnelmasi

Metroid Prime 1:sen tunnelma oli kyllä hyvin tehty..

Day 56 – The most satisfying thing in a video game / Tyydyttävin asia

Splätätä Inkling Splatoon:ssa. Se tuntuu kivalta :smile:
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Day 54 – Your favourite quote from a video game / Suosikkisitaattisi

Eihän niitä kaikkien parhaimpia fiksuja lainauksia kukaan muista mutta tässä muutamia reploja jotka tulee mieleen

A love that crushes like a mace - Drakengard

Go for the eyes, Boo, go for the eyes! - Baldur's Gate


War. War Never Changes - Fallout


Hypätyt ja jäljelle jäävät on vähän sellasia että en taida alkaa väkisin mitään vastauksia vääntämään.

 
J

Jonelink

Vieras
Day 57 – Peli, jossa toivoisit voivasi asua

Itse pidän rauhallisesta ja hiljaisesta paikasta, niin sopivaksi asuinpaikaksi valitsen Hyrule Field.
 

RetroFly

''Taide on ajatusten heijastuma''
30.4.2017
66
Oulu
Day 57 - Peli, jossa toivoisit voivasi asua

Donkey Kong Countryjen Donkey Kong Island ehdottomasti, koska paljon mielenkiintoisia paikkoja ja ympäristöjä.
 

Tertzzi

SW-2800-6452-5622
1.5.2017
224
Helsinki
Day 57 – Peli, jossa toivoisit voivasi asua

Wind Waker OUTSET ISLAND vaikuttaa rennolta paikalta missä saisi rauhassa rentoutua. Sitten kun haluaisi mennä ihmisten joukkoon tai ostoksille niin voisi purjehtia WINDFALL ISLAND saarelle.
 
J

Jonelink

Vieras
Day 58 – Peli, jonka ottaisit mukaan autiolle saarelle

Uncharted peleissä seikkaillaan paljonkin saarilla, eli neljäs osa voisi olla sopiva vaihtoehto. Jälkinäytöksessä asutaan saarella, niin voisin pelata tätä juuri siellä.