60 Päivän Listaushaaste

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

retropälli

Jäsen
8.5.2017
134
6. Suosikkipelisarja
Ykköseksi tulee ehdottomasti Fire emblem. Keskiaikainen miekka ja magia tunnelma on aina ollut kiehtova. Monen eri soturityypin tai luokkasysteemin sisältävä roolipeli tuo paljon uudelleenpelattavuutta ja kun ei tarvi tyytyä käyttämään pelkästään neljää hahmoa jotka moni roolipeli sinulle tyypillisesti tarjoaa. Tarinat eivät ole parhaimmasta päästä, mutta gameplay on mielestäni niin koukuttavaksi tehty, että se korvaa puutteet heittämällä. Kenttien läpäisyyn on lukemattomia strategioita ja grindaaminen kyseisessä sarjassa tuntuu erittäin palkitsevalta. Rajoitetun vihollismäärän sekä aseiden kulumisen vuoksi täytyy olla kekseliäs grindatakseen (nimimerkillä parantajat saavuttaa levelcap:in ensimmäisenä). Tämä pelisarja on kuin luotu minua varten. Ainut asia mikä oikeasti tympäisee on radiant dawn:in hard mode:n osumistodennäköisyydet. Viholliset väisti lähes poikkeuksetta alle 70% todennäköisyydet ja aivan liian useasti osuivat 30% hit rate:lla. Paras tapaus oli kun vihu väisti 97% osuman ja sai molemmat 14% osumat perille. 0,03 x 0,14 x 0,14 = 0.0000588 eli pyöristettynä 0,006% mahdollisuus tällä tapahtumasarjalle. No voittaahan sitä jotku lotossakin, mutta kun tällaista ei sattunut vain yhdesti :p:eek:

Toisena tulee Metroid. Musiikki, pomotaistelut, seikkailun ja yksinäisyyden tunne, power upit ja muutamassa pelissä speedrunning. Super metroidia harkitsin suosikki pelin saajaksikin.

Kunnia maininnat saavat zelda, mario, donkey kong country, tales- sarja ja castlevania.
 

Kraidi

Jäsen
30.4.2017
528
Day 06 – Your favourite video game series / Suosikkipelisarjasi

Tykkään todella paljon Zeldoista, Soulseista ja Silent Hilleistä, mutta ilmiselvä suosikkini kaikista on ollut jo lapsesta pitäen Metal Gear -sarja. Tämä tuskin tulee ikinä muuttumaan, sillä juuret ovat levittäytyneet jo aika syvälle maahan. Eniten pelisarjassa viehättää sen tapa käsitellä yhteiskunnassa piilevää pahuutta niin, että asiat esitetään lopulta aika epämustavalkoisella tavalla. Toisin sanoen huonot oltavat luovat mitä otollisimmat olosuhteet julmuudelle, jonka seurauksia koko maailma saa sitten kantaa harteillaan. Erityismaininta varsinkin Metal Gear Solid 2: Sons of Libertylle, joka on nyt ajankohtaisempi peli kuin koskaan.
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Day 06 – Your favourite video game series / Suosikkipelisarjasi

Tässä on ehdoton ykkönen, eli The Legend of Zelda. Muista varteenotettavia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Final Fantasy ja Xenoblade Chronicles.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Day 05: Suosikki yhteistyöpelisi

En ole pelannut kovin monia co-op -pelejä, joten minulla ei ole kovin monia vaihtoehtoja suosikiksi. Vastaukseni on Splatoon, jonka ainakin minä lasken yhteistyöpeliksi. Pelin nettipelissä (joka on selvästi isoin osa peliä) kuitenkin pelataan joukkueittain toista joukkuetta vastaan. Pelissä pitää tehdä yhteistyötä, jotta oma joukkue voittaa. Peli ei tarjoa kovin hyviä välineitä kommunikointiin, mutta jo toisten pelaajien toiminnan seuraamisen ja yksinkertaisien viestien avulla pystyy menestymään pelissä.

Peli ei kenties ole perinteisessä mielessä co-op -peli, mutta lasken sen kuitenkin kategoriaan "yhteistyöpelit". Peli tarjoaa todella uniikin ja sisältörikkaan kokemuksen, joten en ole koskaan kyllästynyt peliin.

Day 06: Suosikkipelisarjasi

Vastaus tähän kysymykseen lienee monelle jo selvä, jos on seurannut kirjoituksiani vanhalla foorumilla (tai ehkä uudellakin). Oma suosikkisarjani on Kingdom Hearts. Tutustuin sarjaan alkujaan jo lähellä ensimmäisen Kingdom Heartsin julkaisua, mutta pelasin Kingdom Heartsin läpi vasta vuoden 2005 (vai 2006?) tienoilla. Tämän jälkeen siirryin Kingdom Hearts II:n pariin ja loppu onkin historiaa. Kingdom Hearts II oli aikanaan erittäin vaikuttava kokemus, joka paransi valtavasti ensimmäisestä Kingdom Heartsista. Pelaan peliä nykyäänkin säännöllisesti.

Olen pelannut lähes kaikki sarjan osat läpi (pelkästään alkuperäinen Chain of Memories (GBA) ja Playstation 4:n Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue on kokematta). Sarjalla on ollut ylämäkiä ja alamäkiä, mutta sarja on säilyttänyt taikansa vuosien varrella. Oma suosikkini sarjan osista on Kingdom Hearts II, mutta pidän myös alkuperäisestä Kingdom Heartsista, Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distancesta ja Kingdom Hearts: Birth by Sleepistä. 358/2 Days on mielestäni tarinaltaan erinomainen, mutta Re: Coded oli minulle pieni pettymys.

Mielestäni sarjan suurimpia vahvuuksia ovat tarina, maailmojen suunnittelu, taistelujärjestelmä sekä pomotaistelut. Sarjan tarina on kehittynyt valtavasti sitten ensimmäisen osan. Tarina on kieltämättä kehittynyt melko monimutkaiseksi, mutta tarina on toisaalta mielenkiintoinen ja johdonmukainen. Taistelujärjestelmä vaihtelee hieman sarjan osien välillä, mutta olen pitänyt niin Kingdom Heartsin ja Kingdom Hearts II:n tyylisestä taistelujärjestelmästä kuin Birth by Sleepin, Re: Codedin ja Dream Drop Distancen Deck Commandeista.

Kunniamaininnat: The Legend of Zelda, Metroid, Golden Sun ja Mario Kart.
 
Viimeksi muokattu:

Tapza

Jäsen
1.5.2017
57
Ittelle Kingdom Hearts 2 oli taas aikoinaan melkoinen pettymys. Ensimmäisen osan sain synttärilahjaksi muistaakseni vuonna 2003 ja silloin se oli oikein vaikuttava kokemus, kuten ylipäätään kaikki pelit joissa oli oikea tarina. Noin kolmen vuoden odotus tuntui silloin junnuna käsittämättömän pitkältä, ja jälkikäteen tuntuu oudolta ajatella kuinka vaatimattoman mittainen pätkä elämässä se oikeasti oli.

En ole pelannut KH2:sta vuoden 2006 jälkeen (ykköstä olen), mutta päälimmäisenä siitä on jäänyt mieleen täysin joutava keskiosa, joka ei vie tarinaa eteenpäin millään tavalla. Disney-maailmat ovat irrallista potaskaa. Silloin kuin juoni kulkee, eli alussa ja lopussa, se taisi olla ihan viihdyttävä, mutta näin jälkikäteen maisteltuna ehkä ei sittenkään kovin kummoinen. Välivideoista on jäänyt mieleen yksi erityisen typerä kohta, jota en tosin viitsi spoilata.

En ylipäätään pidä siitä suunnasta, johon sarjan tarina on kehittynyt. Sanoisin, että tämä negatiivinen kehitys alkoi juuri KH2:sta, mutta en ole pelannut Chain of Memoriesia, jossa tämä vaivaannuttava piikkitukkainen pahisjengi esiteltiin, joten ehkä parempi olla hiljaa. Useimmille sarjan faneille uudet pelit kuitenkin näyttävät maistuvan.

Tappeleminen tosin taisi olla KH2:ssa sujuvampaa kuin ykkösessä. Harmi että vaikeustaso vuorostaan oli huomattavasti alhaisempi.
 

Veizen

Muusikonrenttu, Game Master
Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Day 5 - Suosikki yhteistyöpelisi
Hmm... Nyt on paha. Täytyy varmaan sanoa Monster Hunter 4 Ultimate. Pelinä loistava, ja Co-oppina vielä parempi. Se fiilis kun Elder Dragonit on läpihuutojuttu hyvällä tiimillä ja ensimmäisen Shagaru Magalan kaataminen:cool: MH4U ei ollut mulle ensimmäinen MH, mut kaikista pelatuin ja rakkain se on. Propsit myös Jackbox Party Pack kakkosen Bomb Corp.'lle. Kunnon kaoottinen pomminpurkupeli, jossa kahvinkeittokin voi aiheuttaa ydinräjähdyksen:D

Day 6 - Suosikkipelisarjasi
Aina vaan kysymykset pahenee... Vastaan kuitenkin Professor Layton. Sarja on tuonut mukanaan kavereita, huikeita juonenkäänteitä ja nautinnollista puzzle-gameplaytä. Sarjan laatu nousi alusta huippuunsa Lost Futureen ja Spectre's Calliin, ja sarjan finaali, Azran Legacy on hieno lopetus Laytonin saagalle. Sarjan ainoa huono osa on mobiilipeli Mystery Room, joka on huonoin Ace Attorney-kopio pitkiin aikoihin. Nyt vaan kismittää, kun Lady Layton tulee ensin iOS/Androidille ennen 3DS:ää...

Kunniamainintoja Pokémonille, Ace Attorneylle, Kingdom Heartsille ja Fire Emblemille Zeldaa unohtamatta.
 

Spike

Adventurous Mega Bug
Ylläpitäjä
12.4.2017
23
Day 6 - Suosikkipelisarjasi

Hieman tylsempi kysymys tänään, sillä oma vastaukseni jatkaa suosikkipelin kanssa samaa linjaa, ja vastaan The Legend of Zelda. Kunniamaininnat vielä ainakin Fire Emblemille, Monster Hunterille, Pokemonille ja Touhoulle.
 

Maisa93

Jäsen
1.5.2017
20
Day 06 – Your favourite video game series / Suosikkipelisarjasi

Vastaus on The Legend of Zelda tiukasti perässä tulevat muunmuassa Kingdom Hearts,Pokemon,Super Mario pelit,Mario kart ja Final Fantasyt.
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Day 07 – Your favourite level from a video game / Suosikkikenttäsi

Helposti Boletarian Palace Demons Soulsista. Miljöö puhuttelee itseäni ja Boletarian Palace on aikalailla nappisuoritus. En minä sitä oikein nyt onnistu sen enempää kehumaan mutta tunnelma siinä paikassa on kyllä ihan katossa ja epäilen että yhtä hienoa kenttää on tulossa vastaan pitkään aikaan.
 

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Day 07 – Your favourite level from a video game / Suosikkikenttäsi

Näkökulmasta riippuen titteli voisi mennä jollekin temmokkaalle multiplayer kentälle, kuten Meleen Yoshis Storylle tai Mario Kartin Bowsers Castlelle. Mutta isoa mittakaavaa ja kokemuksia tuijotellessa vastaukseni lienee tähän Paper Mario Thousand Year Doorin Glitzville.

Yhdistelmä mysteeristä ongelmanratkontaa, vaihtelevia taisteluita ja muutenkin pieneen pakettiin saatu iso sisältö. Lisätään tähän vielä, että koin kentän ollessani vielä suth pahasti Amerikkalaisen sukkahousupainin, WWE:n, vaikutuksen alaisena niin teema kohtasi silloisen elämäntilanteeni täysin. Eikä kenttä pettänyt myöhemmilläkään pelikerroilla. Että suhteellisen selkeä ykkönen, vaikka monia muitakin kunniamaininnan arvoisia kenttiä olisi pilvin pimein.
 

Tertzzi

SW-2800-6452-5622
1.5.2017
224
Helsinki
Day 07 – Your favourite level from a video game / Suosikkikenttäsi

Donkey Kong Country: Tropical Freeze 4-3 Amiss Abyss
 
J

Jonelink

Vieras
Day 7 - Suosikkikenttäsi

Ratchet & Clank Planet Rilgar.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
En ole pelannut KH2:sta vuoden 2006 jälkeen (ykköstä olen), mutta päälimmäisenä siitä on jäänyt mieleen täysin joutava keskiosa, joka ei vie tarinaa eteenpäin millään tavalla. Disney-maailmat ovat irrallista potaskaa. Silloin kuin juoni kulkee, eli alussa ja lopussa, se taisi olla ihan viihdyttävä, mutta näin jälkikäteen maisteltuna ehkä ei sittenkään kovin kummoinen. Välivideoista on jäänyt mieleen yksi erityisen typerä kohta, jota en tosin viitsi spoilata.
Disney-maailmoissa tarinankerronta keskittyy itse maailman tapahtumien kertomiseen, mutta myös pelin tarina etenee niiden aikana. Monesti Organization XIII:n hahmot vierailevat Disney-maailmoissa, mikä yleensä vie tarinaa eteenpäin ja samalla tarjoaa mukavia pomotaisteluja. Toisaalta Disney-maailmoissa (kuten muissakin maailmoissa) hahmojen luonne ja motiivit aukenevat tapahtumien edetessä.

Pelin alun ja lopun lisäksi myös "keskiosassa" vieraillaan pelin omissa maailmoissa (erityisesti siis Hollow Bastionissa ja Twilight Townissa). Näissä maailmoissa tarina etenee mielestäni eniten, joten odotan itse aina innolla näihin maailmoihin menemistä. En itse asiassa ole aivan varma, mistä välivideosta sinä puhut. En muista pelissä olevan kovin monia "typeriä kohtia", mutta kenties kyse on makuasioista.

En ylipäätään pidä siitä suunnasta, johon sarjan tarina on kehittynyt. Sanoisin, että tämä negatiivinen kehitys alkoi juuri KH2:sta, mutta en ole pelannut Chain of Memoriesia, jossa tämä vaivaannuttava piikkitukkainen pahisjengi esiteltiin, joten ehkä parempi olla hiljaa. Useimmille sarjan faneille uudet pelit kuitenkin näyttävät maistuvan.
Mielestäni Kingdom Hearts II:n tarina on sarjan parhaimmistoa. Tarina on huomattavasti syvällisempi kuin Kingdom Heartsin tarina, mutta tarinan seuraaminen on silti helppoa. Vaikka ei olisi pelannut Chain of Memoriesia, Kingdom Hearts II:n tarinan voi ymmärtää muutamaa kohtaa lukuun ottamatta. Pidän toki myös sarjan myöhempien osien tarinoista, mutta niiden ymmärtäminen vaatii hieman syvempää perehtymistä sarjan peleihin. Minulle tämä ei ole koskaan ollut mikään ongelma, mutta sarjasta vähän välittäville pelaajille sarjan tuoreimmat osat saattavat olla hämmentäviä.

Mielestäni Kingdom Hearts II:n suurimmat parannukset verrattuna Kingdom Heartsiin kohdistuivat nimenomaan pelattavuuteen (taistelujärjestelmään ja ohjaukseen). Pelin taistelujärjestelmä on huomattavasti vauhdikkaampi ja sulavampi kuin Kingdom Heartsin taistelujärjestelmä. Pelin taistelujärjestelmä tarjoaa todella paljon variaatiota ja lisäksi taistelut ovat paikoitellen todella näyttäviä. Pelin vaikeusaste on kieltämättä alhaisempi kuin Kingdom Heartsin vaikeusaste. Tämän takia pelaan itse aina Proudilla (tai Final Mixin tapauksessa myös Criticalilla).
 

Mr. X

Jäsen
5.5.2017
70
Kingdom Hearts 2 maailmojen irrallisuus johtuu siitä, että ensimmäisessä pelissä pääpahiksiksi esiteltiin heti alussa Disney-pahikset jotka sitten löytyi niistä maailmoista ja toisessa heti alussa tiedettiin Organisaation jäsenten olevan pääpahiksia jotka ehkä välillä kävi Disneylandeissa päiväkävelyllä.

Koko Kingdom Hearts sarjan tarina on mennyt ihan sekavaksi melkein heti ensimmäisen pelin jälkeen. Ykkösen tarina on mielestäni ainoa hyvä ja toimiva, johon todennäköisesti vaikuttaa se, että sarjan piti olla alunperin yhden pelin mittainen. Myöhemmin sarjassa ollaan keksitty tyhmiä tekosyitä sille miten saadaan jotkut hahmot takaisin henkiin ja miksi kaikille annetaan Keyblade. Kaikista eniten vihaan sitä, miten päähahmokolmikko tuntuu nykyään enemmän sivuhahmoilta ja Riku ja Mikki sarjan todellisilta sankareilta. En myöskään pidä siitä miten Kingdom Hearts 2:ssa sanotaan päähahmokolmikolle, että ykkösen vika bossi olikin vain heartless muiden joukossa. Ykkösessä rakennetaan hyvin tunnelmaa viimeiseen taisteluun, Ansem on voimakas pahis jolla useampi eri formi ja seuraavassa pelissä Hessun saavutukset heitetäänkin ikkunasta ulos. Kiitti nyt tästäkin.

Ensimmäisen pelin taistelusysteemi on vieläkin suosikkini tästä sarjasta, mutta pakko kyllä arvostaa KH2 hyvin suunniteltuja pelimekaniikoita. Birth by Sleepin ja sen jälkeiset pelit on tehnyt eri tekijätiimi joka on varmaan syy sille miksi pelien taso on laskenut. Birth by Sleepissä bosseja ei hirveästi kiinnosta pelaajan combot ja perus attack on muutenkin suurimmaksi osaksi turha koska commandien tasapainotus on tyritty. Dodge rollit on myös rikkinäisiä paitsi jos pelaa Terralla. Olen pelannut BbS:n joskus PSP:llä läpi, mutta HD versio jäi kesken sen takia että ainakin heti KH2 jälkeen koko peli oli täyttä paskaa. Dream Drop Distance oli muistaakseni paljon parempi ja toimivampi ja flowmotion on hauska mekaniikka, mutta kuulemma siinäkin oli jotain commandien tasapaino-ongelmia.
 

Tapza

Jäsen
1.5.2017
57
Niin siis en tiedä mitä syvällisellä tarkoitetaan. Jos määritelmään sisältyy hölmöjä juonenkäänteitä, itsetarkoituksellisen monimutkaisia tarinakoukeroita ja tyhjänpäiväisiä hahmoja ja skenaarioita, niin onhan se KH2:n esitys sitten KH1:n yksinkertaista seikkailua syvällisempi.

Mr. X sanoi oikeastaan kaiken, jonka itsekin halusin sanoa. Ei se, että jokaisessa Disney-maailmassa on yksi tappelu organisaation jäsentä vastaan, joka vielä tulee jonkin täysin irrallisen Disney-keskeisen juonikuvion päätteeksi, ole kovin tehokasta pääjuonen eteenpäin viemistä. Ja itse asiassa nyt vasta muistin ne KH2:n lisäepisodit, joissa maailmoissa piti vierailla milloin mitäkin typerää sivujuonta selvittelemässä. Scarin haamu ja Dr. Finkelsteinin karkuteillä oleva keksintö oh my goooooooood ei tommosii pls. Olisivat edes olleet vapaaehtoisia.

Olihan ykkösessäkin toki filleriä, mutta kokonaisuus oli silti ehjempi.
 

Veizen

Muusikonrenttu, Game Master
Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Day 7 - Suosikkikenttäsi

Kaiken tämän KHII:n mollaamisen jälkeen tuntuu jännältä sanoa Timeless River Kingdom Hearts kakkosesta. Timeless River on lyhyt, mutta kaunis maailma (tarinapuolelta isompaa filleriä), ja musiikkipuoli on sopivan leppoisaa. Maailma on täysin mustavalkoinen, ja kaikilla hahmoilla on mustavalkoinen retro-look (Aku näyttää samalta kuin Silly Symphoniesissä:p). Kaiken eeppisen maailmojen pelastamisen, Organisaatio XIII-hässäkän ja suurten juonikuvioiden keskellä on oikeastaan aika mukavaa palata vanhoihin Disney-piirrettyihin ja rentoutua hieman.

Kunniamainintoja Fire Emblem Fatesin Rainbow Sage-mapeille, Xenobladen Gaur Plainsille, Overwatchin King's Row'lle sekä Ocarina of Timen Forest Templelle.
 

mosse

Jäsen
1.5.2017
12
Day 07 – Your favourite level from a video game / Suosikkikenttäsi

Tää on jotenkin hankala, kun en ainakaan ihan yksiselitteisesti keksi, missä määrin tämä eroaa tuosta seuraavan päivän teemasta. Lyhyen harkinnan jälkeen päädyin Spyro the Dragonin Tree Topsiin, joka erottuu pelissä edukseen paitsi haastavuutensa, myös kekseliäisyytensä vuoksi. Kaiken kentästä kerättävän sälän löytäminen vaatii yllättävän paljon hoksottimia (tai ainakin muksuna tuntui siltä), mikä palkitsee kummasti.
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Day 07 – Your favourite level from a video game / Suosikkikenttäsi

Minulla on jostain syystä aina silloin tällöin kenttiä, jotka jäävät syystä tai toisesta mieleen. Super Mario Bros. 3:ssa mieleen painui aina Giant Land, alkuperäisessa SMB:ssä taas 8-3 kenttä, luultavasti siksi, että siinä on erittelevä muuri, ja se merkitee minun olevan pelin loppupuolella.

Hankala tätä on valita, mutta otetaan Spirit Temple Ocarina of Timestä. Muinaisen Egyptin teema on aina kiehtonyt minua, vielä enemmän luettuani Sinuhe Egyptiläisen. Musiikki luo vielä lisää tunnelmaa tähän hienoon maailmaan.
 

NintenDoctor

Ylimääräinen sählä
30.4.2017
33
Päivä seitsemän - Suosikkikenttäsi

Tää on toistaiseksi vaikein kategoria ihan vaan sen takia että en ole pelaillut mitään varsinaisesti kenttiä sisältäviä pelejä johonkin aikaan, ja vanhat selvästi kenttiin painottuvammat pelit on jäänyt pelailematta.

Mietin tähän ensin pari Meleen kenttää missä on tullut kaverin kanssa junnumpana peeloiltua. Toiseksi kävin läpi kaikki Super Mario Sunshinen mestat mutta tarkemmalla tutkimuksella jokasessa kentässä on jotain perseestä. Mutta..

Päätän huijata. Phoenix Wright: Ace Attorney: Dual Destinies Episode 3: Turnabout Academy
Nyt ainakin muistista mieluisimpia keissejä koko sarjasta. Ei toki paini eeppisyydessä alkuperäisen trilogian finaalikeissien kanssa samassa sarjassa, mutta on kyl perkeleen comfy. Tarkoituksena oli tämäkin kyllä pilkkoa vielä että kumpi oikeudenkäyntipäivä olisi ollut parempi mutta en kyennyt, koska Robin twist on niin hellyyttävä ja Means läppä vihollinen.

Päivä kahdeksan - Suosikkialueesi

Pokémon GSC/HGSS Goldenrod City
.
Ostoskeskus, check.
Sali jossa 5/5 muija johtajana (vaikkakin Miltank on aika ämmä), check.
Game Corner, check. Päiväkoti ihan kyljessä, check.
Ötökkäkilpailu, check. Juonellisesti mukana, check.
Helvetisti kaikkea, check.

Ja remakeissa on Pokéathlon, on sekin ihan kiva.