Nintendo Switch 2 eli Nintendon seuraava konsoli.

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Nintendo Switch on ylittänyt puolivälinsä elinkaarensa osalta ja kilpailijat tuovat uudet konsolinsa joulumarkkinoille tänä vuonna. Joten olisiko aika pohtia ja ennustella Nintendon vastaiskua kilpailijoille tulevaisuudessa.

Nvidia haki riveihinsä työntekijöitä uuden Tegra pohjaisen konsolin kehittämiseen. Oli myös maininta DLSS 2.0 tekniikan käytöstä uuden konsolin yhteydessä. Tekniikkahan mahdollistaa periaatteessa resoluution noston käyttämättä siihen läheskään yhtä paljon resursseja kuin ilman tuota tekniikkaa. Arvatenkin uudessa konsolissa tullaan käyttämään 7-5 nm valmistus tekniikkaa ja uudet LPPDR 5 muistit ovat luokkaa 12-16 GB tällä hetkellä. Joten mahdollisuudet todella suureen teholoikkaan on mahdollista, joka taas vaikuttaa tietenkin uudet hienommat ja isommat pelimaailmat. Tuo DLSS tekniikan käyttö käytännössä poistaa tehotelakan tarpeen ja sopii kuin nenä päähän kannettavaan hybridiin. https://wccftech.com/nintendo-switch-dlss-2-0/

On mielestäni melkein varmaa, että tuo nVidian projekti on Nintendo seuraava konsoli ja se aloitetaan nyt kun kilpailijat ovat esitelleet omat uudet rautansa, joihin pitää vastata jollain tavalla 3rd party pelejen vuoksi ja samalla nostaa tulevaisuudessa omien pelien visuaalisuuden taso lähelle kilpailijoita. Teholoikka voi olla huomattava kun ottaa huomioon, että konsolissa on mahdollisesti ainakin 5 vuotta ja luultavasti vielä tuotakin uudempaa tekniikkaa käytössä ja nyt uusi Tegra piiri on mahdollista suunnitella yksinomaan Nintendoa varten vaikka siten, että kannettavan ja telakassa olevan tehon määrän ero on suurempi kuin Nintendo Switchissä.

Pelejen osalta tietenkin toivon, että nähdään sarjojen reilusti uudeistettuja jatko-osia ja nyt kun Switchillä on nähty Wiiu porttauksia niin seuraavassa konsolissa Nintendo voisi panostaa menneiden aikojen loisto teosten Remake tuotoksiin uusien pelejen ohella.

Miksi sitten olen vahvasti sillä kannalla, että Nintendo jatkaa hybridi linjalla. Nintendon toimitus johtaja puhui vahvasti asian puolesta vähän aika sitten ja resurssien jakaminen kahdelle konsolille alkaa olemaan todella haastavaa huimaa vauhtia kehittyvän tekniikan ja kasvavien kehityskustannusten/resurssejen vuoksi. Lisäksi Switchin myynnit kertovat omaa tarinaansa ja kannettavuus on kova sana nykyisin muuallakin kuin vain Japanissa.
 
Viimeksi muokattu:

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
794
Rovaniemi
On mielestäni melkein varmaa, että tuo nVidian projekti on Nintendo seuraava konsoli ja se aloitetaan nyt kun kilpailijat ovat esitelleet omat uudet rautansa, joihin pitää vastata jollain tavalla 3rd party pelejen vuoksi ja samalla nostaa tulevaisuudessa omien pelien visuaalisuuden taso lähelle kilpailijoita. Teholoikka voi olla huomattava kun ottaa huomioon, että konsolissa on mahdollisesti ainakin 5 vuotta ja luultavasti vielä tuotakin uudempaa tekniikkaa käytössä ja nyt uusi Tegra piiri on mahdollista suunnitella yksinomaan Nintendoa varten vaikka siten, että kannettavan ja telakassa olevan tehon määrän ero on suurempi kuin Nintendo Switchissä.
Nvidia on iso talo ja siellä kehitellään tekniikkaa muuhunkin kuin Switcheihin. Aiemmin hypeä aiheutti Tegra X2, mutta sitä on sittemmin käytetty pääasiassa vain älyautoissa ja droneissa, tässä speksit:
  • CPU: Nvidia Denver2 ARMv8 (64-bit) dual-core + ARMv8 ARM Cortex-A57 quad-core (64-bit)
  • RAM: up to 8GB LPDDR4[114]
  • GPU: Pascal-based, 256 CUDA cores
  • TSMC 16 nm, FinFET process
  • TDP: 7.5–15 W[115]
Switch Pro tai muu seuraaja on ollut huhujen mukaan suunnitteilla jo parin vuoden ajan. Joidenkin tietäjien mukaan sen olisi pitänyt tulla pian Liten jälkeen, mutta Nintendolla on tunnetusti ollut tuotannollisia vaikeuksia ilman koronaakin, ja perusmalli myisi vieläkin paremmin, jos tavaraa saataisiin vain hyllyihin. Tehopuolelta kannattaa odottaa korkeintaan uusimpien iPadien tasoa. Mitään kallista, paksua ja tuuletusongelmista kärsivää kannettavaa könttiä Nintendo ei tule tekemään, eikä puhdas kotikonsoli vaikuta kaiken hybridikonseptin menestyksen jälkeen kovin todennäköiseltä, vaikka se olisikin halvempi.

Omat toiveeni olen varmasti kirjoittanut jonnekin aiemminkin:
  • Uusitut Joy-Conit (parempi analogitatti ja grip, mutta yhteensopiva og-Switchin kanssa)
  • Paremmat langattomat yhteydet (wifi-antenni on surkea, Joy-Conien disconnectailu)
  • Vähintään tuplat lisää tallennustilaa (64GB+)
  • Pieni suorituskyky-boosti (Esim. BotW pyörimään 1080p ja väh. tasainen 30fps)
  • Suurempi kosketusnäyttö (muovireunoista siivu pois), mutta suunnilleen sama konsolin koko, 1080p olisi kiva
  • Uusittu telakka (avoin rakenne, jotta näyttö näkyy Wii U -tyyliin, ethernet-portti)
  • 4K-striimaustuki (Nvidia Shield tukee jo, yleisesti ottaen kannattaa seurata Nvidian pelituotteita Switch-vinkkien osalta)

Modest wishes, 399€ olisi nintendomaisen sopiva hinta.
Oletan Nintendon tekevän peleistä yhteensopivia alkuperäisen mallin kanssa vielä pitkään, vaikka 2 ilmestyisi jo huomenna, koska Mario, Animal Crossing ja kumppanit eivät hyödy erityisesti lisätehoista. Lyhyellä aikavälillä Nintendon vastaukset PS5:lle ja Boxille ovat BotW 2, Odyssey 2 ja Metroid Prime 4.
3rd party -exclut huolisin silti, koska esim. uudet Resident Evilit, Cyberpunk, Assassins Creed jne. skippaavat Switchin muuten kokonaan, tai toimivat vain striimin kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
  • Viestiketjun aloittaja
  • #3
Nvidia on iso talo ja siellä kehitellään tekniikkaa muuhunkin kuin Switcheihin. Aiemmin hypeä aiheutti Tegra X2, mutta sitä on sittemmin käytetty pääasiassa vain älyautoissa ja droneissa, tässä speksit:
  • CPU: Nvidia Denver2 ARMv8 (64-bit) dual-core + ARMv8 ARM Cortex-A57 quad-core (64-bit)
  • RAM: up to 8GB LPDDR4[114]
  • GPU: Pascal-based, 256 CUDA cores
  • TSMC 16 nm, FinFET process
  • TDP: 7.5–15 W[115]
Switch Pro tai muu seuraaja on ollut huhujen mukaan suunnitteilla jo parin vuoden ajan. Joidenkin tietäjien mukaan sen olisi pitänyt tulla pian Liten jälkeen, mutta Nintendolla on tunnetusti ollut tuotannollisia vaikeuksia ilman koronaakin, ja perusmalli myisi vieläkin paremmin, jos tavaraa saataisiin vain hyllyihin. Tehopuolelta kannattaa odottaa korkeintaan uusimpien iPadien tasoa. Mitään kallista, paksua ja tuuletusongelmista kärsivää kannettavaa könttiä Nintendo ei tule tekemään, eikä puhdas kotikonsoli vaikuta kaiken hybridikonseptin menestyksen jälkeen kovin todennäköiseltä, vaikka se olisikin halvempi.

Omat toiveeni olen varmasti kirjoittanut jonnekin aiemminkin:
  • Uusitut Joy-Conit (parempi analogitatti ja grip, mutta yhteensopiva og-Switchin kanssa)
  • Paremmat langattomat yhteydet (wifi-antenni on surkea, Joy-Conien disconnectailu)
  • Vähintään tuplat lisää tallennustilaa (64GB+)
  • Pieni suorituskyky-boosti (Esim. BotW pyörimään 1080p ja väh. tasainen 30fps)
  • Suurempi kosketusnäyttö (muovireunoista siivu pois), mutta suunnilleen sama konsolin koko, 1080p olisi kiva
  • Uusittu telakka (avoin rakenne, jotta näyttö näkyy Wii U -tyyliin, ethernet-portti)
  • 4K-striimaustuki (Nvidia Shield tukee jo, yleisesti ottaen kannattaa seurata Nvidian pelituotteita Switch-vinkkien osalta)

Modest wishes, 399€ olisi nintendomaisen sopiva hinta.
Oletan Nintendon tekevän peleistä yhteensopivia alkuperäisen mallin kanssa vielä pitkään, vaikka 2 ilmestyisi jo huomenna, koska Mario, Animal Crossing ja kumppanit eivät hyödy erityisesti lisätehoista. Lyhyellä aikavälillä Nintendon vastaukset PS5:lle ja Boxille ovat BotW 2, Odyssey 2 ja Metroid Prime 4.
3rd party -exclut huolisin silti, koska esim. uudet Resident Evilit, Cyberpunk, Assassins Creed jne. skippaavat Switchin muuten kokonaan, tai toimivat vain striimin kautta.

Niin Pro malli jatkaisi varmasti Switchin elinkaarta ja itsekkin olen siittä kovin kiinnostunut mutta tuo Tegra konsolin työhakemus on todella tältä vuodelta ja viittaa vahvasti johonkin ihan muuhun kuin Pro malliin. Koska kehitys alkaa vasta nyt, konsoli sisältää uusinta nVidian tekniikkaa ja luulisi, että konsolin suunnitelemiseen ja saamiseen massa tuotantoon saamiseksi menee se muutama vuosi. Lisäksi kaksi kilpailevaa konsoleiden valmistajaa käyttävät AMD:een tekniikkaa ja jotenkin en usko nVidian kehittävän omaa Tegra pohjaista konsolia kilpailemaan Nintendon kanssa.

Tehohyppäys tulee olemaan huomattava koska 5-7 vuotta tietotekniikassa on pitkä aika. Se meinaa jo nVidian grafiikkakorteissa kolmea sukupolvea ja Switchin tekniikka oli valmiiksi jo vanhahtavaa sekä samalla kun se oli suunniteltu eri laitteelle. Näyttää nuo uusimmat ytimet ja muistit olevan huomattavasti vanhoja osia energiatehokkaampia, pienempiä ja toimivat tulevaisuuden puhelimissa, joissa ei ole aktiivista tuuletusta mikä Switchistä löytyy. Puhelimet toimivat akuilla niin kuin Switchikin joten niiden käyttämät osat ovat kaikin puolin suunniteltu akullisille laitteille ja toimimaan sen mukaan lämpötilan sekä virrankulutuksen osalta. Lämpöongelmaa siis tulee olemaan yhtä paljon kuin alkuperäisessä Switchissä eikä massiivista könttiä jättimäisellä tuuletuksella tarvitse tuoda markkinoille. Lisäksi jos laite suunnitellaan pelkästään pelikäyttöön niin se on siinä kategoriassa huomattavasti puhelimia pätevämpi laite.

Nintendo saa toki tehtyä todella päteviä pelejä ja grafiikkaa Switchilläkin mutta avoimen maailman pelit ovat sellaisia, jotka hyötyvät uudesta tekniikasta huomattavasti. Sillä pystytään luomaan enemmän elävyyttä noihin maailmoihin ja kyllähän esim. Xenobladet selvästi hyötyisivät lisätehoista jo pelimaailman ulkoisen annin osalta(tällä hetkellä pelään Xenobladen Switch versiota, jossa kanssa osin ei voi olla huomioimatta sitä, että pelin maailman todelliseen loistoon grafiikan osalta tarvittaisiin lisäpotkua vaikka nykyiselläänkin se näyttää varsin hyvältä) ja antaisi Monoliftinkin päästä uudelle tasolle pelimaailmojensa rakentelussa. BOTW:in maailman ja pelimoottorin kanssa Nintendohan on tehnyt aivan uskomattoman homman kun se oikeasti toimii Switchillä ja kannettavana vielä täysin moitteetta.
 
Viimeksi muokattu:

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
DLSS on näkemäni perusteella todella vaikuttavaa teknologiaa, joten näkisin sen erittäin mielelläni Switchin seuraajassa. Se on toki oma asiansa, tarvitsisiko se paljonkin omaa rautaa toimiakseen, ja kuinka paljon se näkyisi hinnassa.

Joka tapauksessa, mielestäni Nvidia on ottanut DLSS:n kohdalla hyvän lähestymistavan kuvanlaadun parantamiseen. Mooren laki on hiljalleen kuolemassa kokoon, eikä enää tulevaisuudessa saada eri konsoli/prosessori-generaatioiden välillä puskettua yhtä isoja hyppyjä transistorien lukumäärässä (pinta-alaa kohti) kuin ennen. Uusien, tehokkaiden algoritmien kehittäminen on yhä tärkeämpää tulevaisuudessa.

Nvidian tekoälyyn pohjautuva ratkaisu on niin vakuuttava (ainakin korkeammilla resoluutioilla), että se vaikuttaa hyvinkin kannattavalta innovaatiolta myös konsoleihin ja erityisesti Switchin seuraajaan, joka tulee epäilemättä jäämään PS5:n ja Series X:n jalkoihin suorituskyvyltään. Olettaen, että se saadaan tungettua kannettavaan ja verrattain edulliseen laitteeseen.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
  • Viestiketjun aloittaja
  • #5
Nintendo on kertonut etsivänsä/tutkivansa uudenlaista akkutekniikkaa. Luonnollisesti parantaa akun kestoa ja virrankulutuksen nostamista kannettavassa tilassa.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
  • Viestiketjun aloittaja
  • #6
nVidian video DLSS 2.0 tekniikan hyödyistä Fortnaitissa. Jos tuo tekniikka todella saadaan tulevaan Switchiin niin antaa se kyllä huiman buustin "tehoissa". Resoluution nostoon käytettävät resurssit säästyy ihan toisiin tehtäviin. Jos seuraavassa hybridissä on 5-7 vuotta uudempi tekniikka kera DLLS 2.0:sen , niin eiköhän tuo mene heittämällä PS4:sen ohi tehoissa jo kannettavana ja teeveeseen 4K grafiikan tuonti on mahdollista DLLS 2.0:n avulla. Alkaa Zeldakin näyttämään ihan oikealta taidemaalaukselta.

 
Viimeksi muokattu:

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
  • Viestiketjun aloittaja
  • #7
Hyvin suuri mahdollisuus, että Switchin seuraaja (en usko, että pro käyttää koska tulisi liian suuri ero alkuperäiseen konsoliin) käyttää Arm Cortex - A78C ytimistä koottua Tegra-piiriä. Nvidiahan osti käsittääkseni Arm liiketoiminnan itselleen. Hyvältä kuulostaa, jos on todellisuutta sillä kyseessä on vuoden 2021 teknologiasta, joka nimenomaan on tarkoitettu kannettaviin tietokoneisiin ja käsikonsoleihin. https://www.androidauthority.com/arm-cortex-a78c-1175469/
 
Viimeksi muokattu:

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
  • Viestiketjun aloittaja
  • #8
Onhan tuo vain vakuuttavaa tekniikkaa niin kuin aikaisemmassakin postauksestani kävi ilmi ja Nintendon ulottuvilla seuraavassa konsolissa.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
  • Viestiketjun aloittaja
  • #9
Huhuja liikkeellä, että Nintendo Switchin seuraaja perustuisi Tegra Orinin tekniikkaan (tietenkin kustomoituna pelikäyttöön), joka vaikuttaa varsin lupaavalta. Vuoden 2021 (Nintendo Switchin tekniikka vuodelta 2015) tekniikka kera DLSS:n 2.0:n tai vastaavan uudemman antaisi tulevaisuudessa mahdollisuuden viedä Nintendopelit uudelle tasolle. Kaikki teho voidaan valjastaa pelimaailmojen luomiseen kun DLSS tekniikka hoitaa resoluution noston , eikä siihen tarvitse tuhlata uuden raudan resursseja. Lisäksi pelien GB koko ei nuose suureksi, koska eivät ole virallisesti 4K materiaalia ja tämä myöskin nopeuttaa huomattavasti latausaikoja, sillä jo Switchillä nähtiin huomattavaa lataustauon nopeutusta esim. BOTW:ssa, kun NIntendo päivitti pelin käyttämään Switchin ylikellotustoimintoa latausaikojen lyhentämiseen.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
794
Rovaniemi

Huhuissa napsahti oikein aikalailla kaikki paitsi 4K DLSS -höpönlöpö. Minkäänlaista tehoboostia ei mainittu, speksilistalla lukee edelleen Nvidian Custom Tegra, kuten aiempienkin mallien kohdalla. Akunkesto on sama 4,5-9 tuntia kuin 2019-vuoden mallilla. Dollareina 350, eli Suomessa siinä 399 pinnassa ja muistia 64GB, kuten jo vuosi sitten arvelin. Tuuletusaukko on erilainen telakan sisällä ja konsolin päällä.

Jos 400 euron pintaan jostain löydän, niin taidan päivittää pelkästään tuoreempien Joy-Conien vuoksi. Muuten tässä ei ole ainakaan 2019-mallin omistaneille oikein mitään syytä päivittää.
 

Jack

Viikin kreivi
3.5.2017
140
Hieman harmittaa ettei tässä ole mitään tehobuustia. Ulkonäkö kyllä miellyttää silmää, mutta en tiedä onko se pelkästään hyvä syy tämän hankkimiseen.
 

retropälli

Jäsen
8.5.2017
134

Huhuissa napsahti oikein aikalailla kaikki paitsi 4K DLSS -höpönlöpö. Minkäänlaista tehoboostia ei mainittu, speksilistalla lukee edelleen Nvidian Custom Tegra, kuten aiempienkin mallien kohdalla. Akunkesto on sama 4,5-9 tuntia kuin 2019-vuoden mallilla. Dollareina 350, eli Suomessa siinä 399 pinnassa ja muistia 64GB, kuten jo vuosi sitten arvelin. Tuuletusaukko on erilainen telakan sisällä ja konsolin päällä.

Jos 400 euron pintaan jostain löydän, niin taidan päivittää pelkästään tuoreempien Joy-Conien vuoksi. Muuten tässä ei ole ainakaan 2019-mallin omistaneille oikein mitään syytä päivittää.

Hassua miten 350$(n.300€) kääntyy 400€:ksi. Tiedän että verotus on korkeampaa Euroopassa, mutta välillä ei voi kuin pyöritellä päätänsä näille asioille...
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
MIelenkiintoinen video Switchin seuraajan mahdollisesta suorituskyvystä.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Mielenkiintoista kehitystä tegrojen osalta ja toivottavasti Nintendon seuraava konsoli tulee käyttämään oikeasti tuorretta Nintendolle räätälöityä tekniikkaa (mieluummin vielä Orininin eli Atlantin 5 nm tekniikkaa).Tuon PDF:n mukaan Tegra Orinissa on 4tflopia ja Xavierissa 1,4 tfloppia. Energian kulutus on liian suurta mutta jos tuosta 7W:iin energian kulutuksen tiputtaa niin silti olisi tehoja tarjolla 2 tfloppia. Mustikaistakin yltää yli 200 GB/s:sän. Jos tuonne 2 tlopin tienoille päästään ja päälle vielä DLSS 2.0 tai uudempi vastaava niin saattaa olla aika uskomaton hybridikonsoli kokemus tiedossa. Voi vain kuvitella mitä Nintendon huipputiimit ja Monolifti saisi aikaan tuollaisilla tehoilla. Seuraavan sukupolven Legend of Zeldan uutta aikaa, Marion vapaata maailmaa ja Xenobladen todella massiivista seikkailua odotellessa.

https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/gtcf21/jetson-orin/nvidia-jetson-agx-orin-technical-brief.pdf
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Tarvitseeko seuraava Nintendon konsoli 4k grafiikkaa? Itse pelatessani Mario Kart 8 Deluxea olen todennut, että itselle riittää jopa tuolla 65 tuuman 4K telvisiolla tuo 1080p resoluutio vallan mainiosti ja kuvittelisin, että myös suurimmalle osalle tälläisiä ns.casuaaleja tuo kuvan tarkkuus on aivan riittävä. Kannettavassa tilassa tuo 720p näyttää minusta myös hyvin terävältä enkä kaipaa suurempaa resoluutiota ja kuulemma OLED näyttöllä pelit näyttävät vielä reilusti paremmalta kuin alkuperäisellä Switchin näytöllä.

Itse en laittaisi pahakseni jos seuraavassa Switchissä pelit tukisivat 720/1080-1440 resoluutiovaihtoehtoja ja tehoja säästettäisiin sitten sisällön tuottamiseen turhan korkean resoluution käytön sijaan. DLSS tekniikahan mahdollistaisi käytännössä tuolloin, että tehoja ei tarvisi käyttää käytännössä kuin 360/720p resoluutioiden tuottamiseen mikä säästäisi huomattavasti tehoresurseja muuhun tekemiseen.
 

Jack

Viikin kreivi
3.5.2017
140
Muistan kuinka jo Wii U:n aikana ensimmäisen kerran Mario Kartia pelatessani hämmästelin tyytyväisenä pelin grafiikkaa. Tuli sellainen fiilis että viimein Nintendo on tehnyt sen verran hyvää jälkeä etten ehkä tarvitse heiltä parempaa. Toki Switch laittoi vielä paremmaksi ja olen ollut tyytyväinen laatuun. Tosin ainaisena Nintendo-pelaajana en ole ehkä jäävi sanomaan aiheesta mitään. En tiedä paremmasta!:grin:
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Muistan kuinka jo Wii U:n aikana ensimmäisen kerran Mario Kartia pelatessani hämmästelin tyytyväisenä pelin grafiikkaa. Tuli sellainen fiilis että viimein Nintendo on tehnyt sen verran hyvää jälkeä etten ehkä tarvitse heiltä parempaa. Toki Switch laittoi vielä paremmaksi ja olen ollut tyytyväinen laatuun. Tosin ainaisena Nintendo-pelaajana en ole ehkä jäävi sanomaan aiheesta mitään. En tiedä paremmasta!:grin:
Vähän sama vika. Mario Kartti 8 todella näyttää nykyisinkin todella hienolta. Switchi on ainoa konsolini ja kahdesta syystä. Ensinnäkin ilman Nintendopelejä videopeliharrastukseni ei jatkuisi ja toisekseen Switchille on tosissaan ilmestynyt niin paljon pelattavaa, etten omalla pelaamistahdillani ehtisi useamman konsolin/PC:een pelejä pelaamaan. Toki mitä nyt tulee nähtyä uusien konsolien peleistä pelivideoita, niin onhan nuo graaffisesti ihan eri tasolla. Mutta jos Nintendo todella tuo markkinoille Tegra Orinilla varustetun ja DLSS tekniikkaa hyödyntävän (ainakin 10 x tehokkaamman) hybridin, niin ainakin Nintendon omat pelit tulevat näyttämään mahtavilta. Kyllähän PS nelosellakin on varsin upean näköisiä pelejä.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Uutta Mario Strikeä katsellessa vahvistui taas oma käsitykseni siitä,että tuo 4K ei ole mitenkään ehdottoman tarpeellinen Switchin seuraajassa.Tämä 4K grafiikka tuskin on monellekkaan kasuaalille kuten itse mikään suuri kynnyskysymys konsolin hankinnassa, joten maksimissaan tuohon 1440p resoluutioon kannattaisi Nintendonkin mielestäni tähdätä ja sehän tarkoittaisi 720p resoluutiota DLSS 2.2 käytettäessä. Tuossa säilyisi paljon resursseja pelimaailmoille.

Tuo Xbox series S näyttää olevan ikään kuin lahja Nintendon tulevalle hybridille. Se pitää seuraavan sukupolven pelejä liassaan sen verran, että niiden porttaaminen näyttää hyvinkin mahdolliselta Switchi seuraajalla. Jos huhuissa liikkunut Tegra orin 1536:n ytimen,12-16 gigan muistin ja 102-204 gt kaistanleveyden kanssa pitävät paikkaansa, niin tehojen pitäisi kyllä nousta reilusti ohi höyrykannen, joka pystyy varsin vaikuttavaan graaffiseen antiin ja nykyaikeisten pelejen pyörittämiseen tasokkaasti. Tähän päälle viellä DLSS 2.2 niin teholoikka on todella mittava vs Switch 1, joka mahdollistaa myös Nintendolle siirtymisen uudelle tasolle pelejensä osalta.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Tässä kohtaa kannattaa pitää odotukset maltillisina. Ei pelkästään sen takia, että Nintendo on Nintendo, vaan myös sen takia, että kannettavan laitteen suunnitteleminen tuo mukanaan isoja haasteita. Vaikka Nvidialla olisikin tarjolla uuden sukupolven Tegra-piri vaikuttavalla suorituskyvyllä, niin Nintendon on otettava huomioon järjestelmäpiirin A) hinta, B) lämmöntuotanto ja C) virrankulutus (joka tosin kulkee käsikädessä lämmöntuotannon kanssa).

En usko, että Nintendo haluaa tehdä Steam Deckin kokoista halkoa, koska kyseinen laite on kaikkine tehoineen turhan massiivinen kannettavaksi konsoliksi. Mutta konsolin mittojen pitäminen kohtuullisissa rajoissa tuo mukanaan haasteen laitteen jäähdytyksen kanssa. Tämän takia veikkaankin, että Nintendo saattaa tehdä seuraavan sukupolven konsolinsa kanssa saman tempun kuin nykyisen Switchin kanssa, eli pyörittää järjestelmäpiiriä matalammilla kellotaajuuksilla. Silloin se tuottaa vähemmän lämpöä ja samalla akunkesto paranee entisestään, mutta luonnollisesti suorituskyky ei ole niin hyvä kuin se periaatteessa voisi olla.

DLSS on mielestäni todella vaikuttava teknologia, mutta nykyisellään sen käyttäminen vaatii tekoälylaskentaan erikoistuneita tensori-ytimiä, jotka osaltaan varmasti lisäävät laitteen hintaa. Lisäksi on muistettava, että DLSS ei ole mikään taikanappula joka tekee mistä tahansa pelistä maagisesti terävämpiä, sillä DLSS:n tukeminen pelissä vaatii ns. liike-vektorien laskemista. Näin ollen ei ole realistista odottaa, että pienemmät studiot tätä teknologiaa tukisivat, tai että (läheskään kaikkia) vanhoja pelejä päivitettäisiin tukemaan sitä. Mielestäni se olisi hieno ominaisuus seuraavan sukupolven Switchissä, mutta en usko että se olisi käytössä kuin murto-osassa peleistä.

Nyt kun Switchillä on ikää jo reilu viisi vuotta, niin ei ehkä ole enää kannattavaa tehdä pienempää Pro-päivitystä, vaan siirtää kaikki resurssit seuraavan sukupolven konsoliin. Perinteisestihän konsolisukupolvi kestää sen seitsemän vuotta, niin voisi olettaa seuraajan olevan tulossa joskus 2024. Tosin Switchillä menee nykyiselläänkin niin hyvin, että sukupolvi saattaa venyä hieman tavallista pidemmäksi. Joka tapauksessa toivon, että Nintendo jatkaa nykyistä hybridi-linjaansa, vaikka kieltämättä puhtaasti kannettavassa konsolissa tai perinteisessä kotikonsolissakin on oma hohtonsa.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Tässä kohtaa kannattaa pitää odotukset maltillisina. Ei pelkästään sen takia, että Nintendo on Nintendo, vaan myös sen takia, että kannettavan laitteen suunnitteleminen tuo mukanaan isoja haasteita. Vaikka Nvidialla olisikin tarjolla uuden sukupolven Tegra-piri vaikuttavalla suorituskyvyllä, niin Nintendon on otettava huomioon järjestelmäpiirin A) hinta, B) lämmöntuotanto ja C) virrankulutus (joka tosin kulkee käsikädessä lämmöntuotannon kanssa).

En usko, että Nintendo haluaa tehdä Steam Deckin kokoista halkoa, koska kyseinen laite on kaikkine tehoineen turhan massiivinen kannettavaksi konsoliksi. Mutta konsolin mittojen pitäminen kohtuullisissa rajoissa tuo mukanaan haasteen laitteen jäähdytyksen kanssa. Tämän takia veikkaankin, että Nintendo saattaa tehdä seuraavan sukupolven konsolinsa kanssa saman tempun kuin nykyisen Switchin kanssa, eli pyörittää järjestelmäpiiriä matalammilla kellotaajuuksilla. Silloin se tuottaa vähemmän lämpöä ja samalla akunkesto paranee entisestään, mutta luonnollisesti suorituskyky ei ole niin hyvä kuin se periaatteessa voisi olla.

DLSS on mielestäni todella vaikuttava teknologia, mutta nykyisellään sen käyttäminen vaatii tekoälylaskentaan erikoistuneita tensori-ytimiä, jotka osaltaan varmasti lisäävät laitteen hintaa. Lisäksi on muistettava, että DLSS ei ole mikään taikanappula joka tekee mistä tahansa pelistä maagisesti terävämpiä, sillä DLSS:n tukeminen pelissä vaatii ns. liike-vektorien laskemista. Näin ollen ei ole realistista odottaa, että pienemmät studiot tätä teknologiaa tukisivat, tai että (läheskään kaikkia) vanhoja pelejä päivitettäisiin tukemaan sitä. Mielestäni se olisi hieno ominaisuus seuraavan sukupolven Switchissä, mutta en usko että se olisi käytössä kuin murto-osassa peleistä.

Nyt kun Switchillä on ikää jo reilu viisi vuotta, niin ei ehkä ole enää kannattavaa tehdä pienempää Pro-päivitystä, vaan siirtää kaikki resurssit seuraavan sukupolven konsoliin. Perinteisestihän konsolisukupolvi kestää sen seitsemän vuotta, niin voisi olettaa seuraajan olevan tulossa joskus 2024. Tosin Switchillä menee nykyiselläänkin niin hyvin, että sukupolvi saattaa venyä hieman tavallista pidemmäksi. Joka tapauksessa toivon, että Nintendo jatkaa nykyistä hybridi-linjaansa, vaikka kieltämättä puhtaasti kannettavassa konsolissa tai perinteisessä kotikonsolissakin on oma hohtonsa.

Lämmöntuotto ja virrankulutushan ne ovat kannettavan konsolin suurimmat haasteet. Kuitenkin nuo vuodot raudan osalta ja nVidian työopaikkahakemukset viittaavat Oriniin ja DLSSään vahvasti. Alunperinhän tuo Orin on kehitetty autoihin ja sisältää käsittääkseni ns.turhaa teknologiaa pelikonsolia varten, joita voi karsia. Lisäksi virrankulutus ja lämmöntuotto ongelmathan voi ratkaista alhaisimmilla kelloilla ja myöskin pienentämällä valmistustekniikkaa 8nm-5nm. Tosin hieman kuulostaa epänintendomaiselta uudemman valmistustekniikan käyttäminen mutta täytyy toivoa parasta.

Switchin ilmestymisen aikaan Tegra X1 oli 2 vuotta vanha piiri kuten on Orin, jos Switch 2 ilmestyy 2024. Joten ainakin itse pidän Orinia enemmän kuin todennäköisenä vaihtoehtona. Minusta Nintendon pitää tuoda tarpeeksi tehokas laite, jolla pyörii myös 3rd partyt kunnolla ja pitää ottaa huomioon, että 2024 höyrykansi on jo 2 vuotta vanha konsoli, joten minusta ei kannata ainakaan aliarvioida Switch 2 tehoja, jos se todella ilmestyy vuonna 2024. Aikaa laitteiden välillä tulee kuitenkin olemaan 7 vuotta ja se on varsin pitkä aika tietotekniikan kehityksen saralla. Pro version tuominen tässä vaiheessa tuntuu jotenkin epäloogiselta.

Todellisuudessahan Switch oli varsin tehokas ja mullistava pelikonsoli julkaisussaan. BOTW pyöriminen kannettavassa muodossa oli aika suuri ihme ja tämä saatiin aikaan 350 dollarin kannettavalla laitteella, jonka kuluissa isoa osaa näytteli vielä joy-conit. Luulen, että Nintendo tähtää tuohon samaan hintaluokkaan myös uudella laitteellaan ja en pitäisi Orinia tuohon hintaluokkaan liian kalliina. Tappiolla myyminenhän julkaisussa antaisi pelivaraa myös rautapuolella mutta Nintendo ei tätä ikävä kyllä aio tehdä.

Normaaliin kotikonsoli- ja kannettava konseptiin en usko Nintendon palaavan missään nimessä. Nyt ovat kuitenkin voineet keskitää resurssit yhteen alustaan ympäristössä, mikä vaatii tekniikan kehittyessä aina vaan enemmän resursseja peliä kohden. Kieltämättä pelkässä kotikonsolissa olisi etunsa mutta minä mielellään otan yhdelle konsolille koti ja kannettavien konsoleiden pelisarjat sekä pelailen pelejä tv ja käsimoodin kautta.