Arvostelussa Radiant Historia: Perfect Chronology

Ajan rakenne on muuttunut

Legendaarinen Nintendo DS myi kuin leipä ja takoi rahaa Nintendolle usean vuoden ajan. Kannettavuuden ja kahden ruudun lisäksi konsoli tunnetaan huikeasta pelivalikoimastaan. Niche-yleisön suosikeista parrasvaloihin ovat nousseet muun muassa Inazuma Eleven, Professor Layton ja Ace Attorney ‑pelit, jotka ovat kaikki jatkuneet myös 3DS:llä. Monia loistavia pelejä jäi silti vielä pienemmän yleisön tietoon. Yksi näistä oli Radiant Historia, joka saa nyt ehostetun uudelleenjulkaisun 3DS:llä. Ansaitseeko Atluksen JRPG nettifoorumien syövereistä kaikuneet ylistyssanat?

Radiant Historia sijoittuu Vainqueurin mantereelle, jossa naapurivaltiot Alistel ja Granorg sotivat elinkelpoisesta maasta. Vainqueur on vaarassa aavikoitua, ja ympäristöongelma sen kuin uhkaa kiihtyä. Pelaaja ohjaa Alistelin armeijan tiedustelujoukkojen upseeri Stockea, joka lähetetään kentälle saattamaan vakoojaa kahden muun sotilaan, Marco-parantajan ja keihäsmaagi Raynien kanssa. Granorgin väijyvät joukot iskevät kolmen sankarin kimppuun traagisin seurauksin, jolloin myös Stocken juuri saama Valkoinen kronikka aktivoituu. Käy ilmi, että Stocke pystyy kronikan avulla matkustamaan ajassa kokemiinsa historiallisesti merkittäviin hetkiin ja täten muokkaamaan tulevaisuutta. Miehen tavoitteeksi tulee maailman palauttaminen takaisin raiteilleen – matkustamalla aidon ja vaihtoehtoisen todellisuuden välillä.

Universumien välillä matkaaminen on toimiva pelimekaaninen elementti. Juoni etenee kahdessa eri haarassa, joissa liikutaan samalla mantereella, jonka molemmissa historioissa on huimat erot hahmojen kohtaloiden, asenteiden sekä tarinan kulun merkeissä. Historiat ovat myös yhteyksissä toisiinsa, sillä vaihtoehtotodellisuudessa selvitetty tieto saattaa edistää tarinaa oikeassa maailmassa ja hahmojen mielenmuutokset välittyvät ajasta toiseen. Aikavoimien ansiosta pelaaja tuntee itsensä voimakkaaksi, ja peli myös ilmoittaa selkeästi aikahyppyihin sopivat kohdat. Maailmoissa uudelleen toistuvat keskustelut voi ohittaa napinpainalluksella.

Kerronta on yleisesti ottaen laadukkaampaa kuin keskivertoropeissa. Maailman taustoitus sekä antagonistin ja protagonistin motiivit ovat syvällisempiä kuin lajityypissä yleensä, ja aikuinen armeijamies Stocke erottuu edukseen genrelle tyypillisistä ”ystävyyden voimalla” taistelevista teineistä. Tärkeiden henkilöiden taustoja avataan pikkuhiljaa tarinan edetessä, ja pääkaartin dialogi on ääninäyteltyä. Vainqueurissa asustelee myös kiitettävä määrä erinäköistä väkeä, gorillakansasta mechasolttuihin.

JRPG:t tunnetaan eeppisten tarinoiden lisäksi tiukoista taistelujärjestelmistä, eikä Radiant Historia ole poikkeus. Vuoropohjainen taistelujärjestelmä sisältää komennot hyökkäämiselle, puolustamiselle, esineiden käytölle sekä hahmokohtaisille taika- ja erikoishyökkäyksille. Taisteluiden erikoisuus piilee siinä, että kaikki viholliset ovat yhdellä tai useammalla ruudulla 3 × 3 ‑neliössä. Vastustajia pystyy siirtelemään erikoisliikkeillä, ja jos kaksi vihollista on samassa ruudussa yhtä aikaa, osuu pelaajan hyökkäys molempiin. Vihollisten liikuttamisella saadaan aikaan komboja, jotka aiheuttavat ylimääräistä vahinkoa ja antavat kamppailun lopuksi ylimääräisiä kokemuspisteitä.

Taistelun aikana alaruudulla näkyy 10 seuraavaa vuorossa olevaa hahmoa, mikä helpottaa taktikointia. Omalla siirrollaan pelaaja voi vaihtaa joko omien tovereiden tai pahisten paikkoja järjestyksessä, mikä taas mahdollistaa entistä tehokkaammat yhdistelmät. Tämä ei kuitenkaan ole täysin riskitöntä. Vaihdon jälkeen pelihahmo on seuraavaan vuoroonsa asti haavoittuvaisessa tilassa, jolloin vastustajat iskevät suuremmalla todennäköisyydellä kriittisiä osumia. Järjestelmän uniikkius tekee tappelemisesta mielenkiintoista, vaikka vihollisissa kierrätetäänkin samoja rivisotilaita nimi- ja värivaihdoksilla.

Radiant Historia ilmestyi alun perin jo vuonna 2010, eikä Perfect Chronologyä varten ole tyydytty pelkästään kosmeettisiin parannuksiin. Pienten elämää helpottavien pelimekaanisten päivitysten lisäksi uusioversio tarjoaa laajennusta kampanjaan uuden aikajanan myötä. ”Mahdollinen historia” koostuu pienistä tehtävistä, joita sitoo yhteen isompi tarinakaari. Tehtävät ovat mukavaa puuhastelua pääjuonen rinnalla, ja muutamissa missioissa on tarjolla oikeita tapahtumia avartavaa sisältöä. Peliä aloittaessa on mahdollista valita appendix- tai perfect-moodi, joista ensimmäinen tarjoaa alkuperäisen kokemuksen uuden sisällön auetessa vasta läpäisyn jälkeen, kun taas perfect-tila tarjoaa koko paketin heti. Myös uuden pelaajan kannattaa valita perfect-moodi, sillä lisäsisältö on liian helppoa lopputekstit saavuttaneella tiimillä.

Uuden sivujuonen lisäksi Perfect Chronology sisältää Vault of Time ‑haasteluolaston, uusia vaikeusasteita sekä New Game+ ‑tilan. Kaikki hahmomallit on tehty uusiksi, ja DS-version melankolinen taidetyyli on muuttunut silotellun animemaiseksi, mikä on herättänyt eripuraa fanien keskuudessa. Esimerkiksi prinsessa Erucan hahmomalli eroaa suuresti alkuperäisestä, ja hahmon luonteen koetaan muuttuneen taidetyylin mukana. Välivideoihin on lisätty laadukasta ääninäyttelyä, ja muutamassa kohdassa tunnelmaa virittävät kauniit taidekuvat. Pelin soundtrackista vastaa Kingdom Hearts- sekä Mario & Luigi ‑sarjoista tuttu Yoko Shimomura. Musiikin saralla vaihtelu voisi virkistää, sillä viidestä uudesta kappaleesta huolimatta tietyt sävelmät tulevat paikoin turhankin tutuiksi matkan aikana.

Yhteenveto

Radiant Historia: Perfect Chronology on yksi parhaista, ellei jopa paras pelaamani japanilainen roolipeli. Pienistä vioista huolimatta syvällinen tarina ja loistavat pelimekaniikat viihdyttävät kevyesti yli 30 tunnin läpipeluuajan. On ollut ilo tutustua Atluksen piilotettuun helmeen, jolle soisi runsaasti huomiota 3DS:n elinkaaren ehtoopuolella.

Hyvää:
– Syvällinen tarina
– Hyvät pelimekaniikat
– Ääninäyttelyn laatu

Huonoa:
– Toisto musiikissa ja vihollisissa

”Aikaparadoksit ovat nössöille.”

Kiitokset Koch Medialle arvostelukappaleesta.

Radiant Historia: Perfect Chronology
Alusta:
3DS
Ilmestynyt: 16.2.2018
Kehittäjä: Atlus
Julkaisija: Koch Media