Top X Listaukset

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Hynät/Rahat & Ruplat

Adamantiumluuranko
7.5.2017
140
Commando taas koettaessa katsoa ensimmäistä kertaa en edes selvinnyt loppuun asti koska oli niin tylsä.

Mitä helvettiä? Commandohan on yksi toiminnantäytteisimmistä ja pikaisimmin alkavista elokuvista, josta on ainakin minun mielestäni vaikea saada mitenkään tylsää. Lisäksi leffan voi katsoa uudestaan kymmeniä kertoja kyllästymättä.

Ekat pari minuuttia katsellaan Arskan mahtavia lihaksia ja sitten jo blästäillään menemään.

Terminatoreista ykkönen on parempi.
 

Tapza

Jäsen
1.5.2017
57
Minusta Commando on hyvä elokuva. :)

Terminator kakkosta luonnehtisin maailman parhaaksi toimintaelokuvaksi. Osaan jopa soittaa Terminaattori tunnarin pianolla (ainakin suurimmaksi osaksi). Niin suuren vaikutuksen tämä leffa tähän pojankoltiaiseen teki!
 

RetroFly

''Taide on ajatusten heijastuma''
30.4.2017
66
Oulu
Ajattelin tehdä peleihin liittymättömän listan vaikka tämä sijaitsee peliaiheisella alueella. Eikö tämä aihe sopisi ennemmin Yleisen keskusteluun jo pelkän otsikkonsa puolesta?

Mutta sen pitemmittä puheitta ajattelin tehdä Top 10 Metallican parasta kappaletta-listan. Muistakaa, että kyseessähän on oma mielipiteeni, voitte olla vapaasti eri mieltä asiasta ja kertoa, millainen oma listauksenne olisi.

Let's Start!

10. The Four Horsemen

Todella hyvä ensimmäisen albumin kappaleeksi. Vokaaleissa on enemmän raakuutta kuin myöhempien albumeiden kappaleissa. Kitarariffit ovat todella kovaa kamaa.

9. Welcome Home (Sanitarium)


Ihan kiva kappale Master of Puppets-albumilta. En osaa sanoa tästä mitään.


8. One


Kiva melodia, hyvät vokaalit ja hieno transitio kappaleen puolenvälin jälkeen.

7. The Unforgiven


Paljon vokaalipainoitteisempi tapaus, mutta itselleni ihmisääni toimii yleisesti instrumenttina kitaran ja rumpujen lisäksi. Eipä ole paljoa sanottavaa tästä.

6. Battery

Omasta mielestäni Master of Puppets-albumin paras kipale. Alkuriffi on tosi hyvä ja vokaaleista uhkuu energiaa.

5. Escape
https://youtu.be/oneZ7Rif1dk

Ihan kivat riffit ja loistavat vokaalit tässä kipaleessa. Enpä keksi muuta sanottavaa.

4. Enter Sandman

https://youtu.be/CD-E-LDc384

Loistava melodia ja tajuttomat kitarariffit! Vokaalitkin ovat todella hyvät. Tämä kappale ei ikinä vanhene. Black Albumin aatelia.

3. Ride the Lightning
https://youtu.be/uebInqG1pJI

Aivan tajuttomat kitarariffit ja -soolot tässä kappaleessa. Ei voi muuta sanoa.

2. Nothing Else Matters

https://youtu.be/HyrWd_gfQNQ

Black Albumin paras biisi omasta mielestäni. Varmaan vähiten "metallisin" Metallican biiseistä, mutta se erottuu joukosta. Melodia on legendaarinen ja vokaalit kulta.

1. Fade to Black

https://youtu.be/WEDXBi3-0v8

Ride the Lighting on kieltämättä kokonaisuutena suosikkini Metallican albumeista. Fade to Black loistaa albumin ja koko yhtyeen kappaleista itselleni kaikkein kirkkaimpana. Jotenkin kaikki vain kolahtaa tässä kappaleessa. Sen melodia on mieleenpainuva, vokaalit toimivat sekä se on melankolinen niin sanoituksiltaan kuin melodialtaan.

Kunniamaininnat albumeiden nimien kera:
For Whom The Bell Tolls (Ride The Lightning)
Creeping Death (Ride The Lightning)
The Thing That Should Be (Master of Puppets)
The Day That Never Comes (Death Magnetic)
 
Viimeksi muokattu:

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Listan luonne herätti jo kysymyksiä jo sen kirjoittamisesta puhuessa joten vastaan nyt alkuun kysymykseen "miksi teet listan pelin negatiivisistä puolista"

Koin listan kirjoittamisen tarpeelliseksi sen takia että vaikka nautinkin asioista kuten saareni muokkaukseta, pukuleikeista ja omaisuuden kartuttamisesta saapuvat mustat pilvet saareni ylle turhan usein.

Koen että peli on vain niin monella tapaa huonosti toteuttu ja on aiheuttanut niin paljon tarpeetonta ärtymystä itselle että se ärtymys vuotaa yli. Mielestäni peli pystyisi olla pienilläkin muutoksilla huomattavasti miellyttävämpi kokemus ja sen takia pelatessa koen niin vahvaa turhautumisen tunnetta. Asioita vain pahentaa se että kyseessä on kummiskin sarjan viides julkaisu ja uskoisin että monet näistä ongelmista jota mainitsen ovat olleet ongelmia jo alusta asti ja tekijöillä ei selvästi ole kiinnostusta vain tehdä pelistään parempaa.

Osa näistä asioista joita aijon listata on sellaisia joita voi pitää ihan valideina suunnitteluratkaisuina ja joistain näistä avaankin mahdollisia syitä lyhyesti että miksi on saatettu tehdä näin. Tässä vaiheessa kuitenkin pitää täsmentää että kyseessä on lista 20 ärsyttävämästä asiasta pelissä itselleni ja jokaisen kohdan ei ole tarkoitus osoittaa että miten huonosti peli on suunniteltu.

Haluian myöskin painottaa että yksittäiset kohdat voivat kuulostaa vähäisiltä mutta tässä pitää huomioda että kun nämä kaikki seikat ynnää yhteen niin ne ärsytävät ihan eri tavalla.Wanha sanonta kuuluu että pienistä puroista syntyy suuri joki.Mainitsemisen arvoinen seikka on myöskin että Animal Crossing on peli joka kannustaa pelamaan itseään joka päivä ja pitkän aikaan mikä on erittäin tärkeä seikka ottaa huomioon.

Mutta nyt itse listaan......tai siis pitää vielä mainita että listan kohdat eivät ole missään varsinaisessa järjestyksessä.


1. Inventaario tila. Miksi tila on rajattua?

Inventaarioon liittyy useitakin huonoja puolia mutta se mikä tulee ehkä eniten vastaan on se että itse tila on niin rajattua. Tätä kohtaa enemmän miettiessä päädyin sen suuntaiseen että inventaarion tila ei pitäisi edes olla ylipäätään rajattua vaan koko inventaario systeemi pitäisi modernisoida. Ainoat puolet pelissä missä näen että inventaarion tilan rajaamisella on pointti se että rajallisella tilalla estetään liika hamstraaminen mysteerisaarilla ja halu rajoittaa tavaroiden viemistä muitten pelaajien saarille mutta nämäkin kaksi ongelmaa olisi voinut hoitaa rajoittamatta säkkitilaa omassa kylässä. Omassa kylässä toimiessaan inventaarion tilan rajoittaminen ei ole oikein mitään järkevää syytä. Ainoa asia mitä se tekee on lisää peliin joutavaa juoksentelua kauppoihin,kotiin ja museoon koska inventaario tulee niin helposti täyteen. Ongelma olisi vähäisempi jos työkaluille olisi oma pussukkansa mutta totta kai jokainen työkalu vie tilaa samasta säkistä. Tästä voidaankim helposti siirtyä kohtaan kaksi.

2.Hajoavat tavarat

En varmasti ole ensimmäinen enkä viimeinen pelaaja joka ei voi ymmärtää että miksi työkalujen pitää hajota ja hajota vieläpä kohtuullisen nopeasti. Tämä vain johtaa siihen että käytetyimpiä työkaluja tulee kannettua kaksi mukana joka pahentaa ensimmäistä ongelmaaa. Työkalujen korvaaminen itsessään on helppoa joten mitä niitten hajoamisen on ajateltu tuovan peliin? Jos niitä ei ole vaikea korvata toisella niin miksi ylipäätään aiheuttaa turhaa vaivannäköä tekemällä niistä hajoavia. Pelistä löytyy kyllä kultaisia työkaluja jotka kestävät pitempää mutta niiden avautuminen on niin ison vaivan takana että niitä voi pitää melkeinpä pelkkänä kiusana. Kärvistele vaan niitten paskojen työkalujesi kanssa ja jonain päivänä kaukaisessa tulevaisuudessa sinut palkitaan vähän paremmilla työkaluilla. Mainitsinko muuten että peli ei edes indikoi milläänlailla milloin esine on hajomassa.



3.Saari on liian pieni

New Horizon ei ole N64 peli eikä 3DS peli joten miksi saari ei voisi olla vähän isompi tällä kertaa. Pienessä saaressa on toki se puoli että se on intiimimpi ja sieltä on helpompi löytää naapurinsa mutta ehkä pelaajalle olisi silti voitu antaa valta päättää millaisella saarella tämä haluaa elää. Itse suosisin ainakin tuplasti isompaa saartaa että pääsisin oikeasti toteuttamaan ideoitani. Koen että saari nykyisessä koossaan on aivan liian pieni enkä saa kunnolla sijoitettua asioita sinne. Tämä ongelma vain tulee paisumaan tulevaisuudessa koska tulevien päivitysten mukana pakollisten rakennusten määrä vain lisääntyy.



4. Pelissä jossa esineitten ja vaatteiden haaliminen on pointtina on rajallinen säilytystila

Yksi isoimmista vitutuksen aiheista pelin parissa ja joka on kirjottamis hetkellä johtanut siihen että pihani on täynnä tavaraa joka ei kuulu sinne. Tämän on seuraamusta siitä että jostain kummallisesta vitun syystä pelintekijät laittoivat varastoitujen tavaroidenmäärän rajalliseksi. Jokainen sukkapari, jokainen yksittäinen tuoli ja jokainen stäkki rakennusmateriaaleja vie säilytystilaa. Vaikka et edes olisi mikään himo rohmuaja voit silti löytää itsesi siitä tilanteesta että nyt sitä tilaa ei ole enään jäljellä ja ne paidat ynnä muut pitää heittää huoneen seinille. Vasta viimeinen talopäivitys (joka on erittäin kallis) lisää huomattavammin varastotilaa ja siltikkään sitä ei ole 800 esinettä enempää. Onko peli kenties suunniteltu saamaan pelaajan ymmärtämään konmarituksen salat vai miksi tilaa on pitänyt rajoittaa? Allekirjoittaneella se ei ole johtanut mihinkään positiiviseen.

5&6 Tikkaat ja loikkakeppi ja tavaroiden jatkuva kädessä kiertely

Tämä ongelma onneksi katoaa melkein kokoaan omalla saarella kulkiessa siinä vaiheessa kun on saanut riittävästi siltoja ja nousupisteitä kasattua mutta sitä ennen on tikkaat ja loikkakeppi turhaan tökkimässä kulkemista (ja mysteerisaarilla ongelma jatkuu) Peliä pelaamattomille pitää selittää että tasoerolta toiselle liikuessa pelaajan pitää ottaa erikseen inventaariosta käyttöön tikkaat jos haluaa ylös taikka alas ja loikkakepillä sama juttu kun haluaa ylittää joen. No mikä tässä nyt on sitten ongelma. No ongelmahan on se että jos näitä edellä mainittuja esteitä on paljon niin pitemmän päälle käy todella rassaavaksi että näitä toimintoja ei voi toteuttaa vain napinpainalluksilla. Pelissä on muutenkin se ongelma että on niin yleistä että esineitä joutuu jatkuvasti vaihtelemaan toisesta toiseen tiuhaan tahtiin mikä alkaa tuntumaan aika puuduttavalta (tapahtui se inventaarion kautta tai item ringin) Tästäkin ongelmasta voisi jo puolet korjaantua sillä että peli antaisi muokata kontrolleja ja nuolinäppäimiin voisi itse asettaa neljälle tavaralle pikanäpin mutta kun ei. Peli on päättänyt helpommin ymmärrävyyden nimissä tuhlannut kyseiset napit paljon könkömpää systeemiä varten ja pelin asetus valikossa ei oikeasti voi säätä melkein mitään.

7&8 Tavaroita ei voi ostaa haluamaansa määrää ja animaatioiden toisto

Sanotaan että nyt esimerkkinä että menet ostamaan puskia puskakauppiaalta ja haluat niitä 20 kappaletta. Luulisi että voisit valita tuotteen ja laittaa että haluat niitä 20 kappaletta niin kuin järkevästi suunnitellussa pelissä voisi mutta ei animal crossingissa. Vaihtoehtosi on joko ostaa yksi tai viisi eli jos haluat 20 kappaletta niin saat katsoa neljä kertaa kun hahmosi luovuttaa kauppiaalle rahat ja tämä ojentaa sinulle tuotteen (olen tästä syystä oikeasti jättänyt jo ostamatta juttuja joita olisin muuten ostanut) Peruskaupassa näitä animaatioita ei ole mutta aina kun kyseessä on joku spesiaali kauppias niin nämä animaatiot on pitänyt pakottaa. Mattokauppiaalla on tämän lisäksi vielä oma ongelmansa koska tuotteita ei osteta "katalogista" niin kuin muitten kauppiaitten kohdalla. Jos haluat mattokauppiaalta kaikki mysteeri matot ja seinät niin joudut käymään näitä animaatioita läpi uudestaan jokaisen oston kohdalla koska kaikkia näitä esineitä ei vaan voi valita kerralla. Tämän lisäksi kauppias heittää sinut ulos dialogista jokaisen oston jälkeen jolloin joudut uudestaan puhua tälle (lisää valikoissa pyöriskelyä) jos haluat enemmän kuin yhden esineen.

9. Teksipätkätien toisto

Samanlaatuinen ongelma kuin edellisessä kohdassa mainitut animaatiot. Joka kerta kun esimerkiksi puhut museon kuraattorille (Blathers) niin peli pakottaa sinut rämpyttämään samat tekstinpätkät joka ikinen kerta läpi. Näitä tekstinpätkiä joita heitetään jatkuvasti uudestaan tulee sen verran vastaan pelissä että tämäkin asia pitkässä juoksussa alkaa käydä todella ärsyttäväksi. Jo on tullut useamman kerran suusta tujautettua "turpa kiinni" lausahdus etenkin Blathersin kanssa asioidessa. Tätä ongelmaa juuri vaan pahentaa se että monesti jonkun valinnan tekemisen jälkeen pelaaja heitetään pois dialogi boksista ja joudut kuuntelemaan niitä alkulämmitelyjä sitten taas uudestaan. Sekin on kummaa että osan NPC hahmoista pitää kerran per pelisessio selittää mistä hahmossa on kyse. Vittu eiköhän se ole tullut jo selväksi sen ekan kerran jälkeen eikä pelin tarvitse kohdella pelaaja kuin alzheimer potilasta. Peli kummiskin yleensä antaa vielä erikseen näiltä hahmoilta kysyä kysymyksiä siitä että mistä heidän toiminnassan on kyse eli jos olet unohtanut niin kerrata voi erikseen. Blathersiin vielä palatakseni pitää mainita että jos satut koettamaan tekemään lahjoituksen mutta tuote jota olit lahjoittamassa onkin jo lahjoitettu museoon niin Blathersin pitää muistuttaa sinua joka kerta siitä mitä museoon voi lahjoittaa ihan VAAN vittuilakseen.



10.Craftauksen toisto

Toistoa, toistoa,toistoa sekä pelissä että listassa. Craftaamiseenkin on pitänyt kehitellä ostamisen ongelman kaltainen toistaminen siinä muodossa että pelaajan ei anneta craftata kuin vain yhden esineen kerralla. Tämän jälkeen tulee tietenkin joka kerta animaatio ja sitten vielä teksti että minkä esineen teit. Tämän jälkeen kysytään että haluatko tehdä lisää ja sitten tämä rumba käydään läpi niin monta kertaa kun tarve vaatii. Kivaa, eikös? Tämäkään ei ole iso ongelma itsessään mutta kasvattaa vaan vitutus comboa välillä.


11.Craftauksen materiaalit pitää olla inventaariossa

Ei edes silloinkaan kun olet omassa talossasi jossa on varastossa kaikki vaadittavat materiaalit et vain pysty craftamaan esineitä suoraan vaan vaaditut materiaalit pitää erikseen laittaa inventaarion. Isoin osa peleistä nykyään kyllä osaa lukea sen paljonko varastossa on materiialeja mutta EI TIETENKÄÄN TÄMÄ PELI. Ihan joutavaa materiaalien siirtämistä edestakaisin ilman mitään hyvää syytä.


12.Tavaroita ei voi lukittaa maahan.

Tämä ominaisuus periaatteessa on jo pelissä olemassa kavereitten saarilla vierailessa. Jos vierailet kaverisi saarella ja koetat noukkia esinettä joka on jo asetettu niin peli ei anna tehdä sitä. No miksi saattaisit haluta asettaa tämän rajoitteen itsesi kohdalle omalla saarellasi? No ihan siitä yksinkertaisesta syystä että materiaaleja ynnä muita noukkiessa voi helposti vetästä aidasta palasen tai noukkia vaikka puhelinboksin. Näitä saa sitten olla uudelleen asettamassa vain ainoastaan sen takia että näinkään ilmeisen ongelman olemassaoloa ei ole tajuttu vaikka tämä on jo viides peli sarjassa. Ei varmaan olisi kovin vaikeaa antaa pelajalle valta lukita ja poistaa lukitus tavaroitten sijoittamisen jälkeen.



13.Miksi ei ostettavat tavarat on siellä vitun osto katalogissa eikä erikseen.

Tämäkin on taas niitä juttuja mitkä saa miettimään että miten vitussa nämä ihmiset voi olla näin vitun tyhmiä. Katalogi missä on kaikki pelaajan craftaamat ja ostamat tuotteet olisi voinut olla appina siellä kännykässä mutta eikun nämä on yhdistettynä siihen katalogiin jota käytetään ostamiseen. Se on sitten kiva vittu selata sitä katalogia kun siellä on välissä ne kaikki saatanan esineet jota ei voi edes ostaa.



14.Katalogi ongelma numero kaksi eli se että peli ei indikoi mitkä tavarat ovat jo katalogissa niitä ostaessa.

Tämäkin ongelma on sellainen mikä olisi niin naurettavan helposti korjattavissa mutta eipä ole kehittäjille käynyt mielessä että etenkin siellä vaatekaupassa voisi olla tärkeää osoittaa mitkä vaatteet on jo kerran ostettu. Vaatteita on kummiskin todella paljon ja osa niistä näyttää samanlaisilta niin miksi ei voitaisi edes jollain tavalla viitoloida mitkä näistä vaatteista on jo katalogissa että ei turhaan tule ostettua samaa.


15&16. Saarta ei voi hallinoida samalla tavalla kuin huonetta ja peli on osaa olla vitunmoinen pilkunviilaaja tavaroitten sijoittamisen suhteen.

Sisustaessa huonetta on pelissä olemassa ihan erillinen editointi moodi jossa voi kätevästi siijoitella tavaroita pitkin huonetta. Tämä sama ediointi muoto olisi todella kätevä olla myöskin silloin kun sijoittaa tavaroita myöskin talonulkopuolelle mutta siellä tämä ei ole mahdollista. Voin kyllä kuvitella syitä että miksi näin ei ole tehty mutta se että tämä sama editointi mahdollisuus ei olemassa tekee ulkosisustamisesta paljon hitaampaa. Alla olevan kuvan tilanne tulee aika tutuksi kun huomaat että olet askeleen liian lähellä näkymätöntä ruutua ja tämän takia et voi asettaa esinettä.






17&18 Rakenteiden sijouttelujen ongelmat sekä rajoitteet rakentelussa yleensä.

Osa rakenteiden sijouttelujen vaikeudesta vähenee siinä vaiheessa kun maaston muokkaus toiminto avautuu mutta peli joka tapauksessa vaati ärsyttävästi niin sanottua tyhjää tilaa rampeille ja silloille mikä vaikeuttaa niitten rakentamista. Kuten sanoin myöhemmin maata pääsee tasoittelemaan näitä rakenteita varten jolloin niitten sijoittaminen helpottuu mutta tähän vaiheesen pääseminen kestää pitemmän tovin ja sitä ennen saa aikalailla turhautua näitä asetellessa koska peli on niin pikkumainen. Ongelma taas mikä ei koskaan poistu ellet pidä rakennuksiasi kaukana joenvarsista on se että peli tuntuu kitisevän sillan sijoittamisesta rakennusten lähelle vaikka ne eivät millään lailla ole konfliktissa toistensa kanssa. Peli vain ihan turhaan haluaa sinun pitävän rakennelmat selvästi erossa toisitaan näin rajoittaen visiotasi. Näitä tämänkaltaisia rajoitteita tulee vastaan muuallakin saaren maastoa muokatessa.

19. Kyläläisillä ei ole paljoa sanottavaa ja hahmot toistuvat (tämä kohta on vain pettymys eikä niinkään ärsyttävä juttu)

On toki ymmärrettävää että jos pelissä on jotain 800 eri kyläläistä niin on aika homma tehdä jokaisesta kyläläisestä uniikki persoona mutta ei se poista sitä pettymystä kun huomaat että jotkut kyläläiset toistavat toistensa juttuja ja muutenkin päivästä toiseen heittävät samaa repliikkiä. Tämän seurauksena jää sellainen tunne että kyläläisten funktio on vain toimia koristeena mikä on kyllä vähän ankea ajatus.Ehkä vähemmän olisi ollut enemmän.



20.Yleinen laiskuus mysteeri saarien, eventtien ja jne suhteen.

Animal Crossing sarjan muita pelanneet varmaan jo tietävät miten asioiden laita on mutta itse en ole kuin yhtä aikaisempaa pelannut niin en osaa sanoa millaisia nämä kausi eventit ovat olleet vanhemmissa peleissä. Näitten eventtien perusteella mitä on tähän asti ollut on vaikutelma kuitenkin sellainen että ne ovat aika tympeitä ja eivät oikein tarjoa mitään reseptien lisäksi. Oletin että kun eventti saavuttaa juhlapäivänsä niin se oikeasti näkyisi kunnolla kylässä ja kyläläiset kokoutuisi yhteen tekemään jotain mutta näin ei kuitenkaan valitettavasti ole vaan juhlapäivät eivät pahemmin normaalista eroa mikä tuntuu vain laiskalta. Mysteeri saaret oli toinen juttu jolta odotin enemmän ja toivoin että niissä olisi ollut jotain oikeasti tutkittavaa mutta ne ovat vain pieni randomeita saaria jossa on tai ei on joku kaloihin tai vaikka resursseihin liittyvä teema. Esimerkiksi että saarella A on enemmän tarantelloja ja saarella B on kiviä joita hakkaamalla saa rahaa . Mysteerisaarilla ei ole siis oikeasti mitään muuta tarkoitusta kun grindata materiaaleja ja satunnaisesti rekrytoida uusia kyläläisiä......tosi mielenkiintoista.

Että sellainen lista. Pelistä löytyy vielä paljon muutakin huomioitavaa ja en joitenkin näitten ongelmien luonnetta edes avaannut edes täydessä määrin. Tässä on kuitenkin enimmät isoimmat seikat nyt mainittuna ja listan on jo pitkäksi paisunut. Näistä asioista voi halutessaan väitellä mutta lainatkaa viestin kohtia tuolla animal crossing aiheessa jos haluatte aloittaa keskustelua pelistä.

Seuraavksi yritän inspiraatiota keksiä positiviisempaan listaan. Pitäisi vain keksiä joku hyvä aihe minkäpohjalta tehdä lista.