The Legend of Zelda: Link's Awakening (2019)

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi

Sidescrolling-osuudet tekevät paluun. :Sakurai:
Alkuperäinen Game Boy -peli on jäänyt minulla kokematta, joten pieni kiinnostus on tähän. Artstyle ei ole ihan sitä mitä odotin, mutta en nyt lyttyynkään sitä lyö.
 

Garo

Jäsen
4.5.2017
177
Joensuu
Graafinen tyyli oli aluksi lievä järkytys, mutta nyt olen vähän kahden vaiheilla. Tiettyjen tekstuurien muovisuus häiritsee, mutta esim. luolan seinät ja temppelin lattiat näyttävät näteiltä.

Olen pelannut Link's Awakeningin läpi vain kerran, enkä muista alueita juuri yhtään, joten kartan tuttuus saattaa häiritä jopa vähemmän kuin A Link Between Worldsissa.
 

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Pelin visuaalisesta tyylistä on annettu paljon kritiikkiä, ja luulen että keskustelu siitä missaa jotain. Ongelma ei ole siinä, että ilme olisi liian piirrettymäinen (mitä se ei oikeastaan ole juurikaan) tai lapsellinen, vaan siinä, ettei lelumaailmaa muistuttava pelimaailma tunnu riittävän kiinnostavalta mielikuvitukselle. Roolipeleissä maailma on yksi tärkeimmistä elementeistä, ja kaikissa hyvissä roolipeleissä on kiinnostava ja rikas maailma, johon on helppo eläytyä. Maailman ei tarvitse olla realistinen ollakseen kiinnostava, vaan sen on herätettävä pelaajan mielikuvitus, minkä esimerkiksi Breath of the Wild tekee hyvin. Jos maailma ilmeellään tavallaan rikkoo neljättä seinää (kuin leikki leluilla/nukeilla), peliä on vaikeampi kuvitella kuin ikkunaksi toiseen maailmaan. Samanlainen (ehkä kehittäjien tiedostama) ongelma on esimerkiksi Nintendo Landin maailmojen kanssa, tosin paljon voimakkaampana.

Peli vaikuttaa Link's Awakeningiltä hieman A Link Between Worldsista muistuttavalla pelattavuudella (hyvin uskolliselta), eikä siinä ole mitään vikaa itsessään varmaan. Nintendon klassisia pelisarjoja rajoittaa merkittävästi se, että Nintendo tuntuu suhtautuvan 2D-osiin pikkupeleinä verrattuna 3D-osiin. Ne pohjataan nostalgiaan ja tehdään luultavasti 3D-osia paljon pienemmällä budjetilla. Täysin uusi 2D-Zelda olisi luultavasti paljon isompi juttu kuin Game Boy -remake tai aiempi vahvasti SNES-peliin pohjautuva osa 3DS:llä.

Lisäsin tämän kappaleen jälkikäteen viestiin luettuani enemmän tulkintoja pelin visuaaleista. Kappaleessa on epäselvä spoileri pelin tarinasta. YouTubesta tunnettu Artsy Omni on huomauttanut, että kuvan syväterävyyden "tilt/shift" (ilmenee sumennuksena kuvan ylä- ja alaosassa) saa kaiken vaikuttamaan pieneltä katsojalle. Tämä pelin saavuttama efekti vastaa valokuvaustekniikkaa, jota käytetään miniatyyrimaisten kuvien luomiseen ei-pienoiskokoisista kohteista erityisillä linsseillä. Tässä on suomenkielinen artikkeli tilt/shift-objektiiveista, ja tässä on YouTube-video selostuksella ja esimerkkikuvilla. (En osaa arvioida, miten pätevästi ne on tehty, mutta ne vaikuttavat selkeiltä ja ovat suosituista valokuvausjulkaisuista.) Pelin epätodellinen vaikutelma ei siis luultavasti tule erityisesti designeista (vaikka hahmot, etenkin ihmishahmot, on suunniteltu näyttämään lelumaisilta), vaan tästä miniatyyriefektistä. Pelin asetelma (tarina) huomioon ottaen, kehittäjät ovat luultavasti tarkoituksellisesti halunneet seikkailun näyttävän epätodelliselta verrattuna introon, kuten moni on huomauttanut muualla. Se ei varsinaisesti tee kuitenkaan pelin tyylistä parempaa roolipelille, vaikka näyttää kyllä hauskalta. Alunperin tarkoitukseni oli sanoa, että fanien kriittinen suhtautuminen ulkoasuun ei johtuisi sen tyylistä erityisesti, vaan siitä ettei maailmaan samaistu samalla tavalla kuin monissa muissa roolipeleissä. Ymmärrettyäni pelin miniatyyriefektin, jonka katsoja huomaa jopa tietämättä mitään sen toteutukseen tarvittavasta tekniikasta, se vaikuttaisi olevan iso syy siihen, miksi peli näyttää niin erilaiselta.
 
Viimeksi muokattu:

Kraidi

Jäsen
30.4.2017
528
A Link Between Worlds sai myös aikoinaan paljon kritiikkiä ulkoasustaan. Vaan mitä kävi? Nykyään peliä pidetään yhtenä parhaimmista kaksiulotteisista Zeldoista, minkä allekirjoitan itsekin. Tämä uusi Link's Awakening saattaa olla samalla tapaa kekseliäs ja nautinnollinen peli, jos se vain tehdään huolella sekä ajatuksen kanssa.

Mikäli laatu pysyy jatkossakin korkealla, voin sanoa suoraan, ettei minua haittaisi nähdä tulevaisuudessa lisää sarjan uusia kaksiulotteisia tulokkaita. Niillekin löytyy kysyntää, vaikka pääpaino onkin kolmiulotteisissa peleissä.
 
Viimeksi muokattu:

Nepa

Jäsen
1.5.2017
35
Hieman uskalsin tämän tuloa jo odottaa joten kun Directissä näkyi vene aallokossa niin alkoi hurja sisäinen innostus.
Kuitenkin kun varsinainen pelikuva alkoi, oli ensi reaktio jotain järkyksen ja ihmetyksen välissä. Oikeastaan kaikista eniten häiritsi tuo Linkin "sieluttomat" kasvot.

No seuraavana päivänä tuli sitten traileria katsottua vielä useita kertoja ja oikestaan mitä enemmän sitä katsoi, sitä enemmän siihen alkoi tottumaan.
Monet tutut maisemat, hahmot ja viholliset entistä ehompina pisti suupielet väkisinkin ylöspäin.

En silti täysin innoissani ole tuosta graafisesta tyylistä, mutta uskon ja toivon että sieltä on tulossa tuttua laatua ja toivon mukaan joitan uusia yllätyksiäkin vielä kaiken lisäksi.

Toivotaan että tämä myy hyvin ja seuraavaksi sitten Oracle of Seasons & Ages remaket.:KickAss:
 
Viimeksi muokattu:
J

Jonelink

Vieras
Toivoisin että peli maksaisi ainakin lähellä 40€ kun toi 60€, mitä suomen verkkokaupat nyt pyytää. Ei olisi mitään järkeä pulittaa noin paljon, kun kyseessä on kumminkin uusioversio, jotka usein maksavat lähelle 40€.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Toivoisin että peli maksaisi ainakin lähellä 40€ kun toi 60€, mitä suomen verkkokaupat nyt pyytää. Ei olisi mitään järkeä pulittaa noin paljon, kun kyseessä on kumminkin uusioversio, jotka usein maksavat lähelle 40€.
Reiluuden nimissä on todettava, että tämä ei ole pelkästään pienimuotoinen remasteri vaan kokonaan uudelleen rakennettu peli. Sen sijaan isompi huolenaihe on mielestäni sisällön määrä. Alkuperäinen Link's Awakening ei ollut kovin pitkä peli, joten toivon, että tähän on tuotu mukaan uutta sisältöä. Jos peli maksaa 40-60€, niin odotan sen tarjoavan kohtuulliseksi ajaksi pelattavaa, kunhan peliä ei ole pidennetty keinotekoisesti. Muilta osin peli vaikuttaa erittäin lupaavalta, sillä pidän pelin ulkoasusta, ja itse meno vaikuttaa uskolliselta alkuperäiselle Link's Awakeningille.
 

Wapazi

Jäsen
30.4.2017
25
Joensuu
Reiluuden nimissä on todettava, että tämä ei ole pelkästään pienimuotoinen remasteri vaan kokonaan uudelleen rakennettu peli. Sen sijaan isompi huolenaihe on mielestäni sisällön määrä. Alkuperäinen Link's Awakening ei ollut kovin pitkä peli, joten toivon, että tähän on tuotu mukaan uutta sisältöä. Jos peli maksaa 40-60€, niin odotan sen tarjoavan kohtuulliseksi ajaksi pelattavaa, kunhan peliä ei ole pidennetty keinotekoisesti. Muilta osin peli vaikuttaa erittäin lupaavalta, sillä pidän pelin ulkoasusta, ja itse meno vaikuttaa uskolliselta alkuperäiselle Link's Awakeningille.
Joku Master Quest Mode uusilla dungeoneilla voisi olla kiva lisä. Nintendon sivuilla ei ole ilmoitettu pelaajamäärää, joten jonkinlainen moninpeli voi tulla DS:n Zeldojen tapaan bonuksena.
 
J

Jonelink

Vieras
Joku Master Quest Mode uusilla dungeoneilla voisi olla kiva lisä. Nintendon sivuilla ei ole ilmoitettu pelaajamäärää, joten jonkinlainen moninpeli voi tulla DS:n Zeldojen tapaan bonuksena.
Hero mode varmasti nähtäisiin pelissä. Uudet luolastotkin kyllä kelpaa jos semmosia on edes tulossa. Amiibo tukia ei kannata kyllä odottaa, etteivät mene lukitsemaan mitään erikoisluolastoja niiden taakse, niinkuin kävi Twilight princess HD:ssä.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Pelin pituus kyllä pelottaa itseänikin. Alkuperäisen läpäisin joskus aikoinaan jo tokaluokkalaisen tarmolla parissa illassa läpi (takana oli toki erittäin massiivinen ajanjakso LtTP:n pelaamista joten peli tuntui lähinnä "training modelta") ja en usko että nykyisellä pelaajakunnalla kovinkaan paljon kauemmin menee pelin parissa, oli kyseessä tämä versio tai alkuperäinen. Lisää tekemistä siis kehiin jotta pelitunteja tulee sen 60€ edestä plakkariin (kuvitteliko joku muka oikeasti että Nintendo pyytäisi pelistä pienempää hintaa?) niin saatan harkita ostoa enemmän kuin tällä hetkellä.

Tärkein ostokriteeri tulee kuitenkin olemaan se miten kaikkien aikojen parasta Zelda-kappaletta, Ballad Of The Wind Fishiä, tullaan kohtelemaan pelissä. Ensitrailerin loppuosa antoi jo pientä Enya-vibaa joten saatan olla jo julkkariaamuna kaupan ovella hakkaamassa ikkunaa, mikäli biisi saa ansaitsemansa uusioversion..?
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Pakko kehaista tätä Rushin kirjoittamaa tekstiä Link's Awakeningin lopusta. Tiivisti hyvin yhteen kaiken sen, minkä takia loppu on niin vaikuttava ja Zelda-sarjankin mittapuulla hyvin dramaattinen. Pelasin itse Link's Awakeningin ensimmäistä kertaa vasta 3DS:n Virtual Consolen kautta, mutta se osasi silti yllättää ja jopa hieman järkyttää. Tällainen "vaikea loppu" sinetöikin Link's Awakeningin paikan omissa suosikki-Zeldoissani, ja se sopi muutenkin loistavasti todella uniikkiin ja outoutta vaalivaan peliin.
 

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Kiitos villelle kehuista.

Tämä jälkimmäinen essee-osio oli se alkuperäinen syy miksi päätin kirjoittaa arvostelunkin. Sen käsittelemä aihe on kuitenkin merkittävä tekijä, miksi olen aina pitänyt Link's Awakeningista paljon. Ja jos on Discordissa kiinnittänyt huomiota, niin tietänee, että tämäntyyliset tekstilajit ovat enemmän mun juttu. Alunperin nämä olivat yksi artikkeli ja astetta enemmän yhteen nivotut, mutta toimituksen toiveesta ne jaettiin kahdeksi. Aika hyvin se kuitenkin jakautui, ja se oli varmaan parhaimmin molempia osapuolia miellyttävä ratkaisu.

Genkkua en ehkä laskenut ihan helpolla itsepäisyyttäni, mutta kiitos hänelle palautteesta/korjauksista (arvosteluosassa oli selkeitä heikkouksia) ja kompromissiin taipumisesta. :D