Eilen kävin kaveriporukalla äärimmäisen kiivasta keskustelua tästä hienosta pelisarjasta ja havahduin vasta nyt että aiheelle ei jostain rikollisesta syystä ole aihetta Fintendon foorumeilla joten käärin hihat ja askartelin tällaisen.
Super Smash Brosin historia on varmasti meille kaikille Nintendon konsolin joskus omistaneille tuttu mutta kerrataan homma pähkinänkuorityylillä. Nintendon yhteistyökumppani HAL Laboratory (mm. Kirby-pelit) ja kyseisen puljun kovin osaaja, Masahiro Sakurai, oli suunnitellut jo pidemmän aikaa tappelupeliä joka tarjoaisi hieman poikkeusta totuttuun 1vs1-kaavaan ja miehen päässä olikin idea maksimissaan neljän hengen voimin pelattavasta tappelupelistä jossa tasaisten kenttien sijasta myllyt käytäisiin äärimmäisen paljon vaihtelua tarjoavissa kentissä jossa myös liikkuminen olisi isossa osassa. Sakurai väänsi prototyypin Nintendon päättäjille käyttäen hämmästysjippona Nintendon hahmojen ulkonäköä ja tämä idea saikin lopulta vihreää valoa sikariportaalta. Ensimmäinen Super Smash Bros ilmestyi N64:lle 1999 pienen metelin säestämänä mutta peli osoittautui sen verran laadukkaaksi tekeleeksi että alun alkujaan vain japseille tarkoitettu elämys päätettiin myös kääntää meidän tyhmien ja barbaaristen länkkärien kielille. Peli möi hyvin myös täällä päin maailmaa ja jatko-osaa alettiin sorvaamaan lähes samalta seisomalta Nintendon seuraavalle konsolille joka tuolloin vielä tunnettiin työnimellä Dolphin.
Loppu onkin sitten historiaa...
Meleen suurmenestyksen myötä Smash Bros-pelisarjasta tuli Nintendolle erittäin iso rahasampo ja franchise. Peli on kutakuinkin SE peli josta Gamecube tullaan satojen vuosien päästä muistamaan ja saahan peli tänäkin päivänä suurta rakkautta osakseen fanaattiselta tappelupeliskeneltä joka ei suostu päästämään irti tästä 15 vuotta vanhasta pelistä jonka isoimmat pelilliset jipot ovat pääasiassa bugien ja glitchien hyötykäyttöä.
Smash Bros on sittemmin kulkenut Mario Kartin viitoittamaa polkua yksi peli per konsoli-julkaisutahdillaan ja jopa 3DS:lle ollaan saatu jo oma massiivisen suuri osansa tästä mahtavasta pelisarjasta. Sarja on myös alkanut keräämään suurta suosiota Nintendon värikkään kuplan ulkopuolelta kun useat isot nimet pelialalla ovat vuosien saatossa toitotelleet ylisanoja pelistä ja jopa puolipakolla tunkeneet omat tunnetut hahmonsa Sakurain ja tekijätiimin käsiin jotta nämä laittaisivat hahmon osaksi Smashin hahmokaartia.
Smash Bros-pelit tunnetaan kaiken sen laadun ja hauskuuden lisäksi myös niiden massiivisen suuresta panostuksesta detaljeihin ja tämä on myös pariin viime otteeseen viivästyttänyt pelien suunniteltua julkaisua ja ajanut perfektionistina tunnetun Sakurain henkisesti erittäinkin tiukoille. Viimeisimpään osaan mies ja miehen johtama tiimi sai ison vetoavun Namco-Bandailta ja onkin huhuiltu jossain piireissä että legendaarinen fuusiofirma ottaisikin jatkossa täyden vetovastuun Smashin kehittämisestä Sakurain keskittyessä enemmän laadunvalvontaan. Sakurai itse on myös sivulauseessa pelotellut meitä pelaajia että jättäisi koko pelisarjan taakseen mutta niinpä se Kojimakin teki aina sen "viimeisen MGS-pelinsä" tyyliin Snake Eaterin jälkeen. Jännittävää kuitenkin on nähdä että mikä on sarjan seuraava askel? Huhumylly on jauhanut kovinkin Mario Kart 8 Deluxen kaltaista uusioversiota joka yhdistäisi 3DS- ja Wii U-osat sekä sisältäisi näiden DLC:t mutta Sakurain tuntien ei mies todellakaan halua mennä sieltä mistä aita on vähänkään matala joten täysin uusi osakaan ei yllättäisi.
Mikä sitten onkaan Smash Brosin tulevaisuus? No se on yksi tämän ketjun isoimpia ihanuuksia kun sitä toivon mukaan saadaan mahdollisimman moni taho tänne tekstimuodossa spekuloimaan ja pohtimaan. Myös aiemmat fiilistelyt sarjan historiasta ovat sallittuja ja totta kai ne kuuluisat pelikohtaiset top 3 mainit-listaukset ja niiden perustelut on aina lukukokemus vailla vertaa.
Keskustelu on näillä sanoilla avattu joten ei muuta kuin pohdiskelemaan ja jahka jotain konkreettista saadaan uudesta (tai Switchin tapauksessa huhujen perusteella uusvanhasta) Smashista niin räjäytetään ketju lopullisesti.