Pokemon Sun & Moon Fintendo Championships - VGC 2017

  • Viestiketjun aloittaja Rush
  • Aloituspäivämäärä

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Minun ja Veizenin setti päättyi 2-1 mulle. Loppujen lopuksi hyvin tasaiset pelit, ja tulos olisi voinut olla hyvin erilainen jos RNG olisi yhtään päättänyt suosia enemmän toista. Hyvät pelit!

Kierros 4:
Rush vs Manne
Kong
vs Veizen

Pelit pelattuna tiistaihin mennessä.
 

Kong

Jäsen
30.4.2017
94
Helsinki
Veizen päihitetty 2-0. Tällä kertaa tuntui että palaset loksahtivat hyvin paikalleen ja tiimini teki töitä, GGs!
 

Veizen

Muusikonrenttu, Game Master
Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Vahvistan edellämainitut tulokset, hyvät pelit oli näin koko turneen ajalta. Kongia vastaan oli ainoa matsi, missä ei ollut mitään jakoja. Kiitokset tosiaan mun puolesta Rushille järjestelyistä ja muille pelaajille vastuksesta. Tiimiä vois availla, kunhan kaikki ottelut on muillakin pelattuna:rolleyes:
 

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Manne voitti 2-0. Se oli kutakuinkin sellainen teuras kuin etukäteen pelkäsinkin. GGs

Viimeinen kierros:
Manne vs Kong
njrss
vs Rush

Pelit pelattuna ennen torstaita.
 

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Juuh, vahvistan tuloksen. Osui hyvään paikkaan turnauksen tähän mennessä parhaiten pelaamani ottelut. Geegee.
 
Viimeksi muokattu:

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
1-2 dunkkuun Kongilta. Koetin taistella vikassa pelissä, mutta pelasin winconini kaksi viimeistä peliä niin typerän varomattomasti, että ei pystynyt tekemään mitään endgamessa, kun offense puuttui. GGs Kongille!

Voisin kanssa availla tiimiäni jossain kohtaa, kunhan jaksan vaivautua.
 

Kong

Jäsen
30.4.2017
94
Helsinki
Jep, näin tosiaan kävi. Olo huojentui kyllä kun sai nuo isot uhat nopeasti alas.
 

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Jees, minä ja njrss käytiin settimme jo aikaisemmin, 2-0 minulle.
Tämän myötä turnaus on päättynyt. Settien tulokset ovat nähtävissä Challongessa.

Sijoitukset määrääntyivät ensisijaisesti settivoittojen perusteella. Settivoittojen ollessa tasan tasapelissä olevien välisen turnaussetin voittaja sijoittuu korkeammalle.

Tulokset:
1. Manne (3W - 1L, 7 pts)
2. Rush (3W - 1L, 6 pts)
3. Kong (2W - 2L, 4 pts)
4. Veizen (1W - 3L, 4 pts)
5. njrss (1W - 3L, 2 pts)

Onnittelut Mannelle voitosta!



Järjestäjän sana:

Turnaus sujui perinteen mukaisesti erittäin, erittäin sujuvasti. Kaikki pysyivät aikataulussa ja mitään ongelmatilanteita ei (minun tietääkseni) päässyt syntymään. Erinomaista! Ainoa asia, mihin olin vähän pettynyt, oli osallistujien määrä, mutta tästä syyn voimme vierittää niille, jotka jättäytyivät pois. :)
Kiitokset kaikille osallistujille omasta puolestani! Topicciin voi täysin vapaasti kirjoittaa kaikenlaista palautetta, oli se kritiikkiä tai toivomuksia tai mitä ikinä haluaakaan sanoa.



Henk.koht, pohdintoja:

Minusta oli kiva pelata vaihteeksi taas Doubles-pohjaista formaattia, koska kuten olen joskus maininnutkin, pidän doubleseista enemmän kuin singleseistä. RNG oli ehkä mukavin koskaan omalla kohdallani. Yhdessäkään setissä ei ollut varsinaisesti isoja ja ratkaisevia RNG-hetkiä. Pieniä tapahtumia tietty aina oli, mutta niiltä on mahdoton välttyä, eivätkä ne ihan hirveästi tuntuneet vaikuttavan. Myös Stone Edget ja Hydro Pumpit osuivat kehuttavalla tarkkuudella, vastoin kaikkia odotuksiani.

Oma tiimini oli hieman niche, koska käytetyt monit eivät Gigalithia lukuunottamatta olleet kovin standardeja. Käytin vähiten hyödynnettyä Tapua, eli Bulua, enkä käyttänyt yhtään Ultra Beastia. Osasyynä valinnoille oli se, että yritin rakentaa tiimiä Gigalith+Lycanroc -coren ympärille, ja toisena syynä oli etten halunnut tehdä tiimistä liian tavanomaista. Sisäinen hipsterini kiljuu ajatukselle käyttää mainstream-pokeja. Ajoin tiimiä hieman Battle Spotissa ennen turnausta vaihtelevalla menestyksellä, mutta täysin loppuunhiotuksi en pysty tuota väittämään.

Aika itsestäänselvästi tiimin ydinkaksikko on Gigalith ja Lycanroc (mid-day). Motivaatio coreen lähti siitä, kun yksi päivä vattuunnuin huolella Kokon nopeuteen, ja halusin olla nopeampi. :D Alunperin Lycanroc oli Focus Sashattu ja omasi Rock Sliden, tavoitteena outspeedata ja flinch haxata koko meta. Kuitenkin pian huomasin, että vastustajat pelasivat liian helposti Focus Sashin ympäri, ja edes Adamant-luonteella Rock Slide ei aina tehnyt tarpeeksi vahinkoa. Annoinkin sitten Rockium-Z:n ja Rock Slide vaihtui Stone Edgeen damagen maksimoinniksi. Huterista defenceistä huolimatta tämä muutos tuntui hyvältä, ja tärkeimpänä Continental Crush OHKOaa defenceen investoimattoman Kokon. Hyökkäys on paras puolustus, ja sandstormissa Lycanrocia ei outspeedaa juurikaan mikään. Accelerock, Fire Fang ja Protect olivat suhteellisen itsestäänselviä liikkeitä. Fire Fangin tilalla voisi periaatteessa runnata Thunder Fangia, mutta tämä tiimi menettäisi siinä vastauksen Kartanalle ja Steel-typeistä tulisi entistä vaikeampia voittaa.

Gigalith kun menetti Z-movensa, lämäisin sille Assault Vestin. Liikkeinä se kantoi Rock Slide, Stone Edge, Heavy Slam ja Bulldoze. Kivimöykky oli suhteellisen loistava special tankkina, ja minimi Speedeillä pyrki myös hyödyntämään vastustajan Trick Roomia. Bulldoze oli vähän kaksipiippuinen liike. Se auttoi omalta osaltaan Speed controllissa, mutta etenkin Grassy Terrainissa sen damage output oli kutakuinkin olematon.

Tapu Bulu oli hieman defensiivisempi variantti, ja se mm. kestää Flare Blitzin Arcaninelta ja todennäköisesti myös Poison Jabin max Att Garchompilta (joskin kuolee hiekkamyrskyyn D:). Esineenä se kantoi Miracle Seedia, liikkeinä Wood Hammer, Leech Seed, Substitute ja Protect. Bulun pääasiallinen tarkoitus oli puolustaa kivimoneja EQ:lta Grassy Terrainilla, sekä toimia turvallisena switch inninä Kokoja vastaan. Grassy Terrainissa Bulu voittaa Kokon 1v1. Yhtään en ihmettele Bulun syrjintää, koska se ei ole lähellekään yhtä joustava kuin muut Taput. Ainoa asia, minkä Bulu tekee oikein hyvin, on lyödä kovaa huonon coveragen omaavalla tyypillä (ruoholla). Kuitenkin koin Bulun fiksuimmaksi valinnaksi tälle tiimille.

Mandibuzz on hauska otus. Se omaa hyvän support movepoolin toimien tiimini Tailwinderinä (mikä oli vaihtoehto Gigalithin tuomiselle). Lisäksi se saa egg movena Knock Offin, joka on healaus berryja suosivassa metassa loistava liike. Knock Off myös auttoi Porygon2:ta vastaan, jota minun on erittäin vaikea saada kaadettua, jos sillä on Eviolite kannossa. Foul Play oli hyvä offensiivinen liike siitä, että Mandibuzzille harvoin jäi turhaa vuoroa, mikä on aina välillä riskinä support-moneille. Roost oli neljäs liike suhteellisen selkeistä syistä. Esineeksi annoin Leftoversin, Overcoat synkkaa hyvin hiekkamyrskyn kanssa ja max SpD investointi toimi vakuutuksena Kokoja vastaan (muistaakseni selviää Tboltin Electric Terrainissa juuri ja juuri).

Gyarados oli ehkä tiimin turhin jäsen. Alunperin käytin support Arcaninea, mutta vaihdoin sen Gyaradokseen välttääkseni heikkoutta groundille, mutta säilyttääkseni Intimidate-tuen. Lisäksi enemmän lentäviä pokeja antaa hieman tilaa Gigalithille käyttää Bulldozea. Koko-heikkoudesta en ollut enää yhtä huolissani, koska muu tiimi oli suunniteltu hoitelemaan se. Kuitenkin Gyaradoksen performanssi jätti toivomisen varaa. En ole täysin varma mitä tälle monille pitäisi tehdä, todennäköisesti joutaisi vain vaihtoon. Moveina oli Waterfall, Ice Fang, Dragon Dance ja Protect. Tauntia olisi pitänyt harkita. Esineenä käytin Charti Berrya (puolittaa vahingon Rockista), perustellen että sähköiskua en halua vastaanottaa edes Wacan Berrylla, tiimini ei resistaa kiveä ollenkaan, ja Gyarados voi lyödä kivimoneja takaisin Waterfallilla. Mutta kyseiselle Berrylle ei tullut kertaakaan käyttöä turnauksessa, ja useissa match upeissa ei tehnyt mieli edes tuoda Gyaradosia.

Milotic päätyi tiimiin, koska huomasin että teknisesti poikkeuksen muodostavaa Mandibuzzia lukuunottamatta koko tiimini oli fyysisesti hyökkääviä. Tämä houkuttelee Intimidate Pokemonien tuomista, ja Arcanine ei ole syyttä metan pelatuin moni (ihan tilastojen mukaan). Tiimini ei ole erityisen heikko Arcaninelle, mutta pelkkä Miloticin uhka (kiitos Competitiven) Team Previewissä saattaa olla jo tarpeeksi suuri pelotin yhdistettynä kivicoreen, että vastustaja jättää koiransa suosiolla penkille. Osoittautui, että Arcaninea tuotiin silti erittäin rohkeasti mukaan, ja pelasin Miloticia rikollisen huonosti turnauksen aikana. Käytännössä se vaatii Competitive-boostin ollakseen merkittävän hyödyllinen, ilman boosteja damage output on vain kohtalainen. Esineenä pidin alunperin Adrenaline Orbia, mutta vaihdoin sen Choice Scarfiin. Scarf antaa saman speed bonuksen ilman Intimidaten nappaamista, joskin ikävästi rajoittaa Miloticin joustavuutta. Tämä oli silti vaihtoehto, joka oli mielestäni hyväksyttävä.

Tiimin heikkouksiin lukeutuu Trick Room, jonka set uppaamista minun on lähes mahdoton estää. Kuitenkin jos TR:ää ei ole, tai onnistun kestämään sen ylitse, niin tiimilläni on erinomainen speed control Lycanrocissa, Tailwindissä ja Bulldozessa. Vesipokemonit, kuten Tapu Fini ja Golduck sateessa ovat erittäin vaarallisia vihollisia, mutta onnekseni niitä ei näkynyt tällä kertaa. Sen sijaan toinen ongelmatyyppi, Steel, esiintyi muistaakseni kolmessa tiimissä. Lycanrocin Fire Fang on melkein ainoa kunnollinen vastaukseni teräkselle, eli vaikeita aikoja on tiedossa. Erityisesti defensiivinen Celesteela on tälle tiimille suunnaton työmaa kaataa muussa kuin 2v1 tilanteessa. Kartana ei varsinaisesti ollut ongelma niin kauan, kuin Lycanroc saa temmeltää Tailwindissä tai hiekkamyrskyssä eikä lyö ohi Fire Fangilla.
 

Veizen

Muusikonrenttu, Game Master
Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Kiitokset munki puolesta, oli mukava turnee! Hyviä pelejä oli, ja sain taas hyvää kokemusta compesta. Oma tiimi oli melkoinen sillisalaatti, mut vois availla.

Tapu Koko + Alolan Raichu-core oli hyvä veto. Surge Surferilla varustettu Raichu outspeedaa melkein kaiken, ja lyö lujaa thunderboltilla ja psychicillä. Fake Out-support on kans mukava asia shutdowninia. Raichu kantoi Sashia, mikä auttaa selviytymään lasikanuuna-statuksesta vähän pidempään. Koko oli varustettu Volt Switchillä, Dazzling Gleamillä ja Thunderilla isomman BP:n saavuttamiseksi Z-liikkeeseen. Thunder oli kyl value, ei missaillut juuri koskaan ja tehoa riitti. Sekä Raichu että Koko käyttivät Protectia, ja näin jälkeenpäin Kokolle olisi ehkä kannattanut laittaa HP Ice.

Arcanine oli mukavan puolustava pokemon, ja intimidate+snalr oli mukava droppicombo. Protectiin ja Roarin lisäksi dogolla oli Burn Up, joka oli yllättävän viable valinta. Doggo teki työnsä, mutta Roarin olisi saanut vaihtaa ExtremeSpeediin.

Tapu Fini toimi offence-monsuna Specsien kanssa. Finillä oli paikoin ongelmia accuracyn kanssa, kun 85-accurcyinen Muddy Water missaili. Muuten Fini toimi kyllä hyvin, vähän tuli taas huomattua, että hidas on. Stab-poolissa on kans jännää settiä, omat valintani olivat siis Hydro Pump, Muddy Water, Dazzling Gleam ja Moonblast.

Snorlax oli mukana täysin Trick Room-counterina, ja hyvin se hommansa hoitikin. Curse-Lax Recyclen, Gluttonyn ja Iapapa(?) Berryn kanssa oli aika pysäyttämätön Trick Roomin ollessa yllä. Return ja High Horsepower tuhoavat miltei kaiken tieltään, ja on aina ilo nähdä vastustajan temppujen kääntyvän itseään vastaan. Tämän kokemuksen myötä tuli inspi Trick Room-tiimiin:TheySeeMeRollin:

Celesteela oli tiimin heikoin jäsen, jolle ei oikein tuntunut löytyvän käyttöä. Rushia vastaan se jäi penkille, eikä se päässyt turneen aikana kuin yhteen matsiin. Ylipäätään siis heikko tulos, ens kerralla joku parempi muuri mukaan.
 

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Kaipa se on aika avaista sanaista arkkuani muutamalla sanalla.

Alun perin tarkoitus oli käyttää jonkinmoista sadetiimiä, ja löysin notepadista tekstitiedoston, johon olin ko. tiimistä laittanut potentiaalisia variantteja sun muita infonpalasia. Tätä tiimiä kokeilinkin vielä viime Seasonilla Battle Spotissa kohtalaisella menestyksellä ja tällä oli tarkoitus alun perin turnaus viedä läpi, mutta jostain syystä en sitten näin tehnyt (jos joku haluaa ottaa matsia tätä tiimiä vastaan, se onnistuu kyllä). Mutta sitten siihen käytettyyn tiimiin:

Tapu Kokoa kokeilin tällä kertaa bulkyna varianttina, kun Shinyna sai ylimääräisen kappaleen, ja se toimikin kohtalaisen hyvin. Thunderbolt ja Volt Switch tavallisina STABeina, mutta jätin tällä kertaa Dazzling Gleamin pois ja kahtena viimeisenä liikkeenä oli Sky Drop ja HP Fire. Sky Droppia käytin jokusen kerran, ja sen avulla oli mahdollista mm. a) setupata P2:n kanssa Trick Room tai b) SD Garchompilla/Substitute Celesteelalla. Suoraan sanottuna arkailin vähän Sky Dropin käytössä ja isommalla pelimäärällä olisi ehkä uskaltanut kikkailla sen kanssa enemmän. HP Fire jäi melko turhaksi softresettien palkkioksi, sillä Kartanaa ei suuremmin näkynyt. EV:t siten, että tankkaa Jolly Chompin EQ:t, outspeedaa base 110:t, loput SpDefiin voimistamaan AV:n tehoa ja joitain jämiä SpA:han.

Arcanine oli koko tiimini heikoin lenkki, sillä lähes kaikki tiimit olivat jossain määrin antidoge. Kohtuu standardi SpDef-reenaus, liikkeinä Protect, Flare Blitz, Will-o-wisp sekä Espeed. Täytti silti kohtalaisesti paikkansa ja auttaa tietyissä matchupeissa.

Celesteela, oi Celesteela. Aluksi pyörittelin tässä Kartanaa, mutta halusin yhden Ground immunityn, koska olin kohtalaisen heikko jo valmiiksi Garchompille, sillä Kokolta puuttui sekä Fairy STAB että HP Ice. Halusin kokeilla jotain hieman epätavallisempaa, ja päätin Flamethrowerin sijasta käyttää Substitutea, sillä Koko ja koira pystyivät hoitelemaan Kartanan sekä muut yleiset Steel typet melko hyvin. Niissä otteluissa, joihin Celesteela oli järkevä tuoda, se hoiti hommansa erinomaisesti. En pidä Celesteelasta noin Pokemonina kauheasti, mutta sisäinen sadistini nautti, kuinka Leech Seed ja Heavy Slamit imivät vuoro vuorolta vastustajien HP:n sekä mielenterveyden. Tykästyin turnauksen mittaan tähän erittäin paljon. EV:t jotakuinkin max HP ja fifty-fifty defenseihin.

Garchomp, jolle annan huonoiten pelaamani jäsenen palkinnon. Tämän maahain piti olla ensisijainen winconini, mutta pelasin korttini Chompilla koko turnauksen todella huonosti, välillä liian varoen ja välillä aivan liian riskaabelisti. Hoiti kuitenkin pariin otteeseen leiviskänsä kohtalaisesti, mutta todennäköisesti olisi ennemmin pitänyt käyttää Scarf-varianttia ja luovuttaa Z-move jollekulle toiselle.

Koska yllä mainittu nelikko on varsin altis Trick Room/Tailwind-tiimeille, päätin laittaa tiimiini jonkinlaisen TR-komponentin. Koska olin laiska ja mielikuvitukseton, päädyin tuttuun Porygon2+Gigalithiin.

Gigalith ei saanut ruutuaikaa mahdottoman paljon, sillä yleensä kuusikosta löytyi parempiakin vaihtoehtoja tuoda otteluun. Melko tavanomainen monoliitti EV:eiden ja movesetinkin suhteen, mutta päätin tupla-STABin (Stone Miss+Flinch Slide) sijasta vaihtaa Stone Edgen Heavy Slamiin, eritoten Tapu Lelen varalta. Loppujen lopuksi Heavy Slamia en käyttänyt koko turnauksessa kertaakaan.

Sitten kaikkien lemppariankan vuoro. "Yllättäen" Porygon2 oli yksi tiimini tukipylväistä, johon saattoi luottaa lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Muutamaan otteeseen hämmästelin itsekin tämän pirun sitkeyttä. Ottelussa Rushia vastaan kuulin vaimean parahduksen Jyväskylästä saakka, kun P2 tankkasi 55% HP:lta Lycanrocin Z-moven. Liikkeinä Trick Room, Recover, Ice Beam ja Toxic, joista jälkimmäisin osoittautui yllättävänkin käyttökelpoiseksi työkaluksi, jottei ankka ole liian passiivinen. Tällä yksilöllä oli poikkeuksellisen suuri Defense-investointi, joka auttoi todella paljon erityisesti Z-moveja vastaanottaessa.

Mitä heikkouksia tällä tiimillä sitten on? Taunt+Tailwind tuhoaa täydellisesti oman Speed Controlini, jolloin jään armotta kakkoseksi nopeudessa ja joudun toivomaan, että pystyn selviytymään tulevista iskuista neljä vuoroa. Lisäksi kaikki offensiiviset yli base 110 Speedin ylittävät Pokemonit tuottavat ongelmia, samaten vastustajan sähköpopet. Varmasti muitakin heikkouksia löytyy, mutta nuo eritoten turnauksen perusteella havaittuja asioita.
 
Viimeksi muokattu:

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
NuMtChR.jpg