Pokémon TCG Online on virallinen ja ilmainen nettimoninpeliversio Pokémon-korttipelistä. Sen voi ladata tietokoneen lisäksi iPadille tai Android-tabletille, mutta puhelimilla peli ei ilmeisesti vielä toimi.
Kun olin pieni, toiset keräilivät kortteja ja vaihtelivat niitä välitunneilla, mutta juuri kukaan ei meillä päin pelannut itse peliä. Viisitoista vuotta ja seitsemänkymmentä (!) laajennusta myöhemmin kokeilin nyt keväällä sähköistä versiota, ja olen sittemmin vuorotellut koukutuksen ja täystaukojen välillä. Juuri nyt olen koukussa, lähettäkää apua.
Koen olevani siitä harvinainen Nintendo-pelaaja, että en välitä pääsarjan Pokémon-peleistä. Perustelen ehkä toisissa puitteissa, mutta tämän aiheen kannalta olennaista on, että korttipeli iskee silti - kiinnostuakseen ei tarvitse olla kummoinen fani.
Opin jonnesta asti askarruttaneet perusteet (kuten miksi en ollut koskaan nähnyt valkoista energiakorttia) varsin nopeasti pelin tönköstä tutoriaalista. Muutaman perussäännön jälkeen kaikki olennainen lukeekin itse korteissa, ja matsissa vastaan tulevat vieraat kortit läpi vilkuilemalla pääsee jo aika pitkälle.
Vauhtiin on helppo päästä, mutta pelissä on lukemattomine laajennuksineen hurjasti taktisia mahdollisuuksia. Taktiikoiden toteutus tosin vaatii onnea ja tilannetajua - ja ehkä hieman rahaa. TCG Online on periaatteessa ilmainen: haasteita suorittamalla ja leikkirahalla valmispakkoja ostamalla saa varsin mittavan ja alati kasvavan määrän käyttökelpoisia kortteja ja satunnaisia boostereita, mutta vaihtokauppaa voi käydä vain maksullisilla korteilla.
Olen tietoinen Suomessa olevasta fyysisen pelin skenestä, mutta tiedän oikeastaan vain, että skene on olemassa. En ole pelannut muita vastaavia korttipelejä, joten en tiedä myöskään, millainen Pokémon niihin nähden on. En liiemmin tiedä, mitä vasta kuopatulla Bergsalan foorumilla kortti-Pokémonista puhuttiin. Kenties joku täältä osaisi valaista näitä aiheita.
Fyysiseen kortteiluun ryhtyminen tuntuu sähköversion jälkeen työmaalta. Pakan kokoamista enemmän pöyristyttää ajatus siitä, että pitäisi pelin aikana itse pitää kirjaa mörköjen kärsimästä vahingosta ja kaikesta muustakin, minkä videopeli tekee erikseen käskemättä. Pakan sekoituskin kestää ruudulla alle sekunnin... Tykkään yleensä lautapeleistä juuri puuhastelun ja rakentelun vuoksi, mutta tässä pelissä saattaisi olla liikaa naruja ja vipuja neljällä kädellä pideltäviksi ja väänneltäviksi.
Anyway, olisi kiva pelata joskus jonkun muun kuin netin randojen kanssa. Ehkä tällainen foorumimötikkä kerää enemmän huomiota kuin Discordissa muutaman päivän välein uskomattoman hyvästä/huonosta tuuriratkaisusta vaahtoaminen, mikä on toistaiseksi ollut mainosstrategiani pelille. Pelaako täällä jo joku, millä tasolla, minkälaisella pakalla? Mitä mieltä fyysisiä kortteja harrastavat ovat sähköversiosta? Jos ei kortit vaan jaksa kiinnostaa, miksi ei?
Yritän itse alkajaisiksi koota jonkinlaista Trick Coineja hyödyntävää kolikonheittoiskujen uusimiseen perustuvaa uhkapeli-trolli-ällö-tyyppistä pakkaa, mutta sen ilmainen edistäminen on varsin hidasta, joten pelailen enimmäkseen Sun & Moon -valmispakkoja lastenhuoneessa muita köyhiä vastaan.