Pokémon Sword & Shield (2019)

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi

Näytti aikalailla siltä, mitä odotinkin. Ei mitenkään yllättävältä, mutta toivottavasti tässä olisi edes vähän avoimen maailman meininkiä.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
En pitänyt näkemästäni. Paljon löytyi aitaa, kapeaa polkua ja muita liikkumisesteitä, jotka blokkaavat ”avoimen pelimaailman” olemassaolon. Toivottavasti lineaarisuus on minimissä ja palkitseville riskialueille saa halutessaan mennä jo aikaisin.

Starterit olivat myös vähän mielikuvituksettoman oloisia joten nekään ei mene jatkoon omissa kirjoissa.

Paljon saa tapahtua jotta tämä olisi day 1 -ostos itselleni mutta veikkaan että ennätykset menee rikki ilman kaltaiseni kitisijän yhtä ostettua peliäkin...
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Kokemusta ei ole kuin tuosta Pokemon Let`s gosta mutta jotenkin odotin Gamefreakin ennakkopuheiden vuoksi Zeldamaista(Botw) vapautta pelimaailmaan, enkä pelkästään rajoitetuissa putkissa etenemistä.
 

Garo

Jäsen
4.5.2017
177
Joensuu
Moonin kautta sarjaan tutustuneelle tämä näyttää peruspiirteiltään liiankin samanlaiselta. Katsotaan sitten kun satunnaistaisteluista päästään ja maailma on oikeasti avoin. Tällä haavaa tyydyn vain tsekkaamaan uusien popejen designit. Grookey nousi heti ykköseksi ruohostartterien kategoriassa.
 

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Game freak vetää kyllä tuota kehityskaarta luvattomilla babystepeillä eteenpäin. Pientä tweekkiä sinne tänne ja noita "yhteisöominaisuuksia" sovelletaan aina uusiksi.

En halua uskoa, että on osaamisesta tai teknologiasta kiinni ettei tässä oltaisi SM -> SwSh muutoksessa voitu tehdä samanlaista mullistusta kuin Skyward Sword -> Breath of The Wild. tai vanhemman mittakaavan Link's Awakening -> Ocarina.

Aika paljon tuomittu alta minuutin pelivideon perusteella, mutta noi kaikki erotellut jalkakäytävät ja ahtaita nurkkia täyteen ängetyt kaupungit eivät olleet sitä suurinta hypeä herättäviä...
 

Eievui1

Uusi jäsen
29.3.2019
2
Mitäköhän pokemoneja niihin peleihin tulee?
 
Viimeksi muokattu:

nikke137

Uusi jäsen
2.7.2019
1
Uusi keskustelia, joten hyvä aloittaa Pokemonista.

Paljon on kritiikkiä(yleisesti Internetissä) Game Freakin suuntaan tullut, Sword & Shieldin julkaisun jälkeen, eikä E3-messut tarjonnut pelin suhteen toivottua tekohengitystä. Itse en ole mitenkään innostunut tästä pelistä(tulee ostettua siltin, huoh) muuten kun, että on tulossa Switchille. Kaikki Pokemon pelit olen pelannut ja suoraan sanottua pelit eivät ole tarjonneet itselleni mitään kummoista pelikokemusta, RBY ja GS:n jälkeen. Soul Silver ja Heart Gold oli mukava nostalgiapläjäys ja 3DS:llä uusi graafinen suuntaus oli jännittävää, mutta pelillisestä ei mitään ihmeellistä.

Omasta mielestä Pokemon ei ole koskaan ollut mikään mestaritason RPG-pelisarja, joten odotukset uusien pelien suhteen on aina alhaalla. Olisihan se kiva nähdä AAA-tason Pokemon-peli, mutta tuskin Game Freak sellaista ikinä tulee tekemään. Onhan se nyt aivan naurettavaa, että peli on aina samanlainen, 10-vuotias skidi, joka lähtee seikkailemaan jne... Valitettavasti suurin faniryhmä(jolla on varaa mällätä rahaa) taitaa olla jo yli 20 vuotiata, niin tämä sama tarina jaksa enää kiinnostaa monia. Itse laitoin nyt Lets Go sarjan, mikäli siitä sarja tulee boikottiin ja varmasti lähtee tuo mainline-sarja boikottiin, jollei seuraava peli oikeasti tarjoa jotain uutta. Taitaa olla Masters, vuoden 2019 kovin Pokemon-peli valitettavasti. Tulipa hyvä mieli, tästä kirjoituksesta.
 

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Ensimmäistä competiimiä olen työstänyt antaumuksella ja katsotaan josko sitä ihan globaaliinkin kilpailuun monen monen vuoden tauon jälkeen lähtisi. Tiimin rakentaminen on pelissä ihanan kevyttä puuhaa, mikä on iso plussa. Käytännössä pidän autenttisuudesta ja vaivan näöstä, mutta high levelillä käytetään käytännössä vain hax -keinoja oman ajan ja vaivan sijaan joten samapa tuosta on tehdä mahdollisimman helppoa.

Eniten compessa vierastuttaa tuo Dynamax -systeemi, joka kaikessa kamaluudessaan on uusi pohjanoteeraus compe-pokemonin kirjossa. Ja koko sen ympärille rakennettu mekanikka. Tätä kaamospaskaa juhliakseni listaankin nyt 10 asiaa, jotka koko dynamax-toimintamallissa ja niihin tiiviisti liittyvissä raid-battleissa on huonoa / epäloogista / typerää designia / muuten vain paskaa. Ja katsotaan saanko edes tiivistettyä tätä top10 listaan vai pitääkö lisätä nolla perään. Noh, koitetaan:

10. Dynamax vs Gigantamax
- Aloitetaanpa ihan perusasiasta. Hauska jibbo kaiketi, että jotkut pokemonit muuttuvat suurentuessaan sikarumiksi, mutta mitään tarkoituspohjaista perustettahan tällä ei ole, puhumattakaan että siitä olisi jotain metagamellista hyötyä. Gamefreakilla ovat vain halunneet taas ottaa lottokoneet pois pölyttymästä sieltä hyllystä, minne megaluutioiden myötä jäivät ja arpoivat uudelleen, mille pokemonille annetaan tällainen "maailmaa muuttava gigantamax -formi. Ja kunnon horrorfueliahan sieltä tuli vailla logiikkaa

9. Denien kiertely ja spawnien sattumanvaraisuus
- Okei, tämä ei sinänsä ole uusi asia pokemonissa että pokemonit tulee lotolla. Tavallaan se on osa pokemonin historiaa ollut aina Go:hun asti. Että sinänsä en sitä pahana asiana näe. Mutta kun puhutaan areasta, jonka toimintamalli on siinä että pokemonit käyskentelee vapaasti luonnossa ja voit valita omat monnisi joita vastaan taistella niin onhan tämä spawnien kanssa pelleily nyt typerää.

8. Pokemon ei tarvitse ko. mekaniikkoja
- Megaevoluutioista olen aikaisemmin jauhanut, miten kyseessä lähinnä digimoniin kuuluva temporary -evoluutio mikä ei kuulu pokemoniin. Jo tuolloin ihmettelin, miksi metaan tuodaan puoliväkisin jotain pakotettua uutta lähestymistapaa kun pelkkä metam balansointi ja pelin oman sisällön rikastuttaminen saisi ihmiset kusemaan hunajaa niin kilpailu- kuin kasuaaliyleisössäkin. Dynamax on siitä vielä askel hatarempaan suuntaan. En tiennyt koskaan haaveilevani kerrostalon kokoisesta katerpiesta, joka kaatuu kun suhteessa miniatyyria muistuttava hitmonchan lyö fire punchilla. Ja en kyllä haaveile siitä edelleenkään.

Pokemon ei yksinkertaisesti kaipaa tällaisia kokeellisia uudistuksia varsinkaan kun niistä tehdään pakotettu runko tavalle, jolla peliä pitäisi pelata. Optionaalisena asia olisi paljon hyväksyttävämpi.

7. Technical records vs. Technical Machines
- Kokeneille pelaajille heitetään vain kierre palloja ja nauretaan päin näköä kun taas uusille pelaajille tarjotaan vain murusia herkuista mitä pokemonissa on läpi historian ollut tarjolla. On muuten hassu juttu, että alati käytössä olevissa TM:ssä on sellaisia power play -iskuja kuin Imprison, Helping Hand, Round, Mud Shot, Revenge, fire spin yms. kun taas TR -listalta löytyy sellaisia neverhööd liikkeitä kuin: Shadow ball, Flamethrower, EQ, Thunderbolt... Ja parastahan on, että nämä liikkeet on piilotettu lähestulkoot täysin Raid battlejen tai niihin liittyvien pelimekaniikkojen taakse. Aistin erittäin tietoista päänaukomista. Eikö siinä olisi ollut vähemmän piilokettuilua jos KAIKKI pelin tm:t olisi laitettu niiden taakse ja kun ne kerran saa, niin ne ovat ikuisesti olemassa? Nyt systeemi on käytännössä se, että "haluakko pelata ilman dynamaxeja? Ole hyvä: Saat mud shotin". "Taisi olla huono liike? Ei hätää EQ on täällä dynamax -raid -helvetin takana... kertakäyttöisenä koska voimme."

6. Battlesysteemi Raid battleissa
- Speedi ratkaisee pelijärjestyksen. Loogista ja perustoimintamalli pokemonissa. Mutta siihenpä se logiikka sitten loppuukin. Toisin sanoen, Dynamax -battlejen iskujen määrässä ei ole järjen hiventä. Jättimonni on ilmeisesti lupa käyttää kaksi ja halutessaan jopa kolme liikettä putkella koska... noh, se nyt vain tuntui jonkun mielestä hyvältä idealta. Ja muodon vuoksi saa vielä vaihdella max-liikkeiden ja perusliikkeiden välillä. Oujea kun hyvää pelisuunnittelua.

5. CPU-apujen huonous vs. oman tiimin käyttö vs. pakotettu online
- Miksi raideja ei voi pelata omilla 4:n pokemonin tiimillä? Miksi cpu -avustajat ovat tarkoituksella kategoriaa Magikarp ja Solrock? Että voidaan sanoa kuluttajalle, että ""ajattelimme kaikkia pelaajia, ja jokaiselle löytyy vaihtoehto". Mikä helposti suomennettuna tarkoittaa sitä että: Maksa online tai kärsi ja ota vastaan meidän ideat, jotka ovat peruja viimeisimmän pikkujoulun saunaillan suunnittelujen tuloksesta".

4. Dynamaxien toimintamalli pokemon ottelussa
- En näe mitään logiikkaa, että dynamaxaus jollakin mielivaltaisella perusteella nullifoi satunaiset liikkeet ja efektit. Esimerkiksi Technitopin fake out flinchin, perish trapperin, toxic stallin protectilla yms. Tämäkin logiikan rikkominen ihan vain rikkomisen ilosta ilman mitään pelillistä perustelua.

3. Raidien end scenaariot
- "Raid päättyy kun 10 vuoroa on mennyt tai 4 popea kuollut". Miksi? Jälleen palautuu siihen tosiasiaan että raidien suurin tuho tulee aina siinä kun avuttomat CPU:t joutuvat haudan partaalle vaikka oma pope voisi seistä taistelemassa vaikka seuraavaan vuorokauteen. Käykööt kentällä ja kuolkoot pois, mutta kyllä matsin pitäisi kestää niin kauan kunnes joku osapuoli luovuttaa tai kaikki jäsenet on kertaalleen tyrmätty. Yhtäkkiä tämäkin rope-vakio on heitetty roskiin vain koska Dynamax.

Ja mikä ihmeen 10 vuoron limitti? Senkin ainoa tavoite tuntuu olevan strateginen rajoittaminen ja vähänkin passiivisempaan pelitapaan ohjaavien pokejen karsiminen pois raid otteluista.

2. Sieluttomuus
- Sanokaapa joku, onko raidissa iloa käyttää mitään muuta taktiikkaa kuin: Ota vahvin pope, jolla type-etu vastassa olevaan raid -popeen ja spämmi vahvinta liikettäsi. Mieluiten ensimmäiset vuorot omassa dynamax formissa?

Helping hand stratit, team heal stratit ja follow me supportit joutaa romukoppaan kun raid pokemon joko iskee kymmenen kertaa putkella tai pistää hyvin randomit shieldit päälle. Set up stratit (swords dance, dragon dance yms) tuhoutuu täysin kun jostain kumman syystä tähän dynamax -otteluun kuuluu tämä "kaikista pokemoneista tuttu" stat-efektien nollaus" automaatio-efekti.

Käytännössä vaikka kavereiden kanssa tätä takoisit niin ainoa legitti taktiikka on hyvin vahva spämmi ilman suurempia kikkailuja.

1. Pelin keskeneräisyys korostuu
- Niin, synneistä suurin tässä lienee se, että Gamefreak ilmeisesti käytti kaiken kehittämisaikansa tähän uuteen mekaniikkaan ja sen lopputuloksena mm. tarina, end game -sisältö ja muut fyysiset alueet pelissä jäivät käytännössä täysin ö-mappiin, josta ne julkaisun alla kiireellä liimattiin tämän dynamax -paketin päälle.