Penkkiurheilu

• Viestiketjun aloittaja mape
  • Aloituspäivämäärä

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Jälleen lyhyt mutta ytimekäs kommentti: maailmanmestaruudesta niissä F1-kisoissa ja yksilökisoissakin kilpaillaan.
En nyt sanoisi aivan noinkaan. Yksilökisoissa (mihin myös F1:n lasken) ei ole usein kasassa maajoukkuetta, joka edustaa maata. Jokainen kisaaja pelaa yksilönä, tai joissain tapauksissa osana tallia. Toki esimerkiksi Olympialaiset on ihan oma juttunsa.

Kotikatsomossa usein toki kannustetaan oman maan kansalaisia, mutta esimerkiksi F1:ssä maat eivät kilpaile keskenään mestaruudesta. Oikeastaan tilanne on melkein päinvastainen; Räikkönen ja Bottas kilpailevat keskenään, vaikka he ovat samasta maasta.

Ennen kuin joku kuvittelee minun olevan jokin F1-fanaatikko, otin kyseisen lajin vain esimerkiksi. En pidä Formuloita mitenkään kuningaslajina, vaikka kieltämättä katsonkin kisoja mielelläni.

E:
En puhunut maailmanmestaruudesta kansana. Kyllä noissakin ratkaistaan, kuka on maailman paras.
Joo, totta. Pahoittelut, en näköjään lukenut viestiäsi riittävän tarkasti.

Viimeksi muokattu:

Koivari

2... 1... Lift-off!
21.4.2017
66
En puhunut maailmanmestaruudesta kansana. Kyllä noissakin ratkaistaan, kuka on maailman paras.

Dagoberto

Jäsen
1.5.2017
35
Onhan se nyt selvää, että jääkiekon maailmanmestaruuden juhliminen on mennyt kahdesti ylitse. Maailman parhaat pelaavat samaan aikaan Stanley cupista tai golfia. Huvittavaa on että suurin osa suomalaisista tiedostaa tämän, eikä välitä. Kertoo vain kuinka urheilussa ja nimenomaan lätkän MM-kisoissa suomalaisille on kysymys tunteesta ja mielikuvista, missä ei ole mielestäni mitään pahaa. Palloilulajien maailmanmestaruus on kuitenkin harvinaisuus täällä, mukavaa että edes yhden lajin saavutuksia osataan arvostaa ja juhlia.

Ymmärrän Ville, että sinulle ja monille kaltaisillesi "asiat-edellä" ajatteleville kaikki kohkaus MM-kisojen ympärillä on järjetöntä. Pystyn samaistumaan jossain määrin siihen, sillä seuraan lajia hyvinkin analyyttisesti ja tunteetta lukuunottamatta yhtä joukkuetta.

Virtuositeetillä on kyllä tilaa jääkiekossa tai jalkapallossa. Etenkin turnauksissa jotka ovat lyhyempiä kuin liigat ne jäävät elävästi mieleen. Esimerkiksi Diego Maradona teki aikanaan yhdessä ja samassa ottelussa ensin maalin, joka myöhemmin valittiin vuosisadan maaliksi. Osuma on täysin suvereeni tekninen ja fyysinen mestariteos. Toisen hän teki vasten sääntöjä tuomarin huomaamatta kädellään jonka hän itse risti Jumalan kädeksi. Ei varmaan tule yllärinä että ottelu muistetaan Maradonasta eikä Argentiinasta ja Englannista. Röyhkeä ja varsinainen persoona kentällä ja kentän ulkopuolella. Teki yksin 80-luvun Napolista ja Argentiinasta vaarallisemman joukkueen. Esimerkkejä on muitakin, mutta mainitaan vaikka Peter Forsbergin Ruotsin olympiakullan ratkaissut rankkarimaali, josta painettiin postimerkit.

Viimeksi muokattu:

Blue

Jäsen
8.5.2017
11
Villen kanssa kyllä täysin samoilla linjoilla, paitsi että formulatkaan ei kiinnosta. Vähän on huvittavaa, kun lähes kaikki kaveritkin menee sekaisin jääkiekosta eikä muuta puheenaihetta tunnu olevan näin kisojen aikaan.

Olen harrastanut jalkapalloa, tykkään pelata jääkiekkoa ja semiaktiivisesti pelaan salibandyä, mutta urheilun katsominen on vain yksi tylsimmistä asioista, joita tiedän. En vain nauti muiden urheilun katsomisesta, kun voisi itseki mennä lätkimään kiekkoa tai potkimaan palloa.

Niin ja ei vain voi välttyä, miten ihmiset tylyttävät tuota Suomen joukkueen valmentajaa, jos jotain hävitään. En oikein ymmärrä, miten valmentajalle kenkää antamalla, asiat jotenkin maagisesti parantuisi. Käsittääkseni pelaajat ovat itse vastuussa omasta kehittymisestään ja kentällä toheloinnistaan eikä valmentaja. Joku voisi hieman valaista asian taustaa urheilusta mitään ymmärtävälle.

Dagoberto

Jäsen
1.5.2017
35
Villen kanssa kyllä täysin samoilla linjoilla, paitsi että formulatkaan ei kiinnosta. Vähän on huvittavaa, kun lähes kaikki kaveritkin menee sekaisin jääkiekosta eikä muuta puheenaihetta tunnu olevan näin kisojen aikaan.

Olen harrastanut jalkapalloa, tykkään pelata jääkiekkoa ja semiaktiivisesti pelaan salibandyä, mutta urheilun katsominen on vain yksi tylsimmistä asioista, joita tiedän. En vain nauti muiden urheilun katsomisesta, kun voisi itseki mennä lätkimään kiekkoa tai potkimaan palloa.

Niin ja ei vain voi välttyä, miten ihmiset tylyttävät tuota Suomen joukkueen valmentajaa, jos jotain hävitään. En oikein ymmärrä, miten valmentajalle kenkää antamalla, asiat jotenkin maagisesti parantuisi. Käsittääkseni pelaajat ovat itse vastuussa omasta kehittymisestään ja kentällä toheloinnistaan eikä valmentaja. Joku voisi hieman valaista asian taustaa urheilusta mitään ymmärtävälle.

Suomi ei voi voittaa joka vuosi maailmanmestaruutta, mutta sen pitää aina olla tavoitteena. Perinteisesti puolivälierät eli kahdeksan parhaan joukko on se minimitavoite, jo siksikin että yksittäisessä pelissä voi sattua ja tapahtua mitä vain. Näihin kisoihin ei oikeastaan enää lähdetä kehittymään, vaan se työ tehdään kauden aikana seurajoukkueissa. Maajoukkueen simppeli tehtävä on koota paras mahdollinen kokoonpano ja voittaa seuraava peli.

On hyvin totta, että pelaajisto on itse hölmöillyt: jäätynyt maalipaikoissa, maalivahti on lurauttanut helpon, pakki on sijoittunut väärin tai avannut suoraan vastustajan lapaan. Paljon huonoa tuuria valmentajalle, itse en missään tapauksessa antaisi monoa Marjamäelle kesken turnauksen. Siitä huolimatta valmentajan tehtävänä on tarjota rakenne, jonka sisällä pelaajat toimivat. Esimerkiksi Suomella on paljon epäselvyyttä avauspelaamisessa, kiekollisella pelaajalla on vähän syöttösuuntia ja sellaisiin paikkoihin, jossa eteneminen on hankalaa muuten kuin kiekon heittämisellä päätyyn. Marjamäki on erinomainen valmentaja, mutta ilmeisesti kokemattomuuttaan ei ole osannut organisoida tai harjoituttaa toimivaa oman alueen hyökkäyspeliä, aikaa on toki vielä.

Viimeksi muokattu:

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
801
Rovaniemi
Kulta-Iivo

231081255746142208.png

Halo oli virhe.
arton114864-f4fcd.jpg

1519300378931.jpg