Nintendo Labo

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Kaura

Jäsen
8.6.2017
51
Vantaa
Tällaisia tuotteita voisi olla järkevää tuoda markkinoille, jos Switch löytyisi valmiiksi suuresta osasta perheitä. Yhdysvalloissa NES oli yhdessä kolmesta kotitaloudesta (lähde).

Lähteen mukaan kolmannessa kotitalouksista oli Nintendo-tuote. Tuohon aikaan se saattoi tarkoittaa myös esimerkiksi Game Boyta, jonka julkaisun mainitaan juuri lainatun kohdan yllä edeltävän tilastoa.

Olen kuullut ja nähnyt esimerkiksi busseissa ja junissa Suomessakin muutaman natiaisen vaahtoavan Mario Odysseystä tai Switchistä, ja jotenkin elän uskossa, että Switch edustaa monelle vähemmän pelaamisessa kiinni olevalle aikuiselle ja perheelle Wii U:n mittaisen Nintendotauon päättymistä. Uskon, että Labolle on olemassa markkinat toisaalta superfaneissa, toisaalta näissä kasuaalipelaajaperheissä, ja että haasteena on onnistua tiedottamaan kasuaaleja Labosta ja vakuuttamaan sen olevan jotenkin kehittävä tai trendikäs tavara juniorille ostettavaksi. Siitä olen samaa mieltä, että Labo tuskin merkittävästi vaikuttaa konsolin myyntiin juurikin konsolin ja paketin kovan yhteishinnan takia.
 

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Lähteen mukaan kolmannessa kotitalouksista oli Nintendo-tuote. Tuohon aikaan se saattoi tarkoittaa myös esimerkiksi Game Boyta, jonka julkaisun mainitaan juuri lainatun kohdan yllä edeltävän tilastoa.

Anteeksi virheestä, luin näköjään lainauksen väärin. Tuo noin yksi kolmasosaa oli muistamani mukaan sellainen yleisesti lainattu fakta, joten hain sen jostakin. Wikipedian mukaan kuitenkin NES:n osuus oli 30% vuonna 1990, mikä on lähellä yhtä kolmasosaa.

Labo on yllättävä ensimmäinen ratkaisu Switchin yleisön laajentamiseksi siksi, miten kaukana se on piirteiltään aikaisemmista Nintendon sinisen meren strategian tuotteista. Nintendo loi Wiillä sinisen meren "arvoinnovaatiolla" (sinisen meren termi). Se tarkoittaa tapaa, jolla yhtäaikaisesti alentamalla hintaa (leikkamalla alueista, joista kilpaillaan, kuten tässä grafiikasta) ja lisäämällä arvoa (luomalla elementtejä, joita ei ole aikaisemmin tarjottu, kuten tässä pelaamisen helppous liikkeentunnistuksella) rikotaan perinteinen arvon ja kustannusten välinen valintapakko. Labo on yhdessä Switchin kanssa (ja jopa erillään tavallista peliä kalliimpana) hyvin kallis tuote. Pahvilisälaitteet tuntuvat äkkiseltään tavalta supistaa alueesta, johon kilpailu keskittyy (ohjaimet), mutta pahvi ei varsinaisesti korvaa mitään, vaan on ylimääräinen kustannus ostettavaksi Switchin kalliiden ohjainten kanssa. Labon voisi katsoa pyrkivän luomaan sininen meri rakennuslelujen markkinoille, koska pahvi on halpa materiaali, jolle voidaan luoda (uutta) arvoa yhdistämällä se pelisovellukseen, mutta asiakkaalle ei saavuteta halpaa hintaa Switchin kalliin hinnan vuoksi. Labon potentiaalia sinisen meren tuotteena on hankala perustella.
 
Viimeksi muokattu:

Don

Demiurgi
30.4.2017
35
Viinikellari
Tässäkin on hyvä muistaa missä hinnoissa esim legot ovat tällä hetkellä. Mikäänhän ei estä Nintendoa paukuttamasta ilmaista kasaussisältöä maksullisten toimintojen lisäksi. Semminkin kun pahvien pohjapiirustukset tulevat ilmaiseen jakoon. Toki tietty legot ovat jumalattoman laadukkaita ja mechanot yms on todettu hauskoiksi ja kestäviksi. Pahvin kohdalla kestävyys jää mutta kun pohjat ovat saatavilla niin mistä vaan voi löytää ns raaka-ainetta.
 

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
En tiedä juuri mitään Legosta, mutta tämä tuote vaikuttaisi hyvin samanlaiselta kuin Labo (sen voi jopa rakentaa ajoneuvoksi tai soittimeksi) ja hinta on 180 euroa. Labo-setti on tietenkin halvempi mutta vaatii konsolin, jota Labon on tarkoitus myydä (Reggie Fils-Aimen mukaan). Lego-tuotetta käytetään ilmaisella tablettisovelluksella (ja lähes kaikilla on tabletti).

Vaikka muovin vaihtaminen pahviin on tyypillisen kaltainen ratkaisu arvoinnovaatiossa, sillä ei saavuteta loppupään asiakkaalle hirveästi Switchin teknologian ollessa niin kallista. Labon vahvuutena voi olla Nintendon kokemus oikeasti hauskojen sovellusten luomisessa (eli arvon ja kustannusten suhdetta* rikottaisiin sillä, että arvo tulee sovelluksesta, ei materiaalin laadusta). Pahvikonseptin luotetaan varmaan myös luovan jonkilainen viraali-ilmiö YouTubessa (koska pahvin arkisuus ja Toy-Conien vaikuttavat toiminnot luovat erikoisen kontrastin), ja markkinointi on hyvin tärkeää leluille. Jos käyttäjien luomat Labo-videot saisivat miljoonia katseluita, se olisi hyvin tehokasta markkinointia.

* = Arvon ja kustannusten välisestä valintapakosta vapautuminen on niin tärkeää sinisen meren luomisessa, koska perinteisessä kilpailussa asiakkaille tarjotulla arvolla on suora suhde hintaan, mikä estää mitään punaisella merellä kilpailevaa yritystä saamasta merkittävää etua arvossa.

Tajusin muuten tätä kirjoittaessa, että uudella foorumilla ei olekaan ollut keskustelua koko talouskonseptista (ainakaan sen määrittelyä). Yritysten suora kilpailu vakiintuneilla säännöillä samoista markkinoista (punainen meri) johtaa aikanaan markkinoiden ruuhkautumiseen, voittojen laskuun ja kasvun tyrehtymiseen. Sininen meri, tuntemattomat markkinat, voidaan löytää kilpailemisen sijaan luomalla kysyntää ei-asiakkaissa. Arvoinnovaatiolla (eli matalan hinnan ja erilaistumisen yhtäaikaisella tavoittelulla) vapaudutaan perinteisestä arvon ja kustannusten välisestä valintapakosta, tehdään kilpailu merkityksettömäksi ja luodaan arvoa harppauksessa, jollainen ei ole mahdollinen perinteisellä kilpailulla. Nintendo on tunnettu strategian soveltamisesta Wiillä ja DS:llä. Lisää tietoa on esimerkiksi Wikipedia-artikkelissa aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:

Don

Demiurgi
30.4.2017
35
Viinikellari
Tietty lähtöhinta tuntuu korkealta, mutta elämme maailmassa jossa ihmiset ostavat useiden satasien arvoisia puhelimia leikkikouluikäisille (mitä itse en koe mielekkäänä mutta näin se on). Ja toisaalta voi olla että kallis pelikasetti + paffit on vain ns aloituspaketti. Jos homma toimii niin näkisin seuraavina siirtoina uusia koottavia pahvisettejä jotka sisältävät vain latauskoodin jolla ladataan lisäsisältöä huomattavasti "starter kitiä" halvemmalla hinnalla.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Vuoden odotetuimman peliuutuuden preview embargo on päättynyt ja netti täyttyy Labo-videoista ja ennakoista. Matskuissa näkyy hyvin mm. käytetyn pahvin jämäkkyyttä ja fiilistelyä siitä miten hauskaa se varsinainen kokoaminen loppupeleissä on. Edelleenkään en tule yli 30€ hinnalla Labo-touhuja ostamaan mutta en voi kieltää etteikö hypemittarini olisi värähtänyt kun kauko-ohjattavasta mönkiäisestä oli apua Joy-Conin infrapunakameran ominaisuuksien esittelemiseen.