Mikä Mario Kartissa viehättää?

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

rocknroll

IT-tradenomi
26.11.2017
70
Turku
Ostin aikoinaan WiiU:n Mario Kart 8 bundlen, ja en ehkä ole tajunnut peliä oikein, tai sitten vain se ei ole minulle suunniteltu, mutta en tiedä, mikä tekee siitä niin suositun? Voisiko joku pelisarjan fani kertoa, miksi pidätte Mario Kartista?

Pakko tunnustaa, että en ole Nintendolla törmännyt oikeastaan yhteenkään hyvään autopeliin, ikävä sanoa tätä näin Nintendosta kun muuten fanitan sitä kympillä, mutta toisena konsolina minulla on XBOX360, ja vaikka sekin on jo vähän vanhahko, ajopelejä löytyy niin paljon parempia Microsoftin laitteelle, kuin Nintendolle. Kannettava PC-koneenikin on niin tehokas, että silläkin pystyisi pelaamaan esim. uudehkoja tai muutama vuotta vanhoja Need for Speed -pelisarjan pelejä.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Pelaatko yksin tai vain yhden kaverin kanssa? Siinä tapauksessa kartit eivät saavuta täyttä potentiaalia ja kaaosta. Kerää neljä kaveria tai liity Fintendon Discord-peleihin (Switchillä), joissa on myös vähän kovempaa seuraa kuin 1000 - 2000 race ratingin sunnuntaikuskeja.

Itse olen pelannut kaikkia Mario Kart -pelejä (ja lisäksi mm. vähän CTR:ää, Sonic Allstarsia ja Diddy Kong Racingia). Pidän myös joistain simulaattoreista (Project Cars, F1). Yleensä pelityksessä on vain sarjan uusin peli, mielestäni Mario Kartit ovat kehittyneet vain parempaan suuntaan ratavalikoiman kasvaessa ja nettipelin yleistyessä. Pidän pääosin kasin (DX) uudistetusta item-systeemistä ja se tunnetusti suosii omaa pelityyliäni. :KickAss:

Jos peli tuntuu liian lottoarvonnalta, niin kannattaa katsella muutama Time Trialin ykkösaika ja perehtyä esineiden käyttöön enemmän. Kasissa ei ole hirveästi hankalia opeteltavia oikoreittejä ratojen leveyden takia. Tuntuu höpöltä jallittaa kavereita banaani-snipeilla ja paahtaa sienellä ohi kalkkiviivoilla. Yleensäkin ajopeleissä kiehtoo minua uusien ratojen ja ajolinjojen opettelu.

Viimeksi muokattu:

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Minäkään en aluksi Mario Kartista välittänyt, vaan pidin sitä lasten ajopelinä. Onneksi Ville Fintendosta oikaisi väitteeni, Mario Kart olikin oikeasti värikäs ja helposti lähestyttävä koko perheen huristelupeli. Siitä lähtien ymmärsin Mario Kartin viehätyksen ja todellisen ajonautinnon.

Mario Kart 8 Deluxen 4 hengen splitscreen bussissa/rannalla/kapakassa on melkoinen elämys vailla vertaa.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Voiko joku oikeasti hyvällä omalla tunnolla kehua Mario Kart 8:n item-systeemiä?

Mutta voin myöhemmin kertoa kattavammin omia ajatuksia autopeleistä kartteineen päivineen. Mutta jos omaa kokemuksen MK8:sta, niin se on helposti epäloogisin Mario kartti jos arvostaa taitoon pohjaavaa pelaamista

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Voiko joku oikeasti hyvällä omalla tunnolla kehua Mario Kart 8:n item-systeemiä?
Best summonattu onnistuneesti. Tästä olen lukenut novelleja aiemminkin, niin en viitsi vastata kovin pitkästi.

Korjaan vielä sen verran, että tarkoitin erityisesti Deluxea (tuplaboksit ja tuplaslotit, pommeja ykkösen suojaksi). Ainoastaan sen pahamaineisen kolikon poistaisin tai nerffaisin ilmestymistä. Tuuri painottuisi entistä enemmän täysin satunnaisissa laatikoissa, eikä sandbaggaaminen ei ole niin tehokasta kun heti ensimmäisistä bokseista ei saa salamia tai bullet billejä. (Esim. paljon offroadia sisältävissä aavikkokentissä sienestys-taktiikka toimii silti, mutta tämä on ok ja tekee radoista erilaisia.) Tosin ei minulla ole ongelmia juuri MKDS:n jälkeisien systeemienkään kanssa, niissä yksittäiset esineet (thundercloud, tanooki-häntä, surkea blooper) häiritsevät enemmän.

Mutta jos omaa kokemuksen MK8:sta, niin se on helposti epäloogisin Mario kartti jos arvostaa taitoon pohjaavaa pelaamista
Olen ihan tyytyväinen ettei sneikkaamista ole enää mukana ja ei tarvitse ajaa yhdellä kombolla pärjätäkseen. Osa radoista on aika värittömiä ilman kunnon oikoreittejä, mutta loppupään kentissä (erityisesti DLC) on enemmän shroomless cutteja ja pieniä timesavereita. Kasissa on varmaan helpointa opetella "hyväksi", mutta tästä on vielä selvästi yksi korkeampi taso, kun katsoo vaikka 90000vr japanilaisten kontrollia. Sisältö ja ajoneuvojen balanssi on suurin syy sille, miksi nostan Deluxen "vaikeampien" karttien ylle.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Timetrialissa MK8 on omiaan kun pelit voi optimoida enemmän omalle ajotyylille sopivaksi. Mutta atribuuteissa ei oo huomioitu glidea tai underwateria kovinkaan kaksisesti. Mielestäni niiden vaikutus auton atribuuteissa niissä tilanteissa olla huomattavasti merkittävämpi.

Mutta item puolella MK8 on iso pettymys ja multiplayer rankaisee "hyvyyttä". Pelissä optimeinta on "tyriä" sopivasti kärkisijoilla. Silleen, että oot ensimmäisenä mutta et liian kaukana. Koska jos ajat maksimisuorituksella virheettömästi niin se rankaisee sinua ja pelaajia 5-12 -sijoilla. Mielestäni se tekee pelin flowsta hyvin epäloogista kun optimeinta on ajaa "pikkaisen tasoaan huonommin"

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Täh, kasideluxessahan helpoin sija ajaa on juurikin ykkössija. Punaiset kilvet on helppo torjua kun esineitäkin saa tuplat. Etumatkaansa saa kasvattaa rauhassa muiden sijojen tapellessa keskenään, ellei parvi sinisiä kilpiä osu päin näköä.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Mitä pidempi distance ykkösen ja kakkosen välillä -> sitä parempia takana oleva saa. Triple red shell on hyvin yleinen kakkosella näissä tilanteissa. Siihen päälle muutama Blue shell pelaajilta 4-12 sijoilla.

Mitenkäs tämä torjutaan kahdella itemillä, joista isolla todennäköisyydellä toinen on kolikko?

Ja kun vertaa esim MKDD:hen, jossa nimenomaan ajamalla pystyi dodgettamaan red ja Blue Shellin jos vain osasi. Vastaavasti red Shellin heittäjä pystyi tekemään tästä haastavampaa, jos vain osasi. Eli en näe, miten MK8 / Deluxe olisi mitenkään improovannut tätä aspektia tai kannustaisi pelaajaa ajamaan "parhaan taitonsa" mukaan kun siitä vain sakotetaan.

Ja sen lisäksi se tekee pelaajille vipoilla sijoilla muiden saavuttamisesta yhtä tuskaa kun edellä olevat pelaajat saavat keskimäärin vähintään yhtä hyviä itemeitä

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
En viitsi (taas) ottaa osaa tähän keskusteluun pelin item-politiikasta, vaan keskityn alkuperäiseen kysymykseen; mikä Mario Kartissa viehättää?

Genkku jo sanoikin hyvin, kuinka Mario Kart on parhaimmillaan moninpelinä hyvässä seurassa, joko paikallisena kaverien kanssa tai vaikkapa Fintendon säännöllisissä peleissä. Nettipeli voi olla tuntemattomienkin kanssa hauskaa ja opettavaista, mutta jonkinlainen interaktiivisuus ja kommunikointi pelaajien välillä nostaa kokemuksen ihan uudelle tasolle.

Mario Kartissa viehättää se, kuinka se on pohjimmiltaan taitopohjaista, mutta silti yllättävää. Hyvät pelaajat pärjäävät yleensä paremmin kuin huonot, mutta edes mestarit eivät aina ole ylivertaisia. Joskus esinetuuri on huono, jolloin syntyy jännittäviä ja jopa koomisia tilanteita. Näistä ei pidä suuttua, vaan ne pitää osata ottaa huumorilla.

Toisaalta erityisesti Mario Kart 8:n ajotuntuma on erinomainen. Auto on aina hallinnassa, ja pelaamalla oppii parempia ajolinjoja. Radoissa on lisäksi oikoteitä, jotka palkitsevat riskin otosta. Toisaalta myös esineiden käyttöä voi oppia; Mario Kart vaatii niin oman ahterinsa suojaamista kuin vastapuolta kohti hyökkäämistä.

Toisin kuin Tingle silloin joskus väitti (todennäköisesti leikillä, mutta Tinglestä ei koskaan tiedä :rolleyes:), niin Mario Kart ei ole pelkästään lastenpeli. Pelissä on jopa yllättävän paljon syvyyttä. Se on koko perheelle hyvin soveltuva ajopeli, jossa riittää viehätysvoimaa sadoiksi tunneiksi. Sen osoittavat Mario Kart 8 Deluxen pelitunnit, jotka ovat ylittäneet minulla 250 tunnin rajan, Wii U -versiosta puhumattakaan.

Viimeksi muokattu:

Kaura

Jäsen
8.6.2017
51
Vantaa
Jos on kiinnostunut itse autoista ja ajamisesta, Mario Kartin keppanoilla liirto ja räiskintä tuntuukin ehkä aika pöljältä. Itse olen ehkä vähän kiinnostuneempi hektisestä 12 pelaajan moninpelistä, ja autot ja prätkät on jossain siellä taustalla kilpailemisen välineenä.

Iso osa pelin viehätyksestä ja syvyydestä tulee siitä, kun saa ajoittaa banaaninkuoria kiperiin kohtiin tai arvuutella, pitäisikö kilpi säilyttää suojana vai yrittää kimmottaa kaverin nuppiin. Esineruletin pysäytysnapin hakkaaminen turbon toivossa juuri ennen oikoreittiä ja bumerangi kädessä vastustajien linjautumisen odottaminen ovat esimerkkejä tilanteista, joissa vaaditaan äkkinäistä taktikointia samalla, kun pitäisi muistaa ajaa ja väistää tiellä olevaa roinaa. Aseiden olennaisuudesta kokemuksessa kertoo minusta jotain se, miten tämäkin lanka meinasi heti kättelyssä suistua väittelyksi nimenomaan esineistä eri Mario Karteissa - ei siitä, miksi pelataan Mario Kartia eikä jotain muuta ajopeliä.

Kyynisemmällä päällä ollessani sanoisin ehkä, että Mario Kartit ovat suosittuja siksi, kun niissä lukee Mario. Nintendon laadukkaiden ajopelien valikoima on pitkään ollut suppea, ja kilpa-autoilusta kiinnostuneiden on ollut melkeinpä pakko suostua Marioon - oli painopiste esineissä ja sienivaltakunnan gimmickhullutuksissa sitten mieleen tai ei.

AXU

Jäsen
9.10.2017
41
Minulle Mario kartissa viehättää eniten esineet ja hektinen moninpeli. Se on myös ihana näky kun viimeisenä saa tosi hyvän esineen ja pystyy ohittamaan kaikki suoraan ykköseksi