Metroid Prime 4

• Viestiketjun aloittaja Jonelink
  • Aloituspäivämäärä

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Roskapuhetta. 2D Metroidien pelaaminen on tyydyttävää, nopeaa ja toiminnantäyteistä. Vasta Metroid Prime teki pelaamisesta hidasta ja epämukavaa, mutta se on ok koska pelissä voi nyt skannailla kasveja.

Itse nautin uuden DOOMin paikoin epälineaaristen ja sokkelomaisten kenttien tutkimisesta täysin rinnoin vaikka kuvottava backtrackruljanssi ei peliä määritäkään. Metroidvanian rakenteella ei tee mitään jos itse pelaaminen ei ole hauskaa.

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Metroid Primessa focuksen täytyy säilyä ilmapiirissä ja tuntemattomien maailmojen tutkimisessa. Taistelu ja toiminta eivät ole sarjassa tärkeässä roolissa. Vihollisten ja taisteluiden tarkoitus on rytmittää pelin kulkua sekä välittää tuntua maailman vaarallisuudesta. Tarkoitus ei ole saturoida peliä toiminnalla, minkä nopean tempon välissä ei jää aikaa loresta tai tunnelmasta nautiskelulle.
Olen täysin samaa mieltä. Nimenomaan tämän takia painotin, että mukana on oltava kaikki elementit, joista Metroidit tunnetaan. Alueiden tutkiminen, salaisuuksien löytäminen ja maailman menneisyyden avautuminen ovat aina olleet sarjassa isossa roolissa. On täysin totta, että tunnelman on oltava näissä peleissä kohdallaan.

Toisaalta olen hieman eri mieltä siitä, että toiminta ei olisi sarjassa tärkeässä roolissa. Jo nykyisissä Metroid Primeissa on paljon toiminnallisia kohtauksia, joista erityisesti Avaruuspiraatteja vastaan taisteltavat taistelut ovat päällimmäisenä mielessä. Kuten mainitsit, näiden taistelujen rooli on sarjassa selvä, sillä muuten maailma ei tuntuisi uhkaavalta. Nykyisissä Prime-sarjan osissa nämä taistelut voisivat kuitenkin olla omaan makuuni hieman nopeatempoisempia. Tätä tarkoitin "Doom-tyylisellä action-pläjäyksellä" tässä asiayhteydessä. En missään nimessä tarkoittanut, että Metroidista pitäisi vääntää toimintaan keskittyvä räiskintäpeli, jossa lentää verta ja suolenpätkiä jokaisesta tuutista.

Nykyiset toimintakohtaukset voisi mielestäni korvata aiempaa nopeatempoisemmilla ja mieluusti myös monipuolisemmilla taisteluilla. Nykyinen malli, jossa isommat taistelut ovat verrattain harvassa, voisi mielestäni säilyä myös Metroid Prime 4:ssä. Joka tapauksessa näen sen ongelmana, että iso osa Prime-sarjan taisteluista ovat melko tylsiä, johtuen esimerkiksi piraattien liiallisesta kestävyydestä tai liian suuresta lukumäärästä. Usein taistelut voi lisäksi pelata varman päälle, jolloin taisteluiden keskeisin aktiviteetti on ampumisnäppäimen hakkaaminen. 2D-Metroideissa ei ole tätä ongelmaa, mutta tunnelma on niissäkin isossa roolissa. En näin ollen näe mitään syytä, miksi paikoittainen toiminnallisuuden lisääminen olisi sarjalle ongelma.

Metroid, ja erityisesti Metroid Prime, eivät ole täysiverisiä toimintapelejä. Toiminta ja pyssyttely kuuluvat osaksi kokonaisuutta, mutta eivät voi olla se määrittelevä tekijä.
Näinpä hyvinkin.

Loota

Kermakostaja
Ylläpitäjä
12.4.2017
284
Tutkimisen ja toiminnan konseptit on täysin erilaisia 2D ja 3D Metroidien ja samaten kaikkien 2D/3D pelien välillä ylipäätänsä, minusta on turhaa koittaa perustella esimerkiksi toiminnan lisäämistä seuraavaan Primeen sen takia, että se toimii joissain sarjan 2D inkarnaatioissa. Saadakseen toiminnan Primeissä samalle tasolle kuin 2D peleissä se vaatisi todennäköisesti sellaisia kompromisseja Primejen vahvuuksien suhteen, että lopputulos ei välttämättä faneja miellytä.

Viimeksi muokattu:

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Tutkimisen ja toiminnan konseptit on täysin erilaisia 2D ja 3D Metroidien ja samaten kaikkien 2D/3D pelien välillä ylipäätänsä, minusta on turhaa koittaa perustella esimerkiksi toiminnan lisäämistä seuraavaan Primeen sen takia, että se toimii joissain sarjan 2D inkarnaatioissa. Saadakseen toiminnan Primeissä samalle tasolle kuin 2D peleissä se vaatisi todennäköisesti sellaisia kompromisseja sarjan vahvuuksien suhteen, että lopputulos ei välttämättä faneja miellytä.
En tiedä, viittasitko tällä minun, Tinglen vai molempien viesteihin, mutta itse puhuin lähinnä tunnelman ja toiminnallisuuden yhteydestä Metroideissa. Jos toiminta on toteutettu hyvällä maulla, niin en näe syytä, miksi sen lisääminen olisi uhka pelin tunnelmalle.

Ymmärrän kyllä hyvin, että 2D-Metroideilta ja 3D-Metroideilta halutaan eri asioita, mikä on itse asiassa ihan hyväkin asia. Variaatio sarjan sisällä on hyvästä, jos molemmilla tyyleillä on kannattajansa. Moni varmasti kavahtaa kauhusta 2D-Metroidin ja 3D-Metroidin risteytyksestä puhuttaessa, sillä Other M täytti kyseisen tehtävän huonosti. Se ei kuitenkaan tarkoita, että mallin ottaminen ja ideoiden yhdistely olisi aina huonosta. Tämä nyt ei varsinaisesti liity aikaisempiin kommentteihini, vaan tuli mieleen tuosta Lootan viestistä.

Mr. X

Jäsen
5.5.2017
70
Metroid Primessa focuksen täytyy säilyä ilmapiirissä ja tuntemattomien maailmojen tutkimisessa.

Metroidit on laatupelejä mutta se mikä niissä häiritsee eniten on, että ekalla pelikerralla ei ole hauskaa. Metroid Prime lähinnä turhaannutti kun ei löytänyt jotain pientä koloa josta pääsee eteenpäin. Super Metroidikaan ei iskenyt heti ja ajattelin että yliarvostettua roskaa, mutta tokalla pelikerralla se paljastuikin top 10 tason videopeliksi kun pystyi paahtamaan ilman jumituksia ja keskittymään erittäin hauskojen pelimekaniikkojen kanssa temppuiluun.

Yritän kai vaan sanoa, että "focus" vois olla ehkä enemmän siellä gameplayn puolella.

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
En väitä, etteikö Prime-sarjan combattia olisi mahdollista höystää mielekkäälläkin tavalla. Huomio vihollisten liiallisesta kestävyydestä (etenkin MP1:n Chozo Ghostien ja Space Piratejen kohdalla) pitää myös paikkansa. Minulla vaan on pelko, että toimintapuoleen enemmän panostaessa pelin focus siirtyy liikaa sinne suuntaan.

Esimerkkinä voisi käyttää Mark of the Ninjaa. Kyseessähän on hiippailupeli, jossa suoran taistelun pitäisi olla viimeinen selviytymiskeino, ei ratkaisu jokaiseen ongelmaan. Pelin testausvaiheissa siihen oli implementoitu syvällisempi combat-systeemi, johon sisältyi comboja ja stanceja. Testipeleissä devit huomasivat, että syvällinen combat antoi pelaajille väärän käsityksen sen tärkeydestä, sillä testaajat halusivat tapella jokaista vartijaa vastaan. Combatti pelkistettiin jälkeenpäin yksinkertaisemmaksi, ja argumentin vuoksi vähemmän tyydyttäväksi, minkä jälkeen sen tärkeys sekä asema pelissä asettuivat paremmin sille tarkoitettuun "sivurooliin". Samankaltaisesti näen täysin mahdollisena, että hiottu ja nopea räiskintäpuoli Metroid-pelissä polkee alleen ne tärkeämmät asiat.

Mitä nämä "tärkeät asiat" sitten ovat, on toki subjektiivista. Itse arvostan Metroideissa niiden kunnioitusta ilmapiiriä sekä kartoittamattomien ja arvaamattomien muukalaisplaneettojen suunnittelua kohtaan. Echoesin alkumetrit Federaation tuhoutunutta tukikohtaa tutkiessa ovat hyytäviä. Phendrana Driftsin kaunis, arktinen ilmapiiri vaihtuu hyvin nopeasti Piratejen Basessa metallisenkylmään, pimeään ja vihamieliseen ympäristöön. Dark Aether on apaattinen ja ahdistava, mutta myös täynnä tietynlaista kieroutunutta, epänormaalia elämää. Jopa alkuperäinen Metroid 2 on ovela siitä, miten Metroidien pesää lähestyttäessä kaikki planeetan kasvillisuus ja eläimistö vähenee ja lopulta katoaa. Pelin viimeisillä metreillä ei edes ole vihollisia. Hienovaraista, mutta toimivaa. Toki toimintaosuuksilla on oma roolinsa peleissä, koska ilman toimintaa ei myöskään olisi mieleenpainuvia kohtauksia valtavien pomohirviöiden, avaruuspiraattilaumojen tai Metroidien kanssa. Kuitenkin toiminta itse ei ole pääroolissa, vaan toimii tavallaan tarinankerronnan välineenä. Tärkeiden taisteluiden merkittävyys ja uhkaavuus välittyy parhaiten taistelun kautta, samoin kuin normivihollisten kohdalla Samuksen vahvistuminen tulee hyvin demonstroiduksi vihollisten kaatuessa nopeammin.

Vastaesimerkkiä voisi ehkä hakea suosikki-Metroidistani, Zero Missionista, joka on kohtuullisen toimintavetoinen. Se silti onnistuu löytämään hyvän tasapainon seikkailun kanssa, joten mahdoton yhdistelmä toiminnan ja seikkailun tasapainottaminen ei ole. Zero Mission kärsii tosin ohuemmasta ilmapiiristä kuin Fusion, Primet 1-2 tai jopa alkuperäinen Metroid 1. Silti, kuten Loota sanoi, 2D ja 3D Metroidit toimivat eri periaatteilla, eikä Zero Missionin toimivuus tällä saralla suoraan takaa, että sama toimisi Primeissä. Dagobertokohan se joskus sanoi, että Primet ovat aidompia seuraajia Metroid 1:lle kuin GBA Metroidit tai edes Super. Ja taidan tästä olla samaa mieltä (vaikka Zero Missionista olenkin hänen mielipiteidensä kanssa pitkälti eri aallonpituudella). Primet eivät ole tarkoitettuja nopeatempoisiksi paahtopeleiksi, vaan ne keskittyvät maailmaan, tunnelmaan, tutkimiseen, ja Scan Visorin myötä myös loren etsimiseen. Kyllä, minä tykkään lukea ne kaikki kukkien lokikirjatkin. Ja kyllä, minusta on hyväksyttävää hetkellisesti jäädä jumiinkin. Itse haluan Prime 4:n jatkavan tätä samaa tietä, en eksyvän toimintapelien massaan. Ei Metroid Prime 4 välttämättä tarvitse akrobaattisia sirkustemppuja (let's face it, ne ovat toisinaan aika naurettavia), räjähtävää tempoa tai hirveän syvällistä taistelusysteemiä. Se tarvitsee edeltäjiensä kunnioituksen ilmapiiriä, maailmanrakennusta sekä löytämisen jännitystä kohtaan. Olen muukalaisplaneetalla melkein kuin turistina, en räjäyttämässä kaikkea siellä elävää hevonkuuseen. Jos hyvällä maulla toteutettu toimintaosuus saadaan mahdutettua peliin mukaan, on se totta kai bonusta, mutta en pidä asiaa prioriteettina.

Katsoo vaikka miten Samus Returns suoriutui. Se oli tyydyttävä toimintapläjäys, mutta heikko Metroid.