Metroid Prime 4

  • Viestiketjun aloittaja Jonelink
  • Aloituspäivämäärä

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

J

Jonelink

Vieras

Vuonna 2007 julkaistu Metroid Prime 3 oli tarkoitus olla Prime -sarjan viimeinen osa, mutta 10 vuotta myöhemmin tapahtui jotain, mikä sai monet reagoimaan.

Tämän vuoden E3:n Nintendo Spotlight lähetyksessä paljastettiin Prime sarjan neljäs osa, jota parhaillaan työstetään Nintendo Switch konsolille.

Mitäs mielipiteitä muilta herätti? Odotitko pitkään että Nintendo julkistaa tämän?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
giphy.gif
 

Tertzzi

SW-2800-6452-5622
1.5.2017
224
Helsinki
No sanotaan nyt tähän että olen itse 100 varma että tämä on 2019-2020 peli. Ei mitään palaa että tämä olisi 2018 peli.

Kyllähän tätä on tullut odotettua, mutta tiesin että seuraavaa ei tule aikoihin kun Retrosta lähtivät Prime Trilogian tekijät pois aikoja sitten.

Toivottavasti tunnelmaltaan tulee olemaan samaa tasoa kuin aikaisemmat. Jotain uuttakin tietysti saa tunkea mukaan.
 

Myy100

Jäsen
1.5.2017
376
Itselleni riittää se tieto että on tulossa uusi Metroid Prime-peli (varsinkin kun edellisestä pelistä on jo kymmenen vuotta). Mitä kauemmin menee julkaisuun sen parempi peli tulee olemaan.
 

Tatti

Uusi jäsen
27.7.2017
1
Onhan uutta Metroidia kieltämättä odotettu jo jokunen tovi. Itse olisin kuitenkin toivonut uuden Primen sijaan jotakin ihan uutta lisäniemeä. Nyt Prime-nimi tuo tälle täysin uudelle tekijätiimille kovia paineita luoda huippupeli, koska huonon Metroidin, jollaisen valitettavasti Team Ninjalta näimme, tekeminen tahraisi lähes täydellisen Primen-trilogian maineen. Tosin ilmeisesti tämän pelin ohjaaja on aiemmistakin Metroideista tuttu Kensuke Tanabe, joten tässä mielessä voidaan odottaa aiempien Primeien kaltaista onnistumista.
Jokatapauksessa tämä on minun odotetuin peli Switcille uuden Marion lisäksi.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Itselleni riittää se tieto että on tulossa uusi Metroid Prime-peli (varsinkin kun edellisestä pelistä on jo kymmenen vuotta).
Aikalailla tämä, joskin toivon, että uudet tekijät uskaltaisivat kokeilla jotain uuttakin. Metroid Dread anyone? Alien-tyyliin enemmän palaava horror/mature-Metroid voisi olla kova juttu.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
toivon, että uudet tekijät uskaltaisivat kokeilla jotain uuttakin. Metroid Dread anyone? Alien-tyyliin enemmän palaava horror/mature-Metroid voisi olla kova juttu.

Sama... mutta vähän myös eri. Suoraan vaan paluu ekan Primen touhuihin ilman sen ainoaakaan yli minuutin ruudulla heiluvaa NPC-hahmoa (maksimissaan viitisen lausetta dialogia) tai light/dark world-gimmickiä. Pelkkää vieraan planeetan erilaisten ja kiinnostavien sekä toisistaan eroavien alueiden tutkimista erinomaisesti rytmitetyillä toimintakohtauksilla ja uskomattoman hienoilla pomotaisteluilla. Vaikka kolmospraimin pomotaistelut olikin haasteellisempia ja mielenkiintoisempia (plus tietty yksi maailman parhaista videopelimusiikeista ikinä eli Rundas' Theme) niin haluan silti nauttia Metroid-pomovastukseni suunnattoman kokoisina luontokappalemörssäreinä ja siihen kylkeen sitten pari ns. humanoidimpaa tapausta tarjoamaan sen tarinallisemman puolen pomotaisteluista.

Jännä nähdä myös että sijoittuuko peli Metroid-kaanonissa muiden Prime-pelien tyyliin aikaan ennen tokaa Metroidia?
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Tarinallisesti veikkaan pelin jatkavan siitä, jota Fefdration Forcen loppuratkaisussa kiusoiteltiin, eli kyllä, pääsarjan ensimmäisen ja toisen osan väliin.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Itse toivon että peli painottuu ensimmäisen Primen tapaan tutkimiseen ja seikkailemiseen enemmän kuin toimintaan eli komppaan aika pitkälti Norsukampaa.Toki toimintaa saa olla juurikin tuon ensimmäisen Primen verran ja sarjaan kuuluvat kekseliäät pomotaistelut tähän päälle.Mutta ei kiitos mitään elokuvaimasta välihuttua ihan hirveästi ei ainakaan feminististä parisuhde draamaa.Toivottavasti peli myös säilyttää Metroidien omalaatuisen eli loistavan tunnelman eikä lähdetä liikaa matkimaan noita muita Fps pelejä.Toki itse olen pitänyt aina Metroideja enemmän tuollaisina seikkailuräiskintä peleinä kun Fps peleinä. Veikkaan myös että peli tulee olemaan uusimman Zeldan tapaan jollakin lailla paljon vapaammassa maailmassa tapahtuva.Saa nähdä kuinka se toteutetaan mutta jos projektia johtaa tuo Kensuke Tanabe niin luottoa löytyy että huippupeli on tulossa joka uudistaa sarjaa timanttisella laadulla ihan niin kuin on käynyt Botw:in ja tuleva Super Mario Odyseeyn kohdalla. Sen verran kovaa jälkeä Nintendo tekee pääsarjoillaan että luotto on 110% tämän projekti loistavasta lopputuloksesta.Lisäksi on mielenkiintoista nähdä minkälaista jälkeä Nintendo saa aikaiseksi tämän tyylisissä pelissä missä ei ole Mariomaisen värikästä grafiikka.
 

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Kyllähän Prime 4 kiinnostaa, mutta ohjaustapa mietityttää. Prime 3:n jälkeen on vaikea kuvitella mitään muuta ohjaustapaa, kun kaikki on hirveää takapakkia.

Mutta katsellaan...
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Kyllähän Prime 4 kiinnostaa, mutta ohjaustapa mietityttää. Prime 3:n jälkeen on vaikea kuvitella mitään muuta ohjaustapaa, kun kaikki on hirveää takapakkia.

Mutta katsellaan...
Joy-Conit vaan käteen Wii-tyylillä ja ongelma ratkaistu. Kolmannen Primen kontrolleista (jostain syystä) arvoa antamattomat käyttäkööt sitten piskiohjainta tai Pro Controlleria jolla pääsee lähemmäs Gamecuben aikaista control schemeä.
 

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Toimiihan se liikkeentunnistus Splädään 2:ssakin.

Toimii joo, mutta onhan tuo iso takapakki osoitinohjauksesta, eikä kyllä erityisemmin kiinnosta.

Joy-Conit vaan käteen Wii-tyylillä ja ongelma ratkaistu. Kolmannen Primen kontrolleista (jostain syystä) arvoa antamattomat käyttäkööt sitten piskiohjainta tai Pro Controlleria jolla pääsee lähemmäs Gamecuben aikaista control schemeä.

Niin kyllä, mutta mitään ohjaustapojahan ei tuohon neloseen ole kaiketi vielä kerrottu.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Kukkulan harjanteella olevan huhumyllyn siivekkeet pyörivät tällä kovempaa kuin Kakariko Villagen myllyn vastaavat Song of Stormsin alkaessa soimaan. Eurogamer väittää kivenkovaa että Metroid Prime 4 olisi Bandai Namcon, tarkalleen ottaen lafkan Singaporen studion, käsissä. Nintendon historia lafkan kanssa on sangen mainio viimeisimmän Smash Brosin ja Pokkénin myötä joten itse ainakin annan siunaukseni sikälimikäli huhut pitävät kutinsa. Kensuke Tanabe kuitenkin on pelin kantavana voimana ja mies varmasti osaa vaalia Metroidin perintöä. Ainoa asia mikä tässä puolestaan soutaa vastaan on se että peli ei varmaankaan tule olemaan yhtä suuri harppaus mitä Odyssey ja BOTW olivat nyt kun projekti on käytännössä 99% ulkoistettu eikä Nintendo pääse itse hinkkaamaan yksityiskohtia kuntoon.
 

Garo

Jäsen
4.5.2017
177
Joensuu
Mitään harppausta Metroid Prime 4:llä tuskin muutenkaan olisi haettu, sarjan tilanteen huomioiden. Graafisesta harppauksesta tosin voi tulla Zeldaa ja Mariota suurempi, sillä Prime 3 ei ollut edes HD-konsolilla ja pelimoottorikin taisi olla vielä Gamecuben peruja.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Doomia tänään ja eilen pelanneena on taas hiipinyt mieleen että olisi erittäin hienoa nähdä Prime 4:sta ensimmäinen traileri.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Odotan E3-messuja mielenkiinnolla, sillä uskon Nintendon esittelevän siellä ensimmäisen maistiaisen Metroid Prime 4:stä. Toisin kuin monet muut, en hypännyt hype-junaan vielä viime vuoden messuilla, sillä siihen ei annettu mitään syytä. Emme ole toistaiseksi nähneet tai kuulleet pelistä yhtään mitään. Pelkästään tieto pelin kehityksen alkamisesta on toki tavallaan jännittävä, mutta olin joka tapauksessa hieman pettynyt pelin julkistukseen. Olisin ennemmin odottanut tämän vuoden messuille, jossa Nintendo olisi voinut räjäyttää kaikkien pelaajien tajunnat oikealla trailerilla julkistuksen yhteydessä.

Lienee selvää, että Metroid Prime 4:llä on isot saappaat täytettävänään. Kehittäjästudion vaihtuminen ei kuitenkaan huoleta minua, sillä uskon Nintendon pitävän projektia tarkasti silmällä. Tämä tulee olemaan ensimmäinen teräväpiirtona pyörivä Metroid-peli, joten ainakin ulkoasun saralla kehitys on takuuvarmaa. Polygoneja ja tekstuureja enemmän minua kuitenkin kiinnostaa pelin luonne.

Suurin huoleni on, että Metroid Prime 4 ottaa liikaa vaikutteita lineaarisista räiskinnöistä ja toimintapeleistä. Toivon pelin tarjoavan hieman vauhdikkaampaa toimintaa edeltäjiinsä nähden, mutta en halua pelin ottavan liian suurta askelta pois tutkimusmatkailuun perustuvilta juuriltaan. Doom-tyylinen action-pläjäys olisi kuitenkin varmasti erittäin viihdyttävä, jos mukana vain olisi kaikki elementit, joista Metroidit tunnetaan.

Henkilökohtaisesti pidän ensimmäistä Metroid Primea parhaana Prime-sarjan osana erityisesti maailmansa osalta. Echoesissa häiritsi kahden maailman välillä hyppiminen sekä eri ammuksilla säätäminen. Corruptionissa puolestaan en pitänyt erillisistä ja verrattain suoraviivaisista planeetoista. Näiden pohjalta esitänkin toiveeni Metroid Prime 4:n maailmasta. En odota tai edes toivo pelin sisältävän avointa maailmaa, mutta toivon maailman olevan yhtenäinen ja epälineaarinen. Kenties peli voisi ottaa mm. Breath of the Wildista mallia ja mahdollistaa vapauden valita eri määränpäiden välillä. Tähän mennessä eteneminen on ollut kaikissa sarjan osissa verrattain lineaarista, sillä yleensä on olemassa jokin tietty, selvä määränpää. Muutos voisi kuitenkin olla hyvästä. Power-uppien sijoittelu voisi tuottaa tällöin haasteita, mutta haasteet on tehty ylitettäviksi.

Uskon Prime 4:n olevan yksi Switchin odotetuimmista ja tulevaisuudessa puhutuimmista peleistä. Odotan sitä itsekin, vaikkakin varauksella ennen oikean kuvamateriaalin näkemistä. Lisäksi todettakoon, että ottaisin milloin tahansa uuden 2D-Metroidin ennen Prime-peliä. Kenties näemme sellaisenkin Switchillä joskus tulevaisuudessa?
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Itse myös ehdottomasti haluan että peliä tehdään seikkailu näkökulma edessä ja vältetään viimeiseen asti muiden räiskintäpelien kliseet. Jos peli menee vapaamman maailman tyyliin niin on todella mielenkiintoista nähdä kuinka se toteutetaan.Toivottavasti samanlaisella tyylikkyydellä kuin BOTW, enkä toki tarkoita Zelda räiskintää vaan yhtä omaperäistä näkymystä seikkailusta Samuksen silmien kautta.

Ps. Vaikka tuossa mainitsin Doomin ja Metroidin samassa lauseessa niin itseĺle Doomin tyylinen Metroid olisi kauhukuva.Ensimmäisen Primen kaltainen seikkailu Fps on toiveissa ja yhtä mullistavalla tavalla mitä BOTW teki Zeldalle.

Pss.Uskon myös että tuo 2-D Metroid on jo kehityksessä Switchille ja todellakin odotan sitä.Tämä on toki sellaista henkilökohtaista kutinaa joka voi johtua suihkuttumuudesta:grin:
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Metroid Prime 4 tosiaan esiteltiin liian aikaisin, mutta samalla se oli myös pakko tehdä viime vuonna. Fanikunnan tuntien, Samus Return olisi siltä istumalta haukuttu alimpaan helvettiin, jollei uutta peliä olisi julkistettu Switchille ennen sitä. Se oli pakon sanelema ratkaisu, niin valitetavaa kuin se onkin.

Pidän Metroid-peleistä, mutten ole sarjan täyspäiväinen fani. 2D-pelit ovat mielestäni Prime-pelejä mielenkiintoisempia, joten toivottavasti sellainenkin on kehityksen alla. Samus Returns lienee luonut Nintendon ja MercurySteamin välille hyvät välit, vaikka myyntiluvut eivät suuren suuria olleetkaan. Uskon, että kyseinen lafka tekee myös seuraavan 2D-pelin, mikä se sitten ikinä onkaan. (Metroid 5?)
 

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Doom-tyylinen action-pläjäys olisi kuitenkin varmasti erittäin viihdyttävä, jos mukana vain olisi kaikki elementit, joista Metroidit tunnetaan.
Ei. Kyseessä olisi tällöin toimintablästäily, joka vain pukee vappunaamarina Samuksen kypärää.

Metroid Primessa focuksen täytyy säilyä ilmapiirissä ja tuntemattomien maailmojen tutkimisessa. Taistelu ja toiminta eivät ole sarjassa tärkeässä roolissa. Vihollisten ja taisteluiden tarkoitus on rytmittää pelin kulkua sekä välittää tuntua maailman vaarallisuudesta. Tarkoitus ei ole saturoida peliä toiminnalla, minkä nopean tempon välissä ei jää aikaa loresta tai tunnelmasta nautiskelulle. Doomille nopeatempoinen ja taukoamaton rynnytys sattuu kuin nyrkkii naamaan, koska sen pelin tarkoitus on melkein itseparodiamaisesti tarjota mehevä, testosteronintäytteinen blästäily. Molemmat tyylisuunnat ovat tietenkin omalla tavallaan viehättäviä, mutta niitä ei pidä kohdella keskenään vaihtokelpoisina. Lisäksi Samusta ei hahmona ole suunniteltu räväkäksi toimintatähdeksi. Satunnaiset siistit hetket ovat ihan ok, mutta jos Samus ryhtyisi jatkuvasti sirkustemppuilemaan tai Doom Guyn tavoin ultraväkivaltaiseksi, tämän uskottavuus sellaisena hahmona, kuin monet hänet tällä hetkellä ymmärtävät, kärsisi vakavasti.

Metroid, ja erityisesti Metroid Prime, eivät ole täysiverisiä toimintapelejä. Toiminta ja pyssyttely kuuluvat osaksi kokonaisuutta, mutta eivät voi olla se määrittelevä tekijä.