Mario Kart

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Paras Mario Kart peli?

  • Super Mario Kart

    Äänet: 0 0,0%
  • Mario Kart 64

    Äänet: 0 0,0%
  • Mario Kart: Super Circuit

    Äänet: 0 0,0%
  • Mario Kart: Double Dash!!

    Äänet: 1 11,1%
  • Mario Kart DS

    Äänet: 2 22,2%
  • Mario Kart Wii

    Äänet: 1 11,1%
  • Mario Kart 7

    Äänet: 0 0,0%
  • Mario Kart 8

    Äänet: 5 55,6%
  • Mario Kart Tour

    Äänet: 0 0,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    9

Jack

Viikin kreivi
3.5.2017
140
Pitkästä aikaa tuli pelattua Mario Kartia Switchillä ja siitä tulikin mieleen aloittaa keskustelu yhdestä Nintendon suosituimmasta pelisarjasta.

Minulle Mario Kart 64 oli ensimmäinen omistamani peli. Sen parissa tuli vietettyä monet tunnit niin yksin kuin kavereiden kanssa. Tästä eteenpäin jokainen sarjan kotikonsolille julkaistu peli on ollut pakkohankinta. Gameboy Advancen Mario Kartia olen myös pelannut, mutta muuten käsikonsoleille (ja mobiiliin) julkaistut pelit ovat jääneet kokematta.

Sarjan oma suosikkini on Double Dash. Auton yhteisohjaus kaverin kanssa toi peliin mukavan twistin. Olenkin toivonut sarjan uudempiin peleihin samanlaista pelimekaniikkaa, mutta ilmeisesti turhaan. Tästä pelistä voisi tehdä remake version, kiitos!

Olisikin mukavaa kuulla muiden kokemuksia pelin tiimoilta. Niin ja tietenkin tärkein: eli äänestys sarjan parhaasta pelistä!
 
Viimeksi muokattu:

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
On tullut elettyä koko sarjan olemassaolon ajan ja alkuperäinen peli sai aikaan kakarana lähinnä oksennusreaktion, koska F-Zero nyt sattui olemaan kaikilla mahdollisilla mittareilla parempi peli... omissa kirjoissani siis. N64-julkaisu kuitenkin avasi silmäni sarjan suhteen ja sen jälkeen onkin hauskaa ollut osa toisensa jälkeen.

Hieman kontroversiaalisena mielipiteenä, en pidä Double Dashia kovinkaan pätevänä Mario Kart -pelinä. Onhan se nätti mutta omasta mielestäni kovin ontto. Ajotuntuma on tylsä, radat eivät ole likimainkaan samanlaisia täysosumia mitä sarjan muissa peleissä. Tandem-hahmot ja näiden dedikoidut erikoisaseet ovat vähän niin ja näin. En ole fani.

Sen sijaan olen suuuuuuuuri Wiin ja kahdeksikon fani. Wii-osa on ja oli Wiin pelatuin moninpeli itselläni, ja se oli myös Wiin ainoa peli jossa verkkopeli oli jopa jo sen aja standardien mukainen lisä. Servut toimi, oli pelimuotoja, oli päivityksien mukana tulleita haasteita jne. Kahdeksas osa Wii U:lle on myös likimain täydellinen timantti. Sain aikoinaan arvostelumielessä pelin melkein kuukautta ennakkoon (aika jolloin Nintendo jakeli vielä auliimmin revikkakopioita) ja se oli mielenkiintoista aikaa koska vaikka peliä pääsikin pitkän odotuksen jälkeen viimein pelaamaan, sitä odotti vaan kuumeisesti julkkaripäivää juurikin moninpeliservujen täyttymisen takia. Moninpeli lunasti odotukset jopa ilman kunnollista Battle Modea, joka kertoo jo paljon miten laadukkaasta paketista onkaan kyse.

Sarjan tulevaisuus on kyllä mielenkiintoinen. Uutta osaa konsoleille ei olla näkemässä ennen kuin koko ajan vaan lisää ja lisää myyvä 8 Deluxe alkaa osoittaa hiipumisen merkkejä joten saa nähdä onko Switch ensimmäinen Nintendo-konsoli sarjan julkaisun jälkeen (Virtual Boyta ei lasketa koska se on Virtual Boy) jolle ei uutta ja originaalia Mario Kartia ilmesty? Mielenkiintoista on myös nähdä seuraavassa osassa että pysyykö sarja edelleen Mario Kartin muotissa, vai alkaako homma rönsyilemään Smash Brosin lailla myös Nintendon muihin menestysnimikkeisiin? Legend of Zeldaa, Splatoonia ja Animal Crossingia ollaan jo kilparadoilla nähty, joten seuraavatko Kirby, Metroid ja vaikka Star Fox perässä? Mikäli mobiilipeliä (joka vihdoin toimii niin kuin pitääkin!) on uskominen niin moista laajennusta ei ole tulossa mutta ei sitä koskaan tiedä sillä kahdeksikon yli pitää kuitenkin jatko-osan statuksella kaikin puolin mennä.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Mario Kart 8 Deluxe on mielestäni sarjan paras osa. Mario Kart 8 sisälsi omaan makuuni parhaan ajotuntuman, mutta lisäksi sen ratavalikoima on laaja ja monipuolinen. Painovoimakikkailu on toki suurimmaksi osaksi juurikin kikkailua, eikä se mullista itse pelaamista, mutta toisaalta se mahdollistaa huomattavasti jännittävämmät designit radoille.

Mario Kart 8 Deluxe korjasi alkuperäisen keskeisimmät ongelmat. Esinetasapaino on huomattavasti parempi, koska tuplaesineet vähentävät kolikko-esineen aiheuttamaa turhautumista ja tarjoavat enemmän strategiaa peliin. Battle-mode on valtava parannus, koska mukana on kokonaan uusia areenoita (eikä pelkästään MK8:n tavallisia ratoja) sekä tietenkin uusia taistelutiloja. Uudet hahmot ovat myös ihan mukava lisä, sillä alkuperäisen Mario Kart 8:n valikoima sisälsi jonkin verran kloonihahmoja täyttämässä valikoimaa (babyt, metalli-mario/peach).

Kokonaisuutena Mario Kart 8 Deluxe on siis mielestäni isolla marginaalilla sarjan paras peli. Mikä parasta, sen nettipeli on edelleenkin hyvin aktiivinen, joten peliseuraa löytää koska vain. Myös paikallinen moninpeli toimii niin hyvin kuin voisi toivoakin, ja sitä tulee pelattua säännöllisesti. Sille on syynsä, miksi Mario Kart 8 Deluxe onkin minun eniten pelattu Switch-pelini.
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Tykkään varmaan 8 Deluxesta eniten sisällön määrän ja ajotuntuman puolesta. Vastasin kuitenkin Mario Kart DS, joka teki minuun suurimman vaikutuksen tehtävämoodilla, verkkopelillä ja 16:lla klassikkoradalla.

Muista peleistä mainittakoon, että Double Dash oli pitkään ainoa omistamani sarjan osa. Se ei ole mielestäni kovin kummoinen, gimmick jää puolivillaiseksi ja peli jäi F-Zero GX:n varjoon. Olihan se ihan hauska paahtaa ratoja veljen kanssa samassa kaarassa, mutta eipä siellä pelkääjän paikalla ollut oikein mitään tekemistä. Super Circuit saa paljon soraääniä, mutta itse pidin sen ajotuntumasta paljon. Moninpelin saaminen aikaan ei toki ole erityisen helppoa. Tourissa ei ole muuta hyvää kuin hahmovalikoima.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Pitkälti komppailen Tinglen viestiä. MK8 Deluxe on sisällön, visuaalisuuden, musiikin ja kohtalaisen hyvän hahmo/esinetasapainon vuoksi paras osa. Wii U -osassa Battle-moodi kustiin taas niin täysin, että se on monta sijaa alempana. Deluxessa se on ehkä sarjan jännin sitten Double Dashin pommihipan.

64:ää ja Wiitä olen pelaillut myös paljon. 64:lle annan rispektiä hyvistä radoista, Block Fortista ja ylipäätänsä siitä, kuinka iso loikka se on SNES-versiosta. Ajotuntumaltaan se ei ole kuitenkaan suosikkini. Wiissä hiertää muutaman prätkän ylivoimaisuus, glitchit ja hakkerit, vaikka 12 pelaajan äksöni olikin parhaimmillaan kivuliaan kaaosmaista.

Mario Kart DS, joka teki minuun suurimman vaikutuksen tehtävämoodilla, verkkopelillä ja 16:lla klassikkoradalla.
Verkkopeli oli aika alkeellinen (tosin DS:n ensimmäinen nettimoninpeli), mutta kahdeksan pelaajan langaton lähimoninpeli yhdellä pelikasetilla oli aika huimaa. MK7 kopioi pitkälti MKDS:n formaatin (ilman peukalon hajottanutta sneikkausta), mutta liitovarjon lisäksi pelissä oli erittäin vähän uutta.
Muista peleistä mainittakoon, että Double Dash oli pitkään ainoa omistamani sarjan osa. Se ei ole mielestäni kovin kummoinen, gimmick jää puolivillaiseksi ja peli jäi F-Zero GX:n varjoon. Olihan se ihan hauska paahtaa ratoja veljen kanssa samassa kaarassa, mutta eipä siellä pelkääjän paikalla ollut oikein mitään tekemistä.
Näin jälkikäteen Double Dashiin palanneena ostoskärryfysiikat tuntuivat erittäin kummallista, ja 16 rataa on aika vähän, vaikka ne olivat melkein kaikki hyviä.
Super Circuit saa paljon soraääniä, mutta itse pidin sen ajotuntumasta paljon. Moninpelin saaminen aikaan ei toki ole erityisen helppoa. Tourissa ei ole muuta hyvää kuin hahmovalikoima.
Komppaan. Super Circuitissa on törkeän kova ratavalikoima! 24 uutta rataa, joiden joukossa on mm. sellaisia helmiä kuin Lakeside Park, Riverside Park, Sky Garden, Boo Lake, Cheese Land, Ribbon Road, Bowser Castle 4, Broken Pier, Cheep Cheep Island... Ja yli puolet näistä on vielä remasteroimatta. Eikä unohdeta myöskään avattavia SNES-ratoja. (24+24!)

Seuraavaan osaan (Sakurai-logiikalla juhlava MK10?) voisi sisällyttää Everyone is here -teemalla vaikka kaikki vanhat hahmot ja radat. Muutama Nintendo-vierailija (ainakin Kirby) mahtuisi myös mukaan. Jos tämä taas on Nintendolle ylitsepääsemättömän vaikea toive toteutettavaksi, niin myös rataeditori ja kenttien jakaminen olisi sellaista, jota Mario Kartilla ei olla vielä kokeiltu. Mario Nurburgringillä anyone?
 
Viimeksi muokattu:

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Double Dash on heittämällä paras Mario Kart, ihan vain sen takia että siinä ajotaito merkitsi kaiken kaikessa ja skill -levelit olivat kuin CTR:ssä konsanaan. MKWii hyvänä kakkosena.

MK8 nyt on kustu täysin item-politiikan myötä. Optimaalista on ajaa "suhteellisen hyvin". Ei nopeiten, taitavimmiten tai tehokkaimmiten. Vaan kaksi kierrosta johtavan pelaajan perässä ja maaliviivalla kahden kaasutuksen verran ohi. Ou jea kuin palkitsevaa...
 

Jack

Viikin kreivi
3.5.2017
140
  • Viestiketjun aloittaja
  • #7
Eilen tuli otettua osaa Bergsalan turnaukseen. Minulla ei ollut tuossa porukassa mitään jakoa. Joko taitoni ovat aivan ruostuneet tai sitten syytän vain tuota item-politiikkaa. Josta muistuukin miksi en ole jaksanut palata tuohon verkkopelin pariin. Välillä meininki tuntuu olevan sellaista säheltämistä, kun kaikki räiskivät samanaikaisesti. Tietenkin se on pelinhenki, mutta ei tunnu aina niin palkitsevalta vaikka ajaisi kuinka hyvin.

Mutta hienoa, että tämä ketju sai keskustelua aikaan. Äänestystulokset eivät sinänsä minua yllättäneet. Mietinkin pitäisikö Deluxe laittaa omaksi vaihtoehdokseen, kun siinä on kuitenkin eroa kasiin, mutta päätin lopulta yhdistää nämä molemmat kasin alle.
 

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Double Dash on heittämällä paras Mario Kart, ihan vain sen takia että siinä ajotaito merkitsi kaiken kaikessa ja skill -levelit olivat kuin CTR:ssä konsanaan. MKWii hyvänä kakkosena.

MK8 nyt on kustu täysin item-politiikan myötä. Optimaalista on ajaa "suhteellisen hyvin". Ei nopeiten, taitavimmiten tai tehokkaimmiten. Vaan kaksi kierrosta johtavan pelaajan perässä ja maaliviivalla kahden kaasutuksen verran ohi. Ou jea kuin palkitsevaa...

Oliko Double Dashissa siis joku tapa välttää Blue Shelleja ensimmäisenä ajaessa?

Ei mun mun kokemuksen mukaan MK8:ssa ykkössijaa uhkaa hirveästi muu kuin satunnainen Blue Shell, eikä sitäkään näy joka kisassa. Kakkos- ja kolmossijat saavat myös niin kädenlämpöisiä esineitä että niillä ei ihan hirveästi pelotella ykköspaikkaa. Sen sijaan kyseiset sijat on isommassa vaarassa tulla red shellien mulkuttamaksi kuin ykkönen. MK8:ssa ykköspaikka tuntui usein turvallisimmalle, mutta ironisesti sijat 2.-7. olivat ehkä vaarallisimpia.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Niin, omat muistikuvat Wii U -originaalista ovat jo vähän hämäriä, mutta Rushin kuvaus kuulostaa aika tutulta ainakin Deluxessa. Jos saa ykkösenä kurottua vähän kaulaa ja tietää miten käyttää esineitä, niin kyllä sitä ihan hyvin pysyy kärjessä (etenkin kun Super Horn on asia). Sen sijaan keskivaiheille jääminen on täyttä kaaosta, kun kilpiä, tähtiä ja pommeja lentää joka suuntaan.

Deluxen tupla-esineet paikkasivat mielestäni esinetasapainoa valtavasti. Tuplabokseista vähintään toinen esine on jokin muu kuin kolikko, ja jos kantaa kolikkoa mukanaan, niin myös yksittäisestä boksista tulee varmasti jokin muu kuin kolikko. Se takaa ykkössijalla huomattavasti paremmat mahdollisuudet pysyä kärjessä, kun jonkin käyttökelpoisen esineen saaminen ei ole pelkästään tuurista kiinni.
 

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Dd!! :ssä pystyy täysin taidolla kontrolloimaan blue shell ja red shell hittejä.

Blue shellissä on narrow window kun driftin ajoittaa oikein niin pystyy dodgeamaan. Osaajat osaa.

Mutta red shellien kohdalla tilanne on veikeä. Hyvä item käyttäjä pystyy pakottamaan edessä ajavan huonoihin ajolinjoihin ampumalla red shellin oikealla hetkellä. Vastavasti osaamatpn tarjoaa red shelleihin täysin ilmaisen drift dodgen.

MK 8 Deluxessa blue shell on vain pakollista vittuilua. Oikea ongelma on red shellit. Pitkän etumatkan saava ajaa keskikastin tilanteeseen, jossa kakkosena ajava saa isolla todennäköisyydellä 3x red shelliä tai jopa tähtiä.

3x red shelliä vastaan honk horn on täysi vitsi ja näin ollen turha itemi. Vastaavasti pahnan perällä ongelmaksi muotoutuu se, että edessä olevat saa niin vahvoja itrmeitä että sieltä on paha nousta. Salmakin on piikki vain ykköselle eikä auta vipana tulevaa mitenkään kun seuraavana edellä ajava on kutistuneena 1s ajan.

Ongelma siis korostuu kaikkialla, että kakkossijan itempool on op jos ykkönen kaukana. Fiksua on pankottaa vahva item duetto, ampua 3x red shelliä kolmoskierroksen alussa ja mennä ajaen ohi. So far toiminut joka kerta (paitsi uskomattomassa online lagissa joka vääristää distanceja)
 

Hynät/Rahat & Ruplat

Adamantiumluuranko
7.5.2017
140
Tykkään kasi deluxesta eniten, koska sitä voi pelata vaikkapa baarissa hyvien ystävien seurassa. En välitä tavarabalanssista tai muusta, koska lol lastem ajopeli prum prum.
 
J

Jonelinkki

Vieras
Mario Kart 8 Deluxe sai pitkästä aikaa lisää DLC tavaraa. 48 remasteroitua rataa aiemmista Kart peleistä. Vuoteen 2023 loppuun on tarkoitus julkaista kaikki.

Mitäs mietteitä tuo on herättänyt muilla? Itse olisin pelannut vanhat ajoradat ilmaiseksi, mutta kaikki menee maksumuurin taakse. Nettipelaamista en enään ole harrastanut pitemmän aikaan, joten jäävät kokematta.
 

Jack

Viikin kreivi
3.5.2017
140
Kyllähän nuo vanhat radat uudelleen tehtynä nostavat muistoja menneestä, mutta en tiedä tuleeko näitä tahkottua läpi mitenkään antaumuksella. Liikaa uusia ratoja eikä sen kummempia uudistuksia.