Ultimaattinen riidanlietsoja

• Viestiketjun aloittaja Jupe
  • Aloituspäivämäärä

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Kumpi ja kampi tappeli, kumpi voitti?

• 1. a) Aamupala ennen hammaspesua

• b) Hammaspesu ennen aamupalaa

• 2. a) Näkkileivän reikäpuoli

• b) Näkkileivän tasainenpuoli

• 3. a) Muna tuli ensin

• b) Kana tuli ensin

• 4. a) Kaakaojauhe ennen maitoa

• b) Kaakaojauhe maidon jälkeen

• 5. a) Aamusuihku

• b) Iltasuihku

• 6.a) Ketsuppi ranskalaisten päälle

• b) Ketsuppi ranskalaisten viereen

• 7. a) Ensin murot ja sitten maito

• b) Ensin maito ja sitten murot

• 8. a) 0.7 lyijy

• b) 0.5 lyijy

• 9. a) Ananas kuuluu pizzaan

• b) Ananas ei kuulu pizzaan

• 10. a) Vessapaperi niin että se osoittaa sinua kohti

• b) Vessapaperi niin että se osoittaa seinää kohti

• 11. a) Hammasharja kastetaan ennen hammastahnaa

• b) Hammasharja kastetaan hammastahnan kanssa

• 12. a) Hammaspesun jälkeen huuhdellaan suu vedellä

• b) Hammaspesun jälkeen ei huuhdella suuta vedellä

• 13. a) Leipä -> Kinkku -> Juusto

• b) Leipä -> Juusto -> Kinkku

• 14. a) Ruuan

• b) Ruoan

• 15. a) Värilliset Joy-Conit

• b) Harmaat Joy-Conit

• 16. a) Kampi voitti

• b) Kumpi voitti

Tulokset nähtävillä äänestämisen jälkeen.

Jupe

Jäsen
30.4.2017
10
Arkielämässämme törmäämme usein tilanteisiin joissa on vain kertakaikkiaan vain yksi ratkaisu tehdä tietty asia oikein ja jos joku tekee sen väärällä tavalla, niin se on heti oksat pois. Joten tässä olisi foorumilaisille muutama hassunhauska väite, jossa on vain ja ainoastaan yksi oikea vaihtoehto. ;)

Otan itse kantaa jo nyt, koska ainut ja oikea tapa on laittaa voi näkkileivän kuoppa puolelle, koska sileä puoli on näkkileivän pohjapuoli, joten kaikkein loogisinta on laittaa se siihen näkki leivän oikealle puolelle eli kuoppapuolelle. Eihän limppuakaan voidella sen pohjapuolelta:

2a31f24b542e95e7f73c1eb80164cdff.png

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Omat vastaukseni perusteluineen ovat:

1. a) Aamupala ennen hammaspesua (haluan raikkaan suun, kun lähden liikkeelle).

2. b) Näkkileivän tasainen puoli (reiälliselle puolelle levittäminen on kuvottavaa. Liikaa rasvaa).

3. a) Muna tuli ensin (uskoakseni ensimmäinen kana syntyi munan hedelmöityksen yhteydessä, kun sopivat geenit päätyivät yhteen).

4. a) Kaakaojauhe ennen maitoa (laittaako joku oikeasti jauheen vasta jälkikäteen?).

5. a) Aamusuihku (herättää minut lopullisesti unesta ja antaa puhtaan olon).

6. b) Ketsuppi ranskalaisten viereen (ihan vain, jos haluan syödä osan ranskalaisista ilman ketsuppia).

7. a) Ensin murot, sitten maito (kastelee murot tasaisesti).

8. b) 0.7 lyijy (tai paremminkin grafiitti. 0.5 katkeaa minulla liian usein).

9. a) Ananas kuuluu Pizzaan (ei ehkä Italialaisten mielestä, mutta se maistuu hyvältä).

10. a) Vessapaperi niin, että se osoittaa sinua kohti (fysiikan lakien mukaisesti paperin vetäminen vaatii tällöin vähemmän voimaa).

11. a) Hammasharja kastetaan ennen hammastahnaa (muuten osa tahnasta valuu helposti pois).

12. a) Hammaspesun jälkeen suu huuhdellaan vedellä (suu maistuu näin paremmalta).

13. a) Leipä -> kinkku -> juusto (juusto pitää kinkun paikallaan).

14. b) Ruoan (suullisesti "ruuan", kirjallisesti "ruoan").

15. b) Harmaat Joy-Conit (en pidä epäsymmetriasta).

16. a) Kampi voitti (jos Kumpi voittaisi, toteamuksen voisi sekoittaa kysymykseen).

Viimeksi muokattu:

Myy100

Jäsen
1.5.2017
376
1. b) Hammaspesu ennen aamupalaa, jää parempi maku suuhun.
2. a) Näkkileivän reikäpuoli, maistuu paremmalta + tuntuu oudolta laittaa väärälle puolelle voita.
3. b) Kana tuli ensin, ei perusteluja.

4. b) Kaakaojauhe maidon jälkeen, muuten jää kaakaojauhe pohjaan.
5. b) Ilta/päiväsuihku, ei jaksa aamulla käydä suihkussa ja haluan pysyä lämpimänä, koska aamulla on kylmä.
6. a) Ketsuppi ranskalaisten päälle, obviously.
7. a) Ensin murot ja sitten maito, muuten murot putoaa lautaselta kun ne kaikki murot nousee pintaan.
8. Käytän ihan tavallista lyijykynää, joten en vastaa tähän mitään.
9. a) Ananas kuuluu pizzaan, muuten se olisi kuivaa. Toki riippuu ihan mitä Pizzaa syö.
10. a) Vessapaperi niin että se osoittaa sinua kohti, obviously.
11. a) Hammasharja kastetaan ennen hammastahnaa, pysyy hammasharja kosteana, muuten olisi kuiva.
12. a) Hammaspesun jälkeen huuhdellaan suu vedellä, muuten jää kuiva/hammastahnan maku suuhun.
13. a) Leipä -> Kinkku -> Juusto. Itse en laita ikinä juustoa leivän päälle, mutta vastaan nyt tämän vaihtoehdon, koska kinkku tulee AINA ensin.
14. Riippuu ihan mitä tässä kysytään. Käyttääkö suullisesti vai kirjallisesti.
15. a) Värilliset Joy-Conit, koska arvokkaampi ja värikkäämpi.
16. b) Kumpi voitti? Siinä vasta kysymys.

Mauno

Jäsen
30.4.2017
192
Hampaiden harjaus ei ole ihan silkka mielipideasia, joten saarna:

Hampaiden harjaus suositellaan tehtävän ennen aamupalaa tai vaihtoehtoisesti vähintään puoli tuntia aamupalan jälkeen. Syynä on hiilihydraattipitoisen aamupalan (jonka päälle juodaan useimmiten mehuakin) aiheuttama happohyökkäys, joka altistaa hampaan kiilteen kulumiselle harjauksen yhteydessä. Suun sairauksien ehkäisyn kannalta tärkeämpää on häiritä hampaan pinnalla olevia bakteereita kuin poistaa leivänmurusia. Toisaalta taas minustakin on mukava lähteä uuteen päivään raikkain suin, joten en syyllistä jos joku harjaa aamupalan jälkeen. Älkää vaan harjatko ainakaan greippimehun jälkeen tai syökää vaikka purkka edes välissä niin pH vähän normalisoituu.

Äskeiseen liittyen: Hammastahnan vaahdotusaine natriumlauryylisulfaatti salpaa hetkellisesti kielen makeaa aistivia makusilmuja, minkä vuoksi appelsiinimehu maistuu jumalattoman happamalta harjaamisen jälkeen. En suosittele kokeilemaan.

Myöskään suun huuhtelua ei suositella harjauksen jälkeen, tällöin hammastahnan fluoridit pääsevät vaikuttamaan paikallisesti pidempään. Kahden minuutin harjauksen aika on kovin lyhyt kunnolliselle vaurioiden remineralisaatiolle ja fluoridin anti-kariogeenisille vaikutuksille. Kannattaa sylkäistä pois mitä suosiolla lähtee ja jättää huuhtelematta, etenkin jos hampaat reikiintyy herkästi.

Jupe

Jäsen
30.4.2017
10
  • Viestiketjun aloittaja

Hampaiden harjaus suositellaan tehtävän ennen aamupalaa tai vaihtoehtoisesti vähintään puoli tuntia aamupalan jälkeen. Syynä on hiilihydraattipitoisen aamupalan (jonka päälle juodaan useimmiten mehuakin) aiheuttama happohyökkäys, joka altistaa hampaan kiilteen kulumiselle harjauksen yhteydessä. Suun sairauksien ehkäisyn kannalta tärkeämpää on häiritä hampaan pinnalla olevia bakteereita kuin poistaa leivänmurusia. Toisaalta taas minustakin on mukava lähteä uuteen päivään raikkain suin, joten en syyllistä jos joku harjaa aamupalan jälkeen. Älkää vaan harjatko ainakaan greippimehun jälkeen tai syökää vaikka purkka edes välissä niin pH vähän normalisoituu.

Äskeiseen liittyen: Hammastahnan vaahdotusaine natriumlauryylisulfaatti salpaa hetkellisesti kielen makeaa aistivia makusilmuja, minkä vuoksi appelsiinimehu maistuu jumalattoman happamalta harjaamisen jälkeen. En suosittele kokeilemaan.

Myöskään suun huuhtelua ei suositella harjauksen jälkeen, tällöin hammastahnan fluoridit pääsevät vaikuttamaan paikallisesti pidempään. Kahden minuutin harjauksen aika on kovin lyhyt kunnolliselle vaurioiden remineralisaatiolle ja fluoridin anti-kariogeenisille vaikutuksille. Kannattaa sylkäistä pois mitä suosiolla lähtee ja jättää huuhtelematta, etenkin jos hampaat reikiintyy herkästi.

Kiitos ja kumarrus, täsmälleen samaa mieltä kanssasi. :)

Igettäjä

Autenttinen animetyttö
Ylläpitäjä
24.4.2017
44
Olin kommentoimassa täsmälleen samoista asioista kuin Mauno, mutta hyvä, että ihan ammattilainen(?) teki nämä selväksi!

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Olen kuullut nuo Maunon mainitsemat faktat oikeasta järjestyksestä ja suun huuhtelusta, mutta en ole koskaan noudattanut niitä (living on the edge). Osittain syynä on tottumus ja lisäksi se, mikä tuntuu omalle suulleni hyvältä. Jos syön aamulla kunnon aamupalan, juon maidon ja mahdollisesti kahvinkin, haluan pestä hampaat ennen liikkeelle lähtöä. Tämä on epäilemättä huono veto, mutta näin olen tehnyt jo 21 vuotta (tai ainakin niin kauan, kuin olen itsenäisesti pessyt hampaani).

Kiitos kuitenkin Maunolle selvennyksestä! On mukava lukea hyvin perusteltua tekstiä, joka kumoaa virheellisiä käsityksiä terveydestä.

Swagalee

Memer
Ylläpitäjä
12.4.2017
7
Kumpi ja Kampi tappeli. Kumpi voitti(?)

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195

Sooda on kanssa kova aine ph:n tasapainottamiseen.

Hiilihydraattipitoisen aamupalan ongelmat ratkeavat parhaiten sillä, ettei nauti hiilareita aamupalaksi.

Mauno

Jäsen
30.4.2017
192
Olen kuullut nuo Maunon mainitsemat faktat oikeasta järjestyksestä ja suun huuhtelusta, mutta en ole koskaan noudattanut niitä (living on the edge). Osittain syynä on tottumus ja lisäksi se, mikä tuntuu omalle suulleni hyvältä. Jos syön aamulla kunnon aamupalan, juon maidon ja mahdollisesti kahvinkin, haluan pestä hampaat ennen liikkeelle lähtöä. Tämä on epäilemättä huono veto, mutta näin olen tehnyt jo 21 vuotta (tai ainakin niin kauan, kuin olen itsenäisesti pessyt hampaani).

Kiitos kuitenkin Maunolle selvennyksestä! On mukava lukea hyvin perusteltua tekstiä, joka kumoaa virheellisiä käsityksiä terveydestä.
Itsekin harjaan vähän vaihdellen ennen ja jälkeen - it's a win in my book jos ylipäätään harjaa hampaat myös aamuisin, loput on kenties optimointia.

Soodan kanssa olisin varovainen, se on kuitenkin emäs ja hankaava aine. Suosisin jotain pH-neutraalia. Ehkä se on vain sitä että naamakirjassa näkee sitä suositeltavan milloin valkaisuun milloin yhdessä kookosöljyn kanssa tahnan korvaajaksi ja olen traumatisoitunut pahimmillaan haitallisten "vaihtoehtojen" määrästä. Hiilareiden välttäminen on yksi ratkaisu, mutta en ole ravitsemustieteilijä.

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Itsekin harjaan vähän vaihdellen ennen ja jälkeen - it's a win in my book jos ylipäätään harjaa hampaat myös aamuisin, loput on kenties optimointia.

Soodan kanssa olisin varovainen, se on kuitenkin emäs ja hankaava aine. Suosisin jotain pH-neutraalia. Ehkä se on vain sitä että naamakirjassa näkee sitä suositeltavan milloin valkaisuun milloin yhdessä kookosöljyn kanssa tahnan korvaajaksi ja olen traumatisoitunut pahimmillaan haitallisten "vaihtoehtojen" määrästä. Hiilareiden välttäminen on yksi ratkaisu, mutta en ole ravitsemustieteilijä.

Sooda on tietysti pehmeämpi aine kuin hammaskiille, joten kovin suurta vahinkoa sillä ei saane aikaan, vaikka mikäs pakko sillä on harjata, kun purskuttelu veteen sekoitettunakin käy. Hammaskivi lähtee kyllä harjaamalla tehokkaasti (itse harjaan soodan kanssa aina välillä).

Hiilihydraattien osalta se nyt oli lähinnä itsestäänselvyyden toteamista. Vähän kuin sanoisi sokeritautiselle, että hiilareita pitäisi välttää.

Tapza

Jäsen
1.5.2017
57
Maunon esittämästä syystä olen siirtynyt harjaamaan hampaat aina ennen aamiaista. Usein en kyllä edes syö aamiaista. Sekin on yksi ratkaisu.

Muihin kohtiin en halua vastata.

Sipulikeitto

Lurkkaaja
30.4.2017
34
Kuopio
Itse olenkin varsinainen uniikki lumihiutale ja käyttänyt 0.9 lyijyä jo yli kymmenen vuoden ajan. Tykkään kun lyijy ei katkeile jatkuvasti, jälki on mukavan tummaa ja paksua ja lyijypakkaus kestää ikuisuuden. Noista kahdesta vastasin kuitenkin 0.7.

Olen kuullut ennenkin tuon että suuta ei kannattaisi huuhdella hampaiden pesun jälkeen, mutta jotenkin sitä ajattelee heti että sitten se kaikki bakteerimoska/jotkin hammastahnan "haitalliset" aineet jää vain muhimaan suuhun ja tekee jotain vahinkoa siellä.

Aaltotuuli

SW-4170-9454-0727
11.5.2017
10
Iloksenne voin todeta, että enemmistö ymmärsi olla kanssani samaa mieltä kaikesta :D

Koivari

2... 1... Lift-off!
21.4.2017
66
En kastele hammasharjaa kyllä aluksi ollenkaan. Vasta pesun jälkeen huuhtelen sen.

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Hampaanpesu ennen vai jälkeen syömisen

Itse kuulun tuohon jälkeen porukkaan koska syön yleensä aamupalaksi jugurttia ja sitä helposti jää paikkoihin ja en usko että se on hyvä että sitä on siellä bakteerejen ruokana.

Mitä nyt tahnan jättämiseen suuhun tulee niin itse huuhtelen kunnolla koska hammastahnat on kummiskin aika kemikaalipommeja.

Muna vai kana

Ei evoluutio toimi näin.Kana on pitkän evoluutisen ketjun tulos.

Kaakaojauhe kysymys

En juo kaakaota enään mutta itse kyllä laitoin sen aina ennen. Sehän on mukavaa että se sakkaantuu sinne pohjalle. Tähän olisi muuten sopinut jatko kysymys että maitoon vai veteen. Itsellä tuli joskus varmaan about viidennellä luokalla ihan yllätyksenä kaverin luona yökylässä käydessä että jotkut tekevät kaakonsa veteen.

Aamu vai iltasuihku

Sänkyyn pitää mennä aina puhtaana joten iltasuihku on itselle ainoa oikea vastaus. Joskus kävin myös aamulla suihkussa mutta jokapäiväinen suihkukin on liikaa jo huonolle iholleni (mutta välistä en silti jätä)

Murot ensin vai maito

Varmaan annostelu on ollut helpompaa laittaessa murot ensin. Ei myöskään tule turhaa läikkymistä kuin näin tekee.

Vessapaperi kohti vai seinään päin.

Kohti mutta en saa slaagia jos menee VÄÄRINPÄIN.

Ananas ei tietenkään kuulu pitsaan.

Tapza

Jäsen
1.5.2017
57
Hampaanpesu ennen vai jälkeen syömisen
Tähän olisi muuten sopinut jatko kysymys että maitoon vai veteen. Itsellä tuli joskus varmaan about viidennellä luokalla ihan yllätyksenä kaverin luona yökylässä käydessä että jotkut tekevät kaakonsa veteen.

Ikuiset traumat, kun laktoosi-intolerantikkona jouduin juomaan ala-asteen leirikoulussa vesikaakaota, kun muut joivat maitoon tehtyä. Ei ollut hyvää.

En itsekään juo enää kaakaota, paitsi joskus ostan sitä Alpron soijakaakaojuomaa siitä minä kyllä tykkään ja videopeleistä.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Kaakaosta puuttui vaihtohehto: Ei kaakaota ollenkaan.

Suklaa on ehkä epämiellyttävin maku koko maailmankaikkeudessa mitä oon suuhuni laittanut. Näin ollen kaakao on äärimmäisen nou gou

Koivari

2... 1... Lift-off!
21.4.2017
66
Kaakaosta puuttui vaihtohehto: Ei kaakaota ollenkaan.

Suklaa on ehkä epämiellyttävin maku koko maailmankaikkeudessa mitä oon suuhuni laittanut. Näin ollen kaakao on äärimmäisen nou gou

Oletko maistanut jotain kamalaa tummaa suklaata ja sitten teilannut loputkin vaihtoehdot? Vetänyt pahat suklaaöverit? Vai mitähän ihmettä nyt taas.