Koulu, opiskelu ja työelämä

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Olen tällä hetkellä...

  • Koululainen

    Äänet: 0 0,0%
  • Opiskelija

    Äänet: 28 58,3%
  • Työläinen

    Äänet: 17 35,4%
  • Työtön

    Äänet: 3 6,3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    48

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Oletko tällä hetkellä koululainen tai opiskelija, vai kenties jo raavas työläinen? Tässä ketjussa voit keskustella kaikesta kouluun, opiskeluun ja työelämään liittyvästä.

Miten opiskelu tai työelämä on sujunut? Oletko tyytyväinen tekemiisi valintoihin? Aiotko hakea uuteen opiskelupaikkaan tai työpaikkaan? Onko eteen tullut joitain ylitsepääsemättömiltä tuntuvia ongelmia?

Näihin ja moniin muihin kysymyksiin voit vastata tässä ketjussa.
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Olen töissä. Valmistuin joulukuussa 2015, ja aloitin nykyisessä työpaikassani muutama viikko ennen valmistumista. Työskentelen suomalaisessa logistiikkayrityksessä IT-puolella, työpaikkani ja asuinpaikkani on Tampereella. Työni on mielekästä, ainakaan heti en firmasta haluaisi pois lähtä. Jatko-opiskelu ei tällä hetkellä kiinnosta pätkääkään, firman järjestämä kolmen päivän koulutuskin oli melkoista puurtamista, vaikkei tarvinnut muuta kuin kuunnella.
 

Terminator

Uusi jäsen
1.5.2017
4
Olen töissä mutta työ paikkani luonteen vuoksi en voi kertoa missä. Minulle on usein ongelma taistella kertomisen halun kanssa mutta minkäs teet. Mitään en kuitenkaan vaihtaisi sillä työni on tosihauskaa ja mielenkiintoista! Opiskelua olen harkinnut mutta ei se oikein ole vaihtoehto kun haluan auttaa Suomea nousuun eikä se onnistu koulun penkiltä.
 

Irmeli poika

Jäsen
1.5.2017
38
Oulu
Tällä hetkellä itse paarran musiikkilukiossa. Kovasti kiireitä tulee musiikkipuolen osalta, joka vaikuttaakin hieman negatiivisesti koulumenestykseen. Tällaisena laiskajaakkona nimittäin harvemmin tulee koulun ulkopuolella nähtyä vaivaa opiskeluun, eikä tunneilta poissaolo lainkaan auta tilannetta. Toisen vuoden viimeinen jakso lähestyy loppuaan, ja pitäisi kovasti olla huolissaan kirjoituksista ja kurssien valinnasta. Omissa murheissani on kuitenkin päällimmäisenä ainati lähenevä kuoromatka Viipuriin, pääsenkö teatterin musikaaliprojektiin mukaan ja että lauluyhtyeen stemmat pitäisi opetella.

Tästä pääsenkin kysymykseen, onko teillä, rakkaat foorumilaiset, sopivia kikkoja itseän niskasta tarttumiseen. Olisi kiva saada jotenkin itsensä tekemään koulutöitä edes välillä hypäreillä ja harrastusten ja koulun välisellä downtimella. Myös tunnilla keskittymiseen kikkoja olisi kiva kuulla, kun itsellä on paha tapa joko katsoa kännykkää tai harhailla täysin asiaan liittymättömiin ajatuksiin jopa minuuteiksi. Kiitos jo etukäteen.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
  • Viestiketjun aloittaja
  • #5
Tästä pääsenkin kysymykseen, onko teillä, rakkaat foorumilaiset, sopivia kikkoja itseän niskasta tarttumiseen. Olisi kiva saada jotenkin itsensä tekemään koulutöitä edes välillä hypäreillä ja harrastusten ja koulun välisellä downtimella.
Mielestäni oleellisinta on löytää motivaatiota opiskeluun. Jos opiskelu ei yksinkertaisesti kiinnosta, se ei ole myöskään kovin tehokasta tai mielekästä. Näin ollen yritän itse aina motivoida itseäni opiskelemaan jotakin tiettyä asiaa. Kannattaa etsiä opiskeltavasta asiasta mielenkiintoisia näkökulmia ja ylipäätänsä etsiä aiheesta yksittäisiä asioita, jotka kiinnostavat sinua. Näihin asioihin perehtyminen ja kurssimateriaalin tutkiminen oikeasta näkökulmasta tekee opiskelusta huomattavasti mielenkiintoisempaa.

Minua ei esimerkiksi kiinnostanut biologian lajituntemus yläasteella tai lukiossa käytännössä lainkaan, joten asioiden opiskelu ei erityisemmin maistunut. Kun kuitenkin tarkastelin asiaa evolutiiviselta näkökulmalta ja esimerkiksi mietin eri eliöryhmien välisiä suhteita, löysin asiasta kiinnostaviakin puolia. Joskus jokin vain etäisestikin aiheeseen liittyvä asia voi herättää mielenkiinnon aihetta kohtaan. Sinun tapauksessasi olet selvästi kiinnostunut musiikista ja videopeleistä. Ehkä voit miettiä fysiikan aaltoja musiikin kannalta? Tai kenties voit miettiä, miten matematiikan vektoreita voidaan hyödyntää tietokonegrafiikassa ja videopeleissä?

Myös tunnilla keskittymiseen kikkoja olisi kiva kuulla, kun itsellä on paha tapa joko katsoa kännykkää tai harhailla täysin asiaan liittymättömiin ajatuksiin jopa minuuteiksi. Kiitos jo etukäteen.
Keskittymiskyky on hyvin yksilöllinen ominaisuus, joten mitään yleispäteviä kikkoja ei varmastikaan ole olemassa. Alkuun voit kuitenkin laittaa puhelimen reppuun, jolloin sitä ei tule vahingossakaan katseltua. Olen itse huomannut, että itselleni paras keino pysyä hereillä ja keskittyneenä on kirjoittaa muistiinpanoja. Tällöin luennolla käytävät asiat ovat jatkuvasti mielessä, enkä harhaudu ainakaan kovin kauas aihepiiristä. Joskus näinkin käy, mutta tällöin kyseiset harhautumiset voivat edistää muiden asioiden oppimista.
 
Viimeksi muokattu:

Irmeli poika

Jäsen
1.5.2017
38
Oulu
Tänään sain mahtavia uutisia, kaupungin teatterilta nimittäin soitettiin ja ilmoitettiin, että olen päässyt mukaan ensi vuoden musikaaliprojektiin. Tämä on minulle huima tilaisuus saada kokemusta ja tienata lukion ohella hieman rahaa. Joku saattaisi sanoa, että kirjoitukset ovat siinä samalla, mutta uskon pystyväni selviämään siitä.

Kiitos Villelle, koitan alkaa käyttämään näitä kikkoja. Toivottavasti se motivaatio löytyisi paikasta tai toisesta. Ehkä innostuisin lukemaan hieman kotonakin :D
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
  • Viestiketjun aloittaja
  • #8
Minulla projektien tekeminen ja niihin keskittyminen onnistuu usein ihan sillä että kirjoitan listan tehtävistä asioista ja priorisoin ne tärkeysjärjestykseen. Unelmakin muuttuu suunnitelmaksi kun sen kirjoittaa ylös ja suunnittelee paperille toteutuksen. En voisi elää ilman muistilappuja ja kalenteria.
Yliopistossa on tavallaan mukavaa, että laskuharjoitusryhmät ja tehtävien palautukset tapahtuvat viikoittain täsmälleen samaan aikaan. Olenkin huomannut, että seuraan viikottain lähes vakiintunutta aikataulua. Arkeni on hyvin rutiininomaista, niin hyvässä kuin pahassa. Ennen yliopistoa en juurikaan suunnitellut työskentelyäni, koska aloitin hommat ajoissa (tämä tosin ei ole muuttunut). Nykyään se vähäkin suunnittelu karsiutuu pois rutiinin tieltä. Tämä helpottaa aikataulun seuraamista ja omalla tavallaan varmistaa, että saan tehtävät tehtyä ajoissa.

Kuten osa varmasti muistaa minun maininneen, opiskelen parhaillaan matematiikkaa yliopistossa. Opinnot ovat edistyneet erittäin hyvin. Ensi syksynä alkaa kolmas vuosi, mutta olen jo käynyt kaikki pakolliset matematiikan kurssit. Ensi vuonna minun onkin tarkoitus kirjoittaa kandidaatin tutkielma sekä suorittaa tietojenkäsittelytieteen lyhyet sivuaineopinnot. Ajattelin samalla ottaa muutamia kiinnostavia matematiikan kursseja, jotta aika ei käy pitkäksi. En ole lainkaan katunut päätöstäni matematiikan lukemisesta; matematiikka on minulle helposti kiinnostavin aine, joka tarjoaa lukuisia mielenkiintoisia tuloksia, käsitteitä ja sovelluksia. Toisaalta se tarjoaa myös haastetta, mikä on aina tervetullutta.

Kandin jälkeen jatkan varmasti maisterilinjalle, mutta toistaiseksi prioriteettina on saada kandidaatin tutkinto kasaan määräajassa. Elän päivä kerrallaan, murehtimatta liikaa tulevaisuuden haasteista.
 

Majur1

Jäsen
1.5.2017
33
Tampere
Kirjoitin jotain itsestäni jo tuonne esittelyosioon, mutta vähän kertausta. Viimeiset vuodet on mennyt Tampereen teknillisessä yliopistossa ja tällä hetkellä teen diplomityötä kotiakkujärjestelmien käytöstä aurinkosähköjärjestelmien rinnalla. Valmistun kesällä ja olen jo nyt tehnyt muita töitä dippatyön ohessa. Tarkoitus olisi jatkaa samaisessa aurinkosähköalan firmassa Helsingissä. Vastasin työläinen, vaikkakin vielä kuukauden olen nimellisesti vielä opiskelija.

Avovaimon työt on tosin Tampereella, joten Onnibus tai juna tullee melko tutuksi tässä seuraavien vuosien aikana. Onkos kukaan täällä tehnyt pitempää työmatkaa? Mitä kokemuksia teillä on? Olen kuullut, et pääkaupunkiseudun sisäpuolellakin joillain voi olla pahimmillaan melkein kahden tunnin työmatkat pahimpaan ruuhka-aikaan ja vaihtojen kanssa. Sinänsä en ole pitänyt tätä matkaa niin pahana, varsinkin kun suurin osa töistä tehdään läppärin ääressä. Matkaa pystyy hyödyntämään työaikana ja etätyömahdollisuudetkin ovat ihan ookoo, joten aika paljon tuo on myös asennointikysymys. Helsinki-Tampere välillä julkinen toimii varmaan parhaiten koko Suomessa ja kyllä varmaan aika paljon porukkaa käy tätä väliä, et en varmastikaan ihan ainut ole. Vastaavaa firmaa ei oikein löydy koko Suomesta (tai koko maailmastakaan montaa), joten sinänsä tästä mahdollisuudesta on pakko pitää kiinni. Switch onkin tästä työmatkasta johtuen kuin nakutettu itselleni! :)

Keskittyminen opiskeluun on itselläkin onnistunut parhaiten kirjoittamalla muistiinpanoja ihan perinteisesti vihkoon. Läppäri tai tabletti kädessä se hairahtuminen tapahtuu sataprosenttisella varmuudella, jos luennon aihe ei naposta. Kännykkä tosiaan reppuun tai tarvittaessa jopa kiinni saakka. Lukioaika meni keskittymisen suhteen näillä melko hyvin, mutta siirryin tabletin käyttöön yliopistossa. Näin jälkikäteen voin sanoa että se oli virhe :D No tärkeimmät ja ne mielenkiintoisimmat kurssit tuli kyllä käytyä ehkä paremminkin, mutta kaikki vähänkään turhalta tuntuvat kurssit meni välillä miten sattu. Kännykkä on tosi paha, kun se on niin helposti saatavissa siitä taskusta ja se selkärangasta tuleva hiplailu vaatii tietoisia ponnisteluja, että sen pystyy välttämään. Toi mitä Ville sanoi siitä, että yrittää aina etsiä mielenkiintoisia ja hyödyllisempiä asioita niistä turhilta tuntuvista aiheista, on kyl yksi hyvä tekniikka kans. Kannattaa pitää myös tavoitteet korkealla, koska jos tavoite on siinä läpipääsyssä niin ei siitä kurssista ainakaan yliopistossa tule sit pääsemään läpi kuin tuurilla. Sinänsä ite oon myös aatellut paljon tässä yliopistoaikana sitä, että jos mä kuitenkin käytän aikaani sen kurssin suorittamiseen niin miks en sit tekisi sitä kunnolla. Opiskeluissa on kuitenkin kyse siitä itsensä kehittämisestä, joten olisi hyvä että niistä käytetyistä tunneista hyötyisikin sitten tulevaisuudessa.

Kukaan ei varmaan jaksa lukea tätä pitkää tekstiä, joten laitan kysymykseni uudelleen. Onko kukaan täällä tehnyt pitempää työmatkaa, ja jos on niin mitä kokemuksia siitä on jäänyt? Mieluiten positiivisia kokemuksia :D
 

Koivari

2... 1... Lift-off!
21.4.2017
66
Pitkästä työmatkasta ei ole kokemusta, mutta itsekin näin Tampereen teknillisessä yliopistossa opiskelevana joudun matkustamaan Turun ja Tampereen väliä enemmän tai vähemmän Onnibusia käyttäen (lisäksi matkat Raision ja Turun välillä). Matkat menevät useimmiten nukkuessa, koska esim. koulutehtävien tekeminen on erittäin haastavaa pöytien puutteen vuoksi. Välillä Onnibus on muutenkin aivan liian ahdas ja täynnä, mutta ainoa järkevä vaihtoehto ainakin itselleni, koska menee suoraan Hervantaan.

Ei tuo nyt mitenkään painajaismainen kokemus ole, mutta kyllä se välillä syö tarpeettoman paljon aikaa.
 

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
---
 
Viimeksi muokattu:

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Tässä sitä koitetaan lukea AMKin pääsykokeisiin. Saa nähdä kuinka käy.
 
Viimeksi muokattu:

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Minä olen jo vanha mies (30v), joten olen aktiivisesti työelämässä. Kesälomat on jo tältä kesältä lusittu, onneksi helpparissa on hiljaista näin kesällä, niin voi ottaa rennosta.
 

Hynät/Rahat & Ruplat

Adamantiumluuranko
7.5.2017
140
Kyllähän tuossa iässä pitäisi jo eläkkeitä miettiä.

Omat kolmekymppisetkin kohtapuoliin edessä....
 

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Ite tässä vielä odottelen kesälomaa. Kahden viikon päässä moinen häämöttää. Kesä ollut järjettömän hektinen, kun alkukesästä perustettiin uus osasto, 4 uutta asiakasta tullut ja kesäsijaisia ja uppouusia ihmisiä arviolta 20kpl pyörinyt markeilla. Ja aina joutunut opastamaan ja olemaan neuvomassa.
 

AXU

Jäsen
9.10.2017
41
Olen tällä hetkellä Lukion toisella. Kaikissa kurseissa olen pärjännyt tyydyttävästi/hyvin paitsi matikassa. Matikka on vaan niin vaikeaa minulle. Kaiken lisäksi olen failannut kaksi matikan kurssiakin. Toivottavasti pääsisin ajoissa kaikki kurssit läpi jotta selviäsin Lukiosta.
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Lyhyt vai pitkä matikka? Eiköhän täältäkin aina apua löydy kotitehtävien ratkomiseen ja käsitteiden ymmärtämiseen.
 

Kong

Jäsen
30.4.2017
93
Helsinki
Ylihuomenna psykologian pääsykoe Helsinki/Tampere/Turku-akselille, toivottavasti sujuu paremmin kuin viimeksi. YO-pisteet kantoivat tuolloinkin aika hyvälle varasijalle, mutta eipä niiltä psykalla koskaan liikuta käytännössä minnekään. Artikkeleita on nyt se vajaa kuukausi tullut pläräiltyä, mutta uskon että haastavampi ja erottelevampi osuus kokeesta tulee olemaan tilastomatematiikka.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Tässä sitä koitetaan lukea AMKin pääsykokeisiin. Saa nähdä kuinka käy.

Kävi vahinko viime keväänä ja sain opiskelu paikan. Vuodella jouduin lykkäämään aloitusta terveysmurheiden vuoksi ja eipä tuo terveys ole vieläkään kohdillaan mutta nyt on otettava paikka vastaan ja koitettava tuleeko opiskelusta mitään. Eläkeyhtiön uudelleen koulutusprojektista kyse ja uuden ammatin lukemisesta. Saa nähdä onnistuuko mutta koitan ainakin.