Switch saavutukset ja pelien hinnat?

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Zidan80

Uusi jäsen
16.8.2018
1
Yrittänyt etsiä tietoa netistä, että onkohan Switchille mahdollisesti tulossa jossain vaiheessa saavutukset. Konsoli pölyttynyt kaapissa kun on vaan jotenkin tylsää pelata ilman saavutuksia. Yrittänyt sietää jotenkin tuota Nintendon pelien hinnoittelu politiikkaakin joka on aivan käsittämättömän hölmö. Tullut selväksi, että ei ole köyhien konsoli todellakaan. Tämä nyt voi kuulostaa kyrsiintyneen kirjoitukselta ja sitä se onkin.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Nintendolta on manguttu saavutuksia jo Wiin julkaisusta saakka, mutta eipä niitä ole näkynyt. Kommentit ovat vähän sen suuntaisia, ettei niitä ole tulossa jatkossakaan. Esim. Switch Onlinen julkaisuajankohta olisi ollut sopiva paikka esitellä ne, mutta nope. Joissain peleissä on omat sisäänrakennetut haasteensa, jotka eivät näy käyttäjäprofiilissa. Minua Steam level ja muut pisteet eivät oikeastaan kiinnosta pätkääkään.

Eshopista saat ostoksista kultabonusta, jonka voi muuttaa pikkukolikoiksi muita ostoksia varten. Muuten Nintendon omat pelit maksavat sen kivijalkakaupoista tutun 60 euroa. Muutaman euron voi säästää tekemällä amerikkalaisen tai eteläafrikkalaisen tilin, tai ostamalla fyysiset esim. Basesta, Amazonista ja joskus Verkkokaupasta ja Gigantista.

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Olen molemmista pointeista eri mieltä. Nintendo-pelien hinnat ovat kutakuinkin samat kuin pari viimeisintä sukupolvea. BotW tulee mieleen ainoana poikkeuksena, joka oli 70e, jos en ole unohtanut jotain. Se tavallinen 60e, vaikka halpa ei olekaan, on kuitenkin pitkäaikainen standardi ja nykypäivänä jopa kehuttava suoritus (surullista kyllä). Ubisoft, Activision ja EA, sekä monet muut, myyvät tällä hinnalla keskeneräisiä pelejä, ja veloittavat röyhkeästi lisäsisällöstä useita kymmeniä euroja ekstraa. Nintendon kunniaksi on sanottavaa, että tämä ilmiö on pysynyt kohtuullisen aisoissa.
Oikeaataan ihmettelen hieman, että AAA-julkaisujen hintataso ei ole vielä noussut vakituisesti 70e:een, sillä inflaatio ajaa sen tuonne väistämättä.
Se on kyllä totta, että pelaaminen ei ole köyhille kovin ystävällinen harrastus, ainakin jos AAA-julkaisuja haluaa pelata. Jos hinnat tuntuvat suolaisilta, suosittelisin kokeilemaan indie-pelejä. Ne ovat varsin kohtuullisesti hinnoiteltuja, ja tätä nykyään jopa parempia kuin isojen pelitalojen tuotokset, kunhan osaa erotella jyvät akanoista. Joka tapauksessa Nintendon hinnoittelupolitiikan haukkuminen menee mielestäni jo hieman väärään osoitteeseen, jos ei sitten mielessä ollut joku yksittäistapaus.

Saavutukset ovat sitten subjektiivinen asia, mutta itse en niitä kaipaa. Koen saavutukset harvinaisen teennäiseksi ja päälleliimatuksi asiaksi, jotka eivät paranna pelaamiskokemusta. Hyvää peliä pelataan sen takia että se on hyvä, ja huonoon peliin ei kannata tuhlata aikaansa vaikka mitä virtuaalipisteitä olisi jaossa. Joskus teen saavutuksia, mutta ainoastaan peleissä joista aidosti pidän ja joita olin aikeissa pelata lisää. Saavutuksilla ei täten ole mitään itseisarvoa minulle, ja pidän niitä enimmälti humpuukina. Jos saavutukset ovat ainoa ilo videopeleissä, melkein kehottaisin miettimään että pidätkö edes koko harrastuksesta.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Olen aina ihmetellyt, mikä pointti on näillä "virallisesti lanseeratuilla" saavutuksilla #achievementeillä. Eikö niitä voi peliin kun peliin luoda täysin itsenäisesti? Esim: Megaman läpi kuolematta / pelkällä perustykillä yms. Super Mario -jonkintyylisellä speedrunnilla, RE rajatuilla aseilla jne jne jne. Mitä enemmän mielikuvitusta, sitä loputtomamman annin pelista voi luoda.

Miksi siis pitäisi olla määrätyn tahon achievementtejä? En näe niille tarvetta. Varsinkin kun 70% niistä bruukaa olemaan "mene pelin chapteri läpi" ja toista tämä eri vaikeusasteilla. Ja toinen iso osa on jotain ostosisällön takana olevaa bonus materiaalia.

Eikun ajatus käteen ja luomaan itse ne tavoitteet, joita haluaa peliltä vaatia. Tai pyydä kaveria keksimään jokin haaste tai tavoite, joka sinun tulee saavuttaa. Paljon kannattavempaa.

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Tässä pitää ymmärtää se puoli että niitten saavutus profiilien kautta on kiva katsoa mitä muut ovat pelanneet ja miten paljon (voi arvioida saatujen saavutusten määrästä) Tottakai pelattuja pelejä voi listata backloggeryyn ynnä muihin mutta kivempi se on sitä psnprofilesia selailla kuin sitä backloggerya.

Data taas siitä että moniko kaikista peliä pelanneista on saanut eri chapterien ja pelien läpäisemisestä trophyn voi myöskin olla ihan mielenkiintoista tietoa koska siitä näkee että moniko jaksaa pelata alkua pitemmälle. Alien Isolationin kohdalta esim näki sen että aika iso osa ei pelannut edes ekaa chapteria läpi ja sen jälkeen luvut romahtivat entisestään.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
En silti näe, mihin tätä dataa tai infoa voisi hyödyntää? Virtuaaliegon kasvatukseen?

Uskoisin, että kaikista isoin meriitti olisi haastaa nimenomaan itsensä. Näen asian eri tavalla, jos puhutaan esim. Leaderboardseista peleissä, joissa voi strattien perusteella kehittyä ja huomata oman kehittymisensä. Esim. ajopelien time trialit, re5 merceneries etc.

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
No pelintekijä voi katsoa niitä prosentteja ja miettiä vaikka sitten sitä mikä mahtaa olla syynä että pelaajia putoaa chapterien välissä. Ja mitä pahaa pienessä virtuaaliegoilussa on? En ole koskaan nähnyt kenenkään pilkkaavan toista trophyjen vähäisyydestä vaan se on enemmän juuri sitä että joku toinen saattaa vaan mielenkiinnosta tarkastella sitä mitä joku toinen on pelaillut. Ei kukaan pahemmin niillä trophy leveleillä egoile mutta se on kivaa vaan saada niitä leveleitä vaikka niillä ei mitään teekkään.

Leaderboardit muuten on aivan turha keksintö koska ne ovat aina täynnä huijareita eikä isoin osa pelintekijöistä välitä niitä putsata huijareista. Taitaako koskaan edes olla mahdollisuutta ilmoittaa edes että joku pistemäärä tai aika on selvästi huijarin tekosia. Omien pisteiden parantaminen on tietenkin juttunsa.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
No pelintekijä voi katsoa niitä prosentteja ja miettiä vaikka sitten sitä mikä mahtaa olla syynä että pelaajia putoaa chapterien välissä.

En kyllä voi tietoisesti sanoa, että olisin ikinä konkreettisesti nähnyt minkään pelitalon hyödyntävän tätä tietoa millään muotoa :D.

Itse preferoin paljon enemmän omaa suhdetta omaan pelaamiseen kuin muiden kyyläämistä. Jotenkin en koe sitä millään lailla relevanttina saati tarpeellisena informaationa. Pelatessa pelaan nimenomaan oman nautintoni vuoksi ja tietyissä peleissä oman pelillisen kehittymiseni vuoksi. En siksi, että voisin kyyläillä muiden trophy hordea, joilla ei ole mitään funktiota.

Eli summa summarum: Trophyt oli kova sana ehkä hetken, koska olivat uusia. Mutta henkilökohtaisesti olen iloinen, että Nintendo pysyy niistä kaukana ja antaa vastuuta enemmän pelaajille.