Splatoon 2

Keskustelu osiossa Switch, aloittajana Loota, 8.5.2017.

  1. Loota

    Loota Kermakostaja Ylläpidon jäsen



    Nintendon suurmenestystä niittänyt harppaus tiimishoottereihin saa pian jatkoa Switchillä. Peli näyttää enimmäkseen rakentavan valetun perustan päälle, mikä ei ole missään nimessä huono juttu, sillä konsepti on vieläkin suht ainutlaatuinen ja kartoittamaton. Uusia kieroja aseita ja päättömiä moodeja lienee joka tapauksessa luvassa taatun freesissä merkeissä.

    Löytyykö peli omasta tähtäimestäsi ja millaisia odotuksia sinulla on sitä kohtaan? Mikä suhde sinulla oli ensimmäistä osaa kohtaan?
     
  2. Garo

    Garo Jäsen

    Eka Splatoon oli ensimmäinen kerta kun kunnolla tartuin tiimiräiskintään, mistä on pitkälti kiittäminen pelin erottuvaa ideaa ja ukoasua. Pelikello näyttää yli kahtasataa tuntia, vaikka en siihen Splatfestien loputtua juurikaan ole tarttunut.

    Kaikista tähän asti nähdyistä peleistä Splatoon 2 on (Mario Odysseyn ohella) itselleni se tärkein houkutin Switchin ostoon. Pientä toivelistaa:

    - Monipuolisempi yksinpelikampanja. Ekan Splatoonin oli hyvä, mutta uniikkeja kenttäideoita ei ollut aivan niin paljon kuin olin toivonut, vaan kierrätys alkoi loppua kohden näkyä. Olisi myös kiva, jos tehtäviä pääsisi pelaamaan muillakin kuin peruspyssyllä ostamatta amiiboja.

    - Uniikimmat moninpelikentät. Ekan Splatoonin viimeisissä lisäkentissä alkoi näkyä mukavasti erilaisia gimmickejä, kuten liukuhihnoja ja nousevia tasanteita, jotka mahdollistivat kentille yksilöllisiä taktiikoita. Toivoisin, että tällaisia kenttiä nähtäisiin Splatoon 2:ssa jo alusta alkaen.

    - Paniikkisuperit pois. Krakenia ja Kuplaa käytettiin ykkösessä lähinnä viimeisenä oljenkortena vastustajan päästessä yllättämään, sen sijaan että olisi suojattu omaa tiimiä tai yllätetty itse vastustaja. Tähän asti nähdyn perusteella uudet superit ovat askel oikeaan suuntaan, sillä mikään ei tee kuolemattomaksi (eikä näytä yhtä armottomalta kuin Inkzooka).

    -Lisää pelimuotoja. Salmon Run toteutti jo co-op/horde-haaveet, mutta kahdeksan pelaajan kahinoihinkin tarvitaan kyllä jotain uutta neljän nykyisen pelimoodin lisäksi. 4v4:stä en kuitenkaan usko Nintendon luopuvan missään niistä.
     
  3. Tingle

    Tingle Paavo

    Ilmeisesti pelissä ei olekaan spliscreeniä, vaan lokaali moninpeli tarkoittaa vain lähiverkkopelejä. fuufuu.

    Ostan silti.
     
  4. Wilbur wals

    Wilbur wals SW-8065-2970-1519

  5. Tingle

    Tingle Paavo

    Link Mario Kartissa oli lopun alkua.
     
  6. Wilbur wals

    Wilbur wals SW-8065-2970-1519

  7. Manne

    Manne MonHun-masokisti

    Tässä saattaa hyvinkin olla yksi syistä siihen, että Switch tulee hankittua hieman aikaisemmin kuin alun perin oli tarkoitus. Eka Splatoon vei aikanaan täysin mennessään, ja erottui muista keskinkertaisista shootereista tuoreella konseptillaan, josta huokui Nintendo-meininki. Odotankin innoissani, mitä uudistuksia jo julkistettujen lisäksi kakkonen sisältää.

    Garon toivelista vastaa melko hyvin omiakin toiveitani, joten en ala uutta lähes samannäköistä listaa rustaamaan. Olen erityisesti kuolemattomuussuperien poistosta (tai ainakin osin karsimisesta) tyytyväinen. Kuplan kanssa ykkösessä vielä selvisi, mutta Kraken+latenssi oli karmea pelata vastaan, vaikka myöhemmissä patcheissa kuolemattomuusspessuja käsittääkseni tasapainotettiinkin keston suhteen.

    Kuitenkin Global Testfirea testaamaan päässeenä liikeohjaus tuntui edeltäjäänsä verrattuna hieman jähmeämmältä, josta olen hieman huolissani. Omalla kohdallani erinomainen motion control oli eräs pääsyistä, miksi jo edellä mainittujen asioiden lisäksi Splatoonia jaksoi niinkin paljon tahkota. Haluaisinkin kuulla muilta Testfirea pelanneilta fiiliksiä eritoten motion controleista verrattuna ekaan Splatooniin, mikäli jollakulla pelisessiot ovat suhteellisen tuoreessa muistissa.
     
    Viimeksi muokattu: 9.5.2017
  8. Loota

    Loota Kermakostaja Ylläpidon jäsen

    Garon lista tiivistää kyllä kaikki tärkeimmät palttiarallaa. Tärkeimpänä on juurikin noiden välittömän kuolemattomuuden aktivoivien specialien poisto, jotka toimivat useimmiten nimenomaan vain paniikkinappina, vaikka onkin teoriassa mahdollista jo kauempaa nähdä jonkun toisen täyteenladattu special ja pakottaa tämä käyttämään se turvallisen välimatkan päästä. Omassa pääaseessani Custom Jet Squelcherissa on juuri Kraken ja käytän sitä suurimman osan ajasta nimenomaan vastustajan yllättäessä minut kun muutoin sitä on jopa suhteellisen helppo ulospelata jos ei ole panostanut swin speediin.

    Mutta ennen kaikkea kiitän kaikkia mahdollisia yliluonnollisia voimia ensisijaisesti Inkzookan poistosta, jota vastaan oli vielä mahdottomampaa varautua tai reagoida ja kuolemat sitä vastaan tuntuivat usein vain täydelliseltä tuuripeliltä sen jälkeen kun vastustaja on napannut sillä ensimmäisen uhriparkansa.
     
  9. bdbdbd

    bdbdbd Jäsen

    Splatoon 2 on kyllä noita kiinnostavampia pelejä, mutta tähtäys pitäisi toteuttaa joko joyconin kameralla tai Wii-ohjaimella tässäkin pelissä. Kontrollit olivat aika pitkälti syy miksi Splatoonin peluu jäi Wii U:lla hyvinkin nopeasti.
     
  10. Genkku

    Genkku ¯\_(ツ)_/¯ Ylläpidon jäsen

    Minulla on Splatooniin jonkinlainen viha-rakkaussuhde. Yksinpelikampanjalta en odottanut mitään, mutta sekin oli lopulta ihan viihdyttävä ja toi mieleen Super Mario Sunshinen. Varsinainen gameplay oli ykkösessä hauskaa ja kontrollit toimivat, mutta pelistä kyllä näkyi Nintendon jääräpäisyys tai kokemattomuus kilpailullisen shootterin kehittämisessä. En pitänyt early access -tyylisestä julkaisusta, jolloin kenttiä ja aseita oli tarjolla vain kourallinen, ja uusia pelitiloja ja partyja jouduttiin odottamaan viikkoja. Aseiden tasapainokin oli vähän miten sattuu alussa, mutta sitä onneksi hiottiin päivityksillä. Kun peli oli "valmis", niin monet pelaajat olivat jo tehneet päätöksensä ja hylänneet pelin aiemmin.

    Inhosin myös karttojen ja pelitilojen rotaatiosysteemiä (neljä tuntia / 2 pelattavaa karttaa) netissä. Missään muussa räiskintäpelissä ei ole vastaavaa, vaan kaikkia kenttiä pyöritetään tasavertaisesti tai niistä päätetään jonkinlaisella äänestyksellä. Useasti peli jäi käynnistämättä uuden kartan puuttuessa rotaatiosta. Ainoa hyvä perustelu systeemille oli pelaajan kannustaminen kokeilemaan erilaisia aseita, mutta luulen monien pelanneen minun tavoin silti vain muutamalla eri pyssyllä. En myöskään pitänyt siitä, ettei matsien välillä voinut vaihtaa aseita (friend lobbyissa kyllä pystyi) ja rotaation vaihtuessa potkittiin huoneesta pihalle.

    Kakkosessa kartat vaihtuvat onneksi kahden tunnin välein, mutta toivottavasti vaihtoehtoja olisi vähintään kolme. Otan myös mielelläni vastaan spectator moden (Esports!) ja muut pienet uudistukset. Kokeilin myös test firea ja sen perusteella peli näyttää ja tuntuu lähes täsmälleen ykköseltä uusia spesiaaleja lukuun ottamatta. Salmon run kuumottelee paljon.
     
  11. Loota

    Loota Kermakostaja Ylläpidon jäsen

    Monissa muissa räiskintäpeleissä et ole lukittu samaan aseeseen ja varustesettiin matsin alkaessa, mikä on ihan ymmärrettävää niiden tarkkaan kenttäkohtaiseen rakenteluun ja miettimiseen vievän ajan takia. Olisi tuskaisaa jos et tiedä mihin varautua ennen matsien alkua kun jotkin aseyhdistelmät ja varustecombot ovat tuhoon tuomittuja tietyissä kentissä ja et pystyisi treenata juuri jotain tiettyjä settejä tietyissä kentissä, koska peli saattaa heittää eteesi mitä tahansa, lisäten ikävän satunnaiskertoimen silkalle kehittymiselle ja pärjäämiselle. Samalla itse kenttien opetteleminen muuttuisi todella paljon vaikeammaksi kun tämäntyyppisessä pelissä ne oppii parhaiten kun kerta toisensa jälkeen tulee vastustajan flankkaamaksi jostain takavasemman rööristä.

    Neljä tuntia oli kyllä rahtusen liikaa, mutta kaksi tuntia tuntuisi näillä näkymin vielä oikein hyvältä ja lievittää tuskaa jos ei satu tykkäämään juuri sen hetkisestä rotaatiosta tai siellä on M o r a y F * * * i n g T o w e r s.
     
  12. Manne

    Manne MonHun-masokisti

    Pelkästään jouhevuuden takia olen ihan tyytyväinen, ettei soloqueuessa ole mahdollisuutta muokata otteluiden välillä varusteitaan saati äänestää kentistä, koska ottelut ovat muihin räiskintöihin verrattuna todella lyhyitä. Rotaatiomuutokset ovat sen sijaan erittäin tervetulleita, koska ykkösen rotaatio ei ollut pahimmillaan lainkaan tasapuolinen, ja Lootan jo mainitsema Moray Towers tuntui olevan pelattavissa alinomaa.

    Käsittääkseni myös varusteiden slottien kanssa systeemi on vedetty pitkälti uusiksi, ja ykkösen RNG:t laidasta laitaan kokeneena hyvä niin.
     
  13. Loota

    Loota Kermakostaja Ylläpidon jäsen

    Tulipa taas muuten ajankohtaiseksi keskustelut voice chatin roolista tämäntyyppisessä pelissä ja keskustelu näyttäisi vieläkin herättävän tunteita puolesta ja vastaan. Onko ihmisillä täällä jotain kantaa kehittäjien päätökseen jättää se kokonaan pois?

    Itse olen vieläkin sen kannalla, että päätös on loppujen lopuksi oikea. Ei ole epäilystäkään, että toimivaan tiimityöskentelyyn olisi paremmat lähtökohdat, mutta tämäkin vain siinä erittäin ideaalisessa tilanteessa, jossa kaikilla on tarvittavat välineet puhumiseen ja kaikki puhuvat samaa kieltä, mikä tuskin tulee tapahtumaan kovinkaan useasti. Tämä voi samalla meinata siis satunnaista etua vastustajille, mille ei voi yhtään mitään. Tykkään myös paljon haasteesta pelata yhteen ja rakentaa peliä eteenpäin tiimikaverien kanssa pelkän kahden universaalin huudahduksen ja muiden nokkelien pienten eleiden avulla, varsinkin kun tietää vastustajien lähtevän aina samalta viivalta taisteluun. Pelin vaivattomat kilpailulliset lähtökohdat on sen yksi houkuttelevimmista ominaisuuksista, vaikka neljän tutun kaverin kesken joutuukin sitten käyttämään jotain ulkopuolista softaa.

    Ja niin, tykkääkö kukaan oikeasti kuunnella kiukuttelevia kanssapelaajia?
     
  14. bdbdbd

    bdbdbd Jäsen

    Itse en pelien puhekeskusteluista välitä, kuin korkeintaan kavereiden kesken. Pitäisin kyllä oikeana päätöksenä jättää se pois juurikin Lootan mainitsemista syistä. Mitenkähän se Nintendon keskustelusovellus puhelimessa toimii tässä kohti.
     
  15. Garo

    Garo Jäsen

    Uuden Directin lopuksi nähty yksinpelitraileri esitteli ilahduttavan määrän uusia jippoja, ja suuri osa vanhoistakin näyttää olevan tallella. Näyttäisi myös, että kaikkia asetyyppejä pääsee käyttämään ilman amiiboja. Olen hyvin tyytyväinen.
     
  16. Tertzzi

    Tertzzi SW-2800-6452-5622

    Splatoon 2 saa 21.7 Bundlen, Pro ohjaimen ja uudet Joy-Conit!

    Pro ohjain ja Joy-Conit menee kyllä ostoon.
     
    Viimeksi muokattu: 18.5.2017
  17. Norsukampa

    Norsukampa "His coconut gun, can fire in spurts" Toimitus

    Splatoon 2 oli nimenomaan se peli jonka ilmestyessä piti Switch talouteen hommata (BoTW meni Wii U:lla ja Mario Kart 8:ssa pelitunteja on alkuperäiskonsolilla reilut sata) mutta laite tulikin ostettua jo aiemmin ja nyt sitten vaan tuijotellaan seinää heinäkuuhun asti ellei ARMS osoittaudu mestariteokseksi. Ensimmäinen Splatoon oli yksi viime genin isoimpia yllättäjiä pelirintamalla ja samalla yksi omista Wii U-suosikeistani ja kakkososaa olen odotellut pöksyt märkänä ensiesityksestä asti vaikka kieltämättä peli tuolloin vielä näytti pelottavan paljon Splatoon 1.5:ltä. Nyt kuitenkin kaikki nähty materiaali puoltaa sitä että pelissä on tarpeeksi uutta sisältöä (uusia kenttiä, uusia aseita, uusia pelimuotoja, uusi yksinpelikampanja jne.) jotta pelin tittelissä olevan numeron olemassaolon ymmärtää. Ehdottomasti yksi vuoden odotetuimpia pelejä omalla kohdalla.

    Sedän mieltä lämmittää myös pelin teemaan sidottu Pro Controller. Vielä en ammattilaisohjainta hankkinut ja hyvä niin sillä tämä tulee varmaankin pelin kanssa julkkaripäivän aamuvarhaisella lunastettua samaan syssyyn.
     
    Wilbur wals tykkää tästä.
  18. Wilbur wals

    Wilbur wals SW-8065-2970-1519

    Joko katsoit ARMS Directin? Minusta tuo näyttää hyvinkin mestariteokselta eli hankinnan arvoiselta. Voin tietenkin olla poikkeustapaus:grin:

    On muuten erittäin hieno väritys tuossa Splatoon aiheisessa pro ohjaimessa.
     
  19. Norsukampa

    Norsukampa "His coconut gun, can fire in spurts" Toimitus

    Onhan se ulkoisesti ihan nätti mutta se tärkein aspekti, kontrollien tarkkuus ja toimivuus, määrittää pitkälti pelin tulevaisuuden. Hype on itsellä nollissa mutta kuten frendini yöllä sanoi tuon ARMS-Directin aikana, eipä ketään odottanut yhtikäs mitään myöskään värikkäästä alueiden maalamiseen pohjautuvasta nettimoninpelistä jossa pelihahmot muuttuvat mustekaloiksi. Kuinkas sitten kävikään...
     
  20. Wilbur wals

    Wilbur wals SW-8065-2970-1519

    Testanneiden mukaan kontrollit toimii hyvin ja en usko että Nintendon haluaa pilata erityisesti motion controlleja vartan rakennetun pelin toimimattomilla kontrolleilla. Toki minun usko ei tarkoita tosi asiaa. Niin ja kyllähän tuollainen väripyssyillä ampuminen ja mustekalksi muuttuminen ei kauhean hyvältä kuulosta mutta loppu tulos oli loistava vaikkei olisi uskonut. Ehkäpä tämä todistaa kuinka hyvä peliyhtiö Nintendo onkaan.