Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää vaihtoehtoista selainta..
Näyttää hyvältä tälläisestä Pokemoneja pelaamattomasta pelurista. Peli on ilmiselvästi tehty Switchiä silmällä pitäen ja se on aina hyvä juttu. Lisäksi tuo Pokepallo ohjuri on pakko saada. Julkaisu on sopivasti lähellä joulua eikä tarvitse paljon miettiä mikä peli on joulun myynti hitti. Toki valittaminen on jo alkanut mutta tämä pelihän ei ole pois tulevasta pääsarjan Pokemon Rpg pelistä. Tämä pelihän ei ole pääsarjan peli vaan sellainen on ilmoitettu tulevan vuoden 2019 toisella puoliskolla.
Pettymys oli päällimmäinen tunne mutta kun nuo ilmoitukset ensi vuonna ilmestyvästä pääsarjan uudesta genistä kantautuivat korviin, oli olo lähinnä helpottunut. Mystery Dungeonien kaltaisena spin-offina tämä uutukainen tulee varmasti ajamaan asiansa ja jos Nintendo onnistuu seireenien laulun lailla houkuttelemaan edes 5-10% PokéGO-intoilijoista myös pelikonsolien pariin, on lopputulos jättipotti.
Kovin juttu tässä kaikessa on kuitenkin se, että Nintendolla on vihdoin joku kiinteä pelijulkaisu ajankohtineen heinäkuun jälkeiselle ajalle.
Ensimmäisen generaation pakkosyöttöön on kyllästynyt jo aikapäiviä sitten ja 7. generaation pelit tuhosivat luottoni pääsarjan peleihin suhteellisen totaalisesti, että sanotaanko vaikka niin, että seuraan hyvin varovaisesti pitkän kepin tökintäetäisyydellä mihin suuntaan tämäkin kehittyy. Kiusaus ensimmäisestä perinteisemmän oloisesta konsolipopemonista on kuitenkin suuri ja nähty materiaali on oikeastaan ihan kivan näköistä ollut toistaiseksi.
Pitää varmaan ohjelmoida En tykkää -nappi. Kolme uutta Pokémon-peliä, tässähän voittavat kaikki, jee!
Eikä tämä Let's Go -pelikään huonolta vaikuta. Fire Redin niin monta kertaa puhki pelanneena on ihan hyväkin, että remakessa kokeillaan jotain uutta. Kaikki vaikuttavat keskittyvän vain Go-nappaamiseen, mutta muuten trainer battlet vaikuttavat olevan ennallaan. Mitenköhän on HM-liikkeiden laita?
Jos tästä voi siirtää Mewtwon suoraan PoGoon, niin ei tarvitse käydä raideissa.
90-luvun loppu
Jengi on aivan pähkinöinä uudesta käsikonsolihitti Pokémonista. Nintendo julkaisee kotikonsolille Pokémon-pelin joka on suht’koht simppeli, mutta isoin myyntikoukku onkin mahdollisuus siirtää käsikonsolilla pyydystetyt hirviöt uljaaseen 3D-polygonimuotoon isolle ruudulle.
2010-luvun loppu
Jengi on aivan pähkinöinä uudesta mobiilihitti Pokémon GO:sta. Nintendo julkaisee hybridikonsolille Pokémon-pelin joka on suht’koht simppeli, mutta isoin myyntikoukku onkin mahdollisuus siirtää pienellä ruudulla tihrustellut hirviöt uljaaseen teräväpiirtomuotoon isolle ruudulle.
Kyllähän tää yllättävän kutkuttavalta tuntuu. Viimeksi pelannut Yellowta (ellei nyt Pokemon GO:ta tai Pokemon Stadiumeja lasketa) ja suurena ensimmäisen generaation fanina täähän näyttää aivan upealta! Mutta paljon muitakin kovia pelejä olisi tulossa loppuvuodesta. Ehkä jään vain suosiolla odottamaan sit RPG:tä.
Onhan tämä "hyvä lure" ohjeistaa Pokemon GO -pelaajakuntaa konsolipokemonin ääreen. Periaatteessa näen koko pelin vain markkinastrattina pedata tulevaa ja luoda tietoisuutta.
Muuten peli ei antanu kuvallaan oikeastaan mitään ja tuo Pokemon GO -symbioosi on omaan makuun aivan hirveetä kuraa. Kuitenkin se peli oli omaan makuun pelkkää hukattua potentiaalia.
Corepeliä odotellessa. Eiköhän se Switchille pärähdä eikä 3DS:llä
Massamarkkinoihin (niin sanottuun casual-pelaajaan, kuten pelaajayhteisöissä usein sanotaan) liittyy harhakäsityksiä. Niiden käsitysten mukaan olisi olemassa iso yleisö, jolle voisi myydä helposti kehnon pelin tehokkaasti markkinoitavalla kikalla, kuten turhalla liikkeentunnistuksella ja onnistua markkinoilla ikään kuin kiertotietä joutumatta investoimaan hyvään peliin. Pelaajayhteisöissä koetaan, että tämä todellisuus (helposti luotavasta kasvusta kehnoilla peleillä) uhkaisi pelien laatua pelifanien kustannuksella. Tulkinta ristiriidasta massamarkkinoiden tavoittamisen ja pelien laadun välillä on kuitenkin täysin yliammuttu.
Peli kuten Wii Sports onnistui (bundle-pelinä), ei siksi, että massamarkkinat olisivat tyytyneet vähään, vaan siksi, että se vei keilaus- ja tennis-pelit pelattavuuden hauskuudessa uudelle tasolle. Wiin suosion räjähdettyä kolmannet osapuolet julkaisivat rykelmän kehnoja, kevyitä liikkeentunnistuspelejä, joista suurin osa myi hyvin kehnosti (suhteutettuna konsolin suosioon). Parhaiten menestyneet olivat hyvin halpoja (eivät lähellekään täysihintaisia pelejä) ja/tai täyttivät selvän paikan markkinoilla. Microsoft poltti omaisuuden Kinectiin, sen markkinointiin ja osti sille maailman kalleimpia brändejä, mutta se silti epäonnistui markkinoilla. Kinectin premissi ei ollut tarjota hyvää pelattavuutta, vaan luoda tuote erityisesti markkinointia varten. Markkinat eivät ole helposti huijattavissa, eivätkä tyydy kehnoon laatuun. Markkinoilla lyövät läpi tuotteet, jotka tarjoavat arvoa ja vastinetta rahalle. Markkinoiden suosituimmat pelit tekevät erinomaisesti sen, mitä niiden lajityypiltä haetaan (mukaan lukien genret kuten tanssi- ja party-pelit).
Pokémonin potentiaali markkinoilla on laajempi kuin mitä viime osat ovat myyneet, mutta jos Game Freak katsoo, että yksinkertaistamalla Pokémon: Let's Go Pikachu/Eevee -pelien pelattavuuden keskittymään pokepallojen heittämiseen, se ymmärtää hyvin todennäköisesti väärin, miten luoda kasvua. Vaikuttaa, että Game Freak on katsonut Pokémon Go:ta ja yrittänyt päätellä sen pohjalta, mitä massat haluavat Pokémonilta (koska ei ole hirveästi muuta, mitä katsoa). Pokémon Go (ilmainen mobiilipeli) on kuitenkin hyvin erilainen tuote kuin millaista asiakas odottaa täysihintaiselta RPG:ltä pelikonsolilla. Pokémon Go:n pelattavuus perustuu ymmärtääkseni erityisesti liikkumiseen pelimaailman sijaan todellisessa ympäristössä, ei edes erityisesti pallon heittämiseen ja mekaniikkoihin sen ympärillä. Pokémon-taistelujen ja kouluttamisen yksinkertaistaminen on OK, sillä kokemuksen paino on muualla.
Let's Go on täysihintainen peli, ja yhdessä pokepallo-lisälaitteen kanssa yhteishinta on noin 11000 jeniä, mikä saattaa kääntyä noin 100 euroksi Euroopan markkinoilla. Tällaisen pelin ei pitäisi ottaa mallia ilmaisesta pelistä, jota pelataan eri syistä ja aivan eri tavalla kuin konsoli-RPG:tä. Let's Go ei edes toimisi eräänlaisena deluxe-versiona Pokémon Go:sta siitä syystä, että pelimaailmassa liikkuminen ei vastaa Go:n tarjoamaa kokemusta. Se olisi siis tietyllä tavalla huonompi kuin Go hinnasta huolimatta. Vesittämällä kokemusta peli on vaarassa menettää arvoa, ei pelkästään innokkaille faneille, vaan myös massoille. Jos Pokémon-pelistä maksaa paljon, sen haluaa olevan rikkain mahdollinen kokemus. Pelattavuutta on syytä yksinkertaistaa, jos on hyvin selvää, että siitä on tullut liian raskasta suurelle osalle yleisöstä ja yleisö pienenee. Mikään nykyinen älyllinen pelattavuus ei kuitenkaan ole luultavasti liikaa tämäntyyppiseen peliin, vaan se on standardinomaista kaikissa RPG-peleissä (yksinkertaisten toimintaelementtien sijaan).
Iso osa sarjan vetovoimasta perustuu hahmoihin ja sisältöön yleisesti, ja peli voi olla erinomainen muuten, vaikka kehittäjä tekisi joitain virhearvioita siitä, mikä on sarjan kasvun tiellä. Pelin sisältö voidaan toisaalta nähdä hyvin tylsänä (jos kaikki on kierrätettyä, kuten vaikuttaa). En usko kuitenkaan, että tämän pelin suoritusta markkinoilla voi arvioida kovin luotettavasti tässä vaiheessa. Jos Pokémon: Let's Go menestyy huomattavasti, se tuskin johtuu siitä, että Pokémon Go määrittelee sarjaa laajemmin massojen silmissä, vaan siitä, että peli onnistuu kokonaisuutena. Tähän asti nähdyn perusteella Pokémon Company ja kehittäjä tuntuvat ymmärtävän väärin, miten Pokémon tavoittaa laajemman yleisön konsoleilla.
Ihan kysyn muuten vaan, että kumpaa versiota jengi aikoisi ostaa (vaikka uskottavasti ei kovin monikaan täällä taida edes hankkia koko peliä)? Todennäköisesti itse ostatan Eeveen, koska Pikachu on liian overrated anyways.
Ostaako vai eikö osta riippuu nyt pitemmälti siitä että millainen peli tämä nyt lopulta on. Sarjan pääpelit eivät minua enään kiinnosta koska ne aikailailla on sitä että jos yhtä olet pelannut niin olet pelannut niitä kaikkia.
Mutta jos tämä eroaa suuresti niistä niin Pikachu edition saattaa joskus hyllyyn päättyä.
Mielenkiinnolla seurannut näiden Pokemon Letś go pelien reaktioita pelaajissa. Pääsääntöisesti ne jotka eivät ole Hc Pokemon pelaajia on hyvin innoissaan pelistä ja sitten ne Hcpelurit taasen ovat vähemmän innoissaan. Tämän pelin on selvästi tarkoitus tuoda sarjan pariin ne vähemmän Pokemon pelejä pelanneet ja se saattaa hyvinkin onnistua. Itse lähden tosiaan kelkkaan ihan sen vuoksi että vihdoin saan pelin konsolille jonka omistan sillä aikaisemmin tälläistä mahdollisuutta ei ole ollut.
Sitä en ole vielä osannut päättää ostanko pelistä Pikachu vai Eevee version.
Luulen, että keräämistä ja kiinniottamista painottava, mekaniikkoja yksinkertaistava peli palvelee loistavasti pieniä lapsia ja vähemmän optimoinnista kiinnostuneita pelaajia, joita pokémonista kiinnostuneiden joukossa luulisi riittävän.
Ikään kuin Pokémon ei aina olisi ollut yksinkertainen ja helppo lastenpeli. Hirviönkeräilypelille mikään ei voisi olla vahingollisempaa, kuin se ettei kerättyjä hirviöitä pääse enää käyttämään. Silloin peli vaihtuu tarrakirjaksi.
On tästä Pro pelurit mitä mieltä tahansa niin on tämä Switchin kannalta aika kova juttu joulumarkkinoille. Jos Nintendo ja Game Freak onnistuu houkuttelemaan edes pienen osan Pokemon Go:n pelaajia Lets go pelien pariin nykyisten Switch omistajien lisäksi, niin saattaa olla että Switchin joulumyynnit ylittävät jopa viime vuotiset lukemat ja täyttyy tuo 20 miljoonan konsolin myyntitavoite toiselle vuodelle.
En tiedä, heräsikö mun sisäinen lapsi tai jotain, kun innostuin tästä että GO:sta saisi siirrettyä pokeja Switchin peliin. Siis enhän mä niillä vuonna 2016 napatulla miljoonalla hypnolla edes tekis mitään mutta ajatus siitä mahdollisuudesta silti kiehtoo.