New Super Mario Bros. U Deluxe

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

rocknroll

IT-tradenomi
26.11.2017
70
Turku
Vaikka New Super Luigi U on viidenneksi myydyin Wii U -peli kaikista Nintendo-titteleistä U - konsolille, Youtubessa kerännyt aika vähän katselukertoja videot, joita ei ole lähestulkoonkaan niin valtavaa määrää, mitä New Super Mario Bros U -pelissä.

Itse sain edullisesti mielestäni tämän CIB-kuntoisen levyversion HuutoNETistä, kun yksityismyyjä suostui tarjoukseeni 35 euroa + pk:t, kun hän pyysi alunperin 50 euroa.

Mario Bros U levyversion olen pelannut avaten kaikki Superstar Roadin tasot ja kerännyt niistäkin kaikki kolme tähtikolikkoa per taso, ja tämä Luigi U -versio, vaikka tässä on sama pelimoottori ja maailmakartat on yksi-yhteen muuttumattomina tuohon Mario U:hun verraten, niin tämä Luigi U on tehty sopivan oloisen haastavammaksi.

Uusia vihollisiakaan ei ole, kuin 1, ja verkkomoninpeliä ei Mario-tasoloikkapelien historiassa nähdä ensimmäistä kertaa vielä tässä julkaisussa, kun niissä ei ole missään SWITCH - koneen Mario - platformerissakaan online-moninpeliä, mutta aikaraja 100 sekuntia / taso, ja tasot ovat hitusen haastavampia suunnitelultaankin, mitä Mario U:ssa.p

Välicheckpointeja ei ole, ja olen viihtynyt nyt mitä sain keskiviikkona päiväpostissa tuli peli asiallisesti, niin pelannut keskiviikkona ja torstaina tätä noin 5-6 tuntia yhteensä, kun olen sulkenut läppärini, ja olen Sparkling Waters -maailman Haunted Cargo -tasossa keräten tähän asti kaikki tähtikolikot aiemmista maailmoista, ja 3:n maailman aiemmista tasoista.

Pelaako tätä vielä ketään muu täällä foorumilla, kun peli sentään julkaistu EU-pal versio heinäkuussa 2013, ja kesäkuussa tuo parikymppiä maksava lisäosa Nintendo E-kapuassa DLC-laajennus, mikä vaatii alkuperäisen Mario U:n toimiakseen ja ohjelmistopäivityksenkin.

Varmaan taas moni uusi pelaaja alkanut pelaamaan tätä, kun Switchin Mario Deluxe -uudelleenjulkaisukokoelmassa kanssa tämä on.

Viimeksi muokannut moderaattori:

rocknroll

IT-tradenomi
26.11.2017
70
Turku
  • Viestiketjun aloittaja
On tämä kyllä viihdyttävä ja hyvä peli Luigi Bro U. Luigi-versio on parempi, mitä Mario Bros U, alkuperäinen Mario on helpompi, mutta vaikeusaste on kohdallaan Luigi U:ssa. Olen nyt vajaat pari viikkoa pelannut yhteensä noin vajaat 20 tuntia tätä, ja olen Meringue Cloudsin päätöslinnassa. Se on pelin 7. maailma. Pelaan yksinpeliä Lugii-hahmolla, ja elämä-saldo on 25.

Hyviä paikkoja "tankata" lisäreitä on ensimmäisen maailman Acorn Plainsin salataso, kun hankkii ennen veteen menemistä tavallisen sienen, jos aloittaa pienikokoisena tason, ja hankkii tulikukan, niin uutena vihollisena pelissä debyytin tekevä Big Eep Cheeps, joka vain on isonnettu versio Eep Cheeps -kalasta, tulee ruudun vasemmatta puolen, ja se kannattaa kumota aluksi, ja vasemmalla puolen onkin tähtikolikon lisäksi saa näkymättömyys-tähden, kun ui seuraavalle kysymys-merkki-blockille vielä tähden vaikutuksen alaisena, siitäkin saa tähden, muutoin pelkän kolikon, niin uimalla kolmannen kysymysmerkkiblokin kohtaan saa kepeästi lisäreitä kun pisteet nousee kumuloituneesti Eep Cheep -vihollisten läpiuinnista näkymättömänä.

Toinen hyvä Luigien tankkauspaikka on seitsemännen maailan Meringue Cloudsin neljäs taso, "Rainbow Skywalk", josta saa 5 lisäriä helposti, eikä tasossa ole juuri epäonnistumisen saumaa.

Alkuperäisessä Mario Bros U:ssahan ehkä iisein Mario-elämätankkauspaikka oli Acorn Plainsin ensimmäinen taso?

Pelin kotelossa luvataan 82 uutta tasoa tutkittavaksi, ja samaa lukee Mario Wikissä tämän pelin osalta, mutta en tiiedä, onko niihin laskettu tähtikolikoilla avattavat Superstar Roadin kentät, kun peliprofiilissani lukee, että 74 tasoa pelattu tällä hetkellä, jos näin on, kahdeksas maailma ei sisällä kovin montaa tasoa. Nyt on kulunut tovi, kun selvitin Mario Bros U:n, mutta muistaakseni siinäkään ei ollut kovinkaan montaa tasoa 8:ssa maailmassa, ja ennen viimeistä Bowser-kohtaamista pelin sai tallentaa useammin. En ole katsonut Peache's Castlen sisälltöä pelivideoista Youtubesta, mutta kun kartta on sama kuin alkuperiäsessä Mario U:ssa, niin epäilen että checkpoint-väli tallennuksetkin on samoissa kohdin.

Jos tykkää pelata Mariota vielä nykyään yrittäen aina parempia pisteitä, kuten itse pelaan piste-ennätystä yrittäen alkuperäistä 1985-vuoden Mariota vielä välillä, niin Luigi U:ssa kertyy jo siitä syystä vähemmän pisteitä pistesaldoon, koska aikaa ei ole kuin 100 sekuntia tavallisesti, ja iipputangon jälkeen jäljellä olevasta ajasta saa pisteitä, ja usein aikaa jää vähän tason lopussa enää bonuspisteihin.

Kyllä tämä peli on 35 euron arvoinen, mitä maksoin CIB-kuntoisesta fyysisestä levystä. Joku voi olla eri mieltä, mutta ainakin itse tosiaan pidän tätä viihdyttävänä ajanvietteenä Mario-tasoloikkien ystävänä.