Ikimuistoisimmat pelialueet

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Kraidi

Jäsen
30.4.2017
528
En muista, oliko täällä jo pelialueita käsittelevä aihe. Jos oli, niin tämän viestin voi varmaankin siirtää muualle.

Aloitan nyt listaamalla tähän muutamia mielestäni vaikuttavia pelialueita, jotka palaavat aika ajoin mieleeni. En myöskään rajaisi tätä aihetta liikaa, joten mielestäni on ihan sallittavaa mainita jopa kokonaisia pelimaailmoja.

Majula (Dark Souls II)

Dark Souls II on siitä erikoinen tapaus, että se pitää sisällään niin sarjan kehnoimmat kuin parhaimmatkin pelialueet. Näistä huomionarvoisimpana pidän ehdottomasti Majulaa, joka voittaa mielestäni mystisyydessään From Softwaren muiden pelien hubit. Erityisen tästä meriitistä tekee se, etteivät Nexus, Firelink Shrinet ja Hunter's Dream ole todellakaan mitään heikkoja tapauksia. Jokainen edellä mainittu pelialue onnistuu täydellisesti tunnelman luonnissa, mutta Majula menee tässä vielä muutaman askeleen pidemmälle. Jo Majulaan saapumisesta onnistuttiin rakentamaan mieleenpainuva, kun pitkään jatkuneen pimeyden jälkeen pelaaja kohtaa viimein rannikon valon ja tämä kappale alkaa soimaan.

Police Station (Resident Evil 2)

Resident Evilin remaken kartano on vaikuttava kokonaisuus täynnä upeita yksityiskohtia, muttei valitettavasti yllä aivan kakkosen poliisiaseman tasolle. Tällä tarkoitan sekä alkuperäisen että remaken poliisiasemaa, jotka ovat molemmat eri tavalla hienoja kokemuksia. Kaupungilla hortoilee nyt tusinoittain T-viruksen vallassa olevia eikä itse poliisiasemakaan ole mikään turvallinen paikka – varsinkaan silloin, kun kuulet raskaat askeleet takanasi tai jostakin ryömii esiin inhottava Licker.

The Forbidden Lands (Shadow of the Colossus)

Tässä on mielestäni parhaiten luotu pelimaailma kokonaisuudessaan. The Forbidden Lands sotii kaikkia avoimen maailman periaatteita vastaan ja vieläpä häpeilemättä, sillä tämä kaukainen maa ei toivota ketään tervetulleeksi. Uskotaan, että paikka olisi jopa niin kirottu, etteivät sielutkaan saa viimeistä sysäystään tuonpuoleiseen, vaan jäävät eräänlaiseen limboon. Erämaassa ratsastaessa voi samoin huomata merkkejä menneistä ajoista, jolloin paikkaa todennäköisesti asutti kokonainen sivilisaatio. Nyt jäljellä ovat enää vain rauniot ja niitä asuttavat kolossit.

Sand Kingdom (Super Mario Odyssey)

Super Mario Odysseyn suurimpiin saavutuksiin lukeutui erityisesti se, kuinka paljon vaivaa Nintendo näki pelimaailman eteen. Parhaaksi esimerkiksi valikoitui Sand Kingdom, jossa pelaaja pääsee ensi kertaa kunnolla seikkailemaan laajalle pelialueelle. Kaikenlaista puuhailtavaa riittää yllin kyllin, minkä lisäksi aavikko soveltuu myös erinomaisesti Marion liikkeiden opetteluun.

Breath of the Wildille erityismaininta siitä, että pelissä on lukuisia ikimuistoisia pelialueita. Parhaiten mieleeni ovat jääneet Akkala ja Hateno Village ympärysalueineen.
 

Garo

Jäsen
4.5.2017
177
Joensuu
Hateno Village on minullekin yksi BotW:n muistettavimpia paikkoja. Sijainti maailman laidalla ja kallioiden suojassa, valkoiset kivitalot ja tämä saivat vihollisten täyttämän matkan jälkeen todella tuntemaan, että nyt löysi jotain turvallista ja erityistä. Vastaavan idyllinen paikka on myös Dragon Quest XI:n Cobblestone, jonka laskisin kuuluvan aloituskylien aateliin, vaikka syistä onkin vähän hankala puhua.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
BOTW:n ehdottomasti parasta antia itselleni, oli pelin näkemys Zora's Domainista. Paikka näytti juuri siltä että sen ovat rakentaneet Zorat juurikin Zoria(?) ja niiden elintapoja ajatellen. Paikka itsessään sekä sen kokonaissijainti (vesiputousten täyttämän laakson keskellä) sopii vain niin täydellisesti kuvaan, ja vielä sinne ensi kertaa (riippuen toki pelityylistä) meneminen loogisesti piiiiiiitkää joenvartta pitkin... täydellisyyttä. Ei sovi myöskään unohtaa uskomattoman kaunista, ja kumman jouluista, ääniraitaa joka ammentaa pääelementtinsä tietty GOAT-tasoisesta Ocarina Of Timesta. Voi kuinka toivoinkaan että olisivat saaneet Rito Villagesta myös yhtä hienosti suunnitellun paikan, sen sijaan että se oli vain vuorenseinämillä olevia hökkeleitä.

Vice City (pelissä nimeltä GTA: Vice City) on myös omaan makuhermooni täydellisesti osuva miljöö. Estetiikka on pullollaan juurikin sitä kasarinostalgiaa mitä peli yrittää pelaajalle tarjota, ja vaikka noita GTA-sarjan kulta-aikojen muita pelejä onkin tullut hakattua vähintäänkin yhtä paljon kuin Vice Cityä, oli tämän pelin maailma ainoa jossa osasin suunnistaa vaikka silmät kiinni paikasta paikkaan katsomatta karttaan päinkään.

Final Fantasy IX:n maailma on myös erittäin ikimuistoinen fantasiaympäristö. Suuren maailman eri rodut omaavat kaikki omat poliittiset järjestelmänsä ja tapansa, ollen samalla myös täysin tietoisia toistensa olemassaolosta. Yhtenäisen satumaailman fiilis on vahvasti läsnä peliä pelatessa.
 

Kraidi

Jäsen
30.4.2017
528
  • Viestiketjun aloittaja
  • #4
Hateno Village on minullekin yksi BotW:n muistettavimpia paikkoja. Sijainti maailman laidalla ja kallioiden suojassa, valkoiset kivitalot ja tämä saivat vihollisten täyttämän matkan jälkeen todella tuntemaan, että nyt löysi jotain turvallista ja erityistä.

Itselleni erityisen paikasta teki juuri tuo kodikkuus. Tulee mieleen vahvasti jokin Ghibli-elokuva, minkä lisäksi yksi pelin kohokohdista oli itselleni se, kun löysin Hateno Villagen läheltä kielekkeen, mistä avautuu kaunis näkymä merelle etenkin auringonnousun aikana.