Amiibo

• Viestiketjun aloittaja Jonelink
  • Aloituspäivämäärä

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

J

Jonelink

Vieras
Mikä on amiibo?

Amiibo on Nintendon kehittämä NFC-sirua lukeva figuuri, jotka voi käyttää yhteensopivissa Nintendon konsoleissa, kuten Wii U, Nintendo 3DS ja Nintendo Switch. Normaaliin 3DS:n malliin tarvitaan NFC-lukulaite, tai New Nintendo 3DS, jossa on sisäänrakennettu NFC-siru.

Mitä amiiboilla voi tehdä?

Amiiboilla voit avata uusia ominaisuuksia yhteensopivissa peleissä, kuten Animal Crossing, Mario Kart 8 ja Smash Bros. 3DS & Wii U. Joissakin peleissä voit käyttää amiiboja kerran päivässä, kuten pelissä Mario Party 10.

Milloin amiibot julkaistiin?

Ensimmäiset amiibot tulivat markkinoille Marraskuussa 2014, jolloin julkaistiin 12 Smash Bros. hahmofiguureita. Siitä asti Nintendo on julkaissut lähes joka kuukausi uusia amiiboja. Nintendo on kertonut figuureiden myyneen Syyskuuhun 2016 mennessä 39 miljoonaa kappaletta ja amiibo kortteja 30,6 miljoonaa kappaletta.

Tässä pieni lista peleistä, mitä amiiboilla voi avata tai saada.

Super Smash Bros. For 3DS & Wii U. Koskettamalla jonkun hahmon voit kasvattaa hänen tasokattoa 50 asti ja kehittää hänestä vahvemman.

Mario Kart 8. Kun kosketat yhteensopivan hahmon, voit avata Mii hahmollesi uuden ajoasun hahmon tyyliin, kuten Mario tai Link.

Animal Crossing: Happy Home Designer. Kun kosketat jonkun AC korteista, voit kutsua hahmon luoksesi ja sisustaa talosi hänen tyyliinsä.

Mario Party 10. Jos kosketat jonkun Mario sarjan amiiboista, voit avata hänen tyylinsä mukaan lautapelin. Muut sarjan amiibot avaavat bonuksia ja voi käyttää vain kerran päivässä.

Super Mario Maker. Link, Kirby tai muu Nintendo hahmo ilmestyy kentälle.

Mitä kokemuksia amiibot ovat herättäneet sinulta? Suunnitteletko ostavasi kaikki julkaistut amiibot vai ostatko mielummin suosikkejasi? Mitä käyttöä toivoisit amiiboille tulevaisuudessa?

Tertzzi

SW-2800-6452-5622
1.5.2017
224
Helsinki
Super Smash Bros linjan kerään kokonaan. Minulla on kaikki paitsi tulevat (2kpl Bayonetta/Cloud ja Corrin), ne ovat tilattuna.

Super Mario linjasta minulla on (Mario, Toad, Bowser ja Boo) ja on myös (30th anniversary 8-bit Mario 2 eriväristä) ja (hopea ja kultainen mario).

Splatoon linjasta minulla on (Callie/Marie, Inkling Boy/Girl ja Squid), ne ensimmäiset versiot. Tilasin myös uudet versiot näistä jotka tulevat samaan aikaan kuin Splatoon 2.

Breath of the Wild linja on kokonaan.

Zelda linjasta löytyy (Wind Waker Link ja Zelda, 8bit Link, Wolf Link ja Ocarina of Time Link)

Eli minua ei haittaa jos nintendo laittaa paljon Amiibo omínaisuuksia peleihin kun näitä nyt on.

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Itse ostelen niitä mitkä itseäni mielyttävät. Harvassa on omasta mielestäni sellaiset pelit jossa amiibot avavaavat jotain oikeasti kyseenalaista kuten Co-op moodin Shovelissa joten sisällön suhteen ei oma asenteeni ole negatiivinen.

Tai no siinä mielessä on että amiibot ovat 90% ajasta niin turhia että ei niitä viitsi ottaa käyttöön.

Kaksi muuta asiaa mitkä häiritsevät amiiboissa itseäni on myöskin se että "realistisemman" näköisten ihmishahmojen naamat ovat yleensä melko rumia. Tämä on tietenkin täysin subjektiivistä mutta esimerkiksi tuo tuleva Bayonetta amiibo ei ainakaan omaa silmää miellytä.

Toinen vika amiiboissa on se valikoima. Nintendolla on paljon sarjoja ja hahmoja josta ei ole amiiboja mutta silti Mariosta ja Kirbysta on jo tuhat versiota. Olisi kiva jos saataisiin vaikka Advance Wars sarjalle pari amiiboa ennenkuin tehdään se viides miljoonas Mario.

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Ehkä hivenen yllättäen, ARMS ei saakaan omia Amiiboja, julkaisussa ainakaan. Personallisia hahmoja pelistä ainakin löytyy, joten ehkäpä sitten, kun peliää saadaan päivitettyä, ja yleisön suosikit ovat paremmin selvillä.

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Minulla on Jigglypuff -amiibo ja Shovel Knight -amiibo, ja Shovel Knight on tosi erityinen, koska se tekee jo nyt niin paljon eri juttuja. Uusi hauska toiminto on hahmon kutsuminen söpöksi keijuksi peliin mukaan uuden NPC-hahmon kautta. Sitä ennen se avasi jo uuden pelitilan. Yacht Club Games on sanonut, että tulevat pelit tukevat myös tuota figuuria.

Nintendo voisi muuten kopioida tuon keijuidean, ja Breath of the Wildissa vaikka voisi kutsua lentävän Jigglypuff-keijun seikkailuun. Olisi hassua, jos keiju kommentoisi asioita eri tavalla riippuen amiibo-hahmosta. Amiibot ovat niin erillinen juttu peleistä itsestään, että tuollainen crossover-sisältö voisi olla vaikka miten yliampuvaa.

Viimeksi muokattu:

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Itse en omista muuta kuin Wolf Link amiibon mutta minusta nuo toiset amiibot on sen verran tyylikkäitä että niitä voisi jopa alkaa keräilemään. Saa nähdä innostunko tosissaan jossain vaiheessa noita ostamaan enemmälti. ARMS amiibo voisikin ilmestyessään olla ensimmäinen kokoelmassani. Saapi nähdä.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Amiiboja on jostain syystä kertynyt hyllyyn jo tusinan verran. Pääasiassa olen nappaillut suosikkihahmoja silloin kun niitä löytyy poistomyynnistä. Jos olisi ylimääräistä niin olisi näitä ihan kiva keräilläkin, mutta yli 20 euroa on jo aika ronski hintalappu. Bayonetta-amiibo tulee varmaan seuraavaksi hankittua.