Suomalainen Moonbound-peli tulossa Nintendo 3DS -konsolille!

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Tenzen78

Nintendo-kehittäjä
7.3.2018
65
Tampere
Miten eri vaikeustasot eroavat toisistaan pelillisesti?
En vastannut tähän kysymykseen aikaisemmin, koska en halunnut paljastaa yksityiskohtia pelin pelattavuudesta tai vaikeustasoista. Voisin kertoa nyt niistä jonkin verran :

Moonbound on perinteinen, pelaajan taitoa korostava arcade-peli. Halusin tehdä pelistä alusta lähtien haastavan ja pelaajan taitojen kehittymisestä palkitsevan. Pelin tasot ovat melko pieniä, mutta ne ovat parhaimmillaan (ja varsinkin vaikeammilla vaikeustasoilla) hyvinkin intensiivisiä. Pelaajan täytyy kerätä tason läpäisemiseksi kaikki sen energiakristallit. Pelaajan hahmot voivat kantaa kerralla vain yhden esineen, joten pelaajan täytyy aina liikkua ensin esineen luokse ja palata sen jälkeen takaisin tason aloituspisteenä toimivalle avaruusalukselle. Moonbound vaatii pelaajalta mm. nopeaa päätöksentekokykyä, paineensietokykyä, tason tilanteen hahmottamista, useiden asioiden samanaikaista seuraamista sekä eri tyyppisten vihollisten ja tasojen tuntemista. Kokeneemmat pelaajat voivat kerätä kaikille pelin tasoille sijoitettuja mineraalinäytteitä, jotka toimivat pelissä bonusesineinä. Pelaajan ei ole pakko kerätä tasojen hankalimpiin kohtiin sijoitettuja mineraalinäytteitä tasojen läpäisemiseksi, mutta niistä saatavat bonuspisteet nopeuttavat lisäelämien saamista. Pelin vaikeustaso nousee tasaisesti pelin edetessä. Pelaaja voi aina jatkaa peliä game overin jälkeen saavuttamansa tason alusta tai aloittaa uuden pelin haluamaltaan tasolta level selection -valikosta.

Moonbound-pelissä on neljä vaikeustasoa, jotka koostuvat muutamasta eri asiasta. Kaikissa pelin kuissa on vaarallisuudeltaan eri tasoisia vihollisia. Pelin vaikeustasot määrittelevät tasoilla olevat viholliset. Pelaaja kohtaa vaikeampien vaikeustasojen tasoilla vaarallisemman ja suuremman vihollisryhmän. Pelaajaan kohdistuu vaikeammilla vaikeustasoilla enemmän painetta ja pelaajalla on urheilutermejä käyttäen vähemmän aikaa ja tilaa tehdä ratkaisuja. Vaikeustaso määrittelee myös pelaajan aloituselämien määrän ja lisäelämien toistuvat pisterajat. Esim. pelaaja saa Easy-vaikeustasolla runsaasti elämiä ja voi saada niitä melko nopeasti lisää, jolloin pelaajalla on varaa tehdä paljonkin virheitä. Pelaaja saa vaikeimmalla Hardcore-vaikeustasolla vain yhden elämän eikä voi saada niitä lisää, joten pelaaja ei voi tehdä pelin läpäisemisen aikana ainuttakaan isompaa virhettä.

Olen pyrkinyt asettamaan pelin Normal-vaikeustason sopivan haastavalle tasolle pelin kehittämisen aikana. Määrittelen pelin muut vaikeustasot sen pohjalta projektin loppupuolella.
 

Tenzen78

Nintendo-kehittäjä
7.3.2018
65
Tampere
Moonboundin ensimmäiset markkinointimateriaalit valmistuivat tällä viikolla ja Nintendo on hyväksynyt ne julkaisua varten! Kokosin ne Dropboxiin, josta voitte myös ladata ne :
https://www.dropbox.com/sh/7thyv5ff6k5wsjn/AAASLJ9bjCe0tFwzWkMS3q9wa?dl=0

Ensimmäisten teaser-materiaalien sisältö :
  1. Moonboundin virallinen logo (sis. pixel art - ja vektorigrafiikkaversiot)
  2. Pelin Nintendo eShop -mainoskuva
  3. United Earth Explorers -järjeston (lyh. UEE) logo, jota käytetään pelin juonessa ja sen ikonina (sis. pixel art - ja vektorigrafiikkaversiot)
  4. Pelin game over -scenen taustakuva
Nintendo eShop -mainoskuva paljastaa lisää asioita pelistä. Lisäsin materiaaleihin myös kuvat kahdesta UEE:n logolla varustetusta t-paidasta, jotka teetätin itselleni viime viikolla. Paidat on tuotettu Moonbound_UEE_logo_vector.ai -kuvasta, joka löytyy Dropboxista.
 

Tenzen78

Nintendo-kehittäjä
7.3.2018
65
Tampere
Moonboundin musiikit valmistuivat viime viikolla, joten ajattelin julkaista sen kunniaksi pelin Trogor-kuun musiikin, joka löytyy edellisen viestin Dropbox-linkin kautta Soundtrack-hakemistosta.

Lisäsin Dropboxiin jo aikaisemmin suurennetun taustakuvaversion pelin Nintendo eShop -mainoskuvasta (Moonbound_Nintendo_eShop_banner_wallpaper.png, 1920 x 811 px). Kaikki pelin julkaistut materiaalit voi ladata kerralla Dropboxista .zip-tiedostona Download-napista.

Onko teillä kommentteja tai kysymyksiä pelistä tai sen markkinointimateriaaleista?
 

Garo

Jäsen
4.5.2017
177
Joensuu
Täytyy sanoa, että pidän kovasti tuosta UEE:n logosta. Oikein tyylikäs tapaus.

Pystytkö kertomaan, kuinka hyvin mainoskuva ja game over -ruutu vastaavat itse pelin grafiikkaa?
 

Tenzen78

Nintendo-kehittäjä
7.3.2018
65
Tampere
Pahoittelut, että en ole kirjoittanut Moonboundin tilanteesta pitkään aikaan. Olen käyttänyt alkuvuoden aikana kaiken työajan pelin kehitystyöhön.

Sairastuin viime vuoden elokuussa, mikä oli jo toinen iso takaisku projektin edistymiselle vuoden 2019 aikana. Menetin lähes kaksi kuukautta mm. pelin ohjelmoinnista sairastamiseen alkusyksyn aikana ja tein sen jälkeen töitä puoliteholla loppuvuoden ajan. Kerroin jo aikaisemmin, että menetin keväällä 2019 kaksi kuukautta muuttamiseen. Aloin onneksi parantua kunnolla vuodenvaihteen jälkeen ja olen pystynyt kirimään projektia eteenpäin alkuvuoden aikana.

Moonbound on vihdoinkin valmistumassa lähikuukausien aikana. Olen käyttänyt tähän mennessä pelin kehittämiseen 2350 työtuntia. Sain pelin juoneen liittyvät osiot kirjoitettua ja ohjelmoitua valmiiksi viime vuoden joulukuun alkupuolella. Olen keskittynyt sen jälkeen suurimmaksi osaksi pelin grafiikan parantamiseen yhdessä veljeni kanssa, joka on projektin pääasiallinen graafikko. Pelin tasojen hahmoanimaatiot (sis. mm. pelaajan hahmojen, vihollisten, ammusten ja efektien animaatiot) valmistuvat parin seuraavan viikon aikana. Pelin äänitoteutus alkaa olla myös hyvin lähellä valmistumista. Viimeiset pelistä puuttuneet äänitehosteet valmistuivat pääsiäisen jälkeen. Moonboundin soundtrackissä on yhteensä 14 kappaletta, joiden kokonaispituus on lähes 31 minuuttia. Olen jo ohjelmoinut peliin myös tasonvalinnan sisältävän start menun, music playerin, options-valikon ja lopputekstit. Eniten työtä pelissä on vielä jäljellä tasojen taustagrafiikan parantamisessa.

Päätin julkaista tänään toisen kappaleen pelin soundtrackistä, aavikkokuu Sharilin musiikin (Moonbound_OST_02_Sharil.mp3, pituus 03:13). Kappaleen voi kuunnella tai ladata tämän Dropbox-linkin kautta :
https://www.dropbox.com/sh/7thyv5ff6k5wsjn/AAASLJ9bjCe0tFwzWkMS3q9wa?dl=0
 

Tenzen78

Nintendo-kehittäjä
7.3.2018
65
Tampere
Täytyy sanoa, että pidän kovasti tuosta UEE:n logosta. Oikein tyylikäs tapaus.

Pystytkö kertomaan, kuinka hyvin mainoskuva ja game over -ruutu vastaavat itse pelin grafiikkaa?
Kiitos! Olen suunnitellut suurimman osan Moonboundin grafiikasta. Lähes kaikki pelin juoneen liittyvät grafiikat, kuten UEE:n logo ja game over -taustakuva, perustuvat piirtämiini lyijykynäluonnoksiin. UEE (United Earth Explorers) on pelissä NASA:n kaltainen avaruuden tutkimiseen keskittyvä maailmanlaajuinen järjestö, johon pelaajan hahmot kuuluvat. Halusin, että UEE:n logo symbolisoi järjestön tarkoitusta. Logon pyrstötähtikuvio kuvaa tuntemattomalle planeetalle saapuvaa UEE:n tutkimusalusta.

Moonbound on toteutettu 90-luvun arcadepelien tavoin käsinpiirretyllä 2D-grafiikalla. Pelin tasojen hahmot kuvataan perinteisellä spritegrafiikalla. Voisin paljastaa tässä vaiheessa, että Moonbound EI ole lajityypiltään suoraan sivulta kuvattu Metroidvania-peli. Game over -taustakuvaa käytetään suoraan pelissä ja se on hyvä esimerkki pelin juonigrafiikasta.

Nintendo eShop -mainoskuva perustuu myös piirtämääni luonnokseen, johon piirsin taiteellisen näkemyksen pelin jäätikkökuu Glaciuksesta. Halusin tuoda mainoskuvassa esille pelin perusluonteeseen ja pelattavuuteen liittyviä asioita, kuten laskeutuneen pelaajan Eagle-aluksen ja energiakristallien keräämisen. Esittelen siinä myös pelin hahmoja (esim. ice elemental - ja ice vortex -viholliset). Moonboundin tasoja ei ole kuvattu pelissä mainoskuvan perspektiivistä, mutta voin sanoa hahmoanimaatioiden piirtämisen jälkeen, että kaikki siinä olevat hahmot tunnistaa pelissä välittömästi.

Olen halunnut suunnitella jo kauan pelille elokuvajulisteen näköisen mainoskuvan, joka esittelisi teille pelaajan hahmot. Minulla on jo paljon ideoita sitä varten. En ole kuitenkaan varma, haluanko käyttää siihen aikaa ennen pelin valmistumista. Haluaisin saada tämän kuvan tehtyä valmiiksi viimeistään pelin julkaisun yhteydessä.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Olen halunnut suunnitella jo kauan pelille elokuvajulisteen näköisen mainoskuvan, joka esittelisi teille pelaajan hahmot. Minulla on jo paljon ideoita sitä varten. En ole kuitenkaan varma, haluanko käyttää siihen aikaa ennen pelin valmistumista. Haluaisin saada tämän kuvan tehtyä valmiiksi viimeistään pelin julkaisun yhteydessä.
Tällainen promomateriaali on toki kiinnostavaa, mutta olisi mukava nähdä ihan konkreettisia screenshotteja pelistä. Tällä hetkellä nimi "Moonbound" ei herätä oikein minkäänlaisia mielikuvia, kun ei ole mitään hajua miltä peli edes näyttää. Toki ymmärrän, että ihan kaikkea et voi näyttää, eikä tässä toki mikään kiire ole.

Joka tapauksessa, lykkyä tykö pelin viimeistelyyn! Aika harvoin tulee enää nykyään pelattua 3DS:llä, mutta toivottavasti tämä peli saa ihmiset kaivamaan käsikonsolit esiin.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
794
Rovaniemi
3DS:n eshop sitten suljetaan 31. heinäkuuta Etelä-Amerikassa.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
3DS:n eshop sitten suljetaan 31. heinäkuuta Etelä-Amerikassa.
Ymmärtääkseni tämä koskee vain tiettyjä Etelä-Amerikan valtioita, joissa on muutenkin rajoittuneempi valikoima verrattuna muuhun maailmaan. Toki harmillinen juttu joka tapauksessa.
 

Tenzen78

Nintendo-kehittäjä
7.3.2018
65
Tampere
Tällainen promomateriaali on toki kiinnostavaa, mutta olisi mukava nähdä ihan konkreettisia screenshotteja pelistä. Tällä hetkellä nimi "Moonbound" ei herätä oikein minkäänlaisia mielikuvia, kun ei ole mitään hajua miltä peli edes näyttää. Toki ymmärrän, että ihan kaikkea et voi näyttää, eikä tässä toki mikään kiire ole.

Joka tapauksessa, lykkyä tykö pelin viimeistelyyn! Aika harvoin tulee enää nykyään pelattua 3DS:llä, mutta toivottavasti tämä peli saa ihmiset kaivamaan käsikonsolit esiin.
Aloin ajatella luettuani vastauksesi, että olen pitänyt salaisuuden verhoa pelin yllä ehkä jo liiankin pitkään. En ole julkaissut tähän mennessä screenshotteja pelistä sen grafiikan keskeneräisyyden takia. Olen ollut myös ajoittain suorastaan vainoharhainen pelin suojelemisen suhteen, koska se on minulle henkilökohtaisesti erittäin tärkeä projekti. Pelin kehitystyö on kuitenkin edennyt jo lähelle julkaisukuntoa, joten nyt alkaisi olla oikea aika paljastaa kuvamateriaalia pelistä. Voisin julkaista ensimmäisen screenshotin pelistä tänä viikonloppuna.

Kiitos kannustuksesta! Jatkan tiivistä työskentelyä pelin parissa.
 

Tenzen78

Nintendo-kehittäjä
7.3.2018
65
Tampere
Ensimmäinen Moonbound-pelin teaser-screenshot (400 x 480 px, ylä- ja alanäyttö samassa kuvassa) :

Moonbound_teaser_screenshot_01.png


Kaappasin tämän screenshotin tänään suoraan 3DS-kehityslaitteistolta. Kuva on aavikkokuu Sharilin tasolta 2-2. Pelin vaikeustasona on kuvassa Normal. Kuvassa näkyy kaksi Sharil-kuun vihollista : Sand scorpioid ja desert needler. Konsolin alanäytön keskellä on juuri valmistunut maisemakuva Sharil-kuusta. Julkaisin kuun musiikin Dropboxin kautta aikaisemmin tällä viikolla.
 

Tenzen78

Nintendo-kehittäjä
7.3.2018
65
Tampere
3DS:n eshop sitten suljetaan 31. heinäkuuta Etelä-Amerikassa.
Harmittava uutinen. En ollut kuullut tästä. Taidan menettää tämän takia pienen osan mahdollisista asiakkaista, koska en taida saada peliä julkaistua Amerikan markkina-alueella ennen heinäkuun loppua Nintendon julkaisuprosessin hitauden takia.
 

Tenzen78

Nintendo-kehittäjä
7.3.2018
65
Tampere
Sain pysäyttävän suru-uutisen helatorstaina (21.5.) : Isäni menehtyi kotonaan Pohjois-Karjalassa. Hänen terveytensä oli heikentynyt viime vuosien aikana, mutta hänen kuolemansa oli silti minulle suuri järkytys. Matkustin yhdessä veljeni kanssa isäni kotiseudulle hänen avopuolisonsa henkiseksi tueksi. Hoidimme samalla hänen hautajaistensa järjestelyitä.

Moonboundin kehitystyö on ollut pysähdyksissä tähän päivään asti. Koen, että olen toipunut nyt tarpeeksi jatkaakseni työntekoa. Isäni kuolema on jo kolmas iso takaisku projektille viimeisen vuoden aikana. Haluan kuitenkin edelleen tehdä pelin valmiiksi.

Joudun matkustamaan uudelleen Pohjois-Karjalaan loppukuusta isäni hautajaistilaisuuksiin. Olen tämän vuoksi poissa Tampereelta vähintään puolitoista viikkoa, mikä viivästyttää pelin valmistumista.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Otan osaa. Yritä jaksaa, mutta älä turhaan ota paineita valmistumisesta ainakaan meidän pelaajien puolesta. Kyllä pelaajat jaksavat odottaa hetken pidempään, mutta sinun jaksamisesi on huomattavasti merkittävämpi asia.
 

Tenzen78

Nintendo-kehittäjä
7.3.2018
65
Tampere
Kiitos osanotosta. Palasin tänään Moonboundin kehittämisen pariin pitkän tauon jälkeen. Työmotivaationi oli kadoksissa kolmen edellisen viikon ajan.

Julkaisin samalla kolmannen kappaleen pelin soundtrackistä. Pelin päävalikon musiikki (Moonbound_OST_07_Main_menu.mp3, pituus 01:56) löytyy aikaisempien viestien Dropbox-linkistä.
 

Jack

Viikin kreivi
3.5.2017
140
Julkaisin samalla kolmannen kappaleen pelin soundtrackistä. Pelin päävalikon musiikki (Moonbound_OST_07_Main_menu.mp3, pituus 01:56) löytyy aikaisempien viestien Dropbox-linkistä.

Aikamoista korvakarkkia tämä päävalikon biisi! Millä ohjelmalla teet musiikit?
 

Tenzen78

Nintendo-kehittäjä
7.3.2018
65
Tampere
Aikamoista korvakarkkia tämä päävalikon biisi! Millä ohjelmalla teet musiikit?
On hienoa kuulla, että pidit kappaleesta! Eräs ystäväni on tehnyt kaikki Moonboundin musiikit. Suurin osa pelin kappaleista (mm. päävalikon ja Sharil-kuun musiikit) on tehty jo vuonna 2011 pelin PC-prototyyppiversiota varten. Pelin uudet musiikit on tuotettu etätyönä parin viime vuoden aikana. Kysyin juuri ystävältäni Facebookissa, mitä ohjelmaa hän on käyttänyt musiikkien tekemiseen. Hän sanoi käyttävänsä FL Studiota erilaisilla plugineilla varustettuna.

Julkaisin tänään neljännen kappaleen pelin soundtrackistä. Pelin Start Menun musiikki (Moonbound_OST_08_Start_menu.mp3, pituus 01:30) on nyt kuunneltavissa ja ladattavissa Dropboxista. Pelaaja aloittaa Moonboundissa uuden pelin Start Menun kautta. Pelaaja valitsee valikossa pelin pelimoodin, vaikeustason, pelattavan hahmon ja aloitustason.
 

Artzei

Nuija
30.4.2017
178
Lappeenranta, Suomi
Oletko harkinnut, sitten kun peli on viimeistely ja julkaistu, lisenssoivasi pelin lähdekoodin, dokumentaatiot plus muut lähdemateriaalit jollekin kolmannen osapuolen kehittäjälle/julkaisijalle?

Lähinnä kysyn vaan sen takia, kun ei kuitenkaan 3DS eShop ole varmaan enään kovin montaa vuotta pystyssä, niin tietää että on edes jonkunlainen varasuunnitelma pelille.