Super Mario Maker 2

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
794
Rovaniemi

Kesäkuu 2019, now with extra slopes.
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Kyllä on nopea kaari julkistuksesta julkaisuun. 4 kuukautta on aika vähän.
 

Rokku

Prinny
6.6.2018
15
Jotenkin hauskaa että kun nuo vinot maastot olivat ehkä eniten pyydetty ominaisuus alkuperäiseen peliin, niin HETI ensimmäinen asia mikä trailerissa näkyi, oli juuri se!

Mutta joo, helposti kesän kiinnostavin julkaisu omalla kohdalla. Trailerilla saa melkein painaa useita kertoja pause-nappia että huomaa kaikki uudet asiat mitä editorilla voi tehdä. Aika jännä myös että Mario 3D Worldista on tehty oma teemansa, vaikka se ei edes ole 2D-peli. Toivottavasti on myös muita uusia teemoja. Tietysti on myös paljon toiveita: esimerkiksi kattava musiikkivalikko, koska alkuperäisessä pelissä sai kuunnella niitä vain muutamaa musiikkia kyllästymiseen asti.
 

Garo

Jäsen
4.5.2017
177
Joensuu
Loistava veto näyttää trailerissa mäet ensiksi. Faneja on selvästi kuunneltu.

Innostuin eniten 3D Worldin lisäämisestä entisten tyylien joukkoon. Itselleni syvyysvaikutelma tuo 2d-hyppelyihin aina jonkinlaisen lisäviehätyksen. Ja kissapuku paras puku. Spottailin kymmenisen uutta kenttäelementtiä, ja siihen kun lisätään uudet viholliset, kyky vaikuttaa kenttien vierimissuuntaan ja mahdolliset muut uutuudet, tuntuvat luomismahdollisuudet lähes rajattomilta.
 

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Ilmeisesti uusi Super Mario Maker tarkoittaa, ettei uutta 2D-Mariota ole kehityksessä (mikä on tietenkin virhe). Koska Marion kehityksestä vastaavat eivät ole intohimoisia 2D-sarjan suhteen, ehkä sille on valittu toinen suunta, joka tavallaan vapauttaa kehittäjät sen parista. Ei kai ole mahdotonta, että Switchille kehitetään jossain vaiheessa uusi Super Mario Bros., mutta vaikuttaa, ettei Nintendo nähnyt tarvitsevansa sitä Switchille sen ensimmäisten, merkityksellisimpien myyntivuosien aikana. Se valinta on iso riski, sillä 2D-Mario on yksi isoimmista liikuttavista voimista konsolimyyneille.

Tämän pelin 3D World -teemasta (alla) nähdään, miltä kunnianhimoisempi moderni Super Mario Bros. -peli voisi näyttää. Tuollainen 3D-mallinnettu maailma näyttää hyvältä verrattuna New-sarjaan. Varsinainen Super Mario Bros. -peli voisi olla tietenkin olla vielä hienostuneempi, kun sen ei tarvitsisi rajoittaa itseään käyttäjäystävällisellä luomissovelluksella luotaviin kenttiin. Lisäksi suuri osa sisällöstä voisi olla uutta.

Tämä peli näyttää paljon edellistä paremmalta, mutta minusta siinä tulisi olla myös karttamaailmat, joihin kenttiä voisi sijoittaa. Karttamaailmoja yhdistämällä voisi luoda kokonaisia omia Mario Maker -pelejä. Nintendo voisi myös julkaista omia, ammattimaisesti luotuja maailmoja/pelejä.

XoJwOGfbzoNrFsMFclRlGK6SAcZBfqcJ.jpg


VNAo1RPdXKjfI6BOylFKvkSqsgpnMgiy.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Olen ennustaja ja povaan huimia myyntejä tälle pelille :-D Wiiuulla en kyseistä peliä(siis Maker 1:stä) omistanut mutta tämä näyttää kyllä hienolta!
 

Nepa

Jäsen
1.5.2017
35
Itsellänikin jäi kokonaan tuo edellinen osa kokematta joten tämän tulo oli todella iso uutinen.

Hyvä vielä että näinkin nopesti saadaan tämä koska loppuvuosi on varmasti pakattu täyteen pelejä.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Olen siinä suhteessa huono Mario Maker -käyttäjä, että en leveleitä tee mutta sitäkin mieluummin pelaan muiden. Enpä usko että Reggie minulle kirjepommia lähettää kun pelin täyteen hintaan kuitenkin julkkarissa ostan.

Avoimet kysymykset:

- Onkohan pelissä Super Mario 3D World korvannut New Super Mario Brosin? Traikussa ei näkynyt missään kyseistä teemalaatikkoa missään joten olisiko niin että Nintendo varjelee tällaisella pienellä nyanssilla NSMBUD:n joka viikosta toiseen keikkuu, ainakin vielä, myyntilistojen huipulla ympäri planeettaa..?
- Miten korvataan Miiverse? Kommentit olivat kuitenkin oleellinen osa ensimmäinen luontityökalun viehätystä joten mistä korvaaja..?
- Miten käy ykkösosan kenttien? Siellä on muutama tuhat terallista Nintendon kovalevyllä ykkösen kenttiä jotka nyt sitten joko siirtyvät bittiavaruuteen ja Youtubeilijoiden videoiden kätköihin, vai onko Nintendolla jokin suunnitelma tämän varalle?
- Miten on DLC:n laita? Tuleeko jatkossa työkaluja lisää ladattavaksi vai mennäänkö Mario Maker 3:n julkaisuun asti niillä mitä pelistä löytyy?
 

Myy100

Jäsen
1.5.2017
376
- Onkohan pelissä Super Mario 3D World korvannut New Super Mario Brosin? Traikussa ei näkynyt missään kyseistä teemalaatikkoa missään joten olisiko niin että Nintendo varjelee tällaisella pienellä nyanssilla NSMBUD:n joka viikosta toiseen keikkuu, ainakin vielä, myyntilistojen huipulla ympäri planeettaa..?
Kummatkin Super Mario 3D World ja New Super Mario Bros. (U?) on pelissä mukana. Huomaa siitä kun SM3DW:ssä Mariolla ei ole hattua päässä ja kentät on kolmiuloitteisia sekä molemmissa on erinäköinen kolikkolaskuri vasemmassa yläkulmassa.

- Miten on DLC:n laita? Tuleeko jatkossa työkaluja lisää ladattavaksi vai mennäänkö Mario Maker 3:n julkaisuun asti niillä mitä pelistä löytyy?
Alkuperäisessä Super Mario Makerissa oli DLC, joten en ihmettelisi jos tässäkin olisi.
 
Viimeksi muokattu:

Rokku

Prinny
6.6.2018
15
Norsukampa sanoi:
- Miten käy ykkösosan kenttien? Siellä on muutama tuhat terallista Nintendon kovalevyllä ykkösen kenttiä jotka nyt sitten joko siirtyvät bittiavaruuteen ja Youtubeilijoiden videoiden kätköihin, vai onko Nintendolla jokin suunnitelma tämän varalle?
- Miten on DLC:n laita? Tuleeko jatkossa työkaluja lisää ladattavaksi vai mennäänkö Mario Maker 3:n julkaisuun asti niillä mitä pelistä löytyy?
Tästä on luultavasti jokaisella oma mielipiteensä, mutta itseä ei juuri yhteensopivuus ensimmäisen pelin kanssa kiinnosta. Syynä lähinnä se, miten paljon roskaa siellä on. Skip-nappulalle tuli aika paljon käyttöä ykkösen kanssa. Oikeasti hyvälaatuiset kentät oli useimmiten joidenkin tuttujen tekijöiden aikaansaannoksia, eli aika harvassa. Lisäksi siellä parhaiten arvioitujen kenttien listoilla oli enemmän ns. gimmick-kenttiä, eli Auto Marioja tai muita. Ne oli kyllä taidokkaasti tehtyjä, mutta pelillinen arvo lähellä nollaa.

Totta kai on selvää että myös Mario Maker 2:n kentistä suuri osa tulee olemaan kehnoja, niin se on jokaisessa paikassa jossa on käyttäjien tekemää sisältöä. Mutta silti aloittaisin mieluiten tässä puhtaalta pöydältä. Toivottavasti pelissä on helppo välttää niitä kaikkein huonoimpia kenttiä.

Myy jo vastasikin tuohon DLC-aiheeseen, eli kenties samaan tapaan ilmaisia päivityksiä ilmestyy. Tietty suuri kysymys on, että tuleeko kenties suurempia lisäpaketteja maksullisena. Kenttäeditorissa työkaluja ei koskaan ole liikaa, joten ehkä jopa järkevästi hinnoiteltuna maksullinen DLC voisi olla ok (niin kauan kun se oikeasti lisää jotain oikeasti uutta ja merkittävää. Ei mitään "nyt voit tehdä eri värisiä goombia" paketteja). Jos näin käy, niin toivottavasti mentäisiin LittleBigPlanet-käytännöllä, eli editorin työkalut maksaa, mutta kaikki pelaajat voivat pelata niillä tehtyjä kenttiä, vaikka eivät olisi ostaneet mitään DLC:tä. Joka tapauksessa en todellakaan halua että tähän tulisi sata eri DLC-pakettia, vaan puhutaan oikeista isommista lisäosista Splatoonin Octo Expansionin tavoin.
 
Viimeksi muokattu:
J

Jonelink

Vieras
Tämä peli muistuttaa paljon ensimmäistä osaa, että liukumäet, hahmot ja tavarat ovat uutta sisältöä. Liukumäet oli jo toivottu ekaan osaan kovasti, mutta tuodaan nyt tähän peliin. 3D worldin teemasta en tiedä, sillä trailerissa nähtiin pientä kuvaa, että lopputulos tulee sitten julkaisun yhteydessä. Olisi tuo teema sopinut enemmänkin seuraavaan peliin Super Mario Maker 3D, missä voidaan luoda 3D tasoja 64, sunshine, galaxy ja odyssey teemoilla.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Turkulainen sanoisi tähän kohtaan että "ai kauhia ku tuli paljo uut tiatoo Mario Maker kakkosest viime yän"


Isoja juttuja:

- Jonkin sortin yksinpelimuoto jossa pelaat ennalta tehtyjä kenttiä, tienaten samalla kolikoita joilla ehostaa Peachin linnaa. Mies siis tekee taas kerran työt ja nainen se vaan sisustaa näillä raa'alla työllä tienatuilla rahoilla.
- Co-op sekä yhteistyöllä että hieman kilpailullisemmalla asenteella. Netin välityksellä ja ilman (jälkimmäinen jäi toki vielä vähän epäselväksi)
- Uusia musiikkikappaleita!!!!!
- Yöteemat, jotka tuovat lisähaasteita leveleihin vastatuulen, jääfysiikoiden, nurinkurin kääntyneen ruudun tjms. avulla.
- Autoja... kyllä, autoja.

Ihan kivoja juttuja ja mitä olen jutellut ykkösosassa leveleitä (kuin myös romhackeja) ihan vakavissaan tehneiden tuttujen kanssa, ovat he aivan täpinöissään tästä joten kai se sitten maaliinsa osui..?
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
794
Rovaniemi
  • Viestiketjun aloittaja
  • Staff
  • #13
Vahva goty contender tämän esityksen jälkeen. Ainoat todennäköinen nillityksen kohde koskenee kenttien piirtämistä (koska Switchin multitouch-näyttö), muutenhan tässä on kaikkea dislike-napista (!) alkaen. Amiibo-pukuja ei mainittu, mutta toivottavasti ne ovat taas mukana. 100 Marion haaste on taas muutettu 5 elämällä alkavaksi, loputtomiin jatkuvaksi ennätystehtailuksi.

- Co-op sekä yhteistyöllä että hieman kilpailullisemmalla asenteella. Netin välityksellä ja ilman (jälkimmäinen jäi toki vielä vähän epäselväksi)

Local-coopissa jokainen pelaaja tarvitsee oman Switchin ja ilmeisesti pelin, mutta vain huoneen hosti tarvitsee Switch Onlinen ja nettiyhteyden, jonka kautta kentät jaellaan.
 

Jack

Viikin kreivi
3.5.2017
140
Peli vähän kiinnostelisi, mutta en tiedä riittääkö itselläni kärsivällisyys luoda hienoja kenttiä. Enkä tiedä saanko muiden kenttien pelaamisesta niin paljon irti.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Direct oli kyllä erittäin vakuuttava. Miltei kaikki, mitä olin joskus toivonut ensimmäistä Mario Makeria pelatessani, vaikuttaa olevan Mario Maker 2:ssa mukana. ON/OFF-palikat, läpinäkyvät putket ja Snake Blockit tulevat varmasti hyötykäyttöön, ja erilaiset voittokriteerit sekä teemat ovat aina tervetulleita. Olen myös hämmentävän kiinnostunut niinkin teknisistä pikkujutuista kuin vapaasti säädettävästä auto-scroll -kamerasta sekä kameran liikkeen lukitsemisesta tiettyihin paikkoihin (kuten vaikka pomohuoneisiin). Juuri tällaiset asiat antavat kentille variaatiota ja tekevät niistä entistä autenttisemman tuntuisia. Ensimmäinen Mario Maker oli taaksepäin katsottuna melko rajoittunut, mutta Directin perusteella Mario Maker 2 -kentät saattavat tarjota täysin vastaavan kokemuksen kuin "oikeat" Mario-pelit.

Näen esitellyillä komponenteilla myös paljon potentiaalia erilaisten härpäkkeiden tekemiseen. Mario Makerin ympärille muodostui oma yhteisönsä, joka rakenteli kaikenlaisia laskimia ja muita laitteita. Odotan innolla, mitä kaikkea jatko-osalla voisi rakentaa.
 

RetroFly

''Taide on ajatusten heijastuma''
30.4.2017
66
Oulu
Vaikuttaa todella loistavalta peliltä. Ainoa vaan, etten omista Switchiä. Nyt todellakin haluaisin hommata kyseisen konsolin.

Omat suosikkijuttuni mitä Directissä esiteltiin ovat:

-Lisää teemoja (Aavikko, jää, metsä, taivas, yö jne.)
-Ruudun scrollauksen säätäminen vapaasti ja ruudun lukitseminen.
-Vertikaalinen scrollaus
-On/Off-palikat
-Snake Blockit
-Vapaasti määritettävät kriteerit kentän läpäisylle
-Punainen Yoshi (Sininen ja keltainen Yoshi olisivat olleet mukava lisä myös, mutta kaikkea ei voi saada)
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Local-coopissa jokainen pelaaja tarvitsee oman Switchin ja ilmeisesti pelin, mutta vain huoneen hosti tarvitsee Switch Onlinen ja nettiyhteyden, jonka kautta kentät jaellaan.
Toimiikohan tuo samalla lailla kuin Four Swords Adventuresissa, eli jokaisen ruudulla pyörivää peliä voi edetä (lähes) omaan tahtiin, vai vaihtuuko kaikkien maisema heti kun yksi pelihahmo menee putkesta alas/ovesta sisään?
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
794
Rovaniemi
  • Viestiketjun aloittaja
  • Staff
  • #19
Yhteistyökentistä en tiedä, mutta juoksukilvoissa edetään omaan tahtiin.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Tuo Directi kyllä yllätti erittäin positiivisesti. Aiemmin peli ei ollut siellä odotuslistan kärkipäässä mutta nyt se kyllä on. Pidin oikeastaan kaikesta mitä esiteltiin. Mielenkiintoista todella nähdä mikä tuo kuudes teema on.

Pieni veikkaus, että kesäkuun lopussa Switchit alkavat liikkuumaan kaupanhyllyiltä todella vilkkaaseen tahtiin.