Peliostokset ja -tarjoukset

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Taitaa olla sopivin paikka ilmoittaa tänne että Kärkkäiseltä löytyy varmaan Suomen halvimmilla hinnoilla microSd kortteja. Ei kannata paljon ulkomailta noilla hinnoilla tilata!
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Muistikorteista puheen ollen, tilasin juuri Amazonista 400Gt:n muistikortin Switchilleni, kustansi 120€, joten eiköhän tuo hetkeksi riitä. Onko kenelläkään muuten kokemusta, pystyykö Switchin muistikortin sisällön siirtämään kertaheitolla muistikortilta toiselle esim. PC:n kautta?
 

Myy100

Jäsen
1.5.2017
376
Tilasin Coolshopista Super Mario Partyn, lähettivät sen keskiviikkona eikä ole vielä saapunut vaikka peli julkaistiin tänään. Viimeksi kun tilasin samasta paikasta Super Mario Odysseyn niin se tuli parissa päivässä ja vielä päivää ennen julkaisupäivää.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
794
Rovaniemi
Tuttuakin tutumpi tapaus täällä ylhäällä asuville ja "ennakkotilaus on suurin kusetus". Perjantai on niin huono julkaisupäivä, että senkin vuoksi olen alkanut suosimaan digilatauksia.
 
J

Jonelink

Vieras
Nyt on Discshopilla ollut PS4 pelejä tarjouksissa, että tartuin siihen. Siitä nappasin Yakuza 6: The song of life ja sen päälle Assassin's Creed 4 Black Flag. Vpd:n sijaan tilasin Shenmue 1 & 2 Cdon verkkokaupasta. Jostain syystä ei Vpd ottanut enään postiennakkoa kun ainoastaan Smartpostilla. Syyskuun puolella se oli vielä mahdollista, mutta nyt ei ollut enään.
 

Myy100

Jäsen
1.5.2017
376
Tilasin Mega Man Star Force Dragonin ja Mega Man Star Force 3 Black Acen eBaysta (niitä kun ei myydä tietääkseni Suomessa). Muistan kun pelasin kauan sitten Mega Man Star Force Leo:ta (pääasiassa sama peli kuin MMSF Dragon), mutta en muista pelistä juuri mitään, sen vain että oli aika hyvä peli. MMSF3 lähti saman tien tilaukseen kun on kuulemma paras peli trilogiassa, kun taas kakkosen skippaan kokonaan, koska kuulemma surkein peli trilogiassa.
Pitäisi myös Mega Man Battle Network-pelit pelata jossain vaiheessa. Ne sentään saa ladattua Wii U:n eShopista... mutta mieluummin pelaisin ne 3DS:llä, oh wait.

E: Voisin sittenkin hankkia tuon kakkosen.
 
Viimeksi muokattu:

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Kakkosessa on filleriepisodin makua, mutta ei se minusta paljoa ykköstä huonompi ole. Kolmonen toki paras valinta.
 
J

Jonelink

Vieras
Black Friday tuli Discshoppiin, joten tilasin sieltä kolme PS4 pelejä: Far Cry 5, God Of War ja Detroit: Become Human.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
794
Rovaniemi
Black Friday -bongauksia olisi kiva saada lisää.
Eshopissa Nintendon omia pelejä -33%. Muuten aika vaatimattomia alennuksia.
Verkkokaupassa mm. Mario Rabbids + DLC 29 €, Kirby Triple Deluxe 3DS 15 €.
Gigantissa SNES-kuosinen New 3DS XL 139€ ja Switch 309€
Amazonissa microSD-kortteja lähes puoleen hintaan (mm. 200GB 30€)
Powerissa NES Mini 54,90€ (nettierä loppuunmyyty)
Clash Ohlsonilla mm. kuulokkeet -25%.

Cdonilla on ehkä parhaat Nintendo-tarjoukset. (Amiiboja kympillä, Diablo ja Starlink 40€)
 
Viimeksi muokattu:

testudo80

Jäsen
8.12.2018
47
Helsinki
Tässä ekat Nintendo pelini (diginä):
  1. SteamWorld Dig 2
  2. The Legend Of Zelda Breath Of The Wild
  3. Mario Kart 8 Deluxe
  4. Monster Boy and the Cursed Kingdom
  5. Super Smash Bros. Ultimate

Täytyy sanoa että en ole pelannut lainkaan SteamWorldia. Sen verran kovaa yllättivät nämä AAA-julkaisut.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Tässä ekat Nintendo pelini (diginä):
  1. SteamWorld Dig 2
  2. The Legend Of Zelda Breath Of The Wild
  3. Mario Kart 8 Deluxe
  4. Monster Boy and the Cursed Kingdom
  5. Super Smash Bros. Ultimate

Täytyy sanoa että en ole pelannut lainkaan SteamWorldia. Sen verran kovaa yllättivät nämä AAA-julkaisut.
Tuo on erittäin kova lista laitteen ensimmäisiksi peleiksi! Kannattaa rohkeasti hypätä SteamWorldiin, sillä kyseessä on erinomainen peli jopa näinkin kovassa joukossa! Monster Boyta en ole itse pelannut, mutta onko ollut hyvä peli?
 

Nepa

Jäsen
1.5.2017
35
Tässä ekat Nintendo pelini (diginä):
  1. SteamWorld Dig 2
  2. The Legend Of Zelda Breath Of The Wild
  3. Mario Kart 8 Deluxe
  4. Monster Boy and the Cursed Kingdom
  5. Super Smash Bros. Ultimate

Täytyy sanoa että en ole pelannut lainkaan SteamWorldia. Sen verran kovaa yllättivät nämä AAA-julkaisut.

Oikeastaan samat sanat kuin villeltä. Loistavia ovat nuo muutkin mutta muista antaa myös Steamworldille myös aikaa, pääsi itseni yllättämään todella kovasti tämä mestariteos.
 

testudo80

Jäsen
8.12.2018
47
Helsinki
Tuo on erittäin kova lista laitteen ensimmäisiksi peleiksi! Kannattaa rohkeasti hypätä SteamWorldiin, sillä kyseessä on erinomainen peli jopa näinkin kovassa joukossa! Monster Boyta en ole itse pelannut, mutta onko ollut hyvä peli?

No sanotaan näin että kun 1.viikon sisään on 5 peliä, niin Mario Kart, Zelda ja Smash ovat vieneet huomion. Olen oppinut mikä ero on indie pelillä, todella laadukkaalla pelillä ja sitten AAA-pelillä, joka saa ihmiset hankkimaan konsoleita.

Monster Boy on tasohyppely, mutta siinä on vaikeita puzzleja, mahdollisuus vaihdella hahmojen välillä ja rpg-elementtejä. Peli on kokonaisuutena erittäin laadukas. MUTTA kun puhutaan pelattavuudesta, syvyydestä, sellaisesta huh mitä touhua fiiliksestä niin mielestäni siihen pääsee vain näillä AAA-peleillä. Joten ... luulen että tarvitsen loppu vuoden aikaa sisäistää näiden pelien sisällön, jonka jälkeen ehkä pystyn jotain järkevää niistä sanomaan.

Digitaalisuus on siinä mielessä ollut kova juttu että pelien pelaaminen on silkkaa nautintoa. Pelistä toiseen siirtyminen. Switch on myös yllättänyt siinä kuinka helppo on siirtyä käsikonsolista tv:n ääreen ja päinvastoin. Luulen että Nintendo on osunut kultasuoneen jos sisältö vain saadaan entistä kovemmaksi.
 

Veizen

Muusikonrenttu, Game Master
Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Olen oppinut mikä ero on indie pelillä, todella laadukkaalla pelillä ja sitten AAA-pelillä, joka saa ihmiset hankkimaan konsoleita.

Argumentti kuulostaa mystiseltä, varsinkin kun Indiepeli ja laadukas peli on kirjoitettu erikseen. AAA-peleissä on isoja nimiä, suuria hahmoja ja sarjoja sekä järkyttävän suuria budjetteja, mutta esimerkiksi tänä vuonna pelaamistani peleistä paras on ehdottomasti Hollow Knight, pienen studion Metroidvania. HK edustaa jatkuvaa tutkimisen riemua, luovaa pelisuunnittelua, mielekkään tekemisen paljoutta ja silkkaa pelaamisen riemua. Pieniltä studioilta tulee toki järkyttävät määrät kelvottomia räpellyksiä, mutta indiehelmiä kehutaan syystä. Takavuosina juuri SteamWorld Dig jatko-osineen, Hollow Knight, Shovel Knight, Undertale ja muut vastaavat pelit, joita en ole edes ehtinyt kokeilla (Esim. Celeste, Iconoclasts) ovat hurmanneet omilla versioillaan tunnetuista ideoista ja tarjonneet kokemuksia, joihin monet AAA-pelit eivät yllä.

Tämän pelivuoden isoja nimiä ovat olleet mm. Monster Hunter Worlds, Spider-Man, God of War, uusi CoD ja Battlefield sekä Red Dead Redemption 2. Game Awardseilla näiden isojen nimien rinnalla vuoden pelin tittelistä kilpaili Celeste, mikä osoittaa omalla tavallaan indieiden nousua. Pienemmät pelit ovat usein myös niitä, joissa kehittäjät kuuntelevat faneja ja ovat vuorovaikutuksessa heidän kanssaan. Tiukka fanikunta pitää myös pelin pinnalla pitkään ja vakiinnuttaa studion mainetta seuraavien projektien tiellä.
 

testudo80

Jäsen
8.12.2018
47
Helsinki
Voin olla väärässä, mutta minulla tosiaan on Hollow Knight PC:llä ja esim Smash Switchillä. Noh tuo indie peli on hieno vaikka makuuni liian tumma väriltään. Se mikä erottaa nämä toisistaan on se että Smashia on tehty valtavalla tiimillä, testattu, viilattu. Pelattavuus, miten hahmo reagoi ohjaimen napautukseen jne. toisella tasolla.

Tätä tavallaan tarkoitan. Indie pelit ovat hyviä, monet parempia kuin osa AAA-luokan peleistä, mutta puhuinkin nyt Zelda, Mario Kart, Smash vrt. SteamWorld Dig 2 ... kyllä niissä on eroa monella tasolla. Myös Monster Boy on minusta monella tapaa paljon laadukkaampi kuin SteamWorld. Se laatu kai näkyy yksityiskohtien määrässä ja pelin eri osa-alueilla. Grafiikka, pelattavuus, animaatio, äänimaailma, jne. Noh... joka tapauksessa, tämä vain mielipiteeni mutta mielestäni ero indie - laadukas - AAA on selvä.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Tätä tavallaan tarkoitan. Indie pelit ovat hyviä, monet parempia kuin osa AAA-luokan peleistä, mutta puhuinkin nyt Zelda, Mario Kart, Smash vrt. SteamWorld Dig 2 ... kyllä niissä on eroa monella tasolla. Myös Monster Boy on minusta monella tapaa paljon laadukkaampi kuin SteamWorld. Se laatu kai näkyy yksityiskohtien määrässä ja pelin eri osa-alueilla. Grafiikka, pelattavuus, animaatio, äänimaailma, jne. Noh... joka tapauksessa, tämä vain mielipiteeni mutta mielestäni ero indie - laadukas - AAA on selvä.
Indiepelien budjetti on tosiaan vain murto-osa isojen pelifirmojen budjeteista, mutta se ei itsessään vielä merkitse mitään. Indiepelien kehitystä ajaa intohimo peleihin, sekä keskittyminen oleelliseen. Pelit, kuten Celeste, Hollow Knight ja SteamWorld Dig 2 ovat pelillisesti loistavia, sillä niissä on osattu panostaa oikeisiin asioihin. Pelin ei tarvitse sisältää 3D-grafiikkaa, surround-ääntä tai Pixar-tason animaatioita ollakseen hauska. Sen sijaan esimerkiksi kenttäsuunnittelu, pelimekaniikat ja hyvä kirjoitus merkitsevät valtavasti. Hyvä pelisuunnittelu luonnistuu osaavilta ihmisiltä ihan budjetista riippumatta, ja usein nimenomaan parrasvaloihin nousseilla Indiepeleillä on monia osaavia ihmisiä tiimeissään.

Toisaalta asiaa voi tarkastella myös toiselta kannalta. Monilla AAA-peleillä voi olla kymmeniä tai jopa satoja ihmisiä takanaan. Kaiken sen kehitystyön kokoaminen yhteen on haaste, joka ei aina onnistu kovin hyvin. Pelin ohjaajan visio ei välttämättä toteudu, kun jo pelkästään yhtä pelin osa-aluetta rakentaa kymmenhenkinen tiimi ristiriitaisilla mielipiteillään. Ohjelmoijien koodit eivät välttämättä toimi yhdessä, jolloin mukaan saattaa jäädä bugeja. Vaikka maailma olisi suorastaan valtava, niin ei ole taattua, että eri alueet toimivat hyvin yhtenäisenä kokonaisuutena.

Joskus pienikin on kaunista. Celeste on omalla kohdallani Hollow Knightin lisäksi vuoden paras peli, mukaan lukien Indiet, AAA:t ja kaiken niiden väliltä. Loistava kenttäsuunnittelu, viimeistelty ohjaustuntuma, upea ääniraita ja tyylikäs pikseligrafiikka on saavutettu vain muutaman hengen voimin. Jokainen kehitystiimin jäsen on omalta osaltaan vaikuttanut lopputulokseen, ja jokainen on saanut oman äänensä esille kehitystyössä. Nämä kehittäjät ovat intohimoisia peleistä ja ymmärtävät hyvän pelisuunnittelun syvimmätkin piirteet. Lopputulos on niin loistava, että se pesee mielestäni lattiaa kaikenkarvaisilla Assassin's Creedeillä tai Red Dead Redemptioneilla. En väitä, että AAA-peleissä olisi itsessään mitään vikaa. Sen sijaan niissä on usein elementtejä, jotka eivät välttämättä tue kokemusta. Ehkä se johtuu pelin kokoluokasta, ehkä jostain muusta, mutta omien havaintojeni mukaan suurempi tiimi ei aina johda parempaan peliin.

Tarkoituksenani ei siis todellakaan ole vähätellä esimerkiksi Nintendon luomuksia. Mario Kart 8, Super Smash Bros. Ultimate ja The Legend of Zelda: Breath of the Wild ovat loistavia pelejä genreissään. Sen sijaan pointtini on siinä, että Indiestatus itsessään ei kieli mitään negatiivista pelin laadusta, eikä ole oikein olettaa AAA-pelin olevan itseisarvoisesti yhtään Indiepeliä parempi.
 
Viimeksi muokattu:

Veizen

Muusikonrenttu, Game Master
Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Se mikä erottaa nämä toisistaan on se että Smashia on tehty valtavalla tiimillä, testattu, viilattu. Pelattavuus, miten hahmo reagoi ohjaimen napautukseen jne. toisella tasolla.

Ensimmäistä lausetta on haastavaa lähteä kiistämään. Smash Ultimaten takana on tuhansittain työtunteja niin kehityksen kuin testauksen takana, enkä yhtään väheksy niitä tai peliä itsessään. Mainitsemasi pelattavuutta on haastavaa analysoida muuten kuin siten, miltä peli tuntuu verrattuna muihin samankaltaisiin peleihin tai kuinka luontevalta peli tuntuu pelata. Pelattavuuden kehittämistä on vaikea mitata työtunneilla tai massalla - se joko toimii tai ei toimi. Aikansa mestariteokset kuten alkuperäinen Castlevania ovat pelattavuudeltaan nykymittapuulla paikoin aika kömpelöitä. Tämä on kuitenkin monille jopa osa pelin charmia ja luonnetta, sitä, miten pelattavuuden epäkohdat kuuluvat peliin ja saavat aikaan nautintoa.

Pelattavuus voidaan myös saada kohdilleen pienemmällä porukalla, kuten vaikkapa Hollow Knight osoittaa. Liikkuminen on helppoa ja tarkkaa, erilaiset lisäkyvyt avaavat maailmaa luonnollisesti ja pelaajan kasvu on tasaista ja palkitsevaa. Tämä toteutuu mielestäni myös SteamWorld Dig 2:ssa. Peli asettaa itselleen raamit, joissa toimitaan (kaivosasetelma, mineraalien rajallisuus ja höyry/vesikäyttöiset kyvyt) ja toimii niiden mukaan luonnollisesti. Huolimaton pelaaja saattaa kaivaa alussa pystysuoraa kuilua, jolloin tiettyjä paikkoja voi olla haastavaa avata, mutta lisäkyvyt ja luova lähestyminen toisen kaivannon myötä tuottavat onnistumisen iloa raamien sisällä. Sitä en toki kiistä, että esimerkiksi Breath of the Wildin maailma tuntuu uskomattoman luonnolliselta ja elävältä, mutta SWD2 onnistuu myös luomaan omat raaminsa ja toimimaan pelinä hyvin.

Mariokart 8 Deluxe ja Breath of the Wild ovat todella upeita pelejä ja omien sarjojensa ja genrejensä huippunimikkeitä. Koen kuitenkin, että esimerkiksi edellä mainittu Hollow Knight päihittää MK8DX:n kirkkaasti ja painii samassa sarjassa BOTWin kanssa. Kyse on puhtaasti pelillisestä toteutuksesta ja riemusta. Mariokart on varsinkin saman sohvan moninpelinä todella lystiä, mutta HK:n maailman huolellisuus, syvällinen lore, haastava toteutus ja rautainen pelattavuus vievät voiton.

Mainitsemasi ”toinen taso” on jännä käsite, haluaisitko tarkentaa sitä?
Sen sijaan pointtini on siinä, että Indiestatus itsessään ei kieli mitään negatiivista pelin laadusta, eikä ole oikein olettaa AAA-pelin olevan itseisarvoisesti yhtään Indiepeliä parempi.

Tätä kirjoittaessani Ville tiivistikin olennaisimman: lähtökohtainen laatuerottelu indien ja AAA:n välillä pelikokemuksen tai pelattavuuden laadusta puhuttaessa on virhe. Kaikenlainen ylimääräinen oletusten tekeminen on muutenkin aika hazardia varsinkin subjektiivisista asioista, kuten pelien paremmuudesta puhuttaessa. Surullisenkuuluisia esimerkkejä isojen nimien flopeista ovat muun muassa Mega Manin luojan, Keiji Inafunen Mighty No. 9, joka sai fanit itkemään kuin animefanit tanssiaispäivänä ja Bethesdan Fallout-sarja, jonka tekninen toteutus on usein vähintäänkin kyseenalainen, eikä uusin Fallout 76 ole myöskään selvinnyt markkinoille... noh, sanotaan vaikka ehjänä.

Asian sivupolkuna voisi ottaa esille Nintendon maineen pelialalla. Monien mielestä jo pelkkä Nintendon nimi tuo monille peleille ”Nintendolisää” arvosanaan, eikä arviointi ole reilua. Nintendon erottaa usein monista muista se, että se kokeilee rohkeasti uutta, ja toistaalta tekee monia tuttuja asioita oikein. Yleisesti Nintendo-pelin pelaaminen on hauskaa, ja se tuottaa enemmän mielihyvää kuin tarkasti mallinnetussa 2. maailmansodan nurmikossa kyykistely tai Battle Royalen meemitanssit. Hutejakin löytyy, kuten vaikkapa Paper Mario: Sticker Star, mutta silloin arvostelut ovat olleetkin negatiivisempia. Nintendon nimi on siis saanut joissain piireissä automaattisen hyväksynnän hylkeen maineen, mutta kaikkia pelejä tulisi voida tarkastella itsenään ilman turhia taustaoletuksia. Vertailu muihin sarjan, julkaisijan ja genren peleihin on toki oletettavaa, mutta pelin arvon laskeminen animetyttöjen, pikseligrafiikan tai indiekehittäjän takia ei ole oikein peliä kohtaan.
 

testudo80

Jäsen
8.12.2018
47
Helsinki
Olen sitten hyvin eri linjoilla. Hollow Knightista tai Celestestä ei voi puhua samana päivänäkään kuin näistä AAA-peleistä. Siihen on syynsä että joku ostaa konsolin vain esim Smashin tai Mario Kartin vuoksi, puhumattakaan Zeldasta.

HK:ssa on loistava pelattavuus, mutta ei se ole sama kuin liikkuminen Smashissa Pikazulla. Puhutaan eri tasoista. Kyllä se että peliä kehittää yli 200 huippu ammattilaista näkyy verrattuna 5-10 hengen tiimiin, jotka ulkoistavat testauksen lähes täysin. Toinen juttu on sitten se että Nintendo ei olisi tuossa asemassa ellei sillä olisi sellaista teknologiaa / osaamista, jota monilla muilla ei yksinkertaisesti ole.

Nämä muut kehittäjät, jotka Nintendo ottanut siipiensä suojaan, niin ei ole sattumaa että juuri heidät. Indie-pelit ovat mullistaneet pelimaailmaa parempaan suuntaan. Ymmärrän hyvin miksi joku pelaa Cave Story plussaa vieläkin, mutta AAA-pelien kuoren alla on ihan huippu pelattavuus. Zelda poikkeus, mutta harvassa ovat pelit joissa 3person pelattavuus tehty täydellisesti.

...

Esim. jonkun Destinyn pelattavuus on oikeasti aivan huikealla tasolla, ase baletti. Se missä se häviää niin pelihän on kuolettavan tylsä. Maailma on suorastaan kuollut johonkin Zeldaan verrattuna. Se osa tiimistä joka kehitti HALO:n pelattavuuden aikanaan tasolle uskomaton. (Halo1/xbox) niin on luonut suurilta osin Destinyn pelattavuuden. Ei sitä osaa sanoin kuvailla, mutta se on täydellinen. Smashin pelattavuudessa on samaa. Se on hioutunut täydelliseksi. Lasketaan frameja. Top pelaajat tietävät liikkeet framejen tarkkuudella, kestot sekunteina. Ei Hollow Knight ole siihen lainkaan verrattavissa.

Minusta indie pelit kilpailevat toisia indie-pelejä vastaan loppu peleissä. Tai sitten myyntilukuja peliin. Esim Monster Boy osuu juuri tuollaiseen väliin että siihen on panostettu, mutta kun uusi Pokemon tulee ja se arvioidaan vihatussa IGN:ssä 97/100 peliksi, niin se on silloin omassa luokassaan. Se on pelisarja joka myy konsoleita. Olisi kiva tietää mikä prosentti pelaajista ei kirjoittele foorumilla peleistä... 90 % ? ... Tavallaan voi ajatella että massa on jotenkin tyhmää kun eivät tajua, mutta sitten kun katsotaan ihan sellaisella pelien half of fame otteella niin kyllä siellä on ne Zeldat eikä Celestet tai Hollow Knightit. Siihen on syynsä. Toisen pelin tekee aivan eri tason tiimi, eri resursseilla.

Tämä sama pätee koodaamisen maailmassa. On varmasti taitavia pikkutiimejä jotka loihtivat hienoja, uusia, innovatiivisia juttuja, mutta suurimmat ja näin ollen haastavimmat järjestelmät tekevät suuret firmat. On helppoa sanoa vierestä että eivät osaa mitään, mutta esim joku Apple. On siellä vain lahjakasta porukkaa ei sille mahda mitään. Niin on Nintendollakin.

Miksi Nintendo ei sitten osta näitä kaikkia pikku Indie tiimejä itselleen?
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Postista pamahti Wolfenstein 2(ostin kun halvalla sain) ja Mudrunner. Civ6:nen on vielä matkalla. Eiköhän noilla pärjää aattoiltaan jolloin jouluäijä tuo Pokemonin, MArio Partyn ja Smashin.

Joululoma alkoi joten nyt riittäisi aikaa rentoutumiseen ja pelaamiseenkin muiden harrasteiden ohella. Jes:smile: