Nintendo Switch 2 eli Nintendon seuraava konsoli.

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Tavallaan haluaisin nähdä Nintendolta oikeasti kompaktin ja taskuun mahtuvan käsikonsolin, josta olisi karsittu kaikki turha pois. Tehoja voisi olla jopa Switchiä vähemmän jos sillä tavoitettaisiin reilusti yli kymmenen tunnin akunkesto.

Vaikka Switch onkin kannettava konsoli, on se silti vähän turhan iso kannettavaksi päivittäin mukana. Itse arvostan kyllä sitä että voin pelata sillä sohvalla tai sängyssä ilman televisiota jos haluan, mutta pitkälti koti-oloissa sillä pelaan.

Verrattain tehoton ja oikeasti kompakti käsikonsoli olisi omiaan jos sen haluaa ottaa mukaan ja vaikka käyttää bussissa tai junassa. Eihän sillä mitkään AAA-pelit pyörisi, mutta monet Indie-pelit ja suoraviivaisemmat pelit kuten Tetris, Dr. Mario tai Pac-Man varmasti oikein hyvin.

Tiedän, että tämä ei olisi valtavirran mieleen, eikä tällaista konsolia varmaan olisi taloudellisesti kannattavaa tehdä. Mutta ainahan sitä saa unelmoida. Jos ei muuta, niin kenties jonain päivän saamme jonkinlaisen Game Boy Classics -konsolin joka saattaisi täyttää pitkälti samat toiveet.
 
J

Jonelinkki

Vieras
OLED mallin mukana tuleva telakka olisi 4K valmis, että tarvitsisi vain asetuksista ottaa 1080p ja olisi kuva siinä 4K:n tuntuvassa. Itse en tiedä täytyykö TV:n kautta vielä säätää kuvantaajuutta jotenkin.

Minulle ei itselle tehokkaammat laitteet ole erityisiä, että pärjään vielä perus Switchilläkin. OLED malliin minulla ei ole syytä päivittää, kun laite on tismalleen V2:n tasolla saman akunkeston ja resoluution kanssa.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
OLED mallin mukana tuleva telakka olisi 4K valmis, että tarvitsisi vain asetuksista ottaa 1080p ja olisi kuva siinä 4K:n tuntuvassa. Itse en tiedä täytyykö TV:n kautta vielä säätää kuvantaajuutta jotenkin.

Minulle ei itselle tehokkaammat laitteet ole erityisiä, että pärjään vielä perus Switchilläkin. OLED malliin minulla ei ole syytä päivittää, kun laite on tismalleen V2:n tasolla saman akunkeston ja resoluution kanssa.

Itseäni harmittaa kun en saanut OLED mallia viime alkutalvesta. Vanha Switchi meni siskon tytölle joululahjaksi ja itse päivittelin Switchin V2 malliin Oledin sijasta, koska sitä yksinkertaisesti ei ollut missään saatavilla.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Itse olen ihan tyytyväinen tähän OLED-malliin. Sanoisin jopa, että näyttöteknologian vaihtaminen OLEDiin (joka tuo mukanaan paremmat mustat ja noin muutenkin hyvin eloisat värit) on isompi juttu kuin resoluution kasvattaminen tässä mittakaavassa.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Itse olen ihan tyytyväinen tähän OLED-malliin. Sanoisin jopa, että näyttöteknologian vaihtaminen OLEDiin (joka tuo mukanaan paremmat mustat ja noin muutenkin hyvin eloisat värit) on isompi juttu kuin resoluution kasvattaminen tässä mittakaavassa.

Tuo on varmasti totta. Tuohan Oled isoon tv ruutuunkin ihan oman tasoisen luvanlaadun. Muutenkin olen sitä mieltä, että tuo 720p on aivan riittävä resoluutio käsimoodiin. Harmittaa vieläkin, ettei tosiaan ollut Oledia saatavilla kun ostin uuden Switchin.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Onko foorumilaisilla minkälaisia toiveita Switchin seuraajalle (oletetaan, että hybridi konsepti jatkuu seuraavassakin sukupolvessa)?

Omat toiveet:
- Orin siru ja yhdessä DLSS 2.2 kanssa eli 8-10 x tehot verrattuna Switchi 1:een (Kannettava PS4+)
- Täydellinen pelien taaksepäin yhteensopivuus ja samalla päivityksiä vanhemman konsolin peleihin, jolla parannetaan vanhemman konsolin pelejen resoluutiota ja fpssää.
- Hyvin toimiva nettipalvelu, Virtual consoleen mukaan Gamecuben pelit. Virtual Consolen peleihin parannettu fps ja resoluutio sekä 16:9 kuvasuhde
- Paremmin suunnitellut ja mukavamma joy-conit ilman DRIFTAUS ominaisuutta. Joy-conit haluan ehdottomasti seuraavallekkin sukupolvelle
- Switchiltä puuttuvia klassikkosarjoja F-Zero, Star Fox jne... Tämän lisäksi muutama ison linjan seikkailu/toiminta roolipelisarja Nintendolta/Retro Studiolta/MOnoliftilta Zeldan lisäksi. Retrollahan on ollut monia aika mielenkiintoisia konseptiehdotuksia vuosien varrella.
- Oled näyttö
- akun kestoksi itselle riittää 3-5 tuntia
- kooltaan konsoli saisi olla lähellä nykyiseb normi Switchin kokoa. Ei mallia höyrykansi.
 

Jack

Viikin kreivi
3.5.2017
140
Hybridi täälläkin toiveissa. Olen myös miettinyt voisiko Nintendo asettua joskus aloilleen. Jokainen konsoli on melkeinpä ollut aina oma konseptinsa ja näin ollen vanhat pelit eivät ole aina olleet yhteensopivia uuden konsolin kanssa. Olisikin mukavaa ja oikeastaan ympäristöystävällistä mikäli Nintendo tekisi tulevaisuudessa konsoleita jotka olisivat lähes poikkeuksetta yhteensopivia edellisten pelien kanssa. Näin ei myöskään tarvitsisi hirveästi kaappitilaa vanhoille konsoleille. Toki Nintendo on aina elänyt luovuudesta ja uudet konsolit ovat olleet innovaation huipentumia (ainakin yleensä...), joten tämä puoli tulisi tässä "uudistuksessa" kärsimään. Mutta haittaisiko se etteivät kuluttajat joudu jännittämään mitä sieltä seuraavaksi tulee?

Konsolin pitäisi myös olla sen verran tehokas, että se houkuttelisi enemmän kolmannen osapuolen valmistajia tuomaan pelejään Nintendon uudelle konsolille. En toki näitä itse kaipaa, mutta ehkä suurempi yleisö voisi näitä tarvita päättääkseen ostaako uuden konsolin vai ei.

Nintendo eShopin laaja valikoima takaisin! Nykyinen Switch Online on ihan mukava, mutta harvemmin sen valikoimaa tulee pelattua läpi. En ymmärrä miksi Nintendo panttaa tiettyjä pelejä ja nimikkeitä ettei niihin meinaa päästä käsiksi. Wii U:n eShopin ostin tyhjäksi ja nykyään tuleekin pelattua Switchin sijaan taas pitkästä aikaa Wii U:lla.

Tätä jo tuossa ylempänä sivusinkin, mutta Nintendo voisi jatkaa täälläkin mainittuja vanhoja sarjojaan ja tehdä huonosti saatavilla olevista peleistä uusia versioita (esim. Fire Emblem). En tosiaankaan tiedä miksi näitä helmiä täytyy piilotella jossain Nintendon pölyisessä arkistossa?
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Mario Kart 8 deluxen ja nyt Xenoblade 3 Expansion pakit ilmestyvät vuoden 2023 loppuun mennessä. Tämä taitaa tarkoittaa sitä, että Nintendo Switch 2 julkaisu tapahtuu tuon jälkeen ja toivon todella, että tuo julkaisu on keväällä 2024. Samainen 3.3 jolloin Switch julkaistiin sopisi itselle oikein hyvästi uuden konsolin julkaisupäiväksi. Voisi kuvitella, että tässä 1,5 vuoden aikana Switchin pelituki on vahvaa ja toivoa sopii, että noista klassikko IP:stä ilmestyy todella konsolin loppuelinkaaren aikana uudistettuja ja huippuunsa hiottuja uusia klassikoteoksia.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Pyörittelin tuossa vuodoista paljastuneita T234 Orinin Cuda ytimien määrää, MHz ja sain seuraavan Switchin tehoksi kannettavana 1,28 tfloppia sekä telakassa 3,15 tfloppia. Tuo tosin vaatii Orinin nykyisen valmistustavan pienentämistä, jotta saadaan enrgian kulutusta pienemmäksi. Saa nähdä kuinka lähelle menee veikkauksen oikein kun laite joskus julkaistaan. Toivottavasti tuollaisiin lukemiin päästään ja saadaan vielä tuo vuodettu DLSS 2.2 mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Koivari

2... 1... Lift-off!
21.4.2017
66
Onko foorumilaisilla minkälaisia toiveita Switchin seuraajalle (oletetaan, että hybridi konsepti jatkuu seuraavassakin sukupolvessa)?

Itse toivoisin, että sieltä tulisi välillä perinteisempi tehokonsoli. Eli en haluaisi olettaa, että mennään jatkossakin hybridimallilla. Näyttö, akku yms. kannettavuuden vaatimat härpäkkeet maksavat sen verran, että niiden edestä voisi laittaa itse konsoliin lisää tehoja.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
nVidia esitteli eilen uusia grafiikkakorttejaan ja siinä ohessa niiden sisältämää DLSS 3 tekniikkaa. Tehonparannukset edelliseen sukupolveen ainakin markkinointipuheiden perusteella näyttävät oleva aikasmoisia ja ero DLSS kakkosen ja kolmosen välillä on aika huomattava. Tässä alkaa toivoa, että Nintendo todella toimisi nykyisen toimitusjohtajansa lausunnon mukaan ja hankkisi tekniikassa viimeisintä huippua. Siirtyminen Samsungin 8nm tekniikasta 4nm tekniikkaan ja DLSS kolmeen kahden sijasta vaikuttaisi virrankulutukseen suuresti ja mahdollistaisi huomattavan teholisäyksen sekä fps parannuksen verrattuna huhuttuun Oriniin, joka perustuu 8nm Samsung tekniikkaan ja DLSS 2.2 tekniikkaan.

No joo. Eiköhän tässä jo innostu hieman liikaa kun kyseessä on Nintendo. Toisaalta uskon, että Nintendo haluaa kolmannen osapuolen kehittäjien tuen ja se ei onnistu ilman tehokasta hybridi mallia, jota tegra Orin toki edustaa, jos siitä saadaan tarpeeksi tehoja irti pienellä virrankulutuksella.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Kyllähän tuo Switch alkaa tulla tekniikansa puolesta vanhaksi. Eniten tuo näkyy uuden avoimen maailman Pokemonin teknisessä suorituksessa, josta osan voi toki laittaa pelintekijäporukan piikkiin. Toivottavasti saadaan uusiin ja vanhoihin peleihin FSR 2 tekniikkaa hyväksikäytettyjä päivityksiä.

Onpa tullut mietittyä vaihtoehtoa, jossa Nintendo olisi käyttänyt Switchissä uusinta tekniikka aikoinaan julkaisuaikana (eli Tegra X2 piiriä tehoa 50% enemmän) niin tekniset rajoitteet olisivat olleet huomattavasti pienempiä ja konsoli olisi teknisesti nykyisin varsin kelpo laite tehojensa puolesta. Toivottavasti Nintendo ei tulevassa konsolissaan tee samaa virhettä uudestaan, vaan tilaa nVidialta oikeasti viimeisintä tekniikkaa, jotta me hybridikonsolin pelaajatkin pääsemme nauttimaan tulevan konsolin uudelle tasolle pääsevistä pelikokemuksista.
 
Viimeksi muokattu:

testudo80

Jäsen
8.12.2018
47
Helsinki
Tuli tällä viikolla hankittua Nintendo Switch OLED. Oma veikkaukseni on että seuraavaa konsolia täytyy odottaa vielä 2-3 vuotta koska Switch on vain niin laadukas ja suosittu konsoli + käsikonsoli. Hyvin edullinen sellainen, johon saa vielä yhden parhaimmista peliohjaimista noin 70 €.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Huhuja liikkuu, että seuraavassa Switchissä käytetään Samsungin 5 nm tekniikkaa. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Tuo 5nm valmistustekniikka kyllä mahdollistaisi huiman tehohypyn Nintendon seuraavalle konsolille. Mutta huhut on huhuja ja siksi on syytä täyttää hattu vielä jäillä.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Tuli tällä viikolla hankittua Nintendo Switch OLED. Oma veikkaukseni on että seuraavaa konsolia täytyy odottaa vielä 2-3 vuotta koska Switch on vain niin laadukas ja suosittu konsoli + käsikonsoli. Hyvin edullinen sellainen, johon saa vielä yhden parhaimmista peliohjaimista noin 70 €.

Itse veikkailen ja toivon julkaisua ensi vuodeksi. Olisi mukava nähdä Nintendon kyvyt hyödyntää 7 vuotta uudempaa tekniikkaa peleissään. Sinulla ei varmasti ole kiirettä päivitellä uudempaan konsoliin lähitulevaisuudessa. Sen verran paljon pelattavaa Switchiltä löytyy. Varsinkin jos Nintendotyylisiä pelejä tykkää pelata.
 

testudo80

Jäsen
8.12.2018
47
Helsinki
Juu, mutta minusta nintendo pomot sanoneet että seuraavaa konsolia ei ole tulossa hetkeen koska Switch, huom. 3 eri versiota myyvät niin hyvin. Tottakai OLED siis OLED TV omistajana haluaisin hyvin nopeasti sen 4K tuen. On vuosi 2023...

Oma veikkaukseni on että uusi nintendo konsoli tulee 2025-26. Silloin on tullut jo tehokonsoli esim. PlayStationilta. Eikä siinä mitään, MUTTA kyllähän kiinnostaisi nähdä vaikkapa DECAPOLICE mielummin paremman näköisenä, kuin että Switchillä sitten se huonompi versio pelistä. Teknisesti ja muuten koska "vanhan raudan rajoitukset".

...

Uskallan väittää että Switch on iskenyt kultasuoneen. Sanoin tämän jo 2017. Heillä on oikeasti mahdollisuus ottaa voittajan ote käsikonsolipuolella ja sitä myöten myös perus konsolipuolella. Hinta ja käyttömahdollisuudet. Helppous. Pelien taso ja pelivalikoima. Ei PlayStation taikka Xbox pysy edes perässä. Steamdeck kehitys on auttamatta jäljessä.