The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Omasta mielestäni maailman parhaan pelin jatko-osan julkaisu on viivästynyt jo muutaman kerran, eikä siitä varsinaisesti tiedetä kovin paljon. BOTW 2:ssa on mukana taivaalla sijaitsevat taivaankappaleet, joita nähtiin SS:ssa, Linkin käteen liimautuu malicea johon yhdistyy myös jonkunlaisia voimia, Master Sword on sulanut, Zelda tippuu syvyyksiin, Ganoni on elossa ja Hyrulen linna nousee kohti taivasta. Tätä jatko-osaa on käytännössä tehty ainakin 4 vuotta vanhan maailman pohjalle ja valmiilla pelimoottorilla. Aikaa kehitykseen on ollut siis paljon, joten uutta pelattavaa kuvittelisi olevan reilusti. Oma epäilys on, että jatko-osa sisältää sellaisia asioita, elementtejä, juonen käänteitä, vihollisia ja alueita, joita ei pieneen mieleeni olisi koskaan päässyt edes syntymään.

Vaatimattomasti oma odotukseni on, että pelaan ensi vuonna maailman parhaimman pelin läpi. Huhuja on myös liikkunut, että peli ilmestyisi yhdessä Switch 2:sen kanssa, voisikohan tuo pitää paikkaansa? Olisi ainakin kova julkkaripeli uudelle konsolille, joka takuulla pyörisi ilman yskimistä.



 
J

Jonelinkki

Vieras
Hyvin voi olla mahdollista, että peli saapuu seuraavan sukupolven konsolille. Ensi vuonna Switch täyttää 6 vuotta, niin voidaan uutta konsolia suunnitella siihen aikaan.

Minulle ei itselle ollut pettymys kun peliä lykättiin ensi vuoteen. Saadaan ainakin parempi Zelda sieltä sitten. Vaikkei pelistä tiedetä kovin paljon vielä, niin tiedetään ainakin että taivaan puolella päästään tutkimaan ja myöskin trailerin perusteella Hyrulen maailmaa.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
  • Viestiketjun aloittaja
  • #3
Hyvin voi olla mahdollista, että peli saapuu seuraavan sukupolven konsolille. Ensi vuonna Switch täyttää 6 vuotta, niin voidaan uutta konsolia suunnitella siihen aikaan.

Minulle ei itselle ollut pettymys kun peliä lykättiin ensi vuoteen. Saadaan ainakin parempi Zelda sieltä sitten. Vaikkei pelistä tiedetä kovin paljon vielä, niin tiedetään ainakin että taivaan puolella päästään tutkimaan ja myöskin trailerin perusteella Hyrulen maailmaa.

Pettymyshän tuo julkaisun myöhästyminen oli itsellekin jo toistamiseen. Joulu ja uusi Zelda on voittamaton yhistelmä. No toisaalta ymmärrys lykkäyksille on suuri sillä se takaa huippulaadun. Jotenkin kuitenkin tuntuu aikaiselta tuo uuden Switchin julkaisu ensi keväänä, sillä vanha konsoli myy ilman hinnan alennuksiakin niin hyvin. Vaikka tässä itse jo kovasti kaipaisi uutta rautaa ja tasaista ruudunpäivitystä, niin uuden konsolin julkaisu kauemmaksi tulevaisuuteen voisi mahdollistaa uudemman tekniikan käytön.
 

Jack

Viikin kreivi
3.5.2017
140
Kyllä jotenkin näkisin myös, että Zelda ilmestyisi uudelle konsolille. Mutta se tosiaan tuntuu ennenaikaiselta. Toisaalta Zeldasta löytyy esimerkkejä kuinka se taipuu kahdelle konsolille. Toivoisin kuitenkin, että mikäli uusi konsoli tulee, niin se olisi yhteensopiva Switch pelien kanssa.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
  • Viestiketjun aloittaja
  • #5
Kyllä jotenkin näkisin myös, että Zelda ilmestyisi uudelle konsolille. Mutta se tosiaan tuntuu ennenaikaiselta. Toisaalta Zeldasta löytyy esimerkkejä kuinka se taipuu kahdelle konsolille. Toivoisin kuitenkin, että mikäli uusi konsoli tulee, niin se olisi yhteensopiva Switch pelien kanssa.

Se olisikin toisinto Switchin julkaisusta kun uusi konsoli ja Zelda ilmestyisivät maaliskuussa. Taisi aikoinaan myös TP ilmestyä niin Gamecubelle kuin Wiillekkin. Tätä uusi konsoli + Zelda komboa toisaalta toivon kovasti mutta samalla mietin onko vielä liian aikaista tekniikalle, jolla saisi hybridi konsolilla UE 5 pyörimään!? Ehkä Orinin kutistaminen 5nm tekniikalle + DLLS 2.3 voisi tuon ongelman hoitaa varsin tyylikkäästi. Taaksepäin yhteensopivuus Switch 2:ssa olisi kyllä enemmän kuin suotavaa ja siten, että Switchin pelit saisivat päivityksen Switch 2:lla, jonka seuruaksena pyörisivät paremmin korkeammalla tarkkuudella.

BOWT 2:ssa näyttää tuohon Malicetartunnan saaneeseen Linkin käteen liittyvän erilaisia kykyjä. Jotenkin voisin kuvitella, että näillä korvataan Sheikah slate ominaisuuksia. Saa nähdä kuinka isoja "luolastoja" tämä peli tulee saamaan. Käden erilaiset ominaisuudet antavat tähän kyllä hyvän mahdollisuuden. Ykkösosassahan nou Divine Beastit edustivat minusta hyvin isompia luolastoja vaikkeivat toki olleet yhtä persoonallisia kuin vanhemmissa Zeldoissa. Toki avoin täysin vapaasti vapaassa järjestyksessä tutkittava maailma asettaa uusia rajoja vanhojen pelejen kaavaan. Saa nähdä miten Nintendo lähtee BOWT 2:sen jälkeen kehittämään avoimia Zelda maailmoja.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
794
Rovaniemi
Switch 2.0:n kevätjulkaisu ei vaikuta nykyisessä maailmantilanteessa ja sirupulassa kovin todennäköiseltä, kerta Oledikaan ei saanut odotettuja tehopäivityksiä. Nintendon viestintä ei myöskään viittaa Zeldan pyörivän uudella raudalla. Peli oli suunnitteilla tämän vuoden joulumarkkinoille, trailereiden yhteydessä näytetään tavalliset Switch-logot, eikä se nyt oikeasti näytä videolla seuraavan sukupolven peliltä. Nintendolla on ollut 6 vuotta aikaa opetella Switchin saloja, ja kun Wii U -tausta ei ole enää taakkana, näyttää BOTW2 luonnollisesti vähän paremmalta.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Nintendolla on ollut 6 vuotta aikaa opetella Switchin saloja, ja kun Wii U -tausta ei ole enää taakkana, näyttää BOTW2 luonnollisesti vähän paremmalta.
Tämä on kieltämättä jännittävä ajatus. Vaikea arvioida, kuinka paljon Wii U -juuret rajoittivat Breath of the Wildia, mutta toivon mukaan jatko-osa on rakennettu Switchin teknologia huomioiden. En tiedä onko realistista odottaa täysin uutta pelimoottoria, mutta eiköhän jotain kehitystä ole tapahtunut.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
  • Viestiketjun aloittaja
  • #8
Switch 2.0:n kevätjulkaisu ei vaikuta nykyisessä maailmantilanteessa ja sirupulassa kovin todennäköiseltä, kerta Oledikaan ei saanut odotettuja tehopäivityksiä. Nintendon viestintä ei myöskään viittaa Zeldan pyörivän uudella raudalla. Peli oli suunnitteilla tämän vuoden joulumarkkinoille, trailereiden yhteydessä näytetään tavalliset Switch-logot, eikä se nyt oikeasti näytä videolla seuraavan sukupolven peliltä. Nintendolla on ollut 6 vuotta aikaa opetella Switchin saloja, ja kun Wii U -tausta ei ole enää taakkana, näyttää BOTW2 luonnollisesti vähän paremmalta.
Sirupula tosiaan on suurin este uuden laitteen julkaisun järkevyyteen tällä hetkellä ja tietenkin tuo nykyaikaisten pelimoottorien toimiminen uuden sukupolven Nintendolaitteella. Aunoma BOTW 2:sen julkaisun alkuvaiheessa mainitsi HDrumblen erikoiskäytöstä pelin yhteydessä (voi hyvinkin liittyä tuohon Malicen korruptoimaan käteen) Peli ei todella näytä seuraavan sukupolven peliltä mutta terävämmältä se näyttää kuin alkuperäinen BOTW, joten on mahdollista, että Nintendo käyttää siinä AMD FidelityFX Super Resolutionia, joka mahdollistaa Switch pelien hieman paremman suorituskyvyn.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
  • Viestiketjun aloittaja
  • #9
Olihan tuo viimeisin traileri aika hieno. Traileri oli sen verran vakuuttava, enkä ole sen jälkeen katsonut yhtään uutta materiaalia pelistä. Pikku hiljaa alkaa nousemaan poikamainen hype julkaisupäivää ja peliä kohtaan.

 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Sopivasti tässä pari viikkoa sitten tuli ässä arvasta voitettua vähän rahaa, niin sillä sai kompensoitua tuota korkeampaa hintaa. Muuten olisi kyllä jäänyt ennakkotilaamatta, mutta nyt rukoillaan, että peli kolahtaa luukusta ensi torstaina (?). Hirveästi ei ole kyllä tullut trailereita katsottua ja ei ole kyllä tarvettakaan.
 

Jack

Viikin kreivi
3.5.2017
140
No mitkäs on fiilikset pelistä? Itselle ainakin pieni yksityiskohta jota kaipasin Botwissa löytyi heti. Eli tutkittavat pienet luolat. Kaipasin niitä Botwiin niin että pidin peliä hieman tylsänä, kun maastossa ei ollut muuta kuin metsää, vuoria, taloja yms rakenteita, mutta ei luolia!:frown: vai olisiko niitä sitten lopulta löytynyt peräti yksi kaksi, mutta ne eivät oikein ajaneet asiaansa muuten hienossa pelimaailmassa.
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Pelin sain itse vasta eilis ilalla, niin tällä hetkellä kellossa vasta joku 7-8h tuntia. Asioita on kyllä mennyt parempaan suuntaan tässä jatko-osassa, mutta kyllähän tässä myöskin on niitä samoja ongelmia kuin edellisessäkin. Itse toivoisin että näissä mentäisiin sinne RPG:n suuntaan, kun yksi harmillisimmista asioista on tuo, että tässä usein tulee edelleen se ajatus "onkohan ihan turhaa tapella noitakin vastaan" koska vaiva ja palkinto eivät kohtaa. Sellainen "tapa 100 moblinia, niin aseet kestää 10% pitempää" tapainen stretch mark systeemi jo antaisi vähän intoa tappeluun, mutta nyt vaan enemmin välttelee vihollisia.

Hevosia (kamala ohjattavuus) ja muita vanhoja juttuja en lähde nyt kommentoimaan :D

Tässä vaiheessa en kyllä ole innoissani tuosta uudesta rakentelysysteemistä, kun tuntuu että asioiden toimimaan saaminen on ihan kamalan vaivalloista ja on jo tullut shrinejä ratkottua omalla tyylillä, kun "oikealla tavalla" ei ole saanut asioita toimimaan.

Mutta joo.Vaikka tässä nyt näitä negatiivisa fiiliksiä on ollut, niin seikkailu jatkuu. Tarkemmin on tullut paikkoja koluttua kuin ykkösessä.
 

Myy100

Jäsen
1.5.2017
376
"onkohan ihan turhaa tapella noitakin vastaan" koska vaiva ja palkinto eivät kohtaa. Sellainen "tapa 100 moblinia, niin aseet kestää 10% pitempää" tapainen stretch mark systeemi jo antaisi vähän intoa tappeluun, mutta nyt vaan enemmin välttelee vihollisia.
Eikös niitä tarvinnut armorin päivittämiseen, ainakin BOTW:ssa. Ei tarvitse sitten erikseen tappaa vihollisia kun tarvitsee tiettyjä materiaaleja.
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Eikös niitä tarvinnut armorin päivittämiseen, ainakin BOTW:ssa. Ei tarvitse sitten erikseen tappaa vihollisia kun tarvitsee tiettyjä materiaaleja.

Näinhän asia muuten on....olin kyllä unohtanut moisen toiminnon kokonaan. Kiva kun olen jo ehtinyt myynyt paljon materiaaleja pois (no jatkossa säästetään)

Anyways. Tänään ollut paljon mukavampaa pelin parissa, kun shrinejä on tullut hyvin vastaan ja eikä ole tarvinnut niissä pahemmin tapella objektien kanssa. Useamman päivityksen sain staminaan ja sydämiäkin on jo melkein yhdeksän, niin kohta alkaa varmaan selvitäkin vihujen lyönneistä.

Oli varmaan muuten ihan hyvä, että en laittanut satoja tunteja aikaisempaan peliin, koska maailma tuntuu sen ansiosta varmaan paljon tuoreemmalta. Vanhoja juttuja kyllä tunnistaa välillä, mutta ei ole yhtään tullut sellainen tunne, että samaa peliä pelaisin.
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Ja peli läpi. Sanottakoon niin, että en hirväesti fanittanut tuota varsinaista tarina kontenttia eli temppeleitä ja niin edelleen, mutta lisätyt isommat ja pienemmät päivitykset teki tästä paljon mielyttävämmän kokemuksen kuin BOTW. Lopussa kelloon tuli tunteja 68 ja 50 minuuttia ja aikaa tähän olisi saanut laitettua vielä kymmeniä tunteja lisään, mutta päätin laittaa pakettiin vielä kun olin voitolla.

Joissain suhteissa BOTW toki oli paremi ja esim. pidin sen shrineistä enemmän kuin tämän. Tuntui että tässä ne toistivat enemmän itseään ja rakentelun kanssa tappelin vielä loppumetreilläkin, niin se oli vähän sellainen 'niin ja näin juttu' äi ehkä tuli ali hyödynnettyä sitä puolta pelistä sen takia.

Ehkä myöhemmin linkkaan jonkun pitemmän arvostelun pelistä, jos sellaisen kirjoitan, mutta kyllä tämä aika hyvältä vuodelta näyttää Nintendolle gotyjen osalta. Aikaisemmin erinomainen Fire Emblem peli ja nyt tämä.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
200:n tunnin jälkeisiä tunnelmia ja tutkimustuloksia tästä maailman parhaasta DLC:stä.

Tutkimustulokset ovat 200 tunnin jälkeen :

- 113 pyhäkköä läpäisty

- 50 luolaa tutkittu

- Valojuuria avattu 49

- Korokkeja löydetty 387

- 52 kaivoa paikannettu



Vaikea ellei mahdotontahan tästä pelistä on lyhyesti minkäänlaista arvioita antaa eli en edes yritä. Peli on ollut juurikin sitä mitä odotin eli BOTWx3. Isojen seikkailujen ohella löytyy joka puolelta pieniä seikkailuja ja viidessä tunnissa tutkimusmatkat ei juuri etene. Käsittämätöntä on pelin kolmen kerroksen laajuus ja vielä käsittämättömämpää on se, että tämä pyörii vuoden 2017 hybridi konsolilla. Jos pelistä läpäisee pelkän pääjuonen niin täytyy sanoa, että sellainen pelaaja jää todella paljosta paitsi ja oikeistaan vain raapaisee pelin pintapuolta.

Peliä olen pelannut niin, että en käytä oikoreittejä (enkä sinisiä siirtymiä kuin pakosta) vaan matkaan hevosella ja tutkin matkalla aina jotakin osioita, joita en ole aikaisemmin tutkinut. En käytä myöskään pyhäkkötutkaa, enkä edes vuorenhengen apuja (ainakaan vielä). Nyt vihdoin alkaa olemaan myös niin vahva varustuksiltaan, että pelin suurimpien vihollisten kukistaminen onnistuu ja tämä avaa loppuihinkin paikkoihin pääsy mahdollisuuden. Eli tavoitteena on lyhyesti löytää kaikki asut ja päivittää ne. Läpäistä kaikki shrinet ja löytää kaikki kaivot sekä luolat ilman apuja. Jos ei onnistu niin sitten "huijataan" pelin suomilla helpotuksilla. Korokkeja etsin niin paljon kun niitä eteen sattuu. Kaikkien löytäminen tuntuu mahdottomalta urakalta. Kun edellä mainitut tavoitteet on saavutettu niin pelaan pelin läpi ja tunnen samaa tyhjää oloa kuin BOTW:n läpäisyn jälkeenkin ja jään odottamaan Switch 2:sen Zeldaa. BOTW täydelliseen läpäisyyn meni 200 tuntia, joten tähän uppoaa luultavasti lähemmäs 400 tuntia

Pelille antaisin tässä vaiheessa pisteitä 10+. Pelissä täytyy olla kaikki kohillaan jos 200:n pelitunnin jälkeen edelleen haluaa pelata sitä 5 tunnin pelisessioissa ja eteen tulee jatkuvasti uusia paikkoja ja henkilökohtaisia oivalluksia. Jatko-osaan ei ole muuta toiveita kuin vedenalainen seikkailu. Zelda tiimiltä poistuu uuden konsolin myötä paljon teknisiä rajoitteita ja en edes yritä kuvitella mitä nuo keksivät Zeldapelisarjalle seuraavassa osassa.
 

Vimi

Jäsen
21.1.2024
6
En halua olla party pooper, mutta peli oli minulle suuri pettymys :confused:. Minkä vuoksi? Varmaan monen asian summa:

1. Olin juuri tätä ennen pelannut Breath of Wildin läpi, ja se alue oli lähes sama ToTK:ssa, joten pelaaminen tuntui tylsältä sen vuoksi
2. En ehkä enää pidä niin paljoa tuollaisista open-world peleistä. Tosin pidän vielä kyllä perinteisemmistä Zeldoista. Tuo uusi formaatti mikä Breath of the Wildissa tuli ei ole oikein iskenyt muhun.
3. Hajoavat aseet. Joo tiedän että niitä voi tällä kertaa korjata, mutta silti tuhoutuu aivan liian nopeasti mikä tekee niistä lähes merkityksettömiä. Ainoa ase jonka jaksoi erikseen hankkia oli Master sword.
4. Sekava pääjuoni, ei pitänyt otteessaan
5. Ei kiinnostanut yhtään se minecraft tyyppinen näpertäminen ja rakentelu
6. Shrinet kyllästyttää ja on tylsiä. Suurin osa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta oli kamalan tylsiä ja pitkäveteisiä.
7. Mitä ihmettä on tapahtunut Zeldojen soundtrackeille? Pelisarja jossa ollut parhaat kipaleet ja soundit, kuulostaa nykyisin hyvin ontolta.

Ihmettelen miten edes jaksoin mennä pelin kuitenkin läpi. Varmaan taustalla oli se että noi Zeldat on vaan niin klassikoita, joten väkisin runnoin läpi. Toivottavasti seuraava Zelda olisi enemmän perinteinen ja muutenkin monilta osin parempi.